Opslag kites

Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
December 29, 2014, 09:36:26
edit2Rapporteer  
Ik heb eens een vraagje over de opslag van onze kites en toebehoren.

Ik heb zelf namelijk een ruimte aan mijn schuur waar ik mijn kites, wetsuits enz. opberg na gebruik. Deze ruimte is niet verwarmd en de temperaturen zijn dus vergelijkbaar met de buitentemperatuur. Nu vroeg ik me af of dat dit invloed heeft op de levensduur van mijn spullen?

Mijn kites zijn niet altijd perfect droog als ik ze opberg en het zand is er ook niet altijd 100% af. Ik hang ze altijd met de tassen  aan kapstokken en zet ze altijd open voor ventilatie. Ik kite alleen op zout water, dus voor schimmel hoef ik niet bang te zijn, maar misschien voor het doek en lijnen?
mocem

Berichten: 874
Antwoord #1 December 29, 2014, 10:24:22
edit2Rapporteer  
Kites slijten ook van inpakken, uitkloppen en afstoffen.
Gewoon lekker op blijven hangen zoals je nu doet.
 
Local

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #2 December 29, 2014, 10:34:01
edit2Rapporteer  
Lijnen kunnen in de wasmachine iig als ze van teufelberger zijn maar is MISSCHIEN alleen ECHT nodig als ze te vuil zijn om beet te pakken ofzoiets dergelijks. Doek weet ik niet je hebt ook dat bedrijf die je kite doek weer als nieuw kan herstellen iig het beschermende laagje, misschien dat hun dat weten (http://www.kite-refit.com/nl/) ? En las pas iets van die winkel in Scheveningen, volgens mij posten die hier ook die weten ook wel allemaal hoe het zit en geven ook gratis tips enzo. http://www.kitecare.nl/blog/ Redelijk wat info
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #3 December 29, 2014, 10:49:37
edit2Rapporteer  
Lijnen in een wasmachine?  Huh
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #4 December 29, 2014, 11:04:15
edit2Rapporteer  
Lijnen kunnen in de wasmachine iig als ze van teufelberger zijn maar is MISSCHIEN alleen ECHT nodig als ze te vuil zijn om beet te pakken ofzoiets dergelijks. Doek weet ik niet je hebt ook dat bedrijf die je kite doek weer als nieuw kan herstellen iig het beschermende laagje, misschien dat hun dat weten (http://www.kite-refit.com/nl/) ? En las pas iets van die winkel in Scheveningen, volgens mij posten die hier ook die weten ook wel allemaal hoe het zit en geven ook gratis tips enzo. http://www.kitecare.nl/blog/ Redelijk wat info



Ben benieuwd hoe lang je bezig bent om ze uit de knoop te halen??
of doe  je ze dan om een klosje of iets??

Zelf leg ik altijd de spullen die nat zijn te drogen en de rest laat ik gewoon in de tas zitten tot de volgende sessie.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 December 29, 2014, 11:41:32
edit2Rapporteer  
Na elke kitedag spoel ik thuis mijn bar en wetsuit af met koud water en de kites klop ik goed uit net als de tassen. Alles is dus zoveel mogelijk zandvrij en droog.

daarna gaan de kites in de tas, ik rol ze op de juiste manier op maar niet te strak! Tenslotte gaat alles in mijn kitekarretje.

thijs77

Berichten: 165
Antwoord #6 December 29, 2014, 13:27:35
edit2Rapporteer  
Ik hang altijd mijn kites te drogen op zolder (kite op zee) en heb het idee dat ze een stuk langer mooi blijven.. Nadeel is wel dat je blijft vegen :/
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #7 December 29, 2014, 13:33:28
edit2Rapporteer  
Kites zou ik niet zo bang voor zijn (of ze moeten zowat op zijn waardoor ze water opnemen)
Ik heb zelf als de temperaturen boven 0 blijven mijn meest gebruikte wetstuits van die periode buiten hangen (onder een carport) zodra de temperaturen onder 0 gaan hang ik m'n wetsuits binnen neer.
Weet niet of het echt nut heeft, maar mij lijkt het niet goed voor je wetsuit als deze nat is dat hij bevriest (aangezien het water bij bevriezing uitzet)
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 December 29, 2014, 19:21:00
edit2Rapporteer  
Kite doek verslijt snel als je je kites niet droog opbergt.
Bij parapente doet men na 2 à 3 jaar een porositeitstest om te zien hoeveel lucht ze doorlaten.

Dus na elke sessie: kites te drogen hangen en zoveel mogelijk zand verwijderen en dan pas inpakken in een droge tas. Hiermee verdubbel je de levensduur van je kites.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 December 29, 2014, 19:54:12
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je vlieger het meeste slijt van het klapperen in de wind als die op de grond geparkeerd ligt.
Het kan dan ook absoluut geen kwaad om daar wat zandzakjes op te leggen.
Met alles wat je nat opruimt loop je gewoon een risco : "het weer' , schimmelplekken, verkleuring van je doek. Zoetwater geeft dan snel meer problemen dan zeewater.
Altijd balen als je met een natte vlieger thuiskomt. De één heeft een mooie grote schuur, de ander hangt de boel op zolder en weer een ander hangt ze gewoon in de huiskamer.  Grin 

Heb je niet al te veel ruimte dan kan het handig zijn om de struts van je vlieger vol te laten met lucht en de boel losjes oprollen, dan komt er tenminste nog een beetje lucht bij. Soms past dat zo in de auto en is je vlieger, met de kachel op standje tropisch vogeltje als je thuiskomt al een heel eind gedroogd.

Tja, lijnen in de wasmachine?  Da's voor mij nieuw.  Zeewier en waterplanten er meteen uithalen: als dat spul opdroogt wordt het echt lastig. Verder eigenlijk alleen ( en dat echt IEDERE keer) een optische / visuele controle bij het uitlopen: zitten er geen knoopjes in je lijnen ( dat kan funest zijn) en hoe zit het met de pigtails? Niet al teveel beschadigd?
Stop je in de winter? Probeer dan zo'n lege rol van lasdraad te pakken te krijgen. Hier kun je heel mooie je lijnen oprollen , bar er gewoon aan vast laten zitten en ergens in een doos op zolder.
Maar in de wasmachine  Huh  Dat doe ik trouwens wel een enkele keer met m'n wetsuit als die echt onverantwoord gaat stinken. Gewoon in een kussensloop gaat prima

Spring je veel of alleen maar over rechts ( of links natuurlijk)  varend?  Dan is er een goede kans dat de ene stuurlijn meer uitrekt dan de andere , al heb ik het idee dat de kwaliteit de laatse jaren een stuk verbeterd is. Met ongelijke lijnlengtes is het bagger varen. Regelmatig even sjekken of de boel nog gelijk is en eventueel links / rechts wisselen.
Maak je veel rotatiesprongen?  Dan kunnen je lijnen onderin extra slijtage vertonen ( daar waar ze in elkaar draaien) bij sltijtage kun je dan boven/onder wisselen.
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #10 December 29, 2014, 20:49:57
edit2Rapporteer  
Beste bbtw, Als je toevallig lid bent van een kite club, kan je ze vaak bij de voorzitter laten opbergen of bij de hofleverancier van de kitematerialen. Anders boven je bed uithangen, heb je gelijk een leuk en relaxed sfeertje in je slaapkamer.
Je wetsuite kan je op 60gr met pis off. wassen en in de droger doen. Dan ruikt ie lekker fris voor het volgende seizoen. Suc6!!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #11 December 29, 2014, 20:53:02
edit2Rapporteer  
Beste bbtw, Als je toevallig lid bent van een kite club, kan je ze vaak bij de voorzitter laten opbergen of bij de hofleverancier van de kitematerialen. Anders boven je bed uithangen, heb je gelijk een leuk en relaxed sfeertje in je slaapkamer.
Je wetsuite kan je op 60gr met pis off. wassen en in de droger doen. Dan ruikt ie lekker fris voor het volgende seizoen. Suc6!!

 schater
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #12 December 29, 2014, 21:03:49
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties mensen.  ThumpsUp

@PvEE, ik ben idd lid van een van de meest vooraanstaande kiteclubs van Nederland, nl PKC schater Helaas heeft onze voorzitter Tjornie aka wijers88 ca. een maand of twee geleden ivm kou de brui er aan gegeven schater. Daarbij had hij mijn 15m contra de laatste keer in de wasmachine gegooid en op  90° bonte was uitgewassen. Ik kreeg de kite terug als 7m! De hofleverancier geloof1946 woont simpelweg te ver weg. Misschien kan ik bij een bevriende kiter (lees PvEE) mijn gear in de verwarmde loods ophangen. YeSS
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #13 December 30, 2014, 02:53:42
edit2Rapporteer  
 Grin
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #14 December 30, 2014, 19:48:48
edit2Rapporteer  
hofleverancier Geloof1946?? 1946 zijn geb.dat. Die moet al met pensioen zijn!
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #15 December 30, 2014, 20:45:21
edit2Rapporteer  
Was er heen hier die zijn helle kites in de wasmachine gooide
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #16 December 30, 2014, 21:35:24
edit2Rapporteer  
Tekst van Teufelberger (lijnen)

CLEANING
If the kite lines are used in salt-water, they should be thoroughly washed with fresh water after the  season to remove salt-crystals, and other damaging dirt. If the lines are used in fresh water they will still benefit from a good rinsing to remove any dirt particles.

CLEANING IN THE WASHING MACHINE
Kite lines that are extremly dirty they can be cleaned in a washing machine, using cold or warm water. Don`t use any kind of fabric softener!

STORAGE
Before being put away for the season, or stored for extended periods kite lines should be thoroughly dry to avoid midew. Kite lines are best stored hanging up and out of the sun. Generally, Dyneema® ropes should be protected from heat (above 60°C). (Caution! Be careful when keeping the ropes in a car!)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 December 31, 2014, 10:04:53
edit2Rapporteer  
Wat als het weer in je lijnen gaat zitten?
Geen mooi gezicht, maar neemt de treksterkte ook af?
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #18 December 31, 2014, 10:59:45
edit2Rapporteer  
Goede vraag waar ik geen antwoord op heb :-)
PE is (zeer) ongevoelig voor schimmel en rotting maar zeer gevoelig voor UV dus misschien heeft het weer invloed op de materialen waarmee de lijnen behandeld zijn...ik weet het niet! 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 December 31, 2014, 11:40:55
edit2Rapporteer  
Zover ik weet maakt het geen moer uit!
Is minder mooi, maar voor de rest wat treksterkte betreft maakt het niet uit.
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #20 December 31, 2014, 11:54:40
edit2Rapporteer  
In ieder geval voor de mensen die hun lijnen/bar opbergen zal het wel fijner zijn geen grote harige bol terug te vinden als ze uit de opslag komen, schade aan lijnen zelf  (als in UHMWPE) is er in ieder geval niet. Plaatste de tekst btw vanwege de opmerking over lijnen in de wasmachine.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #21 December 31, 2014, 12:52:22
edit2Rapporteer  
Gewoon doorkiten in de winter
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.