[Poll] Kosten redding zelf betalen bij aflandige wind?

Poll
Vraag: Indien je gaat kitesurfen met aflandige wind en er hierdoor voor jou hulpdiensten ingezet moeten worden dien je zelf bij te dragen in de kosten voor deze inzet.
Eens   -76 (83,5%)
Oneens   -15 (16,5%)
Totaal aantal stemmen: 91

KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #25 November 04, 2014, 23:34:55
edit2Rapporteer  
Bij redding veplicht lid van de KNHRM. Ik vind dat je de kosten niet moet verhalen, omdat dit ook niet in andere sportsituaties waar gewonden vallen wordt verhaald.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #26 November 05, 2014, 01:36:56
edit2Rapporteer  
Verder ben ik wel een voorstander van een anwb  principe ongeacht de omstandigheden. Donateurs worden gered zonder verdere kosten, ben je geen donateur, dan na redding verplicht donateur worden + een extra bijdrage voor de redding die je hebt gekregen zonder dat je donateur was.
Dit lijkt mij de meest eerlijke oplossing. Als iedereen lid wordt, komen er genoeg inkomsten binnen.
En zo gaat iedereen ook beginnen nadenken. Als er iemand belastingsgeld misbruikt, gaat de rest beginnen nadenken van 'hey, dat is wel MIJN belastingsgeld dat jij verspilt'. Zal misschien ook zo gebeuren bij de KNRM.
En zo gaan ze wellicht ook hun eigen gedrag beginnen aanpassen als ze goed beseffen dat bij aflandige wind het risico veel te groot is.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #27 November 05, 2014, 08:18:39
edit2Rapporteer  
De bergredders presenteren gewoon de rekening, als je ze nodig had, ongeacht de omstandigheden. Gelukkig kun je je hiervoor verzekeren. Wellicht dat de knrm hetzelfde zou kunnen doen en dan aansluiting zoeken bij de verzekeraars of onderbrengen in de watersport verenigingen.
Maar de knrm heeft een ander model, nml vrijwilligers en donateurs. Als dat goed werkt is dat toch prima?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 November 05, 2014, 09:39:41
edit2Rapporteer  
Als ze nou het zwitsers alpen brigade model toepasse is iedereen blij!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 November 05, 2014, 10:16:14
edit2Rapporteer  
Hmmm laten we eerst even duidelijk stellen dat we het bij de inzet van hulpdiensten niet alleen hebben over de KNRM, ook de Reddingsbrigade doet daar behoorlijk wat werk........
Zo zien we bij de diverse stops van het NK freestyle iedere keer weer enthousiaste vrijwilligers van de Reddingsbrigade.

Ikzelf ben wel een voorstander van het systeem wat in de wintersport wordt toegepast, Wat ik er van begrepen heb is dat bij iedere inzet van duur materiaal naar de omstandigheden wordt gekeken. Is  het "slachtoffer" grove nalatigheid te verwijten dan krijg je de rekening.
Ga je bijvoorbeeld met een oostenwind de Noordzee op en kom je in de problemen? Van mij mag je dan de volle rekening gepresenteerd krijgen. Het zijn juist dat soort gevallen die onze sport negatief in de  publiciteit brengen.


Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #30 November 05, 2014, 10:39:28
edit2Rapporteer  
De rekening voor de redding krijg je altijd, zo ver ik weet, maar die betaalt je verzekeraar (als je tenminste een wintersport dekking hebt). Het 'simpele' naar beneden skieen met een banaan/brancard kost al 600 euro. Echter, doe je dingen die je verzekeraar niet dekt, zoals off piste gaan (wat de meeste verzekeraars dus niet dekken, terwijl de meeste wintersporters denken van wel), mag je 'm gewoon zelf betalen. Doe je dingen die echt onverantwoord zijn en andere in gevaar kunnen brengen, zoals een lawine veroorzaken, dan kan het voorkomen dat je hiervoor bij de rechter mag verschijnen. Dat is dan uiteraard ook niet verzekerd Smiley
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #31 November 05, 2014, 12:12:56
edit2Rapporteer  
Ik voorzie grote problemen bij de implementatie hiervan, die voor een vrij nieuwe en onbekende sport als kitesurfers zeer nadelig kunnen uitpakken. Het reddingswerk in de bergen kun je niet 1-op-1 vergelijken met dat op zee in NL, ook niet qua kosten.

Wie gaat de beoordeling verzorgen van een twijfelachtige redding?  Welke parameters spelen een rol? En op wie is dit dan van toepassing? zeilboten, motorboten, surfers, windsurfers, zwemmers, kiters? Allemaal dezelfde vereisten, of voor ieder een andere checklist?
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #32 November 05, 2014, 12:46:05
edit2Rapporteer  
Ik zie het probleem niet, voor elke redding moet je betalen, simpel. Niks beoordelen, gewoon dokken. Zou wel fijn zijn als je je daarvoor dan kunt "verzekeren" (middels lidmaatschap of een verzekeraar of wat dan ook). De vraag is eerder, denk ik, of dat voor de reddingsdiensten wel zo gunstig uitpakt. Wellicht dat ze dmv de donaties en 'goodwill' giften van bedrijven wel meer centen ophalen als dat ze 'betaald' worden per reddings actie.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #33 November 05, 2014, 19:34:05
edit2Rapporteer  
Waar komt de drang toch vandaan om alles te willen reguleren? We hebben een fantastische organisatie om reddingen te verrichten. En als ik de cijfers van de knrm zie zijn kiters echt niet in de meerderheid (dat zijn namelijk de zeilers).

En natuurlijk zijn dat niet alle cijfers, maar uit eigen ervaring (niet zelf opgehaald, maar wel 15 jaar geobserveerd) weet ik ook dat de reddingsdiensten heel veel "reddingen" verrichten die helemaal niet nodig zijn omdat de kiter prima zelf naar de kant kan komen. Niet erg, maar vervuild de discussie wel behoorlijk.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #34 November 05, 2014, 20:03:02
edit2Rapporteer  
@  Ed
Het is geen drang om alles te willen reguleren. Het is meer een zaak om de "aanval" c.q. negatieve kritieken richting de kitesurfsport te pareren.

Stelling: De echte kitesurfers zijn zich goed bewust van de risico's van de sport en weten maar al te goed wanneer wel en vooral wanneer niet het water op te gaan. Mensen die aan een vlieger gaan hangen met aflandige wind en daardoor vervolgens in de problemen komen zijn geen afspiegeling van de kitesurfsport, sterker nog, die horen niet aan een vlieger te hangen.

Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #35 November 05, 2014, 22:03:23
edit2Rapporteer  
Oneens, stelletje control freaks hier... beetje onzinnige poll is het wel.

Aflandige wind is gewoon een te vaag begrip, laat staat het rekening houden met draaien van de wind. Volgens mij is het meer onkunde van de kiter om met die omstandigheden het water op te gaan, om dan maar weer gelijk te roepen dat je iemand dan in zijn of haar portemonnee te raken is gewoon niet hoe we in Nederland met de wetgeving omgaan bij ongevallen.

Het is gewoon per wet geregeld dat iedereen (waar dan ook) geholpen wordt door deskundigen in het vakgebied. Of dit dan wel of niet betaald personeel is doet er niet toe. Einde discussie.
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #36 November 05, 2014, 22:04:10
edit2Rapporteer  
In Frankrijk betaal je de reddingbrigade   (politie_kitesmiley)om je te komen  redden in nood. Had je die (verzekering) niet betaald kost het je 100€ anders krijg je je kite niet terug. Dit zou met een jaarlijkse contributie bij de Knrm ook kunnen. Aan wal aan tonen dat je lid bent of 100€ betalen.  Zo krijgen hun meer €€€€  door stijgend aantal leden en degene die hardleers zijn moeten betalen om hun kite terug te krijgen. Dan zullen ook de buurlanden kiters die het heel normaal vinden om met aflandige wind te varen hun tol moeten betalen als ze in de problemen komen te zitten.
feddomw
Gast
Antwoord #37 November 05, 2014, 22:17:27
edit2Rapporteer  
Het is gewoon per wet geregeld dat iedereen (waar dan ook) geholpen wordt door deskundigen in het vakgebied. Of dit dan wel of niet betaald personeel is doet er niet toe. Einde discussie.

Mag jij mij vertellen waar dit "per wet" is geregeld, waar staat dit dan?
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #38 November 06, 2014, 01:08:48
edit2Rapporteer  
Het is gewoon per wet geregeld dat iedereen (waar dan ook) geholpen wordt door deskundigen in het vakgebied. Of dit dan wel of niet betaald personeel is doet er niet toe. Einde discussie.


Mag jij mij vertellen waar dit "per wet" is geregeld, waar staat dit dan?



Genoeg op internet te vinden hierover. Binnen 5sec gevonden , veel leesplezier.
http://artsinspe.artsennet.nl/tijdschriftartikel/Spoedeisende-hulp-bieden-verplicht-of-niet-1.htm
http://www.uwwet.nl/wetten-en-regelingen/strafrecht/wetboek-van-strafrecht/49-levensgevaar-hulp-dood-strafbaar-straf.htm
http://www.lampion.info/te-verlenen-zorg/zorgplichten-van-zorgverleners



wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #39 November 06, 2014, 13:20:02
edit2Rapporteer  
Regeltjes, regeltjes, regeltjes.... waar een klein land toch groot in kan zijn. Gewoon een flinke pak op je sodemieter als je uit t water wordt gehaald. Daarnaast krijg je bij de KNRM het vriendelijke verzoek donateur te worden en de reddingsbrigade wordt gewoon betaalt uit de belastingpot, die dan meestal weer in de toeristenbelasting zit.

En hier kost t je gewoon een kratje pils!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #40 November 06, 2014, 14:08:22
edit2Rapporteer  
Als we hier die kratjes bier-regel invoeren bij een weekend met zuidenwind zijn ze de rest van het jaar dronken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #41 November 06, 2014, 15:18:56
edit2Rapporteer  
Stelling: De echte kitesurfers zijn zich goed bewust van de risico's van de sport en weten maar al te goed wanneer wel en vooral wanneer niet het water op te gaan. Mensen die aan een vlieger gaan hangen met aflandige wind en daardoor vervolgens in de problemen komen zijn geen afspiegeling van de kitesurfsport, sterker nog, die horen niet aan een vlieger te hangen.

Idefixe, dat ben ik niet met je eens.. wat mij betreft (en zo ziet de 'buitenwereld' het ook vermoed ik) zijn deze idioten ook kitesurfers, hoe graag ik ook zou willen dat dit niet het geval zou zijn. Hooligans zijn ook voetbalsupporters, hoe graag de voetbal wereld dat ook niet wil, is het toch zo. Een kleine groep die het verpest voor de rest.. Zo zijn er overal wel rotte appels te vinden, maar het blijven appels.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #42 November 06, 2014, 16:24:04
edit2Rapporteer  
Idefixe, dat ben ik niet met je eens.. wat mij betreft (en zo ziet de 'buitenwereld' het ook vermoed ik) zijn deze idioten ook kitesurfers, hoe graag ik ook zou willen dat dit niet het geval zou zijn. Hooligans zijn ook voetbalsupporters, hoe graag de voetbal wereld dat ook niet wil, is het toch zo. Een kleine groep die het verpest voor de rest.. Zo zijn er overal wel rotte appels te vinden, maar het blijven appels.

Hadden we maar een identieke regeling zoals in de voetbalwereld  Grin: De voetbalverenigingen en KNVB doet er alles aan om de rotte appels eruit te halen en tegen te houden. Voor hun zijn hooligans geen appels meer; ze krijgen gewoon (afh. van het vergrijp en de frequentie) een stadionverbod of de club een serieuze boete.

Spiegel dat eens aan de kitesport Dan zijn we imho met deze vraagstelling van dit topic nog erg lief bezig. Anders gezegd, doe gewoon mee met de groep van kitesporters, gedraag je en betaal een kleine bijdrage in dit soort noodsituaties, in die andere situatie (voetbalwereld) krijg je een totaalverbod om nog ergens binnen te komen. DAT gaat mij iets te ver en is ook niet door te voeren.

Niet voor niks tracht Idefixe met het NKV op hoger niveau er ook alles aan te doen dat de kitesport voor alle beoefenaars en ook de ondersteuning van bv de KNRM in een goed daglicht blijft staan.

Bedenk wel als wij kiters allemaal appels zijn en alle rotte koste wat kost moeten blijven dulden, het NKV uiteindelijk op politiek niveau niet meer serieus genomen worden en als laatste meekrijgt dat een spot bv niet meer gedoogd wordt. (Bv. IJmuiderstrand tegen de Zuidpier). Wil je dat afwachten of voor zijn?
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #43 November 06, 2014, 17:13:39
edit2Rapporteer  
Er is nog een gevaar, het bestaat hierin dat kapitaalkrachtige mensen dus gewoon met aflandige wind gaan kiten en mocht er iets gebeuren gewoon betalen met de glimlach...

Ik vind gewoon het aspect  dat de mensen van de reddingsbrigade die als vrijwilliger werken, de risico,s dragen, dit begint al bij het ontvangen van het noodsignaal...ze reppen zich met wagen, fiets enz. Naar de basis...dan van de basis naar boot/strand/haven...als ze pech hebben in de voorgenoemde trajecten en een ongeval krijgen..waarbij....dat beseft die klojo die bij zuid of oost en alles daartussen aflandig is zich op dat moment niet...als hij maar fun heeft of had.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #44 November 06, 2014, 18:00:29
edit2Rapporteer  
Volgens mij begrijp je me niet helemaal. Ik ben ook niet blij met de rotte appels, maar hard roepen dat dit geen appels zijn heeft volgens mij weinig zin. De rest van NL is het vast niet met ons eens. Goed voorbeeld is groeiende weerstand tegen de (enorme) kosten van de inzet van politie en ME bij voetbalwedstrijden. De KNVB doet er idd van alles aan om hun rotte appels te weren maar in de ogen van rest van NL blijft het geassocieerd worden met 'voetbal'. Redelijk vergelijkbaar met onze rotte appels waarvoor de reddingsdiensten kosten moeten maken.
Nogmaals, ik wou dat het anders was.. Ik wil de rotte appels ook niet accepteren, maar ik denk dat je wel moet accepteren dat de rest van NL deze personen gewoon als kitesurfers betiteld.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #45 November 06, 2014, 19:08:58
edit2Rapporteer  
Zeg ik vraag me eigenlijk af. Er wordt al zo veel over gediscussieerd. Tot vervelens toe voor sommigen.
Maar heeft het nut? Stel dat de meesten op dit forum eensgezind geraken over een bepaalde oplossing, zal het ooit in de praktijk gebracht worden?
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #46 November 07, 2014, 16:43:26
edit2Rapporteer  
Eens, dat je een bijdrage moet betalen als je gered moet worden, ongeacht de windrichting of sterkte.
Als je jezelf niet kan redden = betalen...   Tongue
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #47 November 07, 2014, 16:51:52
edit2Rapporteer  
Dat zou er zwaar over zijn. Dat zou de sport helemaal verpesten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.