Adam Koch_F4 hydrofoil

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
November 18, 2014, 17:25:39
edit2Rapporteer  

http://vimeo.com/112076979

The only way I've been able to get detached flow on this F4 hydrofoil is upon re-entry from jumps. These images show a fun and fast cavitation recovery after landing. Cool point of view i have always wanted to see.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 November 18, 2014, 17:45:08
edit2Rapporteer  
@ Klaas, bij mij werkt de link niet.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #2 November 18, 2014, 17:49:45
edit2Rapporteer  
deze wel?


http://vimeo.com/112076979
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 November 18, 2014, 17:52:12
edit2Rapporteer  
Haha, thnx Manfred, bij mij werkte alleen de player en was hij nog niet actief zonder..
joosie

Berichten: 967
Antwoord #4 November 18, 2014, 19:26:36
edit2Rapporteer  
Sharky om te zien Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 November 18, 2014, 20:53:52
edit2Rapporteer  
Cavitatie en ventilatie zijn twee totaal verschillende dingen.

Bij cavitatie gaat het water koken door plaatselijke extreem lage druk die ontstaat op een vleugel profiel bij snelheden boven de 40kn in water. De bellen kokend water imploderen weer zodra de waterdruk weer stijgt verder op het profiel, dat imploderen gaat zo hard dat er schokgolven ontstaan die het materiaal van de vleugel aantasten.

Wat hier gebeurd is dat er luchtbellen van de landing tijdelijk in de lage druk gevangen worden en door turbulentie vanzelf weggespoeld worden. Deze luchtbellen verstoren de stroming over het profiel en zorgen voor minder lift zolang ze aanwezig zijn. Naast landen kun je je foil ook ventileren door te dicht onder het oppervlak te foilen en zo lucht aan te zuigen als je gedeeltelijk het oppervlak raakt. Ook kan lucht via een slecht ontworpen mast aangezogen worden bij hogere snelheden.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #6 November 18, 2014, 23:18:33
edit2Rapporteer  
Hele mooie beelden!

Cavitatie is niet alleen bij 40kn, dit kan ook komen doordat de angle of attack te hoog is (zelfde als stall in principe). Ook door oppervlakte onzuiverheden kan dit ontstaan.
Er zijn trouwens ook caviterende draagvleugels, die zien er meer uit als een soort mes en zo ontworpen dat ze ondanks de cavitatie nog lift blijven geven. Dit is echt voor héle hoge snelheden.

De mast kan inderdaad ventileren, dit komt vaak door de hoek die de mast maakt ten opzichte van het water. Vaak helpt het volgensmij om hem iets naar achteren te kantelen tenopzichte van de vleugel.
Vooral V-vleugels hebben heel veel last van ventilatie, hier plaatsen we vaak een soort schotjes op de vleugels om dit tegen te gaan.

Wat je hier ziet lijkt een combinatie van ventilatie + een te hoge aoa omdat na de sprong direct maximale lift opgezocht wordt door de kiter.
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #7 November 18, 2014, 23:37:34
edit2Rapporteer  
Verreweg beste hydrofoil filmpje tot nu toe.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.