Nieuw board

-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Augustus 05, 2015, 21:08:46
edit2Rapporteer  
Goed, ik heb gisteren m'n lesje wel geleerd. Een deur, 30 knopen en flinke golven gaan gewoon niet samen Ik heb er de afgelopen 2 jaar erg veel gemak van gehad en het is m'n beste aanschaf tot nu toe geweest (na eerst een jaar 0 progressie geboekt te hebben met een 138x42 Onyx), maar het is tijd voor een board erbij.

Zelf schommel ik rond de 110-115 kg (momenteel meer richting de 115) en hoewel ik hoop er wat af te krijgen, heb ik niet de illusie ooit onder de 100 te komen. Maar de vraag is, waar zal ik net zulke goede vrienden mee kunnen worden als m'n Flydoor. Het is namelijk knap lastig om boards van 44 - 46 cm breed te vinden, laat staan een winkel die ze ook nog in de test heeft.

Ik zat zelf te denken aan een Flyboards Radical 5 (144x46). Leuke alleskunner, leuk geprijsd itt veel andere merken en ik kan er mee in alle richtingen gaan. Als hij x44 was geweest had ik hem gelijk gehaald, ik twijfel een beetje of die 2cm niet aan de te grote kant is waardoor ik te weinig high-end over hou. 30 knopen wegtrappen met m'n deur lukt heel aardig (het is niet voor het eerst dat het wat harder waaide dan verwacht), alleen ik kan momenteel amper lopen van de spierpijn omdat ik zo enorm veel kracht moet zetten met edgen en van de enorme klappen door de golven. Als ik zo door ga heb ik over een jaar geen knieën meer. Maar met 144x46 en een stuk meer rocker kan ik misschien aan de 40 knopen gaan denken?

Maar heeft iemand nog andere goede suggesties voor een niet al te ontoegankelijke alleskunner voor op zee, waarbij de lowend een tikkie minder van belang is want daar hou ik mijn deur voor. Ik ben een beetje bezig met sprongen maken (om daarna goed hard te crashen), dus ik wil vooral m'n opties open houden, al heb ik momenteel absoluut niks met golven en vind ze vooral irritant Ik heb het al met de jongens van Lieuwe er over gehad om een custom boardje te laten maken, maar dat vind ik eigenlijk nog te tricky omdat ik eigenlijk nog te veel beginner ben en ik nog niet heel erg goed weet welke kant ik vooral op wil gaan. Een custom boardje is meer iets voor volgend jaar ofzo.

Ow als ik er boots op kan schroeven zal dat een leuke extra zijn, al ben ik dat voorlopig nog niet van plan ook echt te doen. Maar dan ruk ik iig ook met straps de inserts er niet uit en volgens mij zijn dat boardjes ook wat stijver, wat mijn gewicht volgens mij ook niet heel ongunstig is.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #1 Augustus 05, 2015, 21:15:11
edit2Rapporteer  
Als je echt 44 breed wil, is een Shinn Monk 137*44 een serieuze optie. Niet te combineren met boots overigens, maar chop killt tie zeker en je gewicht is ook geen probleem voor de Monk. Je kunt ook denken aan 43 breed, bijvoorbeeld een Vampire Blade met insert voor boots. Ik heb de 42 breed als testboardje beschikbaar.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #2 Augustus 05, 2015, 21:17:20
edit2Rapporteer  
Hmm voor het eerst dat ik van de Vampire Blade hoor, eens checken wat daar over wordt geschreven Smiley Maar zou jij 43 boven 44 aanraden?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #3 Augustus 05, 2015, 21:22:53
edit2Rapporteer  
Vampire Boards is een klein Duits merk dat ik ook verkoop. Ik probeer af en toe eens een nieuw merk en de Duitse degelijkheid is zeker aanwezig en ik heb er zelf gisterenavond heerlijk op gevaren. Maar, geheel objectief kan een verkoper niet zijn natuurlijk. Testen is weten. Iets zwaarder/stijver boardje dan gemiddeld en gezien jouw gewicht zou dat een optie kunnen zijn. De meeste kans op ervaringen zou je moeten kunnen vinden op oase.com, de Duitse tegenhanger van de Nederlandse kitefora. Gezien het feit dat jij al een breder board hebt, zou je ook kunnen gaan voor 42/43 cm en dan zijn de keuzes groter. Overigens is boardbouw geen rocket science en kan iedere boardbouwer een board maken met een niet te rechthoekige outline en medium flex dat daardoor goed door de NL chop komt.
Belgarath

Geen avatar

Berichten: 145
Logs: 0 | 15 uur
Antwoord #4 Augustus 05, 2015, 21:28:35
edit2Rapporteer  
De Aboards X-series in 141*43. Beresterk, medium flex, 4cm rocker en geschikt voor boots.
Dit board heeft geen probleem met grotere riders en boots.


https://www.kitemana.nl/aboards/x-series-2015-55530

-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #5 Augustus 05, 2015, 21:29:14
edit2Rapporteer  
Mwua ik ben een beetje huiverig van x42 bordjes geworden. Vorig jaar nog de nieuwste Onyx geprobeerd (weer 138x42 dacht ik, of iig wat vorig jaar de grootste maat was), maar het is een beetje alsof ik aan het koortdansen ben. Hoewel ik er inmiddels mee kan varen, wiebelt het alle kanten op en de marge voor foutjes is minimaal vergeleken met m'n deur. Die deur ligt gewoon als een blok in het water, wat gewoon vele malen prettiger vaart.

Vandaar dus dat ik een maatje groter denk en het zo jammer vindt dat de Radical er niet in die maat is. Net of de 144x46 als lw model bedoelt is.
Eddy Lansink

Berichten: 255
Antwoord #6 Augustus 05, 2015, 21:30:26
edit2Rapporteer  
Hoi Martijn,

Alleen een door is inderdaad wat aan de lompe kant voor als de wind lekker door waait.
De grootste radical met zn 46cm vind ik ook wat te lomp. Je kunt dan al prima voor een maatje kleiner gaan (de 138x42) of bijvoorbeeld voor de Versus act 140x43. Deze vaart ook heel lekker door de golven heen en is ook nog eens in prijs heel interessant met zijn €499,- 
zie: http://www.versusshop.nl/versus-the-act Deze is ook gratis te testen mocht je interesse hebben.

Op beide boards zul je prima hoogte lopen, ook met jou gewicht. Je pakt deze boards immers toch alleen als het meer dan hard genoeg waait om niet met je door het water op te gaan.

Eddy / Versusshop
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 Augustus 05, 2015, 21:32:42
edit2Rapporteer  
... maar als we je budget weten, kun je gerichter advies krijgen. Shinn heeft bijvoorbeeld de Ultrasonic, die je met straps of boots kunt varen. Alleen is dat niet het goedkoopste boardje van de Shinn range.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #8 Augustus 05, 2015, 21:44:13
edit2Rapporteer  
Een euro of 500-600 vind ik mooi voor een board, anders kan ik hem net zo goed custom laten shapen door Lieuwe (kwaliteit van eigen bodem ondersteunen kan nooit kwaad) door een dagje bij hun langs te gaan. Maar ik sta open om overtuigd te worden waarom meer uitgeven een goed idee zou zijn  Roll Eyes De prijs vind ik van wat minder belang dan weer een miskoop te doen. Enige wat me een beetje tegen de borst stuit is dat sommige grote merken de MSRP met 50 of 100 euro per jaar verhogen zonder dat ik denk van die wijzigingen verantwoorden dat ook. Met name als anderen hetzelfde kunnen leveren met een minder duur merkje er op Smiley
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 Augustus 05, 2015, 22:59:53
edit2Rapporteer  
Mijn advies: Ocean Rodeo Mako 150!!!

Ik (82 kg) vaar zelf met de Mako 140 en vind dit het ideale board voor chop en golven. Door zijn grote concaaf (1,8 cm) klauwt dit board zich vast in de golven en kun je hem ook bij sterke wind gewoon door blijven varen.

Het board heeft een behoorlijke rocker en snijdt daardoor door de golven en de chop. Zijn afgeronde (tamponvormig) hoeken zorgen ervoor dat je totaal geen last hebt spray.

Het board is behoorlijk stijf en dus niet geschikt voor wake- en freestyle. Maar voor gewoon oldschool springen, lekker cruisen en golven carven vind ik hem heerlijk.

Ondanks zijn lengte en "klauw"-eigenschap voelt het board heel speels en is het daarbij ook nog eens prettig voor je knieën omdat je houding/stand meer symmetrisch dan op een standaard twintip.

De low-end is iets minder ..... maar dan pak je toch je deur ...   Grin

Hij is even wennen ... maar daarna wil je niet anders ThumpsUp
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #10 Augustus 05, 2015, 23:13:03
edit2Rapporteer  
Misschien een leuk board voor er bij, maar ik denk niet dat de Mako echt mijn ding is voor het grootste deel van de tijd Smiley Ik heb nog niet de leeftijd bereikt dat ik het wakestylen helemaal uit mn hoofd heb gezet Wink
2cool

Berichten: 79
Antwoord #11 Augustus 05, 2015, 23:44:26
edit2Rapporteer  
Hallo Martijn,

Wij hebben de Woodboard Beam 140x44cm beschikbaar voor een testrit.

Kan er van alles over vertellen maar testen is gewoon het beste!

https://www.facebook.com/WoodboardNederland/posts/795345950587174:0

Jaap

Woodboard Nederland

/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Augustus 06, 2015, 08:01:37
edit2Rapporteer  
Martijn, je doet jezelf geen vreugde als je als 2e board weer aan een board denkt van pakweg 46 cm breed. Die heb je voor 25+ knopen helemaal niet nodig. Ken genoeg 100kg plussers die dan met een 42/43cm board prima varen. (Onstabiliteit ontstaat alleen bij te weinig snelheid). Daarbij zul je vanzelf merken dat bijna al die 44+cm boards nog steeds een rockerlijn hebben die meer op lowend dan op highend is afgestemd.

Juist omdat je schrijft dat je bang bent over een jaar met kapotte knieën te varen; een te breed board belast je gewrichten onnodig en maakt het varen sneller oncontroleerbaar, wanneer de omstandigheden ruiger worden. Zelfs met 115kg zal een 46cm breed board boven 30 knopen niet echt controleerbaar meer varen. Wordt eerder een stuiterbal...

Zoals een aantal al hebben aangeven zou ik je een board van 43cm breed (max 44cm aanraden). Zorgt voor genoeg stabiliteit, maar heeft wel de rockerlijn die je voor een 2e board nodig zult hebben als je er ook met 40 knopen nog mee wilt spelen.

 ThumpsUp
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #13 Augustus 06, 2015, 08:58:21
edit2Rapporteer  
Kijk eens naar een Cabrinha Custom 144x43, op www.you-love-it.eu hebben ze die in de aanbieding voor 288 euro, dat is natuurlijk wel exclusief pads.

Custom is lekker stijf (voor je gewicht) en heeft flink wat rocker wat het varen in chop een stuk beter maakt. Het board is natuurlijk gemaakt voor boots maar voor een zwaargewicht zijn die boards prima geschikt met straps. Straps zal je er dan los bij moeten kopen.
lokkie

Berichten: 21
Antwoord #14 Augustus 06, 2015, 09:56:15
edit2Rapporteer  
De Bulldozer van CrazyFly zou een goede optie kunnen zijn. Standaard geleverd met SEC straps, standaard straps kunnen er ook op gezet worden en hij is zelfs geschikt om boots op te schroeven. Verkrijgbaar in de maat 140x42.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #15 Augustus 06, 2015, 10:36:57
edit2Rapporteer  
hey matijn,

je kan bij mij ook de Fluid kiteboarding minimalist testen dit boardje is 138x 47 cm   ook heb ik er nog een sample van 142x44  maar die maatvoering is het uiteindelijk niet geworden.

zit trouwens ook nog onder je budget.

laat maar weten.

cheers -  Gilion
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #16 Augustus 06, 2015, 18:37:47
edit2Rapporteer  
Martijn, je doet jezelf geen vreugde als je als 2e board weer aan een board denkt van pakweg 46 cm breed. Die heb je voor 25+ knopen helemaal niet nodig. Ken genoeg 100kg plussers die dan met een 42/43cm board prima varen. (Onstabiliteit ontstaat alleen bij te weinig snelheid). Daarbij zul je vanzelf merken dat bijna al die 44+cm boards nog steeds een rockerlijn hebben die meer op lowend dan op highend is afgestemd.

Juist omdat je schrijft dat je bang bent over een jaar met kapotte knieën te varen; een te breed board belast je gewrichten onnodig en maakt het varen sneller oncontroleerbaar, wanneer de omstandigheden ruiger worden. Zelfs met 115kg zal een 46cm breed board boven 30 knopen niet echt controleerbaar meer varen. Wordt eerder een stuiterbal...

Zoals een aantal al hebben aangeven zou ik je een board van 43cm breed (max 44cm aanraden). Zorgt voor genoeg stabiliteit, maar heeft wel de rockerlijn die je voor een 2e board nodig zult hebben als je er ook met 40 knopen nog mee wilt spelen.

 ThumpsUp

Hier was ik dus al bang voor ja. En hoewel ik aan beide kanten al wat onderdelen mis, hoop ik er toch nog wat langer mee te kunnen doen.

hey matijn,

je kan bij mij ook de Fluid kiteboarding minimalist testen dit boardje is 138x 47 cm   ook heb ik er nog een sample van 142x44  maar die maatvoering is het uiteindelijk niet geworden.

zit trouwens ook nog onder je budget.

laat maar weten.

cheers -  Gilion

Volgens mij is dat echt een TOTAAL ander soort board dan waar ik naar op zoek ben Wink Laten we dat dus maar niet doen. Ik heb wel naar de TWOSEVEN zitten kijken, maar je mist een maatje aan de bovenkant imo Wink

Kijk eens naar een Cabrinha Custom 144x43, op www.you-love-it.eu hebben ze die in de aanbieding voor 288 euro, dat is natuurlijk wel exclusief pads.

Custom is lekker stijf (voor je gewicht) en heeft flink wat rocker wat het varen in chop een stuk beter maakt. Het board is natuurlijk gemaakt voor boots maar voor een zwaargewicht zijn die boards prima geschikt met straps. Straps zal je er dan los bij moeten kopen.

Toe maar, doe maar hardcore Volgens mij heb ik echt te weinig skills voor zo'n board. Maar dan ben ik ook wel benieuwd naar de geschiktheid van de Tona Flow. Tikkie minder rocker als die van de Custom de laatste jaren niet veranderd is (6 vs 6.7 cm, maar op de Cab site staat "moderate"), maar nog steeds zo krom als een banaan en volgens mij ook echt bedoeld om te spelen in de golven. Hoef ik ook gelijk geen board meer te huren voor die incidentele keren dat ik ga wakeboarden. Wel even boots er op schroeven en daarna er weer af. Daarnaast weet ik niet of ik me wel durf te vertonen met zo'n board, zeker omdat ik de eerste keren wss weer een beginner lijk die net z'n eerste les heeft gehad. Aan de andere kant, nu zal ik vast ook voor gek worden verklaard dat ik met 30 knopen en een deur bezig ben Smiley

Ow ik heb trouwens wel pads / straps nodig die maatje 47-48 compatible zijn. Ook nog iets dat ik mee moet nemen Wink Ook moet ik er mee oppassen dat ik niet al mijn low-end opoffer. Voor vakanties zou het wel fijn zijn als ik maar 1 board mee hoef te nemen.

Kent iemand trouwens de Liquid Force Legacy? Ziet er ook leuk uit, maar ik kan er erg weinig over vinden, behalve gesponsorde reviews.
Bbtw

Berichten: 232
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #17 Augustus 06, 2015, 19:47:22
edit2Rapporteer  
Shinn monk!! Hoor er veel goede berichten over en ook in 44 breed leverbaar
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #18 Augustus 06, 2015, 20:42:25
edit2Rapporteer  
Martijn dat zal je nog zwaar maar dan ook zwaar verbazen.  deed het mij zelfs namelijk ook hoe speels en leuk zo een minimalist is.

Twoseven 134x41 is doorgans wat gasten vor 100 kilotjes kopen dus vandaar dat we geen mega boards meer hebben.
anyways testen mag altijd

Cheers

Gilion
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #19 Augustus 06, 2015, 20:43:14
edit2Rapporteer  
De ocean rodeo Mako is een heerlijk boardje voor door de chop. Dit door zijn ronde vorm en rocker. Vaart lekker speels door de golven. Zo lang het bij varen en springen blijft is denk ik een mako een prima optie.
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #20 Augustus 06, 2015, 21:01:28
edit2Rapporteer  
Shinn King Gee is gemaakt voor grote en zware gasten. Een Speedball W19 idem.

Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #21 Augustus 06, 2015, 21:06:02
edit2Rapporteer  

Kijk eens naar een Cabrinha Custom 144x43, op www.you-love-it.eu hebben ze die in de aanbieding voor 288 euro, dat is natuurlijk wel exclusief pads.

Custom is lekker stijf (voor je gewicht) en heeft flink wat rocker wat het varen in chop een stuk beter maakt. Het board is natuurlijk gemaakt voor boots maar voor een zwaargewicht zijn die boards prima geschikt met straps. Straps zal je er dan los bij moeten kopen.

Toe maar, doe maar hardcore Volgens mij heb ik echt te weinig skills voor zo'n board. Maar dan ben ik ook wel benieuwd naar de geschiktheid van de Tona Flow. Tikkie minder rocker als die van de Custom de laatste jaren niet veranderd is (6 vs 6.7 cm, maar op de Cab site staat "moderate"), maar nog steeds zo krom als een banaan en volgens mij ook echt bedoeld om te spelen in de golven. Hoef ik ook gelijk geen board meer te huren voor die incidentele keren dat ik ga wakeboarden. Wel even boots er op schroeven en daarna er weer af. Daarnaast weet ik niet of ik me wel durf te vertonen met zo'n board, zeker omdat ik de eerste keren wss weer een beginner lijk die net z'n eerste les heeft gehad. Aan de andere kant, nu zal ik vast ook voor gek worden verklaard dat ik met 30 knopen en een deur bezig ben Smiley


Het blijft gewoon een board dus met je skills zal het wel prima gaan, het vaart juist erg makkelijk zo'n board en een stuk beter dan een door. De 2014 custom (dus niet de cbl) heeft een rocker van zo'n 4.7cm, valt dus best mee. Tona flow of pop kan idd ook maar die zijn wel vrij zwaar.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.