Bij harde wind launchen aan een dood voorwerp

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Oktober 08, 2014, 09:34:50
edit2Rapporteer  
Het ongeluk van gisteren op de Slufter heeft wij weer eens aan het denken gezet over launchen van een kite bij harde wind.

Mijn ervaring is dat het launchen bij harde wind de meest kritische situatie is: vaak is het zicht minder door zand en/of regen, de kite is nerveuzer en de communicatie met de kite-vasthouder is moeilijker door het lawaai van de wind.

Als het in die extreme situatie mis gaat dan gaat het ook vliegensvlug en vaak ernstig mis .....

daarom de volgende overweging: Is het niet veiliger om in extreme situaties je kite te launchen d.m.v. een stevig touw  met daaraan een carabiner bevestigd  aan een paal of iets dergelijks?

Het voordeel van deze launchtechniek is dat je zelf je kite in het windvenster kunt plaatsen en dan alle tijd hebt om de lijnen e.d. te controleren. Je kunt ook in alle rust naar het gedrag van de kite kijken. Als er dan toch iets verkeerd gaat (lijnbreuk, lijn om wingtip, vergeten stuurlijn te bevestigen, enz) dan kun je zelf de kite neerleggen en zaken aanpassen.Gaat de kite loopen is het ernstigste dat kan gebeuren ....een kapotte kite.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #1 Oktober 08, 2014, 09:39:27
edit2Rapporteer  
In de praktijk niet haalbaar.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #2 Oktober 08, 2014, 09:51:58
edit2Rapporteer  
Ik snap hem niet eigenlijk. Als ik een launch doe dan check ik altijd alle lijnen even of ze echt goed zitten, zorg dat het doek bol staat en geef dan een duim. Kan prima met 8bft.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #3 Oktober 08, 2014, 09:55:58
edit2Rapporteer  
Goed idee, als ik geen bekende op het strand zie voor een liftje doe ik het ook altijd zo. Liever zelf een keertje extra lopen dan mijn kite op laten gooien door de eerste beste dappere dodo.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Oktober 08, 2014, 09:57:19
edit2Rapporteer  
In de praktijk niet haalbaar.



Ik heb deze selflaunch techniek veel in Frankrijk gezien, daar was zelfs een speciale voorziening voor. Iedereen maakte daar gebruik van en dat ging vlug en veilig. Zelf pas ik deze techniek nu ook vaak toe en voel me er veel prettiger bij dan die hectische situaties bij harde wind.


http://www.youtube.com/watch?v=NSaEYB1dI4c


Lees dit ook nog eens, heb ik een tijdje geleden gepost.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49163.msg694882#new
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #5 Oktober 08, 2014, 10:06:45
edit2Rapporteer  
Tuurlijk, prima methode maar ik denk dat er in Frankrijk het gemiddeld rustiger op de spot is dan in Nederland. Dat wordt hier een nummertje trekken vrees ik.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #6 Oktober 08, 2014, 10:19:44
edit2Rapporteer  
Tuurlijk, prima methode maar ik denk dat er in Frankrijk het gemiddeld rustiger op de spot is dan in Nederland. Dat wordt hier een nummertje trekken vrees ik.



Klopt Peter, heb je gelijk in maar .... beter een nummertje trekken dan ...... Embarrassed :'( Embarrassed :'(

maar ik heb tegenwoordig dan ook mijn eigen selflaunchequipment bij me   Grin

Als je dit  http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49163.msg694882#new hebt gelezen, de volgende situatiebeschrijving:

Afgelopen juli, strandje Houlgate (20 x 20 meter) stuk of 10 kiters die gelijktijdig pompen, lijnen uitrollen en willen vertrekken. Niks stressen of "landje pik"... Shocked

Iedereen rolt zijn bar uit vanaf het inhaakpunt. Legt zijn kite aan het einde lijnen en bevestigd deze aan de kite. Bij het inhaakpaal haakt iemand de CL in en de kiter zet zijn vlieger rechtop in de rand van het windvenster, controleert zijn lijnen en loopt terug naar de inhaakpaal om zelf in te haken. Op deze manier vertrekken 10 kiters in enkele minuten op een rustige en sociale manier ....
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #7 Oktober 08, 2014, 12:05:23
edit2Rapporteer  
limbo dat werkt echt niet met 40 knopen hoor   gister nog noodgedwongen moeten self landen met deze methode.    door de vlagen probeert de kite wel omhoog te kruipen.  nu ben ik natuurlijk niet de gemiddelde kiter en weet wel hoe in zo een situtatie te handelen.

zou je net zien dat er toch net een lijntje niet goed zit of door het geschut de bar in de grond blijft hangen en de kite ineens raar komt te staan dat je kite rond vliegt met jouw in het windvenster....
storm kiten is voor degene met totale controle over hun kite.
ik zal binnenkort wel even een artikel schrijven over storm kiten de how to's want gister heb ik zelf hele goeie kiters   grote risico's zien nemen die absoluut niet nodig zijn.

Strakko

Berichten: 36
Antwoord #8 Oktober 08, 2014, 12:19:04
edit2Rapporteer  
Op zich een prima, en veilige manier om altijd je kite veilig te kunnen starten, en landen. ThumpsUp
Alleen creëer je met een paal op het strand een zeer gevaarlijke situatie voor alles en iedereen. ThumpDown ThumpDown ThumpDown

Als we vast punten op het strand willen gaan creëren zou ik eerder denken om kleine stevige nylon bigbags, versprongen in te graven om de 25 meter op het strand.
Hierdoor heb je alleen stevige nylon lussen boven het strand uitsteken, die we evt kunnen voorzien van een markeer bal zodat ze altijd zichtbaar blijven.  Roll Eyes
 
Zelf heb ik vorig jaar een keer met bovenstaande self launch methode een bijna ongeluk gehad op de slufter.
Was met code rood overdag op de slufter aangekomen, bleek ik de enige te zijn op dat moment.
Ik besloot mijn lijnen uit te lopen, en mijn bar idd aan de paal (onderaan de trap) vast te zetten.
op het moment dat ik mijn kite op het einde van het windvenster zette, en mijn lijnen had gecheckt vloog door een stevige vlaag de serieuze paal uit het zand door de lucht.
Gelukkig had ik de kite nog vast, maar moet er niet aan denken als die windvlaag 2 seconde later was geweest.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #9 Oktober 08, 2014, 12:57:50
edit2Rapporteer  
In harde vlagerige wind laat ik m'n kite liever niet in z'n eentje rondstuiteren....
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Oktober 08, 2014, 13:01:10
edit2Rapporteer  
@Nature
Laten we voorop stellen dat launchen en landen met 35+ knopen altijd een tricky zaak is. Maar je zegt het zelf: "ik heb deze noodgedwongen op deze manier moeten self-landen". Zodra jij de CL hebt ingehaakt bij het self-landen kan er eigenlijk weinig gebeuren. Natuurlijk moet je wel rekening houden met omstanders maar dat moet je so wie so onder elke omstandigheid.

@Nature
Als bij het self-launchen de kite raar gaat doen en jij zou eventueel nog in het windvenster staan dan is dat nog altijd beter dan met jou aan het andere eind namelijk ingehaakt en daarmee speelbal van een op hol geslagen kite .... toch?

@ Strakko: Fijn dat je het met mij eens bent dat het een veilige start- en landtechniek is.
@ Strakko: wat die palen betreft heb je gewoon een punt; elk hard object op het starnd is gewoon een potentieel gevaar. Jouw idee van bigbags heb ik opgelost met een Vuilewaszak van Ikea. Gemaakt van zeer sterk kanvas en dubbel gestikt. Ik vul hem voor 3/4 en graaf hem deels in: komt dan niet meer van zijn plaats!!

@ Faxie: ik ook niet. Maar vaak is het aantal deskundige "kite-vasthouders" bij extreme omstandigheden zeer beperkt. Hoe los jij het dan op als je aankomt een je makkers staan al op het water? En hoe doe jij het dan als je je kite wilt landen en er is niemand op het strand? Beide vragen natuurlijk onder 35+ omstandigheden!!
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #11 Oktober 08, 2014, 13:09:31
edit2Rapporteer  
En zeker bj harde wind je depower al volledig trekken voor je wat ergens inhaakt...helpt de druk te verlagen op de QR en bij het aankoppelen aan je trapeze...maar normaal gezien doe je dat zowiezo :-)
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 Oktober 08, 2014, 13:16:38
edit2Rapporteer  
@Nature
Laten we voorop stellen dat launchen en landen met 35+ knopen altijd een tricky zaak is. Maar je zegt het zelf: "ik heb deze noodgedwongen op deze manier moeten self-landen". Zodra jij de CL hebt ingehaakt bij het self-landen kan er eigenlijk weinig gebeuren. Natuurlijk moet je wel rekening houden met omstanders maar dat moet je so wie so onder elke omstandigheid.

@Nature
Als bij het self-launchen de kite raar gaat doen en jij zou eventueel nog in het windvenster staan dan is dat nog altijd beter met jou aan het andere eind namelijk ingehaakt en daarmee speelbal van een op hol geslagen kite .... toch?

@ Strakko: Fijn dat je het met mij eens bent dat het een veilige start- en landtechniek is.
@ Strakko: wat die palen betreft heb je gewoon een punt; elk hard object op het starnd is gewoon een potentieel gevaar. Jouw idee van bigbags heb ik opgelost met een Vuilewaszak van Ikea. Gemaakt van zeer sterk kanvas en dubbel gestikt. Ik vul hem voor 3/4 en graaf hem deels in: komt dan niet meer van zijn plaats!!

@ Faxie: ik ook niet. Maar vaak is het aantal deskundige "kite-vasthouders" bij extreme omstandigheden zeer beperkt. Hoe los jij het dan op als je aankomt een je makkers staan al op het water? En hoe doe jij het dan als je je kite wilt landen en er is niemand op het strand? Beide vragen natuurlijk onder 35+ omstandigheden!!

Dan zal ik kijken of er een geschikte paal is, zo niet, dan doe ik een ouderwetse selflaunch. Sowieso sta ik bij een launch altijd paraat om gelijk m'n safety te trekken.

Self landing gaat wat lastig zonder een paal, dan trek ik de safety.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #13 Oktober 08, 2014, 13:18:59
edit2Rapporteer  
@Nature
Laten we voorop stellen dat launchen en landen met 35+ knopen altijd een tricky zaak is. Maar je zegt het zelf: "ik heb deze noodgedwongen op deze manier moeten self-landen". Zodra jij de CL hebt ingehaakt bij het self-landen kan er eigenlijk weinig gebeuren. Natuurlijk moet je wel rekening houden met omstanders maar dat moet je so wie so onder elke omstandigheid.

@Nature
Als bij het self-launchen de kite raar gaat doen en jij zou eventueel nog in het windvenster staan dan is dat nog altijd beter met jou aan het andere eind namelijk ingehaakt en daarmee speelbal van een op hol geslagen kite .... toch?

@ Strakko: Fijn dat je het met mij eens bent dat het een veilige start- en landtechniek is.
@ Strakko: wat die palen betreft heb je gewoon een punt; elk hard object op het starnd is gewoon een potentieel gevaar. Jouw idee van bigbags heb ik opgelost met een Vuilewaszak van Ikea. Gemaakt van zeer sterk kanvas en dubbel gestikt. Ik vul hem voor 3/4 en graaf hem deels in: komt dan niet meer van zijn plaats!!

@ Faxie: ik ook niet. Maar vaak is het aantal deskundige "kite-vasthouders" bij extreme omstandigheden zeer beperkt. Hoe los jij het dan op als je aankomt een je makkers staan al op het water? En hoe doe jij het dan als je je kite wilt landen en er is niemand op het strand? Beide vragen natuurlijk onder 35+ omstandigheden!!

In 't geval van het laatste punt, als er niemand meer aanwezig is op 't strand: dit is simpelweg te voorkomen door gelijk met de laatste van 't water af te gaan. Althans, daar zorg ik in ieder geval Grin
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #14 Oktober 08, 2014, 14:13:54
edit2Rapporteer  
Kneitersharde wind? Juist dan: Terugvallen op de basiszaken van veiligheid mbt  het kitesurfen!
Launchen kan tricky zijn , landen nooit: je hebt toch immers je werkende safety. Die heb je toch vooraf gecontroleerd?
Welke " oplossing"  je ook kiest :  Stel jezelf de vraag " wat gaat er gebeuren als er wat fout gaat. wat zit er downwind?  Want daar vlieg je keihard heen  als er wat fout gaat!

Alle mij bekende ongelukken hebben uiteindelijk 1 gemeenschappelijke factor: wat zit er downwind! Waar vlieg je naartoe als het fout gaat.......   
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #15 Oktober 08, 2014, 19:03:15
edit2Rapporteer  
selflaunch/land
Lionheart

Berichten: 48
Antwoord #16 Oktober 19, 2014, 19:45:35
edit2Rapporteer  
Zo'n grondpen heeft het bij mij al eens een keertje begeven. Door het zoute water en oxidatie was die gewoon in twee geknapt.

Ik gebruik deze nog enkel om m'n kitespulletjes aan vast te maken, zo gaan dieven er alvast niet vandoor met mijn duur materiaal (of toch minder snel)
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #17 Oktober 19, 2014, 20:38:50
edit2Rapporteer  
ik laat geen spulletjes meer op het strand.

lege kitezak vol zand en een pomp van de action, that's it.
ik ben ook voor de waszakoptie van hierboven, zeker in het najaar door de week wil het nog wel eens erg rustig zijn op het strand.
zo'n zak is dan een prima oplossing.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #18 Januari 04, 2015, 02:28:13
edit2Rapporteer  
Zo'n grondpen heeft het bij mij al eens een keertje begeven. Door het zoute water en oxidatie was die gewoon in twee geknapt.

Ik gebruik deze nog enkel om m'n kitespulletjes aan vast te maken, zo gaan dieven er alvast niet vandoor met mijn duur materiaal (of toch minder snel)

deze grondpen is van rvs, net als de haak
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Januari 04, 2015, 14:23:22
edit2Rapporteer  
grondpen werkt m.i. goed bij een stevige ondergrond b.v. grasveld maar op het strand heb je er niets aan. Ik heb het geprobeerd en de kite trekt de pen gewoon uit het zand.

voordeel van bevestigen aan een stevige, goed met zand verzwaarde zak/tas is dat de kite nooit aan de haal kan gaan omdat het gewicht van de zak aan de de kite blijft hangen.

Als de kite een grondpen uit de grond trekt, is je kite weg met daaraan een gevaarlijke pen.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #20 Januari 04, 2015, 15:18:06
edit2Rapporteer  
Klopt wat Limbo zegt mbt die grondpen in het zand. Laatst ook geprobeert met me 7m, pen tot zijn nek in het "vaste" zand gedraaid kite netjes op zijn kant op het moment dat ik de leach vast had begon de kite te dansen naar het windvenster en hoppa pen uit het zand kite in een mooie boog omhoog en aan de andere kant weer naar beneden. Was even schrikkken. Volgende keer een gevulde zak  Grin proberen.

Misschien wat van deze hier en daar neerzetten, die waaien niet meer weg  Grin
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #21 Januari 04, 2015, 16:17:18
edit2Rapporteer  
Klopt wat Limbo zegt mbt die grondpen in het zand. Laatst ook geprobeert met me 7m, pen tot zijn nek in het "vaste" zand gedraaid kite netjes op zijn kant op het moment dat ik de leach vast had begon de kite te dansen naar het windvenster en hoppa pen uit het zand kite in een mooie boog omhoog en aan de andere kant weer naar beneden. Was even schrikkken. Volgende keer een gevulde zak  Grin proberen.

Misschien wat van deze hier en daar neerzetten, die waaien niet meer weg  Grin


Tegen de tijd dat je die gevuld hebt is het donker
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #22 Januari 04, 2015, 19:54:50
edit2Rapporteer  
Klopt Faxie, maar je laat hem liggen he je neemt hem niet meer mee naar huis  Grin
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #23 Januari 05, 2015, 00:36:50
edit2Rapporteer  
Mijn delta kites blijven niet op het strand staan voor self-starten of landen - die gaan bij de eerste beste windruk meteen omhoog (tot in de zenith) - en met wat pech nadien bij iets andere windruk aan de andere kant naar beneden Sad
Waarschijnlijk het nadeel van het voordeel dat ze gemakkelijk herstarten in de zee.
Dus ingehaakt self-starten en als er niemand is landen met chickenloop uit te haken. Maar bij >40 knopen blijft zo'n kite soms onderstboven zweven in plaats van netjes te gaan liggen. schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.