Eerste keer op zee, welke locatie geadviseerd?

Emanuel

Berichten: 96
Augustus 05, 2015, 21:59:59
edit2Rapporteer  
Na redelijk wat te hebben geoefend op Schellinkhout, willen mijn vriendin en ik wel eens een keertje op zee kiten. Wij wonen in Amsterdam en zijn beginners+ (m.a.w. we kunnen heen en weer varen en bij voldoende wind hoogte lopen, verder nog wel het e.e.a. te leren). Wij vroegen ons of welke locatie jullie voor ons zouden adviseren, liefst in de buurt van Amsterdam? Wij zaten te denken aan IJmuiden?

Alvast bedankt!
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #1 Augustus 05, 2015, 22:02:53
edit2Rapporteer  
Na redelijk wat te hebben geoefend op Schellinkhout, willen mijn vriendin en ik wel eens een keertje op zee kiten. Wij wonen in Amsterdam en zijn beginners+ (m.a.w. we kunnen heen en weer varen en bij voldoende wind hoogte lopen, verder nog wel het e.e.a. te leren). Wij vroegen ons of welke locatie jullie voor ons zouden adviseren, liefst in de buurt van Amsterdam? Wij zaten te denken aan IJmuiden?

Alvast bedankt!
ijmuiden mag je nu niet kiten dacht ik. Zomerstop en je moet betalen. Beter kan je doorrijden naar wijk aan zee.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Augustus 05, 2015, 22:32:14
edit2Rapporteer  
Na redelijk wat te hebben geoefend op Schellinkhout, willen mijn vriendin en ik wel eens een keertje op zee kiten. Wij wonen in Amsterdam en zijn beginners+ (m.a.w. we kunnen heen en weer varen en bij voldoende wind hoogte lopen, verder nog wel het e.e.a. te leren). Wij vroegen ons of welke locatie jullie voor ons zouden adviseren, liefst in de buurt van Amsterdam? Wij zaten te denken aan IJmuiden?

Alvast bedankt!

Ik zou naar de Brouwersdam gaan met opkomend water. Dat is ideaal om het op zee varen te leren.
Het gaat dan van vlak naar golven toe.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #3 Augustus 05, 2015, 22:56:57
edit2Rapporteer  
Gewoon naar Wijk aan Zee.
Er zitten hele mooie vlakke stukken tussen bij opkomend tij.
Je kan er dan ook nog staan.
Advies tussen Bunker en Pier gaan, lekker rustig
Kite500

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #4 Augustus 06, 2015, 02:24:25
edit2Rapporteer  
Ijmuiderslag (voorbij paal 3) of IJmuiden Zuidpier mag je volgens mij gewoon kiten hoor. 
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #5 Augustus 06, 2015, 07:38:49
edit2Rapporteer  
Ijmuiderslag (voorbij paal 3) of IJmuiden Zuidpier mag je volgens mij gewoon kiten hoor. 

IJmuiderslag is juist, MAAR IJmuiden Zuidpier is nu dus verboden (zomerstop) zie ook
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49146.0
Emanuel

Berichten: 96
Antwoord #6 Augustus 06, 2015, 09:39:02
edit2Rapporteer  
Top, dank voor reacties. Wijk it will be Smiley
Rule

Berichten: 174
Antwoord #7 Augustus 06, 2015, 09:46:22
edit2Rapporteer  
Als je naar wijk gaat, lees je dan even in over eb/vloed stroming. Had me ooit behoorlijk wat frustratie kunnen schelen. Of ga naar de pier, daar heb je sowieso minder last van stroming en minder klotsbak.
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #8 Augustus 06, 2015, 10:21:39
edit2Rapporteer  
Pier is prima maar wel wat drukker.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 Augustus 06, 2015, 11:00:19
edit2Rapporteer  
Nog een paar tips voor als je voor het eerst met je vlieger de zee opgaat

- Informeer van te voren over de eventueel aanwezige stroming ( dit is op zee echt een heel ander verhaal dan op het binnenwater)
- Je kunt natuurlijk je vlieger ook uit diep water ( al zwemmend) heel goed herstarten.
-  Op zee is het echt een heel stuk lastiger om in je "low-end" te varen dan op het binnenwater. Het is dus gewoon lekkerder ( en veel makkelijker) om met een goed gepowerde vlieger op het water te staan.
-  Vooral in het begin: vaar niet al te ver naar buiten. Je zit maar zo honderden meters op zee
- Een fel gekleurde lycra of t-shirt over je pak maakt dat je op die grote plas goed zichtbaar bent.
-  Op de stranden vind je nu , in de vakantietijd, heel veel andere recreanten. Over het algemeen vind iedereen het leuk om naar kitesurfers te kijken maar er zit niemand te wachten op een vlieger/lijnen in zijn/haar nek.

En als het allemaal goed gaat kom je er snel achter dat het dan 1 grote speeltuin is......   Joepie

Have fun
Kite500

Geen avatar

Berichten: 17
Antwoord #10 Augustus 06, 2015, 11:14:53
edit2Rapporteer  
Ijmuiderslag (voorbij paal 3) of IJmuiden Zuidpier mag je volgens mij gewoon kiten hoor. 

IJmuiderslag is juist, MAAR IJmuiden Zuidpier is nu dus verboden (zomerstop) zie ook
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=49146.0


Je hebt helemaal gelijk. Goed te weten!
Emanuel

Berichten: 96
Antwoord #11 Augustus 06, 2015, 12:15:09
edit2Rapporteer  
Dank voor de tips! Voor de veiligheid zullen mijn vriendin en ik om de beurt gaan, zodat we elkaar in de gaten kunnen houden (een oogje in het zeil kunnen houden zeg maar). Heb er wel erg zin in Smiley
Rule

Berichten: 174
Antwoord #12 Augustus 06, 2015, 12:29:13
edit2Rapporteer  
Ik kan het natuurlijk ook even samenvatten: een paar uur voor het vloed wordt en zo'n 2,5 uur erna krijg je zo'n 4 knopen stroming van zuid naar noord. Als het eb wordt (2 uur voor en 2,5 uur na) krijg je zo'n 2 knopen stroming van noord naar zuid.

Dit moet je dus optellen/aftrekken van de wind. Als de stroming noordelijk is (vloed, 4 knopen) en de wind gaat naar het noorden (zuiderwind) dan gaat én de zee, én de wind noordelijk. Lastig om dan dus hoogte te lopen (richting het zuiden).

Als je in dit voorbeeld dus 16 knopen nodig hebt om op binnenwater met je grootste kite hoogte te lopen, heb je nu 20 knopen wind nodig om dat nu op zee te doen.

Mocht de stroming zuidelijk zijn (eb, 2 knopen), dan heb je met zuiderwind dus maar 14 knopen nodig. (16 knopen wind minus 2 knopen stroming).

Overigens is op zee een stuk lastiger dan op binnenwater, dus tel sowieso maar een paar knopen op je binnenwater low-end op.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #13 Augustus 06, 2015, 12:52:22
edit2Rapporteer  
Leuke berekeningen met je tijden en 2 knopen extra of minder, maar dat is toch erg afhankelijk van
de stroomsnelheid, welke heel erg variabel is.
Ik gebruik voor WaZ altijd onderstaand schema, deze geeft de hoog/laag water stand aan, en de stroom snelheid en richring.

http://waterberichtgeving.rws.nl/dynamisch/forecast/image/ijgeul_10.jpg
Remco86

Geen avatar

Berichten: 31
Antwoord #14 Augustus 06, 2015, 13:20:02
edit2Rapporteer  
Leuke berekeningen met je tijden en 2 knopen extra of minder, maar dat is toch erg afhankelijk van
de stroomsnelheid, welke heel erg variabel is.
Ik gebruik voor WaZ altijd onderstaand schema, deze geeft de hoog/laag water stand aan, en de stroom snelheid en richring.

http://waterberichtgeving.rws.nl/dynamisch/forecast/image/ijgeul_10.jpg


Handige link! Kite vaak in Egmond of Bergen, als ik dan Egmond pak is er op het hoogtepunt (stromingswise) max. 1,25 knp stroming. Valt getalsmatig wel mee zou je zeggen, maar als je erin ligt met je vliegertje op 12 uur om te waterstarten ben je binnen no-time een 50-100 meter verplaatst.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #15 Augustus 06, 2015, 13:39:54
edit2Rapporteer  
Leuke berekeningen met je tijden en 2 knopen extra of minder, maar dat is toch erg afhankelijk van
de stroomsnelheid, welke heel erg variabel is.
Ik gebruik voor WaZ altijd onderstaand schema, deze geeft de hoog/laag water stand aan, en de stroom snelheid en richring.

https://waterberichtgeving.rws.nl/dynamisch/forecast/image/ijgeul_10.jpg


Idd handige link, zou je het tot de cm uit kunnen rekenen maar gelet op het niveau van TS leek me een intro/simpel verhaal wel op zijn plek. Voel je vrij om mn intro tot een whitepaper te verheffen Wink
Emanuel

Berichten: 96
Antwoord #16 Augustus 06, 2015, 14:24:07
edit2Rapporteer  
Duidelijke uitleg over stroming!

Had daarnaast wel al het eerste plaatje met waterstanden gevonden en bekeken uit de link, maar die twee andere kende ik niet.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.