weer voor 05-05

JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Mei 04, 2015, 13:00:39
edit2Rapporteer  
haai

ik moet mogen werken tot 15 en wilde daarna lekker gaan kiten echter toen las ik dit.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
morgen evt. buien met onweer.
ofc je kan erheen gaan en de lucht checken. echter is het wel verstandig? om te gaan voordat ik morgen
een mooi bliksemschitje opvang

groetjes
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #1 Mei 04, 2015, 13:09:33
edit2Rapporteer  
mijn onderbuik gevoel zegt mij dat je nog niet veel ervaring hebt....corrigeer me als ik fout zit.  Wink

Morgen alleen voor de zeer ervaren mensen onder ons. En dan bedoel ik met ervaren dat je al regelmatig een storm (8-9 bft) hebt bedwongen.

Heb je dat niet dan kun je beter niet gaan.

T.a.v. het onweer zul je aan de kust in het voorjaar nooit last hebben, wel in het binnenland
Voorjaar: koud water, opgewarmd land (bron voor onweer binnenland)
Najaar: warm water, afgekoeld land (bron voor onweer kustlijn met name bij NW luchtstroming)

Nogmaals, buiten het feit dat er geen onweer zal zijn aan de kust waait het in de (einde) middag/avond knetterhard.
vanaf 15:00 gaat de knop op 8 tot 9 bft!


Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 Mei 04, 2015, 13:20:26
edit2Rapporteer  
Heb ik net m'n 7 verkocht... even kijken of het ergens te doen is met de 9. Ochtend zal kunnen, maar dan zal m'n bed wel weer te lekker liggen Grin Binnenland in de middag dan misschien als het front overgetrokken is.
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #3 Mei 04, 2015, 13:40:22
edit2Rapporteer  
heb redelijk wat ervaring in 7,8,9 bft. echter niet met weersomstandigheden bij strand en hoe dat zich ontwikkeld. in het binnenland (friesland) heb ik hier meer inzicht in. ben met onweer altijd heel erg voorzichtig zelf aantal nare ervaringen gehad ermee. beter 1x teveel vragen dan 1x te weinig Wink

maar lekker gaan morgen dus.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Mei 04, 2015, 13:45:03
edit2Rapporteer  
@ JokerB Goed dat je het vraagt   ThumpsUp   ( er zijn er zat die er helemaal niet mee bezig zijn en er pas op het water er achter komen dat........  )

Jammer dat dit onderwerp in de basisopleiding vaak niet al te veel aandacht krijgt.  Mocht je zaterdag in de buurt van Scheveningen zijn dat is dit wel een aanrader: http://www.jumpteam.nl/

ennuh morgen ? Nop naar verwachting , zoals het er nu uitziet geen beginners / jan modaal kitesurfers weer......
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #5 Mei 04, 2015, 13:54:34
edit2Rapporteer  
ben zelf instructeur in de zomer op een zeilschool in friesland. uit de hand gelopen hobby
juist daarom vindt ik het fijn om verantwoord bezig te zijn. totaal geen behoefte aan breuken kneuzingen  kapot materiaal kost veels te veel

maar de vorming van onweer is het zelfde als in land. mooi bloemkool vormig wolkje. met knetterharde wind wat overgaat naar windstil en dat je dan al te laat bent??
komt gewoon niet vaak voor vandaar dat er denk weinig info over gegeven wordt.
plus in 12 uur les waarna je meestal zelfstandig aan de slag gaat kan je dat er ook niet inproppen. daarom vind ik die veiligheids clinics zo goed!!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Mei 04, 2015, 14:07:39
edit2Rapporteer  
Ik plaats vanavond nog een verwachting en waarschuwing met alles erop en eraan hier op Kitehigh dus dat is niet te missen.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #7 Mei 04, 2015, 14:43:48
edit2Rapporteer  
Gaat iig goed los morgen, niet het type weer voor de mensen die nu allemaal uit hun winterslaap komen.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #8 Mei 04, 2015, 15:33:38
edit2Rapporteer  
Ik plaats vanavond nog een verwachting en waarschuwing met alles erop en eraan hier op Kitehigh dus dat is niet te missen.

Kijk er naar uit.
Ik hoop dat het 's ochtend meevalt met het onweer-risico, dan zit er nog wel een aardige sessie in.
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #9 Mei 04, 2015, 16:13:02
edit2Rapporteer  
Vandaag alle lijnen, barren, kites etc nog aan een extra inspectie onderworpen.
Heb er zin in!!
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #10 Mei 04, 2015, 16:26:08
edit2Rapporteer  

Jammer dat dit onderwerp in de basisopleiding vaak niet al te veel aandacht krijgt.

Vertel altijd wat over het weer/onweer, of het blijft hangen...... is weer wat anders.

Weer check voordat je t water opgaat:
- KNMI (waarschuwingen)
- Provinciaal
- spot verwachting
- op t water
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #11 Mei 04, 2015, 17:09:26
edit2Rapporteer  
In ieder geval lekker rustig morgenmiddag op t water wss  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Mei 04, 2015, 18:21:11
edit2Rapporteer  
De buien bewegen van west naar oost over het land. Na het gebied met buien wordt het westen uit droog en klaart het breed op. Met maxima van 19 tot 23 graden wordt het aanvankelijk tamelijk warm, maar na passage van de buien koelt het flink af. De wind draait naar zuidwestelijke richtingen en neemt toe naar matig tot vrij krachtig, in de middag in het westen tijdelijk krachtig. Aan de kust en op het IJsselmeer neemt de wind in de middag krachtig tot hard. (Bron: KNMI)

Komt dus een storing met zware buien over met daarachter strak blauwe lucht en ZW 7-8bft en flinke windstoten.
KNMI is wat conservarief met hun harde wind (7 bft) denk dat hij veel harder doortrekt aan de kust.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #13 Mei 04, 2015, 18:28:51
edit2Rapporteer  
Topweertje, heb er zin in
Janver

Geen avatar

Berichten: 21
Logs: 0 | 77 uur
Antwoord #14 Mei 04, 2015, 19:21:54
edit2Rapporteer  

T.a.v. het onweer zul je aan de kust in het voorjaar nooit last hebben, wel in het binnenland
Voorjaar: koud water, opgewarmd land (bron voor onweer binnenland)
Najaar: warm water, afgekoeld land (bron voor onweer kustlijn met name bij NW luchtstroming)

Even nuanceren! De kans is inderdaad een stuk kleiner.

Maar ik zie toch in het voorjaar af en toe onweer aan de kust. Vorig jaar in Mei een vrij stevige onweersbui bij de Maasvlakte meegemaakt, daarin wil je zeker niet kiten. De bliksem sloeg meerdere malen bij een schip in.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #15 Mei 04, 2015, 20:21:20
edit2Rapporteer  
Ja...oke...."nooit" is misschien te hooggegrepen maar de kans is zeer klein, doch altijd de lucht checken natuurlijk en de berichten kennen voor de komende uren.  ThumpsUp

Oh ja.....15:00 eta Slufter.... InLove ListenToMe Joepie YeSS
De ultieme manier van vrijheid vieren!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.