Waxen van lijnen

JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
April 13, 2015, 19:07:24
edit2Rapporteer  
Jaaaa de topic is er weer!!
i know er zijn genoeg topics over lijnen waxen, maar deze gaven niet het antwoord wat ik zocht.
daarnaast was het soms beetje tegenstrijdig  Cry

anyhow.
ik heb een nieuw depower koortje gekocht, en toen dacht ik miss is het handig om deze wat langer mee te laten gaan. ik zoeken kwam uit op wax...

hoe kan je dit het beste doen en met welk materiaal. en is het handig om je stuurlijnen ook te waxen ivm met slijtage ect.

groetjes
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 April 13, 2015, 19:29:19
edit2Rapporteer  
Kaarsvet, depowerkoord drenken in gesmolten kaarsvet en je stuurlijnen kun je inwrijven met een blokje en door snel met de hand nawrijven in de lijn smelten.

Geen surfboard wax gebruiken, dat is kaarsvet met hars voor de grip en daarom veel te plakkerig.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #2 April 13, 2015, 19:29:32
edit2Rapporteer  
Waxinelichtjes (kaarsjes) uit het aluminium halen. Doe ze in een bakje/kom die vies mag worden. Doe deze kom in een pan met kokend water en wacht net zo lang tot het kaarsvet gesmolten is. Dan meteen het kaarsvet uit het hete water en je depowerkoord er doorheen halen.
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #3 April 13, 2015, 19:29:52
edit2Rapporteer  
Kaars vet smelten en het daar in  gooien werkt ook
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #4 April 13, 2015, 21:11:19
edit2Rapporteer  
Even voor de duidelijkheid, dippen is voldoende. Het is niet handig om je lijn 5 minuten er in te laten, dan zuigt de lijn zich compleet vol en kan je hem wegmieteren. 
KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #5 April 19, 2015, 23:37:25
edit2Rapporteer  
Heb dit Jaren geleden eens geprobeerd. Slecht idee. Je lijnen zijn als het ware om elkaar heen en tussen elkaar door gevlochten. Leg ze in kaars vet en dat gaat er tussen zitten. Je lijnen worden nu korter en dikker. Echt aleen de buitenkant doen..  Dit effect is met je depower lijn nog veel erger. De mijne was bijna onbruikbaar.
Ik vaar nu F-one en dus zit er een kunst stof / plastic mantel om de depower lijn .
Als je een enkele lijn hebt kan je dat ook overwegen. Nooit slijtage.
Ik heb ze een keer vervangen ik geloof dat het spul werdt verkocht als benzine leiding voor een boot.

hoop dat dit je helpt
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 April 19, 2015, 23:49:23
edit2Rapporteer  
http://hanglos.nl/news/224798/how-to-gaastraea-waxen-van-depowercord.html



ajb, mijn handleiding van lang geleden, staat ook ergens op KH.


en het is WEL een goed idee, ik liet het depowercord lekker vollopen en als je het er uit trekt goed STRAK trekken zodat het overbodige er uit loopt, anders heb je de problemen die kiteNZ omschrijft
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #7 April 20, 2015, 05:27:11
edit2Rapporteer  
Heb dit Jaren geleden eens geprobeerd. Slecht idee. Je lijnen zijn als het ware om elkaar heen en tussen elkaar door gevlochten. Leg ze in kaars vet en dat gaat er tussen zitten. Je lijnen worden nu korter en dikker. Echt aleen de buitenkant doen..  Dit effect is met je depower lijn nog veel erger. De mijne was bijna onbruikbaar.
Ik vaar nu F-one en dus zit er een kunst stof / plastic mantel om de depower lijn .
Als je een enkele lijn hebt kan je dat ook overwegen. Nooit slijtage.
Ik heb ze een keer vervangen ik geloof dat het spul werdt verkocht als benzine leiding voor een boot.

hoop dat dit je helpt

Ow vandaar dat ik die F-One lijn 2 keer mocht vervangen in 2 jaar  schater

Als je de depower ingewaxd hebt moet je 'm natuurlijk wel even afstrijken, dan is de diktetoename minimaal.

Op een vlieglijn zou ik dat niet niet doen nee. Dan slechts inwrijven met een waxinelichtje.
Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #8 April 20, 2015, 07:21:29
edit2Rapporteer  

http://www.youtube.com/watch?v=5Y_of2t3R9A
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #9 April 20, 2015, 09:25:43
edit2Rapporteer  
t is gelukt heb de depowerlijn even ondergedompelt. en de stuurlijnen gewoon met een waxine lichtje gewaxed.
werkt super!!!! me depowerlijn is wel stroef, maar dat komt wel goed. heb het afgelopen vrijdag kunnen gebruiken en aan het eind van de sessie was dat al 10x beter. ben dr echt blij mee. zal dit vaker doen.

echter wat een bende. had het buiten gedaan maar dr ligt wel kaarsvet op de tegels... Sad
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #10 April 22, 2015, 13:35:41
edit2Rapporteer  
ik wax mijn depowerlijnen zo al jaren en heb er nog nooit eentje gebroken...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.