Mooi weer kite voor 1ste keer beginner van zeg 98 kilo 18m2 ofzo?

j0bbzz

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #25 Maart 15, 2015, 18:42:14
edit2Rapporteer  
houdt er wel rekening mee dat hoe groter de kite hoe 'slechter' de relaunch, zeker als je begint komt je kite nog wel eens in het water.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #26 Maart 15, 2015, 19:09:33
edit2Rapporteer  
Dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Mijn 17m was makkelijker te relaunchen als mijn 11m.
Beide hetzelfde type kite, alleen had de 11 een net iets hogere AR.
(Maar meestal zijn grotere maten wel moeilijker te relauncen)
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #27 Maart 16, 2015, 10:07:25
edit2Rapporteer  
houdt er wel rekening mee dat hoe groter de kite hoe 'slechter' de relaunch, zeker als je begint komt je kite nog wel eens in het water.

Had ik wel een beetje verwacht dat een grotere kite wat onhandiger zou zijn dat heb ik  met grotere surfzeilen dus ook.
Ik probeer voor het hoogseizoen nog wel  een mooie 12 meter te vinden zodat ik naast de lessen ook nog kan oefenen.
Niet te moeilijk beginnen is toch wel belangrijk.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #28 Maart 16, 2015, 19:43:06
edit2Rapporteer  
houdt er wel rekening mee dat hoe groter de kite hoe 'slechter' de relaunch, zeker als je begint komt je kite nog wel eens in het water.

Had ik wel een beetje verwacht dat een grotere kite wat onhandiger zou zijn dat heb ik  met grotere surfzeilen dus ook.
Ik probeer voor het hoogseizoen nog wel  een mooie 12 meter te vinden zodat ik naast de lessen ook nog kan oefenen.
Niet te moeilijk beginnen is toch wel belangrijk.


een 12m in het hoogseizoen (zomer?) .... dat gaat 'em met 98 kg niet worden. Je zult dan hooguit 3x kunnen varen.... Cry

Afgelopen zomer heeft mijn 17m Ocean Rodeo Flite mijn zomer "gered" en dat met mijn 83 kg ... Grin

Mijn 17m Flite is vorige zomer vaker uit de tas gekomen dan de 12m Prodigy .... ThumpsUp

Mijn advies: ga voor een 14 meter met groot board (bv Spleene door of Ocean Rodeo Origin) en koop later een 9m erbij voor de 6+ dagen ....in de herfst.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #29 Maart 17, 2015, 11:06:52
edit2Rapporteer  
Hoogseizoen daar bedoelde ik niet de zomer mee , meer de periode dat het water en de temperatuur zodoende opgewarmd is dat iedereen weer denkt van ik wil kiten.

Zomer zal hem naar aanleiding van jullie tips met mijn zware lijf het eerste jaar waarschijnlijk niet worden.
Nu maar lente en de herfst en volgend jaar wat meer zomer als ik wat handiger ben met kiten.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #30 Maart 17, 2015, 12:23:11
edit2Rapporteer  
In de zomer waait het vaak genoeg prima voor normale maten hoor, tuurlijk heb je dagen dat het wat minder is maar ik zou er gewoon voor gaan.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #31 Maart 24, 2015, 08:34:16
edit2Rapporteer  
Ik kom nu ergens een 2014 Cabrinha Velocity 16 M tegen.

Is dat een kite waar een 100 kilo beginner wel iets mee kan?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #32 Maart 24, 2015, 08:57:29
edit2Rapporteer  
De Velocity heeft een zogenaamde hoge aspect ratio (verhouding lengte en breedte). Dat heeft zo zijn voordelen, maar het herstarten van de kite wordt daardoor wel moeilijker. De Velocity is dus geen logische keuze voor je eerste kite.
bouwsky

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #33 Maart 24, 2015, 09:06:11
edit2Rapporteer  
Dat de relaunch lastiger zou worden had ik wel verwacht ,daar tegenover staat dat het eerder hard genoeg waait voor mij dus kan ik meer prutsen op het water.
Dit is niet het makkelijkste beginnen maar ik heb altijd een bloedhekel gehad aan dobberen op de surfplank .
Vaargebied word ijselmeer daar waait het ook wat minder hard dan op zee wel weer knie diep  Smiley dat dan weer wel.


Ik ga ook nog op zoek naar een 12M of zo ik wou alleen niet wachten met een grote maat tot het zomer is ik ben bang  dat ze dan niet meer aan te slepen zijn.
Als ie maar redelijk veilig is en buiten de moeilijkere herstart wel een beetje  te varen valt ...
Bochten zijn ook lastiger had ik al begrepen bij de grotere maten.

Rule

Berichten: 174
Antwoord #34 Maart 24, 2015, 20:32:34
edit2Rapporteer  
Als je op Ijsselmeer gaat kiten maakt lastigere relaunch niet zoveel uit, tijd genoeg.. 16 meter is wel erg traag als beginner, als budget een grote issue is kan je het proberen maar dan loop je wel de kans dat je er na een maand of wat de brui aan geeft.

Geloof me maar dat het je wel een seizoen kost voordat je lekker rakjes kan varen als je beginnersmateriaal hebt, een te grote kite kan er voor zorgen dat je het dan nog steeds niet onder de knie hebt.

Maar iedereen gooit maar met voor en nadelen: ik zou zeggen kies of een 12m en later een grotere, of ga idd meteen voor een 16m (maar niet groter) en neem genoegen met een wat langere tijd om het te leren.

Either way, have fun Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.