Starten met 1 of direct 2 kites

JanMichiel

Geen avatar

Berichten: 1
Juni 06, 2015, 21:38:53
edit2Rapporteer  
Na een paar kitesurflessen wil ik graag mijn eigen kites gaan kopen

2013, 2014 of eventueel nieuw heeft mijn voorkeur
Ik hoor echter van verschillende mensen ander advies met betrekking tot aantal / de maat kite
  • twee kites: b.v 12 en 9
  • 1 kite: b.v. 9 of 10
  • 1 kite: b.v. 12

Als ik kijk naar verschillende kite specificaties kijk
Pivot 2015 10m: 13 t/m 27 kn
Evo 2015 10m: 13 t/m 30 kn
Bandit 8 10m: 12 t/m 26 kn
Etc

Dat lijkt me een uitstekende range waar ik het eerste jaar mee uit de voeten kan. Een 12 kite voegt vaak maar 2 kn toe aan de low end. Maar misschien is werkelijkheid weerbarstiger?  Smiley

Gewicht is 85 kg
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #1 Juni 06, 2015, 21:44:57
edit2Rapporteer  
Ik zou met 1 kite beginnen waarmee je rond de 17-20 knopen heel comfortabel kunt varen, leren hoogte lopen etc.
Als dat lekker gaat kan je er 1 bijkopen voor meer wind, want boven de 25 knopen moet je nu nog ff niet gaan.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Juni 06, 2015, 23:36:19
edit2Rapporteer  
Ligt er ook aan hoeveel vrije tijd je hebt, hoever je moet rijden naar de kitespot(s), hoe lang je seizoen wordt en hoe fanatiek je bent. Windrange van fabrikant zegt niet zoveel voor een beginner met een standaard twintip. Ik sluit me volledig aan bij Wimbers: 17-20 knopen is ideaal leerweer met 85 kg en 25+ knopen is no go voorlopig met een 10m voor een beginner.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 Juni 06, 2015, 23:40:02
edit2Rapporteer  
Kan het er alleen maar mee eens zijn. En dan lekker een 12-14m die je later dan aan kunt vullen met een 8-10
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #4 Juni 07, 2015, 00:11:34
edit2Rapporteer  
Nadeel van maar één kite is dat je dan op de kitespot staat, het net te hard waait voor de maat die je hebt en je dan toch maar het water op gaat. Want je bent er nu toch. Beter heb je dan dus nog een 9 naast je 12 waar je dan wel veilig mee kunt varen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #5 Juni 07, 2015, 07:05:49
edit2Rapporteer  
Liever een 12-8 combo dan 12-9
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #6 Juni 07, 2015, 09:11:27
edit2Rapporteer  
Mijn gewicht schommelt tussen de 70 en 75 kg en had als eerste kite een 11 m daar heb ik zo'n beetje elke week een sessie mee kunnen maken.
Met jou gewicht zal ik met een 12 beginnen in de zomer maanden waait het zelden harder als 28 knp. Over een paar maanden als je vertrouwd ben met de sport is een 8 m een mooie maat erbij. Nieuwe overjarige kite heb je veel waar voor geld. Veel plezier straks op het water!
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Juni 07, 2015, 09:38:31
edit2Rapporteer  
De windrange die de fabrikant opgeeft is meestal bij een gewicht van 75kg, dus verkijk je daar niet op.. Andere factoren, zoals kiteskills en board spelen natuurlijk een grote rol als de genoemde low end wil halen.
Dus zoals al eerder genoemd, zou ik voor een 12m gaan en met 17-20kn gaan oefenen. Geen 10m dus, die 2 vierkante meter meer geeft je net dat beetje meer kracht om die extra 10kg te compenseren.
 2e kite zou ik mee wachten tot je fatsoenlijk heen en weer kunt varen.
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #8 Juni 07, 2015, 21:50:50
edit2Rapporteer  
als beginner zit je met een 12 bij 20/22 knopen aan de max waarschijnlijk.

advies hierboven is goed bedoeld maar ik ben het het daar niet mee eens.

10m is de ideale begin maat. bandit heeft bijvoorbeeld ook nog veel lowend. die kan je echt prima varen varen van 15 tot 25 kn met 85 kilo.

pak een dag als morgen, met een beetje pech tikt ie 25 tot 28 kn aan door de zeewind. Kan je je 10 net houden. Zelf aanvoelen of dat dat verantwoordelijk is. voor de 12m zal het waarschijnlijk te hard zijn.

neem je 2 kites dan juist een 12 en een 8 of 9, dek je alles van 12 tot 30

maar die keuze ligt inderdaad aan: hoe vaak ga je? hoe ver moet je reizen?

value for money en grootse windrange = 10m kopen
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #9 Juni 08, 2015, 16:32:56
edit2Rapporteer  
Een 12m is voor elke beginner bij 28 knopen niet 'waarschijnlijk' maar sowieso te groot. Ga niet boven de 20 knopen varen met een 12 als je geen tot weinig ervaring hebt. Doe het niet. Beter ben je underpowered met een 10 of 9 als het boven de 20 knopen waait dan dat er weer een kiter met de traumaheli van een kitespot afgeplukt wordt.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #10 Juni 08, 2015, 22:03:09
edit2Rapporteer  
Hallo Jan Michiel,

De werkelijkheid is meestal echt keivet weerbarstiger ......  Shocked

Mijn advies (82kg):

1. Neem 2 kites van hetzelfde merk. Dan heb je aan 1 bar genoeg. Met 2 kites kun je nog altijd kiezen. Bij 1 kite heb je geen keus en zul je dus vaak overpowerd op het water staan of langs de kant Angry
2. In jouw geval zou ik gaan voor een 12m en 9m.
3. Vooral in de zomermaanden zul je vaak de 12m uit de tas halen.
4. In de herfstdagen zal het vooral de 9m zijn.
5. Als je beginner af bent, zul je ook met hogere windkracht willen varen. Dan neem je nog een 7m erbij van hetzelfde merk. Dan kun je nog steeds dezelfde bar gebruiken.
6. het juiste board: begin met een "beginnersboard". De ervaring leert dat vrijwel elke serieuze kiter na verloop van tijd een ander/tweede board koopt omdat hij/zij dan weet welke type board het beste bij hem/haar past (freeride, freestyle, wave, enz.). Maar eerst zul je de basis (waterstart, keren, hoogtelopen) goed moeten oefenen.

De Kitemerken zoals F-one, Ozone, Cabrina, en Slingshot zijn de A-merken maar je betaalt dan ook vaak de hoofdprijs. Undecided

Kijk ook eens andere merken zoals Zian, Switch of  Ocean Rodeo. Kwalitatief zeker gelijkwaardig aan de A-merken alleen voor een aangenamere prijs. YeSS

Mijn tip: de Prodigy 9,5 m en 12m van Ocean Rodeo. Een uitstekende en veelzijdige kite om mee te starten en door te gaan. Roll Eyes

KITE-NZ

Geen avatar

Berichten: 59
Antwoord #11 Juni 15, 2015, 03:20:12
edit2Rapporteer  
2 vragen die ik niet beantwoord zie in je problem stelling die sterk van invloed zijn:
1 waar vaar je
2 wat is je budget

Waar je vaart is van invloed op de 'te verwachten wind". Aan zee is de wind vaak sterker dan in het binnenland uiteraard. Voeg het nog even toe aan je vraag als dat kan. Dan kunnen de locals je een idee geven van wat er veelal gevaren wordt.
Als je een keus van kite maakt, probeer dan van gebruikers uit te vinden of de kite beter is in de low end of in de high end van wat de fabrikant als wind range aangeeft. Dat kan een meter in grote schelen. De bruikbare wind range van de fabrikant is voor een groot deel afhankelijk van wat voor board je gebruikt en van het nivo van de rider. Als beginner lever je in bij de low end en lever je zwaar in op de highend. Dat wordt wel snel groter maar neem de range als een indicatie en niet als een gegeven. Je board kan ook al gauw een paar knopen low/top end schelen. (voor board keuze kan je met een free ride board niet fout gaan)

Zo te zien is je budget voldoende om 2 kites te kopen??. 12/9 (plus later een 7) of 12/8 (wel een groot gat, 3m verschil is beter) . Je kan ook en jaarje ouder gaan om 2 kites er uit te slepen. Ik ben begonnen met 1 kite maar je zit vaak net naast de sweet spot. Dus ipv van een lekkere sessie wordt het martelen in te weinig wind of overleven in te veel wind. Als je er 2 koopt neem dan altijd dezelfde kites zodat ze qua range en gevoel aansluiten.

good luck

Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #12 Juni 15, 2015, 08:04:46
edit2Rapporteer  
Met jouw gewicht zou ik gaan voor 11 meter en dan later een 8 of een 7 erbij.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #13 Juni 15, 2015, 12:18:32
edit2Rapporteer  
Zou dan ook voor een 11 gaan. Als beginner zul je toch niet graag met 6bft + op het water gaan staan.

Lekker ervaring opdoen met 4/5 bft (14-20 knopen) met een 11 en dan later er een 8 bij kopen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.