windkaart lezen

maikel90

Geen avatar

Berichten: 5
Mei 06, 2015, 15:01:18
edit2Rapporteer  
Hoe moet ik de windrichting lezen (de zwarte pijlen zodat ik er niet naar de spot rij met aflandige wind) moet ik toch precies weten hoe de spot ligt?? Ik heb paar keer les gehad in  vandaar dat ik liefst weer naar daar wil. Verder ik heb me de bandit 7 de 11m met board maatje 135x40 gekocht. Mijn lengte is 1.73 gewicht 74kg met hoeveel wind adviseren jullie mij om te gaan kiten
 ?? 

Groetjes uit limburg
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Mei 06, 2015, 15:20:23
edit2Rapporteer  
Wijzen ze in Limburg waar de wind heen gaat of waar hij vandaan komt?

Bij ons waar de wind heen gaat, ZW wijst dus naar NO. Of je ergens kunt varen kun je hier vinden: http://www.kitehigh.nl/spots/Nederland
Swordie

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #2 Mei 06, 2015, 15:46:35
edit2Rapporteer  
Pijl van linksonder naar rechtsboven betekent dus ZW wind als ik het goed heb.
Als je weet hoe de spot ligt weet je toch al of je aanlandinge wind hebt of niet?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #3 Mei 06, 2015, 15:54:39
edit2Rapporteer  
In iedergeval beperk je tot een maximum van 25 knopen of 12 m/s windsnelheid (stoot mee gerekend) de eerste 2 jaar, tot dat je heel goed kunt bodydraggen (ook in sterke stroming), selfresque blindelings kunt toepassen, en anderen kunt helpen terwijl je zelf aan het varen bent, lees boardjes terug brengen, iemand naar de kant slepen enz.  ( dus niet willen helpen maar ook echt kunnen dus). Uiteraard is die 2 jaar slecht een indicatie, sommigen kunnen na 1 jaar al de dikste kitloops trekken en uitgehaakt varen, het eea is gewoon afhankelijk van hoe vaak jij naar het strand kunt gaan. Vb: ga je elke dag dat het waait naar het strand zul je veel sneller leren dan iemand die maar eens in de maand gaat (bij dit laatste geval adviseer ik je om een andere hobby/sport uit te kiezen de stranden zijn de laatste paar jaar overbevolkt aan het raken met van die hype surfers. No offens).
maikel90

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #4 Mei 06, 2015, 18:54:57
edit2Rapporteer  
Thnks voor advies wil hier indd veel tijd in gaan stoppen hopelijk vind je dat niet erg Wink
LennardK

Berichten: 116
Antwoord #5 Mei 06, 2015, 19:51:21
edit2Rapporteer  
Je schrijft dat je alleen een 11m kite hebt. Dan zou ik, zeker als je net begint, 20 knopen max aanhouden. Daarboven wordt het met een 11 best pittig als beginner met jouw gewicht zijnde. Let vooral ook op kracht van de windstoten. Ter vergelijking, ik weeg zelf 78kg en pak onder de 20 knopen een 11 en daarboven een 9.

Ik denk dat EJ met 25 knopen de max. wind  bedoeld waarboven je als beginner uberhaupt het water nog niet op moet gaan. Ongeacht of je nu een 11 of 9m of wat voor maat kite ook hebt.

Als het lezen van een windvaan op een kaart te verwarrend werkt dan kan je altijd op deze, hier op het forum eerder genoemde site kijken. Daar wordt het mooi geanimeerd in bewegend beeld. Www.windyty.com

Doe voorzichtig, ga naar een beginnersspot, maar heb bovenal voooral veel plezier. Dan gaat het allemaal goed komen.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #6 Mei 07, 2015, 09:03:34
edit2Rapporteer  
In iedergeval beperk je tot een maximum van 25 knopen of 12 m/s windsnelheid (stoot mee gerekend) de eerste 2 jaar, tot dat je heel goed kunt bodydraggen (ook in sterke stroming), selfresque blindelings kunt toepassen, en anderen kunt helpen terwijl je zelf aan het varen bent, lees boardjes terug brengen, iemand naar de kant slepen enz.  ( dus niet willen helpen maar ook echt kunnen dus). Uiteraard is die 2 jaar slecht een indicatie, sommigen kunnen na 1 jaar al de dikste kitloops trekken en uitgehaakt varen, het eea is gewoon afhankelijk van hoe vaak jij naar het strand kunt gaan. Vb: ga je elke dag dat het waait naar het strand zul je veel sneller leren dan iemand die maar eens in de maand gaat (bij dit laatste geval adviseer ik je om een andere hobby/sport uit te kiezen de stranden zijn de laatste paar jaar overbevolkt aan het raken met van die hype surfers. No offens).
2 jaar lang niet boven 25 knopen???? Advies voor iemand die 1x per jaar gaat kiten ofzo?
Tenzij je dit zegt omdat hij een 11m heeft, vind ik dit maar raar advies. En boardjes terugbrengen of iemand naar de kant slepen zou ik pas doen nadat je in harde wind kan kiten.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 07, 2015, 09:37:32
edit2Rapporteer  
In iedergeval beperk je tot een maximum van 25 knopen of 12 m/s windsnelheid (stoot mee gerekend) de eerste 2 jaar, tot dat je heel goed kunt bodydraggen (ook in sterke stroming), selfresque blindelings kunt toepassen, en anderen kunt helpen terwijl je zelf aan het varen bent, lees boardjes terug brengen, iemand naar de kant slepen enz.  ( dus niet willen helpen maar ook echt kunnen dus). Uiteraard is die 2 jaar slecht een indicatie, sommigen kunnen na 1 jaar al de dikste kitloops trekken en uitgehaakt varen, het eea is gewoon afhankelijk van hoe vaak jij naar het strand kunt gaan. Vb: ga je elke dag dat het waait naar het strand zul je veel sneller leren dan iemand die maar eens in de maand gaat (bij dit laatste geval adviseer ik je om een andere hobby/sport uit te kiezen de stranden zijn de laatste paar jaar overbevolkt aan het raken met van die hype surfers. No offens).
2 jaar lang niet boven 25 knopen???? Advies voor iemand die 1x per jaar gaat kiten ofzo?
Tenzij je dit zegt omdat hij een 11m heeft, vind ik dit maar raar advies. En boardjes terugbrengen of iemand naar de kant slepen zou ik pas doen nadat je in harde wind kan kiten.
Eerst werken aan je kite controle voor dat je met harde wind gaat varen en niet andersom.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.