Footstraps tt vervangen door grip-laag

bastiaaNED590

Geen avatar

Berichten: 17
Augustus 06, 2015, 10:12:15
edit2Rapporteer  
Naar aanleiding van mijn post in 'Bijna ongelukken en ongelukken':

Dinsdag is rond 18:00 een kitesurfer gewond geraakt aan zijn enkel, deze was uit de kom nadat hij (dit is wat ik begrepen heb van de man zelf;) bij een sprong landde met een voet in de footstrap, en een voet niet..

De man is door de reddingsbrigade meegenomen, en is even later (nog op het strand) door toen aangekomen ambulancepersoneel volledig verdoofd. Daarna hebben ze zijn voet teruggezet.


Ik zit er nu aan te denken om bij mijn twintip (132x39 Liquid Force Drive, 2014) de footstraps er af te halen en het hele apparaat te bedekken met grip. Uiteraard om mijn enkels te sparen.

Twee vragen:
-Is het uberhaupt slim om je footstraps van je twintip af te halen?? Kan je er nog mee varen? (ik heb hier afgelopen dinsdag even mee geoefend; het ging redelijk.. Maar was erg kort)

-Wat voor een grip zou ik op mijn board moeten plakken? Ik wil graag van dat diamant-schuim-spul maar kan het nergens in Nederland te koop vinden (wel surf tail pads, maar zoek gewoon een vel van het spul waar ik dan de gewenste vormen uit snijd)

(-Of kan ik dan beter meteen aan de directional gaan??)

Mijn niveau:
Ik ben beginnnend kiter; waterstart & hoogte lopen kan ik, transition lukt 7/10 keer.. Ik weeg 76kg.
Uiteindelijk wil ik leren strapless waveriden op een directional Cheesy

Alvast bedankt!!
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #1 Augustus 06, 2015, 10:38:28
edit2Rapporteer  
Een paar weken geleden ben ik noodgedwongen met een foodpad (andere was los gekomen) terug gekite. Ging op zich wel maar grandioos is het niet. Als je zonder bindingen of straps wilt kiten moet je naar een wakeskate (als je ver gevorderd bent) of een strapless directional kijken. Volgens mij kun je als beginner al heel snel op een directional overstappen. Maar op vlak water waar je echt eerst goed wilt leren varen is daar geen zak aan.

Dus: lekker laten zitten en eerst goed leren kiten, bij voorkeur ook op zee. Dan een goedkope tweedehands directional kopen en kijken of dat echt je ding is.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 06, 2015, 10:41:54
edit2Rapporteer  
Als je voeten strak in voetbanden zitten, is het gevaar voor je enkels zeer klein. Daarnaast leren de meesten snel om hun board bij 1 voet uit strap snel te lozen. Kwestie van schoppen met je voet in je strap en je bent je boardje kwijt.

Je kunt inderdaad goed varen zonder straps, dus met bijvoorbeeld eva grip of laagje epoxy gemengd met zeezout (even uit mijn hoofd) is het goed te doen. Alternatief is een skimboardje op de kop tikken.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #3 Augustus 06, 2015, 10:55:18
edit2Rapporteer  
Als beginnend kiter is strapless op een twintip niet aan te raden. Zou er dan voor kiezen om strap vrij los te zetten zodat je hem makkelijk uitschopt, of heel strak (zoals andre aangeeft) zodat je er niet makkelijk uit gaat.

Ben je iets meer ervaren kun je ook met boots van varen, die gaan helemaal niet zo makkelijk uit  Wink
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Augustus 06, 2015, 11:23:07
edit2Rapporteer  
Bastiaan, als je doel is om strapless te gaan wavekiten ben je daar al bijna. Je hoeft echt geen twintip master te zijn om op een surfboard te leren varen. Ik zou zeggen dat zodra je je transitions op je TT onder de knie hebt je genoeg kite controle hebt om er voor te gaan.

Bekijk vooral deze filmpjes, erg goede uitleg:

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=50983.0
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #5 Augustus 06, 2015, 23:44:42
edit2Rapporteer  
Mocht je alsnog zelf willen knutselen kan je hydroturf kopen.  Diamond cut bv
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #6 Augustus 07, 2015, 10:40:41
edit2Rapporteer  
Ben je iets meer ervaren kun je ook met boots van varen, die gaan helemaal niet zo makkelijk uit  Wink
Daarvoor hoef je toch niet ervaren te zijn?
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #7 Augustus 07, 2015, 11:26:16
edit2Rapporteer  
Strapless varen doet meer pijn dan met een twintip. Laatst schoot mijn achterste voet van het board en deed ik ongewild een spagaat. Je kunt je voorstellen hoe ik de dagen daarna liep. Als je in de golven gespoeld wordt kun je erop rekenen dat dat board je voor je kop gaat willen rammen. En als je met strapless springen begint gaan de crashes extra veel zeer doen. Samengevat: ga niet strapless varen omdat het minder blessuregevoelig zou zijn dan met een twintip.

Edit: Btw, er bestaan ook wakeskates als je zonder straps op een twintip wilt varen.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #8 Augustus 07, 2015, 18:33:12
edit2Rapporteer  
Je kan ook gewoon stoppen met kiten en gaan dammen....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.