Uitbreiden quiver met een grote kite

Bromtor

Geen avatar

Berichten: 41
Oktober 25, 2015, 10:10:59
edit2Rapporteer  
Hi all,

Voor dagen zoals gisteren wil ik graag kunnen varen op zee. Het waaide een knoopje of 15 en daar kom ik dus niet mee weg met mijn 10m catalyst 2013.

Ik was al een tijdje op zoek naar een uitbreiding op mijn set 8m en 10m catalyst 2013, maar na gisteren wil ik deze uitbreiden met een kite waar ik op dit soort dagen kan kiten.

Er zijn verschillende opties en graag krijg ik wat advies over wat nou handig is om te doen.
Bij ozone blijven:
- uitbreiden met een catalyst 12m of 14m.
- aanschaffen van een nieuwe opvolger van de 2013 catalyst: nieuwe 10m als die een gigantisch verbeterde low end heeft.

Een andere kite van een ander merk kopen, en dan ook een bar:
- uitbreiden met een andere 4lijns kite 12m+.
- Dit zou kunnen zijn: een naish Ride, bandit, evo of ..... .

Ik ben op zoek naar een kite die niet te sloom is  qua sturen in de grote maten (zoals een edge bijvoorbeeld). Nu weet ik niet hoe een catalyst in de grotere maten stuurt, en of de 12m echt zoveel meer low end gaat opleveren tov mijn 10m catalyst. Kan iemand mij daar info over geven?
Of kan ik daar net zo goed de nieuwe catalyst 10m voor kopen ivm verbeterde low end?

Ook had ik de Naish Ride 12m in gedachten. Daar zou ik echt een low wind kanon in handen mee hebben ivm de 2 struts. Het lijkt mij dat dit vergelijkbaar is met een 14m catalyst, maar ik kan nergens een performance overzicht zien waarin staat hoeveel kts de verschillende maten nodig hebben. Heeft er iemand ervaring met deze kite? En past mijn ozone bar op deze ride?

Wat zijn verder nog opties voor grote kites die snel sturen. Ik hoorde dat de bandit in maten van 10+ niet fijn zijn om te varen qua stuur respons. Is die mening juist?

Graag krijg ik wat input over wat handig is om te doen.

Grtz!
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #1 Oktober 25, 2015, 10:19:48
edit2Rapporteer  
Een 12 of 14m erbij nemen verbeterd de lowend wel wat, maar ook niet echt veel. Als je bijvoorbeeld een ozone zephyr neemt (17m). Dan kan je vanaf 10knopen goed varen met een twin tip en de kite kan je doorvaren tot bijna 20 knopen. Op die manier heb je een mooie overlap. Het is een grote kite maar springt nog heerlijk, darkslides gaan er geweldig mee en zelf uithaken gaat top.

Je kunt ook een kleinere kite nemen bijvoorbeeld een 14m en dan een skimboard erbij nemen. Ik denk dat een 14m en skim vergelijkbaar is als een 17m en twintip.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Oktober 25, 2015, 10:26:33
edit2Rapporteer  
10m en 15kn nodig hebben, ik gok dat je alleen een Freeride twintip hebt en niet een van de lichtste riders bent?

12m gaat je weinig extra brengen en de nieuwere catalyst heeft niet een significant ander inzet bereik om daarvoor te switchen. De traagheid van grote kites is gewoon iets waar je aan moet wennen plus dat je voor de stuursnelheid meer naar de bruikbare kracht moet kijken dan de maat op de kite.
Een Edge heeft bijvoorbeeld veel meer low-end dan de catalyst zodat je een 10m edge meer moet vergelijken met de 12m (of zelfs 14) catalyst en dan valt het trage sturen ineens wel mee van de edge.

Als je echt alleen maar een twintip hebt is het ook aan te raden om naar een lichtweer directional of skimboard te kijken of zelfs een hydrofoil Wink
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #3 Oktober 25, 2015, 10:34:36
edit2Rapporteer  
Indien je het graag uit de kite wilt halen kan ik de north juice aanbevelen.
De 18m stuurt gewoon net zo lekker als mn 12m 2015 switchblade, echt wonderlijk.
Ik kan met deze kite ook makkelijker mn low end halen dan met de flysurfer die ik hiervoor had, puur omdat de kite vrij rap is en je dus snel vaart kan maken.
Bromtor

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #4 Oktober 25, 2015, 10:38:45
edit2Rapporteer  
Oké bedankt voor de snelle reacties.

Nu is het dus zo dat ik met mijn 10m catalyst 18 kts nodig heb om lekker te kunnen varen. Is dat gek? met inderdaad mijn Twintip: Lieuwe shotgun. Verder weeg ik 75kg dus dat is niet superveel.

Die optie van de Zephyr snap ik, maar als ik die zie vind ik dat zo'n ontzettend lomp ding. Maar ik kite vooral op zee, en dan is een sneller draaiende low end kite denk ik handiger ivm lekker golfjes pakken. Datzelfde geldt denk ik voor de Juice 18m? Of ben je dat niet met me eens?

Dan is die optie van een Naish Ride 12m (twee struts dus top low end) misschien een betere omdat die sneller draait volgens de marketingpraat van Naish op de site. Daar kan ik dan vanaf 12-13 kts mee varen gok ik, maar dat wil ik dus zeker weten adhv mensen die deze kite varen. En hoe jullie erover denken.

Die edge 11m of meer is net zoals een skimboard ook een optie, North Nugget achtige boards kunnen ook dan denk ik. Daar ga ik even goed naar kijken, thnx!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Oktober 25, 2015, 10:55:48
edit2Rapporteer  
Wat ik probeerde duidelijk te maken: low-end komt vrijwel altijd samen met een trager sturende kite. Om snel te sturen heeft een kite nu eenmaal grotere tips nodig en zoveel mogelijk C. Dat gaat altijd ten kostte van je low-end en daarom zal een kite waar je meer low-end mee kunt halen ook altijd trager sturen dan je huidige kite.

Of je ook echt veel wint met een ride 12m zonder echt traag aan te voelen zul je zelf moeten testen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #6 Oktober 25, 2015, 13:25:00
edit2Rapporteer  
.
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #7 Oktober 25, 2015, 13:34:30
edit2Rapporteer  
Je kan heel lang discussiëren over het wel of niet traag vinden van een bepaalde kite.
Zonder dat je het hebt geprobeerd blijft het een theoretische discussie.

Ik zeg ga ze testen! ThumpsUp

Ik heb zelf een Ozone Zephyr.  En tuurlijk is deze trager dan een 10 of een 12. Maar ik vind het heerlijk om met weinig wind nog steeds te kunnen varen.

En dan is ie maar 'traag'

Aan de kant kijken naar een ander die wel vaart is altijd trager  Grin
Kamo

Berichten: 156
Antwoord #8 Oktober 25, 2015, 13:43:12
edit2Rapporteer  
gelukkig hebben wij een heel arsenaal aan lichtweerkites die je kunt testen, en de ervaring met deze modellen om je goed te adviseren.

test:
Flysurfer Speed4
Flysurfer Sonic
Ozone Chrono2
Ozone Zephyr
F-one Bandit 8 17.0
Bromtor

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #9 Oktober 25, 2015, 17:46:58
edit2Rapporteer  
@ Evan, tnx voor je toelichting. Dat klopt, ik zal gewoon moeten leven met een tragere kite dat is logisch. Maar een zephyr vond ik bijvoorbeeld wel erg traag, ik neig nu toch naar een north Juice 15m. Dan kan ik vanaf een knoopje of 12 varen totdat ik rond de 19-20 kts over kan stappen op m'n 10 m.

Ik ga proberen de juice ergens te testen, komt goed.

Is mijn 4-lijns ozone bar ook op een juice te gebruiken?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #10 Oktober 25, 2015, 22:46:38
edit2Rapporteer  
Je kunt gemakkelijk de overstap van Catalyst 10m naar Zephyr maken en andersom. Welk jaar Zephyr heb je gevaren? Het huidige model is helemaal niet zo traag als de voorgaande modellen. Kwestie van testen inderdaad (kan ook bij mij). De 2015 Zephyr geeft je een vergelijkbaar bargevoel als een 2013 of nieuwere Catalyst. Je kunt lange relaxte sessies maken.

Ik sluit me aan bij Evan; iedere andere C shaped kite in 12m gaat zeer weinig toevoegen naast je huidige 2013 Catalyst 10m.

Je kunt de Ozone bar op een 2015 of 2016 North kite gebruiken, North heeft nu ook single frontline safety en (bijbehorende) V-splitsing van de frontlijnen.
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #11 Oktober 28, 2015, 08:36:46
edit2Rapporteer  
Ik zou zeker de juice en de zephyr testen. De juice is een stuk sneller, de zephyr loopt weer duidelijk beter hoogte. Als me ziet varen met de juice moet je me maar even aanspreken (rode 18m, meestal slufter of zandmotor)
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #12 Oktober 28, 2015, 14:33:00
edit2Rapporteer  
Aquila 14 of 16m, snel, lage bar druk en betaalbaar :-) Eerst testen is altijd wel aan te raden maar dat is makkelijk te organiseren.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #13 Oktober 28, 2015, 15:24:47
edit2Rapporteer  
snap niet dat er zoveel 17m roepen...
Net of je met een 17m tot 16-18 knopen kan kiten.  Wat ik zou doen is inderdaad een 12m erin en die 10m wordt waarschijnlijk redelijk overbodig.
Daarbij is de oude ozone catalyst  een redelijk slap kiteje en heeft niet echt een goeie lowend.  (vergelijk bijvoorbeeld met een naish draft of Fluid ATV). De nieuwe Catalyst is veel sterker en eigenlijk ook een hele andere kite.

Je kan ook een 14m doen maar groter zou ik echt niet doen.
14-10-8 is ook een zeer redelijke range en voldoende overlap zeker met maar 75kg.   

Cheers

Gilion - Fluidkiteboarding


geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #14 Oktober 28, 2015, 15:46:09
edit2Rapporteer  
Ieder adviseert op basis van zijn/haar ervaringen Gillion.
Bromtor

Geen avatar

Berichten: 41
Antwoord #15 Oktober 28, 2015, 17:24:07
edit2Rapporteer  
De 2013 catalyst een slappe kite? Kan je dat toelichten Gilion?

Verder ben ik nu na een verdieping tot de conclusie dat de volgende optie's voor mij relevant zijn:
- Geen 14m catalyst, deze heeft weinig power en toegevoegde waarde (is mij verteld) deze is te groot voor het ontwerp, beter alternatief in de 14m zou zijn: bandit of Evo.
- Geen Zephyr: te groot.
- Wel een optie: Ozone Edge 11m, Bandit/Evo 14m of een Juice 15m.

Die wil ik dus testen en kijken welke het beste bevalt.

Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #16 Oktober 28, 2015, 17:36:48
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu een quiver 6, 8 en 10m Catalyst.
Als ik nieuw zou kopen zou ik ook een 11m Edge overwegen om de low end te verbeteren.
Kan nu wel varen bij 15 knopen (84kg) maar de fun begint daarboven.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Oktober 28, 2015, 20:12:31
edit2Rapporteer  
De 2013 catalyst een slappe kite? Kan je dat toelichten Gilion?

Verder ben ik nu na een verdieping tot de conclusie dat de volgende optie's voor mij relevant zijn:
- Geen 14m catalyst, deze heeft weinig power en toegevoegde waarde (is mij verteld) deze is te groot voor het ontwerp, beter alternatief in de 14m zou zijn: bandit of Evo.
- Geen Zephyr: te groot.
- Wel een optie: Ozone Edge 11m, Bandit/Evo 14m of een Juice 15m.

Die wil ik dus testen en kijken welke het beste bevalt.



Waar kom je vandaan?
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #18 Oktober 28, 2015, 21:54:28
edit2Rapporteer  
van uitgaande dat je de 10m wil houden zou ik niet gaan voor een 11m daar win je bijna niets mee ongeacht welk merk tube kite je pakt.
PH-6810

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #19 Oktober 28, 2015, 23:18:43
edit2Rapporteer  
De importeur van Ozone Italië heeft onlangs de nieuwe Catalyst v1 12m getest. Deze kite is vanaf 12 knp inzetbaar voor een rider van 75 kg op een tt. Wellicht ook nog een optie voor je. Desnoods in 14m. Ik zou lekker met Ozone blijven varen. Wel zo handig met je bar(en). Succes met het maken van je keuze. Laat nog even weten wat het straks geworden is.
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #20 Oktober 28, 2015, 23:50:25
edit2Rapporteer  
Deze kite is vanaf 12 knp inzetbaar voor een rider van 75 kg op een tt
Wat voor soort tt ?
Maakt nogal uit of je een wakestyle tt pakt met gigantisch veel rocker, of een freestyle tt wat gebruikt word met competities die bijna vierkant is en zo goed al geen rocker heeft.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.