Advies surfboardje

PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Januari 08, 2015, 10:28:02
edit2Rapporteer  
Beste mensen,

Vooraf: ik ben een average joe kiter, lekker cruisen, sprongetje hier en daar, bochtjes draaien. Verhuisd naar de omgeving van Katwijk, dus is het sinds de zomer vooral zee, waar ik eerst meestal vlak water koos. Veel mensen varen hier met een directional en ik ga ook die kant op. Om golfjes te pakken, maar ook om beter hoogte te lopen met de stroming die hier vaak staat. Mijn leercurve is de afgelopen jaren  niet echt stijl geweest. Ik weeg 72 kilo en vaar met kites tussen de 6 en 10m en tussen de 15 en 35 knopen. Of ik dat laatste ook met m'n directional ga doen is nog maar de vraag.

Ik kan op allerlei boardjes proef gaan varen - maar besef dat ik nog lang niet in een positie ben om te zeggen wat goed of beter is.

Ik denk aan een OR Surf series (goede ervaringen bij Barry), maar zie op MP ook een leuk RRD Maquina boardje (werd me geadviseerd door Gearfreak). Maar zag ook een Mitu boardje voor 500 euro bij Telstar.

Welke lengte is goed om mee te beginnen (en in mijn geval om mee door te gaan)? 5,11 of 6,3 (dat zijn de lengtes van de boardjes die ik op het oog heb)
Wat zijn voor- nadelen van meer of minder lengte?
Quad of thruster of maakt het niet uit?
Andere adviezen, of misschien tips voor bij het beginnen?

Alvast bedankt
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Januari 08, 2015, 10:49:18
edit2Rapporteer  
De lengte moet voor in Nederland overeenkomen met je eigen lengte, dus ongeveer 6'2 - 6'3 waarschijnlijk. Liefst wil je een vrij breed board met een stompe tail en thruster voor de slappe golven die wij meestal hebben.

Turnster(3vinnen) is wat radicaler, makkelijker bochten maken en speelser, omdat je de tail meer om de middelste vin kunt laten draaien.

Quad (4) vaart wat makkelijker op snelheid en wil wat meer rechtdoor varen.

De OR surf series is de ideale keus!!

Straps kun je achterwege laten, desnoods een dagje op vlak water oefenen op het omstappen enzo. Straps zitten namelijk nooit op de juiste plek omdat je constant je voeten verplaatst en zitten dus alleen maar in de weg.

Succes Wink
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #2 Januari 08, 2015, 10:54:31
edit2Rapporteer  
Tx Ed.

Ik mocht willen dat ik 6,2 was - da's toch ruim 1,80. De teller houdt bij mij bij 1.71 op. Dus dat zou pleiten voor 5,11.

En dus een +1 voor OR Surf Series van jou.
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #3 Januari 08, 2015, 11:32:03
edit2Rapporteer  
Hoi Pieter,

Ben net als jij dit najaar ook begonnen met het varen op een directional. Ik weeg zelf 68 kg en ben 172 lang (kort). Zat ook met dezelfde vragen zoals jij en twijfelde toen nog tussen een Firewire Hellfire en de Mitu.

Ook voor mij was het nog niet te bepalen welk boardje ik zou willen varen daar ik er eerst op moest leren varen. Ben toen gaan proefvaren op de Mitu en dat voelde gelijk goed. Heb toen mede door het prijsverschil t.o.v. van de Firewire gekozen voor de Mitu. Ook vind ik het wel prettig dat er een full deckpad op zit. Weet dat dit ook kan op de Hellfire maar dan werd deze nog duurder.

Op advies van Versus toen wel gekozen voor de 5'8 aangezien ik voorlopig toch niet in hele extreme omstandigheden de golven in duik met de directional. Groter lijkt in het begin aantrekkelijk maar je went snel en dan zit het alleen maar in de weg.

Ben wel gelijk begonnen om strapless te varen omdat ik het juist zo fijn vindt om m'n voeten te plaatsen waar ik wil en dat surf gevoel te hebben. Inmiddels ook wel wat stijvere vinnen er onder geplaatst wat een merkbaar directer gevoel geeft.

Succes met je keuze
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #4 Januari 08, 2015, 12:08:57
edit2Rapporteer  
hoi pieter
ik heb de Mitu 5,8 sinds vorig jaar en vind die top
heb hetzelfde gewicht , ben zelf nog niet met zware omstandigheden er mee gaan varen wan da gebruik ik zeker nog de tt . maar kan er al veel vroeger mee varen tov de tt en mijn grootste vlieger is een 10!
zou zeker niet twijfelen en al zeker voor die prijs zal ook een 2014 zijn maar vind die zelfs veel mooier dan de 15( smaken verschillen wel)
is zeker voor de nederlandse wateren een toppertje!!
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Januari 08, 2015, 12:28:19
edit2Rapporteer  
Het hangt er ook van af wat je wil doen, de kite heen en weer sturen om spraytjes te trekken. Of, (zoals het hoort, vind ik) de golf gebruiken voor het surfen en de kite alleen maar om op de golf te komen zonder te hoeven peddelen.

Als je spraytjes wil trekken neem je een kleiner board. Als je de kracht van de golf wil gebruiken, moet je board nemen voor de golf en de kite daarop aanpassen. Dan mag hij dus best wat een de grote kant zijn, hoevaak zie je in Nederland iemand golfsurfen met een 5'8?
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #6 Januari 08, 2015, 13:04:04
edit2Rapporteer  
@Ed: dus samengevat: 6,3 is beter als je de golf gebruikt, 5,11 beter als je de kite gebruikt? Is 6,3 niet te lang als ik zelf 5,8 ben? De andere twee reageerders varen nl 5,8.

@allen bedankt voor de input sofar, ik krijg wel zin.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #7 Januari 08, 2015, 13:39:29
edit2Rapporteer  
Je moet je alleen niet blind staren op alleen maar de lengtemaat. Lengtemaat kun je alleen als vergelijking gebruiken bij 2 identieke shapes.

Als je bv een Mitu vergelijkt met een Maquina zul je merken dat de Maquina veel gestrekter is (puntige neus, smallere tail en ook een extremere rockerlijn) dan de Mitu . Daardoor krijg je ook andere vaareigenschappen: gestrekte shape geeft meer controle bij hoge snelheid, maar relatief minder volume, minder comfort en minder snel in plané (is natuurlijk allemaal betrekkelijk en afhankelijk van jouw kunnen  Wink ). In jouw geval zou ik voor de wat meer gemoedelijkere Mitu gaan om sneller meer te leren. De werkelijke pluspunten van een Maquina komen pas aan de orde als de omstandigheden ook extremer zijn; lees: bij hogere en snellere golven

Wat niet wil zeggen dat een Mitu dan niet meer te gebruiken is... want dat is een vb van een board wat voor velen een absoluut 'all in one' board is. 

Omdat je de directional niet bij 35 kn wil gebruiken. zou ik sowieso meer de Europees getinte boards (qua rockerlijn) uitzoeken voor de lage/medium golven. Daar zijn vele voorbeelden van te vinden.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #8 Januari 08, 2015, 15:02:04
edit2Rapporteer  
RRD Maquina 5'9" van Oktober 2012 (oude versie met carbon strips/stringers) thruster
Plus:
- Draait goed en kort maar niet slashy
- Komt flink op snelheid vanwege de doorlopende concaaf
- Niet nerveus glijd rustig vanwege de gestrekte shape met smalle neus (dus geschikt voor strapless)
- Wave riden zonder kite kracht gaat perfect: hij glijdt een golf af zonder moeite zoals een golfsurfboard (mijn kites kan ik zowat totaal op nul kracht zetten en in de lucht laten hangen)
- Nose riden (voorste voet voor de gaatjes van de voorste voetband en achterste voet zowat bij achterste gaatjes voorste voetband) gaat maar durf ik enkel bij cleane golven en <40 knopen
- Zwaarder board (4.2kg) wegens PU binnenin - wat als voordelen heeft: langere levensduur en waait minder gemakkelijk weg bij >45knopen
- Doorzichtig laminaat (je ziet de kern): dus elke productie fout of elke water insijpeling zul je snel zien en op tijd repareren;

 Min:
- Loopt minder goed hoogte dan je zou verwachten
- Iets zwaarder dan andere boards
 
De nieuwe versie zonder carbon stringers flexen meer en draaien daardoor korter

BOARD LENGTE
Hoe langer je board hoe meer inertie tegen draaien - dus een kort boardje draait veel flitsender.
Ik heb nog een 5'4" (Chicacreek 3.3kg) en dat draait korter want minder gewicht vooraan dat een tegenwerkend moment kan vormen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Januari 08, 2015, 16:51:09
edit2Rapporteer  
Als je nog niet zeker weet of je hard core kitesurfer wordt, kun je eventueel mijn Shinnster een paar weken lenen in combinatie met een 6'0 strapless directional met full eva pad. Voordeel van de Shinnster is de bouwwijze, waardoor je niet snel een reparatie hoeft uit te (laten) voeren. Ik zet er binnenkort een eva pad op.

Als Ed de OR Surf Series promoot, kun je erop vertrouwen dat die ook goed varen.

Tenslotte ken ik een paar jongens die zeer tevreden zijn met hun Mitu's.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.