North foil

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Januari 19, 2015, 17:51:02
edit2Rapporteer  
Gaat North nu mee met de rest met een eigen foil?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Januari 19, 2015, 18:03:20
edit2Rapporteer  
Ik wist dat North met een foil zou komen, maar dit is wel een heel bizar ontwerp.

Neem aan dat het is om de weerstand van de tipvorticec te verminderen maar die stok tussen de tips in zorgt naar mijn idee ook voor weer stand waardoor de winst van het verminderen van de tipvortex juist weer teniet gedaan word. Ook staat de mast wel heel ver achter de hoofdvleugel.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #2 Januari 19, 2015, 19:10:38
edit2Rapporteer  
Ziet wel wel cool uit Smiley

Ik denk idd dat het tegen de tip vortices bedacht is + dat het de foil iets veiliger maakt (en minder gevoelig voor schade?)

Tip vortices komen voornamelijk doordat de hoge onderdruk onder de foil  het water ipv achter aan te sluiten, dwars over de tip heen stroomt. Daarom zie je vaak opstaande schotjes aan de uiteindes van vleugels. Door een vleugel taps toe te laten lopen (en de aoa geleidelijk naar 0 te brengen) wordt dit effect verminderd.


De werveling wordt bij de voorste vleugel niet tegen gegaan, daar is dus waarschijnlijk niet minder weerstand dan zonder. Echter door de werveling te onderbreken (dus na de vleugel) zou je achterste vleugel theoretisch minder weerstand hebben.
Deze achterste vleugel zal altijd door vuil water gaan in deze opstelling. Je kunt er beter voor zorgen om de vleugel uit de werveling te houden, door hem b.v. iets hoger plaatsen.
Ik denk zelfs dat het nat oppervlak wat je extra introduceert qua weerstand groter zal zijn dan de positieve effecten op de achterste vleugel (zelfde wat jij zegt dus Evan).
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #3 Januari 19, 2015, 19:36:10
edit2Rapporteer  
Mmmmh,.. speelt misschien de extra safety een rol? Nu zul je minder snel achter 1 van de wings blijven hangen met je armen of benen bij een valpartij.

Of ... als je met 1 van de wings de grond zou raken glijdt hij nu als een rail over de bodem, waar normaal gesproken een losse wingpunt gelijk als een anker gaat werken

En... door de verbindingen heb je wss minder flexverschillen tussen de voorste en achterste wing
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Januari 19, 2015, 23:27:51
edit2Rapporteer  
Laat maar komen. Hoe meer fabrikanten, hoe goedkoper het uiteindelijk gaat worden Grin
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #5 Januari 19, 2015, 23:46:10
edit2Rapporteer  
Hoe groot is de foil markt eigenlijk in NL? Zou het wel eens willen proberen en eens dat ze goedkoper moeten/zullen worden, maar is het niet meer dan een niche hype?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #6 Januari 20, 2015, 00:07:58
edit2Rapporteer  
Iedereen praat maar ver geld en moet je op een lichtweer dag eens kijken hoeveel grote maten er rond kachelen. Met een foil heb je die grote kites niet meer nodig, tenzij je onder de 8kn ook nog wilt varen.


Maar het klopt, de markt zal nooit zo gigantisch worden als het twintip 20kn volk.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 Januari 20, 2015, 15:18:17
edit2Rapporteer  
Mja maar met een foil doe je toch andere dingen dan met een grote vlieger.

Ik ga ook een LW kite halen voor de zomer, maar ik wil nog kunnen uithaken in 10-11 knopen enzo.

De foil eventueel later zou meer voor de fun zijn en de extreme lichtweer dagen. En voor zoiets wil ik geen +1000 euro neerleggen. En velen met mij vermoed ik.

Maar de prijzen zullen wel rap dalen nu het nieuwe er een beetje af aan het gaan is en alle fabrikanten er een uitbrengen.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #8 Januari 20, 2015, 15:26:58
edit2Rapporteer  
Maar de prijzen zullen wel rap dalen nu het nieuwe er een beetje af aan het gaan is en alle fabrikanten er een uitbrengen.

 schater  schater We dachten ook dat dat bij kite prijzen zou gebeuren  schater  schater
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #9 Januari 20, 2015, 17:33:02
edit2Rapporteer  
Vergis je niet in de materiaalkosten en hoeveelheid werk die er in zit.
Ik verwacht dus ook geen grote prijsdalingen.
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #10 Januari 20, 2015, 17:45:16
edit2Rapporteer  
Slingshot komt ook met een foil

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=50163;boardseen

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Januari 20, 2015, 18:55:32
edit2Rapporteer  
Voordeel is wel dat ze straks 2e hands te koop komen en dan word het voor de kiter die op zijn centjes moet letten wel betaalbaar.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #12 Januari 20, 2015, 20:04:04
edit2Rapporteer  
Ik vind ze eigenlijk best betaalbaar, beetje onderhandelen en het is goedkoper dan een lightwind kite.

Benieuwd of dit ook werkelijk productie gaat worden.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Januari 20, 2015, 21:13:33
edit2Rapporteer  
Net wat Lude zegt: het natte oppervlak van die twee "wingtip liggers" zal meer hydrodynamische weerstand opleveren dan normale tips.

En dat weten ze bij North vast ook.
Daarom vermoed ik dat dit de stevigheid ten goede komt, alsook extra bescherming voor de kostbare foil.
En wie weet ook beter best and tegen vortex induced vibrations.
Wellicht is het carbon minder stijf geproduceerd om de kosten te drukken.

Al met al weer leuk dat North weer eigenzinnig is. Iets wat hoofdontwerper Ken Winner's trademark zo'n beetje is.

Overigens denk ik, zoals bij praktisch alle merken op Zeeko na, dat dit ingekochte technologie en wellicht ook productie is.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 Januari 23, 2015, 13:56:48
edit2Rapporteer  
Dit word inderdaad de productie foil. Langere afstand tussen vleugel en staart zodat hij zeer stabiel vaart, steviger en geen scherpe kanten zodat crashen ook veiliger word.

Prijs volgens iemand op Kiteforum incl board is €2997,-
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2387637&p=873227
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #15 Januari 23, 2015, 23:07:04
edit2Rapporteer  
3000 ballen? Zoiets krijg je toch niet verkocht??
PieNO

Berichten: 1721
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 Januari 24, 2015, 10:55:29
edit2Rapporteer  
3000 ballen? Zoiets krijg je toch niet verkocht??

Is neem ik aan incl kite en bar.  Tongue
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.