Snowkiten

jembeeman

Geen avatar

Berichten: 4
Februari 12, 2015, 23:48:26
edit2Rapporteer  
Van de week besloten dat ik over 2 weken een weekje op wintersport in Oostenrijk ga.

Inmiddels heb ik een paar jaar mooi weer zomer ervaring met kiten. Kan het redelijk, vindt het heerlijk op zee maar durf geen sprongen te maken (hoogte vrees loser).

Nu lijkt het me erg leuk om op wintersport te snowkiten! Heb het alleen nog nooit gedaan. Zodoende hier even een paar vragen:
1 is een gewone kiteset geschikt om te snowkiten? bevriezing / sneeuw in safety?
2 Een helm lijkt me geen overbodige luxe...is een rugbeschermer oid nodig / aan te raden?
3 Is kitesurfen verboden....tenzij je op aangewezen plekken bent?
4 Ik heb ergens gelezen dat je met snowkiten minder wind nodig heb. Wat is het minimum voor 80 kilo met een 12m2?

Zijn er nog meer punten waar ik niet aan gedacht heb...behalve een goede verzekering en camera? schater

audi

Berichten: 752
Antwoord #1 Februari 13, 2015, 09:42:57
edit2Rapporteer  
Met een normale kite kan je prima snowkiten.
Omdat de safety niet nat wordt en dus niet bevriest zal deze goed blijven werken
Rugbescherming is niet nodig maar als je het hebt zou ik hem gebruiken.
Ik weet niet of het verboden is
Met een 12 meter kan je al glijden zolang de kite in de lucht blijft hangen dus een knoop of 10 11
Als je zachte diepe sneeuw hebt heb je meer wind nodig
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Februari 13, 2015, 10:01:45
edit2Rapporteer  
Hier vind je meer info over spots in met name Duitsland: http://forum.oase.com/forumdisplay.php?f=15.

Neem meer dan 1 kite mee. Het weer verandert in de bergen veel sneller dan wat wij hier gewend zijn. Ik gebruik dunnere handschoenen met snowkiten dan met snowboarden. De oude ventielen hebben soms moeite met de lage temperatuur, maar meeste recente kites hebben ventielen die relatief temperatuuronafhankelijk zijn.

Qua minimale wind ligt het ook aan wat voor 12m je hebt. Een licht gebouwde 12m die goed drift, blijft beter in de lucht dan een zwaar gebouwde 12m met neiging tot stallen. Idd wat Audi zegt, sneeuwcondities maken het verschil als je kite eenmaal in de lucht hangt. Maand geleden nog geploeterd met dikke wind in weiland op steenworp afstand van ons huis. Sneeuw was veel te warm, dus geen topsessie  :'(.
jembeeman

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #3 Februari 13, 2015, 22:51:34
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de tips!


Ik ga naar Oostenrijk omgeving Imst (60 km ten westen van Innsbruck). Ben benieuwd of/wat er mogelijk is.
Als alternatief kan ik ook nog een dagje naar het Reschenmeer in Italie gaan (1,5 uur rijden). Daar kan het zeker ben ik inmiddels achter gekomen.

Ben benieuwd!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 Februari 14, 2015, 01:00:31
edit2Rapporteer  
Laat maar weten hoe de spots waren ajb.
kees1968

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #5 Februari 16, 2015, 17:35:03
edit2Rapporteer  
Ik ben vorige week wezen snowkiten in Duitsland Wasserkuppe. Top plek met zeer goede sneeuw omstandigheden. Meerdere kites zijn zeker raadzaam, wij hebben daar een 12m2 en een 9m2 gebruikt, en inderdaad de omstandigheden kunnen snel veranderen
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Februari 16, 2015, 22:26:54
edit2Rapporteer  
Op de wasserkuppe moet je echt mazzel hebben met überhaupt wat wind
Gelukkig zijn er pistes in de buurt, dus vervelen als er sneeuw ligt hoeft niet Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Februari 16, 2015, 23:14:42
edit2Rapporteer  
Klopt, wel mini pistes.
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #8 Februari 17, 2015, 21:57:31
edit2Rapporteer  
Was ook op wasserkuppe vorige week. Top plek, wel vlagerige wind. Goede kite en boardcontrole helpen Het leuk te houden. Denk eraan dat je ook op je buik met board aan je voeten (niet de bedoeling natuurlijk,kan wel gebeuren)controle over je kite moet kunnen houden, is heel wat anders dan in het water.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.