Naish Torch 14m 2007

SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Juli 08, 2015, 15:08:57
edit2Rapporteer  
Hi! Ik lees een beetje op dit forum, maar had me nog niet aangemeld. Nu zat ik zelf met een vraagje dus vond het een mooi moment me even te registreren!  YeSS

De vraag: ik ben nu 3x het water op geweest, waarvan 1x een les en 2x zelf aan de slag met dingen die ik in les 1 had geleerd. Ik wil nog een vervolgles plannen om daadwerkelijk te gaan varen. Heb tot nu toe alleen gebodydragged, kite opgelaten, 8jes gedraaid, opgebouwd, etc.

Nu kreeg ik van een vriend een harnas en kite aangeboden. Het harnas koop ik sowieso (Mystic Warrior) alleen de kite twijfel ik over. Hij geeft aan dat hij hem niet meer gebruikt en daarom ook voor weinig verkoopt. Het gaat om een Naish Torch 14m uit 2007. Hij zei al dat het niet de meest perfecte kite is om te leren (nieuwere zijn sneller en beter te depoweren), maar prima om een beetje mee te oefenen voor body draggen en misschien een keer meer. Echter is de prijs wel aantrekkelijk natuurlijk en dan kan ik hem een keer crashen zonder teveel kosten.

Wat zouden jullie doen? Handig ding om dus wat meer mee te klungelen en ook een keer daadwerkelijk te gaan varen?

Ik weeg trouwens 100kg (1,98 lang) en wil vooral varen op Strand Horst in het begin (vlagerig).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 Juli 08, 2015, 16:05:43
edit2Rapporteer  
Neen deze kite moet je niet willen kopen van je vriend (hij mag hem wel aan mij verkopen). Koop als eerste kite een nieuwere kite die veiliger is en waarmee je het ook sneller en beter kan leren. Iets in de trend van deze kites en niet ouder dan 2012 zou ik doen:

- Cabrinha Switchblade;
- North Evo;
- Ozone Catalyst;
- Zian Aquila;
- Slingshot Rally.

En zo zijn er nog wel een aantal.

Een 12 meter van dit type kite is net zo of of niet beter met weinig wind dan die 14m Torch.
SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #2 Juli 08, 2015, 17:13:38
edit2Rapporteer  
Okay, thanks voor je reactie! Als ik een tweedehands kite zoek, waar moet ik dan precies opletten voor het verschil tussen een pre 2012 kite en een post 2012 kite? Maw, wat is er veranderd in 2012?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Juli 08, 2015, 17:25:27
edit2Rapporteer  
Gemiddeld genomen zullen kite en bar minder gebruikt zijn en heb je dus minder snel extra kosten. Als je naar een tweedehands site gaat kijken, kun je wel vragen of die vriend meegaat. Ik ga er even vanuit dat tie wel wat verstand van kites heeft, ondanks het voorstel van hem om jou aan die 14m te hangen Wink.
SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #4 Juli 09, 2015, 10:26:50
edit2Rapporteer  
Ik heb gisteren het harnas opgehaald  bij hem.

Lekker eigenwijs  Roll Eyes, maar hij heeft me ook de kite en bar meegegeven om even te proberen. Als het niets is, lastig te controleren is, niet goed voelt of wat dan ook krijgt ie hem weer terug. Anders neem ik hem wel over, kost zo weinig dat ik het moeilijk kon laten. Mocht ik hem crashen doet het er niet toe.

Mocht ik doorzetten ga ik zeker kijken voor een mooie (bv) North setup (2e hands of nieuw).  ThumpsUp
chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 Juli 09, 2015, 10:58:27
edit2Rapporteer  
Tja, ik hoop dat je geen spijt krijgt van de eigenwijsheid. Doet mn een beetje denken aan vroeger. Mijn eerste kite was een Cabrinha Blacktip 12 en daarna nog een Nasich Raven 16(soort van Torch maar met nog meer power)  er bij. Daar ging ik het wel even mee leren. NIET DUS, Ja lekker vliegen om vervolgens ongecontroleerd alle kanten op te stuiteren. Toen maar een SLE's gekocht en leren kiten en daarna pas aan de C-kites.

Ik hoor een zekere Stefan van een kiteshop nog tegen mij zeggen. Zo'n blacktip is een prima kite om mee te leren.
SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #6 Juli 09, 2015, 14:26:18
edit2Rapporteer  
Ach en anders verkopen we hem aan een geïnteresseerde. Dus mocht iemand geïnteresseerd zijn, stuur me maar een privé bericht.
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #7 Juli 09, 2015, 14:55:12
edit2Rapporteer  
Ach je gaat echt niet meteen dood van een c-kite. De meeste kiters die het destijds met oud materiaal hebben moeten leren leven ook nog.

Een 14m stuurt niet heel snel (zelfs een Torch), dus je wordt ook niet snel verrast door onverwachte bewegingen. Maar het blijft een bruut ding, dus ga eerst verkennen met heel weinig wind, en kijk langzaam tot waar je het nog relaxed vindt. En besef dat de wind toe- en af kan nemen op een dag. Het 5e lijns systeem is verder wel breed geaccepteerd als heel veilig.

SLE's hebben wel veel meer mogelijkheden (windrange is groter, upwind gaat makkelijker), dus doe jezelf niet tekort. Trouwens er zijn ook zat fantastische SLE's tussen 2008 en 2012 gemaakt (Best Bularoo 2008/2010 is wat mij betreft echt een winnaar).
Ik denk dat je het zo moet zien dat er in 2008 nog wel wat faal modellen werden gemaakt, en dat alle kites jonger dan 2012 gewoon goed zijn (maar soms met speciale eigenschappen zoals de Ozone Edge). Voordat je iets koopt dus reviews lezen en proberen door het gejuich van "dit is de meest fantastische kite ever" heen te lezen. En als mogelijk: testen voor je koopt.
SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #8 Juli 14, 2015, 11:09:21
edit2Rapporteer  
Thanks!

Vanaf en tot hoeveel knopen raden jullie mij aan te gaan oefenen met deze kite? Bodydraggen en eventueel later met een board aan de slag?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #9 Juli 14, 2015, 11:58:27
edit2Rapporteer  
Jij doet waarschijnlijk toch wat je zelf denkt wat mogelijk is met die kite Wink, succes en veel plezier!
SvR

Geen avatar

Berichten: 6
Antwoord #10 Juli 14, 2015, 12:42:28
edit2Rapporteer  
Dat ga ik waarschijnlijk niet doen.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #11 Juli 14, 2015, 18:52:17
edit2Rapporteer  
Probeer eerst in 15 knopen te k u t t e n/bodydraggen. Kijk dan of het lukt met een boardje te varen
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juli 14, 2015, 19:15:33
edit2Rapporteer  
Thanks!

Vanaf en tot hoeveel knopen raden jullie mij aan te gaan oefenen met deze kite? Bodydraggen en eventueel later met een board aan de slag?

knopen weet ik niet maar wel 6 planken waar je een kist op maat mee kan maken als je denkt zo te kunnen omgaan met deze sport.
Ach je gaat echt niet meteen dood van een c-kite. De meeste kiters die het destijds met oud materiaal hebben moeten leren leven ook nog.

Een 14m stuurt niet heel snel (zelfs een Torch), dus je wordt ook niet snel verrast door onverwachte bewegingen. Maar het blijft een bruut ding, dus ga eerst verkennen met heel weinig wind, en kijk langzaam tot waar je het nog relaxed vindt. En besef dat de wind toe- en af kan nemen op een dag. Het 5e lijns systeem is verder wel breed geaccepteerd als heel veilig.

SLE's hebben wel veel meer mogelijkheden (windrange is groter, upwind gaat makkelijker), dus doe jezelf niet tekort. Trouwens er zijn ook zat fantastische SLE's tussen 2008 en 2012 gemaakt (Best Bularoo 2008/2010 is wat mij betreft echt een winnaar).
Ik denk dat je het zo moet zien dat er in 2008 nog wel wat faal modellen werden gemaakt, en dat alle kites jonger dan 2012 gewoon goed zijn (maar soms met speciale eigenschappen zoals de Ozone Edge). Voordat je iets koopt dus reviews lezen en proberen door het gejuich van "dit is de meest fantastische kite ever" heen te lezen. En als mogelijk: testen voor je koopt.

Helaas zijn de manieren van omgaan met vliegers is in de loop der jaren veranderd.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #13 Juli 14, 2015, 20:51:45
edit2Rapporteer  
ja, knopen en windrichting en nog zo wat dingen die je best zelf kan beslissen. Kom op, beetje zelfstandigheid, je hebt toch ook al zelf besloten een c-kite te nemen?
Alsof je in een formule 1 stapt en dan gaat vragen, hoe start je ze zo'n auto eigenlijk?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.