Vraagje rpm of dice

Straight edge

Berichten: 526
Maart 02, 2015, 18:59:15
edit2Rapporteer  
Een vriendin van mij kan kan kiezen tussen slingshot rpm en north dice
Ze weegt 68 kilo en 182 lengte
Ze is een redelijk beginner
Slingshot 7 en 11m
North dice 8 en 12

Welke kan ze best nemmen
Sports waar ze zal varen Mirns en workum
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Maart 02, 2015, 19:05:15
edit2Rapporteer  
Ik vind het verschil van 4 meter tussen beide kites wat groot maar het kan wel. Wanneer het niet mogelijk is andere maten te nemen dan zou ik voor de RPM gaan. Dat is in dit geval het beste voor haar gewicht.

Qua kite ga je met beide niet verkeerd dus dat maakt niet uit.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #2 Maart 02, 2015, 19:08:41
edit2Rapporteer  
Bij beide sets is het gat tussen de 2 kites naar mijn mening groot.
Voor het grootste bereik de 7/11 set, met dat gewicht gaat die 12 misschien 1 knoop meer low-end opleveren, maar de high-end is een stukje beter als die 12. Daarnaast is die 7 langer te houden.
Qua vaareigenschappen zullen beide kites redelijk op elkaar lijken, dus daar hoef je niet zo zeer naar te kijken.
Mocht ze de keuze hebben om een andere set te kiezen, bij een 2 kiteset zou ik persoonlijk gaan voor een 7/10 set met dat gewicht
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Maart 02, 2015, 19:23:13
edit2Rapporteer  
4 meter verschil sluit inderdaad niet "lekker" op elkaar aan.  Als beginner vaar je het meeste ( en het lekkerste ) in je low-end en als het "lekker" waait.  Ik zou dus kiezen voor een 11 en 9 meter ( RPM ) of een 10  en 12  North Dice.
Als ze straks wat meer ervaring heeft koop je er een 2e hands kleiner vliegertje bij ( voor als het echt hard waait )
Blijft het bij 2 vliegers dan zou ik een marge van 3 meter verschil aanhouden. Voor mijzelf is de optimale set 3 vliegers. Is maar een mening hè  Tongue

Daarbij is 68 kg niet echt veel en zou je alles naar beneden kunnen "bij-schalen" .  ( beginnen met een 7 / 9 of 8/10 setje en later een 2e hands kleiner vliegertje erbij.
In het begin / zonder al teveel ervaring moet je gewoon die kneitersharde wind dagen ff overslaan.  En tegen de tijd dat je daar genoeg ervaring voor hebt weet je ook pcies wat je het beste kunt kopen.
De RPM ken ik zelf en dat vind ik topvliegers.  De Dice ( nooit zelf mee gevaren) maar wat ik zie en hoor: ook helemaal niets mis mee.
Succes!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #4 Maart 02, 2015, 21:10:18
edit2Rapporteer  
Met 68 kg zou ik lekker kiezen voor een 10m.
Kun je later (na een sessie of 20) een 7m erbij aanschaffen voor de dagen dat het wat harder waait. Met beide kites dek je dan grofweg 15-30 knopen af.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #5 Maart 02, 2015, 21:48:20
edit2Rapporteer  
Nu staat wordt het toch 7 en een 10m
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #6 Maart 02, 2015, 21:50:59
edit2Rapporteer  
Als redelijk beginner zou ik gaan voor 8m en 12m, de 7m is meer voor erg harde wind.
Ga je als beginner niet snel in varen.
Zelf heb ik een 8m hadlow id en 12m rebel, ze overlappen elkaar eigenlijk net. Maar m'n volgende kite wordt een 11m ter vervanging van de rebel, zodat er betere overlap ontstaat.
En de 8m kan ik houden tot 33kn ongeveer, voor mij is het al zat genoeg en daarnaast mogen we in principe ook niet eens zo hard varen in België Grin
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.