Kitesurf 'Fail'

daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #25 November 25, 2014, 13:00:28
edit2Rapporteer  
Als je probleem echt zit in water + board zou ik eerst kijken of je deze angst onder controle kunt krijgen op de wakeboardbaan

Met de kite in het water kan ook, maar de kite geeft weer een extra factor die over je angst heen komen kan vertragen
bikiniisuit

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #26 November 25, 2014, 14:07:57
edit2Rapporteer  
@daantjes heeft helemaal gelijk. 

Je doet aan snowboarden, wakeboarden, body draggen als de beste.  Fonz, we zijn allemaal een beetje zenuwachtig op moment van waterstart omdat je (te) veel dingen tegelijk moet doen.

Je instructeur zal je eerst geruststellen. Als jij straks in het water zit, roep dan deze  2 woorden. “Relax, enjoy”. Meer niet. Die 2 woorden zorgen ervoor dat je van binnen rustig wordt, iedere keer als je weer op het boardje probeert te staan. Probeer ook niet te veel te denken, maar rustig doen wat de instructeur zegt en op haar/hem vertrouwen. En het lukt alleen maar als je je ontspant en kunt genieten. Ben je te gespannen (angst) dan krijg je een roadblock: ‘dichtklappen’. Er komt dan even niet goed informatie binnen. Maar zodra je je ontspant, kun je informatie opnemen, voortgang boeken. Het is een voorwaarde om te leren.

‘Fail’ of falen ga je het beste te lijf door je er iedere keer een klein beetje aan bloot te stellen. Precies zoals @Liniminie hiervoor al zei.  Volgend jaar in t water hardop zeggen: relax, enjoy.

Het woord “enjoy” gebruik ik na al die jaren nog steeds. Ik zeg t iedere keer nadat ik iemands vlieger heb opgelaten. Dat woord herinnert mij ook aan de fijne kitelessen die ik van mijn instructrice heb gehad. Mijn instructrice was een jong meisje dat toen slechts 2 woorden Engels kon, en nu nr 1 winnaar is bij Kiteboard Tour Asia. Ook namens mijn lerares Estefania: “relax, enjoy” 
fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #27 November 25, 2014, 19:12:48
edit2Rapporteer  
@daantjes heeft helemaal gelijk. 

Je doet aan snowboarden, wakeboarden, body draggen als de beste.  Fonz, we zijn allemaal een beetje zenuwachtig op moment van waterstart omdat je (te) veel dingen tegelijk moet doen.

Je instructeur zal je eerst geruststellen. Als jij straks in het water zit, roep dan deze  2 woorden. “Relax, enjoy”. Meer niet. Die 2 woorden zorgen ervoor dat je van binnen rustig wordt, iedere keer als je weer op het boardje probeert te staan. Probeer ook niet te veel te denken, maar rustig doen wat de instructeur zegt en op haar/hem vertrouwen. En het lukt alleen maar als je je ontspant en kunt genieten. Ben je te gespannen (angst) dan krijg je een roadblock: ‘dichtklappen’. Er komt dan even niet goed informatie binnen. Maar zodra je je ontspant, kun je informatie opnemen, voortgang boeken. Het is een voorwaarde om te leren.

‘Fail’ of falen ga je het beste te lijf door je er iedere keer een klein beetje aan bloot te stellen. Precies zoals @Liniminie hiervoor al zei.  Volgend jaar in t water hardop zeggen: relax, enjoy.

Het woord “enjoy” gebruik ik na al die jaren nog steeds. Ik zeg t iedere keer nadat ik iemands vlieger heb opgelaten. Dat woord herinnert mij ook aan de fijne kitelessen die ik van mijn instructrice heb gehad. Mijn instructrice was een jong meisje dat toen slechts 2 woorden Engels kon, en nu nr 1 winnaar is bij Kiteboard Tour Asia. Ook namens mijn lerares Estefania: “relax, enjoy” 


Mooie woorden. En ja, misschien helpt het. Ik doe het ook bij scuba diving (ben nb. rescue diver..), maar dat kitesurfen voor mij is alsof ik me ineens in volle vaart aan een vliegtuig omhoog moet trekken. Het is die enorme trekkracht die me doet 'choken' op een board dat spekglad aanvoelt op water en dat gecombineerd met alles wat er om me heem gebeurt waar ik meer aandacht voor heb op zo'n moment. Thx. in ieder geval!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #28 November 26, 2014, 18:38:01
edit2Rapporteer  
Zeg vraagje, welke kite gebruik je en bij welke wind?
Want nu komt het eigenlijk over alsof je een 12m gebruikt bij 25kn ofzo Grin
fonz64

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #29 November 26, 2014, 19:27:54
edit2Rapporteer  
Zeg vraagje, welke kite gebruik je en bij welke wind?
Want nu komt het eigenlijk over alsof je een 12m gebruikt bij 25kn ofzo Grin

Hi,

Niets abnormaals volgens mij. Heb in Dubai een 14m2 Airush geleend gedurende de lessen bij een windsnelheid van 11-13 knopen met een board van 1.60 (!).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.