Onervaren kitesurfers oorzaak van ongelukken Schellinkhout

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #25 Oktober 11, 2014, 16:27:49
edit2Rapporteer  
martijn, jij bent meteen een mooi voorbeeld.. 2e les 30kn, dus waarom dan niet bij die wind ook zelfstandig gaan oefenen (of na een keer of 5 in 20kn wind). De onervarenheid bij dit soort wind is gewoon een groot risico. Natuurlijk gaat het 80x goed voor het keer fout gaat, maar dan klapt er iemand tegen een dijk.
Met minder dan een jaar kite ervaring zou je gewoon onder de 25kn moeten blijven, dat is gewoon veiliger. De NKV is bezig om een gedragscode op te stellen voor kitescholen, volgens mij is de max windsnelheid waarbij verantwoord les gegeven kan worden hier ook een onderdeel van. Ik dacht 25kn max, maar weet het niet 100% zeker.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #26 Oktober 11, 2014, 16:37:21
edit2Rapporteer  
Eerste les inderdaad 25 knopen max. 2de les zou iets meer kunnen zijn. Ik kreeg mijn 2de les bij 30 knopen nadat de instructeurs gezien hadden dat ik dat wel aankon. \
Dus meteen na de eerste les de volgende dag de 2de in iets meer wind met een kleinere kite.
Had voor me eerste les wel al een theorie les gehad en op het strand gekite met te weinig wind om in het water de bodydraggen.

Het ligt er natuurlijk net aan hoe je kitecontrole is.

wat een bullshit.

meer wind + kleinere kite  heeft nog altijd een mega  groot resultaat  als je een stuurfout maakt.   En dat doe je niet bewust. Je hoeft maar 1 keer verkeerd te vallen en de bar net in de hoek te pakken en je stuitert met mach 10 het water over.

lessen onder / tot  22 knopen = windkracht 6. 
daarna gewoon kappen met lessen en zelf gaan kiten, ik geef altijd in mijn school het advies het de eerste 10keer onder de 22 knopen te houden  daarna max 25 en de stap daarna is gewoon een grote en dan moet je gewoon weten wat je doet.

de ene  rider is de andere niet maar gemiddeld gezien  is het een realistisch target.
ik kite zelf ook nog veel met ex lessers  en overall gezien zie je gewoon dat het wel even duurt voordat ze ready zijn voor het echte knal werk.

overigens zie ik 95procent van de storm chasers nog behoorlijk wat fouten maken en risicos lopen met landen en launchen door de kite meteen naar 12 uur te ratsen  of ingehaakt te lopen wanneer de kite nog niet goed op de windvenster rand wordt gehouden  echt levensgevaarlijk,.

anyways ik denk dat we weer naar het punt moeten waarbij storm kiten voor 'retards and buttfucks is '
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #27 Oktober 11, 2014, 16:48:14
edit2Rapporteer  
Hoi Karel, ben blij met je reactie. Hoop dat er ook afspraken gemaakt kunnen worden over het aantal lessers per groep. En wat betreft het max. van 25kn spreken we hopelijk niet over een gemiddelde maar van de bovengrens bij vlagen.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #28 Oktober 11, 2014, 17:23:32
edit2Rapporteer  
Hoi Karel, ben blij met je reactie. Hoop dat er ook afspraken gemaakt kunnen worden over het aantal lessers per groep. En wat betreft het max. van 25kn spreken we hopelijk niet over een gemiddelde maar van de bovengrens bij vlagen.

Succes met het controleren op de kitescholen, dit probleem bestaat al jaren...
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #29 Oktober 11, 2014, 19:03:38
edit2Rapporteer  
Het onderwerp van dit forum is: Onervaren kitesurfers oorzaak van ongelukken. 
Het is dus belangrijk dat die onervaren kiter op een veilige manier leert kiten. En wie kan dat proces beter begeleiden dan de kiter met ervaring? Ik maak maar weer even een zijstapje naar de duiksport. Daar staan ze toch ook niet toe dat je na een duik van 40 meter direct weer naar de oppervlakte komt. Zo simpel is het toch? Niemand die zich hiervoor schaamt hoor.
Het is mijn bedoeling helemaal niet om te pleiten voor regelgeving die dan weer wettelijk gehandhaafd moet gaan worden. Daar schiet je inderdaad niet veel mee op. Sukkels zullen toch altijd weer proberen om de grenzen op te rekken.
Het gaat om zelfopgelegde regels en afspraken waarvan we allemaal weten dat die "objectief" zinvol en veilig zijn. We moeten gewoon niet willen dat vooral de beginneling zichzelf blootstelt aan gevaarlijke situaties. Ongelukken gebeuren er in iedere sport maar met goede voorlichting en begeleiding kun je veel ellende voorkomen. 
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #30 Oktober 11, 2014, 20:26:44
edit2Rapporteer  
de duiksport. Daar staan ze toch ook niet toe dat je na een duik van 40 meter direct weer naar de oppervlakte komt. Zo simpel is het toch? Niemand die zich hiervoor schaamt hoor.

Hier maak je wel geen juiste vergelijking. Heeft niet met schaamte te maken, je hebt gewoon geen keus of je gaat gewoon dood.
Bij kiten is het de uitzonderingen die voor fatale gevolgen zorgen. In de meeste gevallen gaat het wel goed. Daarom dat er ook zo veel risico's gepakt worden door beginners. Ze beseffen het gevaar nog niet zo goed. Gewoon zoals je zegt, betere begeleiding is nodig. Bestaan er eigenlijk geen veilige manieren om lessers te laten voelen wat de kracht kan zijn van een kite? Dat ze een klik maken van met hoeveel krachten ze eigenlijk aan het spelen zijn.
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #31 Oktober 11, 2014, 21:07:53
edit2Rapporteer  
[ Bestaan er eigenlijk geen veilige manieren om lessers te laten voelen wat de kracht kan zijn van een kite? Dat ze een klik maken van met hoeveel krachten ze eigenlijk aan het spelen zijn.

Ja even tijdens het bodydraggen de cursist laten loopen
Erwinn

Geen avatar

Berichten: 30
Antwoord #32 Oktober 12, 2014, 06:50:05
edit2Rapporteer  
Ik heb de vergelijking met duiksport bewust een beetje aangedikt omdat diepte en tijd objectief meetbare begrippen zijn. Dat geldt ook voor de schaal van beaufort. Het gaat dus om de vaste/harde afspraken "of noem het voor mij part protocollen" die ik in dit geval mis bij het kiten. Bij omstandigheden waarin iemand zichzelf en/of omstanders ernstig in gevaar kan brengen moet er zoiets zijn dat iedereen elkaar even aankijkt en zich ervan doordrongen voelt dat zoiets gewoon niet kan en dus ook niet wordt gedaan. Dus bijv. kiten bij aflandige wind of vanaf windkracht 6 met een groep lessers het water op. Het gekke is trouwens dat we geen moeite hebben met kritiek als het om het eerste voorbeeld gaat.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 Oktober 12, 2014, 13:22:03
edit2Rapporteer  
Ik heb de vergelijking met duiksport bewust een beetje aangedikt omdat diepte en tijd objectief meetbare begrippen zijn. Dat geldt ook voor de schaal van beaufort. Het gaat dus om de vaste/harde afspraken "of noem het voor mij part protocollen" die ik in dit geval mis bij het kiten. Bij omstandigheden waarin iemand zichzelf en/of omstanders ernstig in gevaar kan brengen moet er zoiets zijn dat iedereen elkaar even aankijkt en zich ervan doordrongen voelt dat zoiets gewoon niet kan en dus ook niet wordt gedaan. Dus bijv. kiten bij aflandige wind of vanaf windkracht 6 met een groep lessers het water op. Het gekke is trouwens dat we geen moeite hebben met kritiek als het om het eerste voorbeeld gaat.

brevet helpt gewoon niet... klaar. of je moet een brevet vast hangen aan  een verzekering. Geen brevet, niet verzekerd, ook niet voor de SEH.
Met duiken kun je weldegelijk je fles vullen of spul kopen/huren...
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #34 Oktober 12, 2014, 16:52:00
edit2Rapporteer  
Jongens niet zo naief, die grens trekken van 25 knopen slaat nergens op, ook al wensen we het wel graag.
Jullie weten allemaal dat het niet gaat werken en niet ingevoerd kan worden simpelweg om dat er geen gerechtelijk en/of juridische autoriteit is die die grens bepaalt en moet handhaven. Er zullen DUIDELIJKE kaders moeten zijn.
Zolang dat er niet is zal het altijd een eigen leven lijden. Zelfs een gedragscode van de NKV zal daar niet aan bij dragen.
Tenzij de KNV de macht krijgt om via politieke en/of gerechtelijke instantie(s) de betreffende overtreder buitenspel te zetten. (pas na 1 of meerdere overtredingen)
Maar goed, als het zover komt is het kwaad al vaak geschiedt omdat je pas achteraf iemand kan berispen en niet vooraf als de windsnelheid nog niet is wat het moet zijn om een kiteschool te verbieden les te geven.

Even wat anders:

Ik zie Kitescholen ook bijna nooit de launch and landing oefenen. En met oefenen bedoel ik dus per persoon de launch minimaal 5 x doen i.s.m. met buddy en begeleider.
Hetgeen ik altijd zie (Oostvoorne) is (1x) oplaten en direct naar het water! En bij het landen wordt er al helemaal geen aandacht aan gegeven. Slecht zaak maar wel essentieel in je opleiding.
 



feddomw
Gast
Antwoord #35 Oktober 12, 2014, 16:58:54
edit2Rapporteer  
Zelfs een gedragscode van de NKV zal daar niet aan bij dragen.
Tenzij de KNV de macht krijgt om via politieke en/of gerechtelijke instantie(s) de betreffende overtreder buitenspel te zetten. (pas na 1 of meerdere overtredingen)

Waar je eerder aan kan denken is dat er een convenant is waar scholen zich bij aansluiten, en dat de NKV die scholen ook op hun website publiceert.

En er naar toe werken dat mensen die willen gaan kitesurfen eerst bijvoorbeeld via Google op de NKV site komen als ze naar lessen zoeken.

Bij overtreding van het convenant wordt de school verwijderd van de NKV site of bij het echt bont maken op een zwarte lijst gezet, zodat de beginner die naar informatie op zoek gaat in ieder geval daar niet gaat lessen.

Het is maar een idee om naar toe te werken..... Zo ben je ook in een keer van de discussie af rond IKO/VWDS enz. Wij kennen genoeg voorbeelden van scholen die hier actief zijn op dit forum en wellicht niet aan IKO voldoen maar wel verdomd goed en veilig les geven.

En misschien kan je oosterburen zo gek krijgen hier les te krijgen van lokale scholen. Ik lees hier veel klachten over de Duitse scholen die in grote getale les geven op bijv. de BDam en Mirns, zijn dat allemaal cowboys of zitten daar ook "nette" clubs tussen? Want i.h.a. houden onze Oosterburen wel van als alles in ordnung is. Zo kan je bijvoorbeeld een Duitse school die ergens les geeft maar daar geen vergunning voor heeft buiten de deur houden, maar de "nette" Duitse school die ergens in NL les geeft waar hij dat ook mag doen, zich wel aansluit. Liever natuurlijk NL scholen om die ook in leven te houden, maar als er bijvoorbeeld toch Oosterburen hier komen lessen, dan liever op een manier dat onze spots er zo weinig mogelijk last en zo veel mogelijk baat bij hebben.

Mijn persoonlijke mening, ik denk maar hardop.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #36 Oktober 12, 2014, 17:18:21
edit2Rapporteer  
Beetje hetzelfde probleem als bij IKO. Zolang er geen controle is mag je nog zo veel regeltjes en weet ik veel doen. Of het nu IKO of NKV of whatever is, controle is hier de essentie die ontbreekt.
feddomw
Gast
Antwoord #37 Oktober 12, 2014, 17:23:19
edit2Rapporteer  
Beetje hetzelfde probleem als bij IKO. Zolang er geen controle is mag je nog zo veel regeltjes en weet ik veel doen. Of het nu IKO of NKV of whatever is, controle is hier de essentie die ontbreekt.

IKO is commercieel, IKO gecertificeerd worden kost tijd en geld. NKV is onafhankelijk, neutraal en niet commercieel.

Als er onmiskenbare berichten zijn dat een school dat het convenant heeft getekend zich daar niet aan houdt, dan liggen ze er uit. De spots waar het uiteindelijk om gaat hebben regiovertegenwoordigers en locals die dat kunnen beoordelen en doorgeven. We kennen allemaal de verhalen van "die ene school" die zonder vergunning bij 30+kn op een spot les geeft.

Je kan het allemaal nooit uitroeien, maar je kan het wel op een overzichtelijke manier voor de beginner of leek uitleggen of verduidelijken. Alle beetjes helpen en je moet nou eenmaal ergens beginnen.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #38 Oktober 12, 2014, 20:00:19
edit2Rapporteer  
Denk dat je ook wel mag verwachten dat in deze situatie ook geld gaat kosten voor de NKV. Want er komt natuurlijk ook weer werk bij kijken, ook al zijn ze niet commercieel. Hoeft niet te betekenen dat ze alles gratis doen.
Danhappykitetrails

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #39 Oktober 13, 2014, 12:20:03
edit2Rapporteer  
Veiligheid van beginnende kiters wordt niet verhoogd door harde regels en handhaving. Je mag ook niet door rood rijden, staat een forse boete op, pakkans is niet heel groot, dus er zijn dwazen genoeg die het dan toch doen.
Kiters zijn ook nog een ander soort publiek, aangetrokken door een beetje thrill enzo. Zo zijn de ervaren kiters ook ooit begonnen.
Dus, laten we dit maar eens gaan zelf-reguleren. Dat houdt in, alleen het gedrag direct onderling aanpakken. De omstandigheden zijn vaak ook bepalend, bijvoorbeeld oplaten bij een dijk.
Ander voorbeeld, in Workum is er een (korte) tijd geweest dat je een wit hesje moest dragen en verklaren hoe goed je bent en dan pas het water op. Dat moest, ivm het gedogen en het in de gaten hebben van beginners. Nu is het weer weg.. Handhaving was niet mogelijk.
Ik denk dat we met elkaar genoeg ervaring hebben om iemand aan te spreken, net voordat het gedrag zich voordoet. En weet je, die ene gek gaat toch het water op. Misschien is de drukte wel een veiligheids-probleem. Het wordt langzaam wat anoniemer op de spots. Laten we een maximum stellen per spot, haha. Dan wel graag per nationaliteit. Dat maakt het wellicht een heel stuk veiliger. Even aanmelden op een site, etc. En voor de oosterburen in gebarentaal nog de belangrijkste vaarregels er bij. Het leuke van die lui is, dat een regel ook echt een regel is. Ze zijn heel regeltrouw, maar ze moeten wel eerst de kennis opdoen. Nog beter, we maken een van hun 'strandwacht'. Zeker weten dat ze daarvoor in de rij staan! Zelfregulatie, met monitoring door een Oosterbuur, ik zeg doen!
Ik zag afgelopen donderdag nog een mooie correctie door een mede-kiter op Workum. Een suffie (OB)wilde zijn kite even landen op/ naast het huisje van Johannes. Die werd even verteld dat we hier landen op het strand en nergens anders. Dat werkt prima.





Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #40 Oktober 13, 2014, 17:40:34
edit2Rapporteer  
Aanmelden op een site? Probeer het op z'n minst nog leuk te houden Wink.
En op dit forum kan je genoeg verhalen lezen van mensen die zo'n idioten aanspreken, maar luisteren doen ze niet. Dus zelfregulatie is ook niet echt een oplossing.
Er moet controle komen die werkt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.