Even voorstellen + welbekende advies vraag...

Axelj

Geen avatar

Berichten: 3
Augustus 11, 2015, 14:51:13
edit2Rapporteer  
Hallo allen,

Gezien ik nieuw ben op het forum (hoewel ik al enige tijd meelees) wilde ik me toch ook maar even voorstelen.
Mijn naam is Axel Jansen, 30 jaar oud en woonachtig in Eemnes.
Hoewel het idee ongeveer 10 jaar geleden na wat powerkiten op het strand is ontstaan om te gaan kitesurfen, is het er deze zomer toch eindelijk van gekomen. Samen met een maatje een 3-daagse cursus gevolgd in Den Haag met als resultaat dat ik een stukje kan “varen” (lees: blijven staan). Gezien de waterstart nog niet helemaal vlekkeloos gaat en vaak resulteert in waterhappen ben ik van plan om nog een lesje te nemen om het wat beter onder de knie te krijgen. Voornemens om dit bij strand Horst te gaan doen gezien dit wat dichter bij huis is dan Den-Haag.

Gezien ik de smaak te pakken heb gekregen ben ik ook van plan om materiaal aan te schaffen. Gezien de keuze reuze is en naar wat ik hier zoal lees persoonsafhankelijk is, wil ik toch eens wat meer info op dit gebied.

Tijdens de lessen heb ik vooral met Cabrinha Radar en SwitchBlade ervaring op gedaan en is dit goed bevallen. Nu zag ik bij Telstarsurf een actie welke mij wel interessant leek.
-   Cabrinha Radar 2015 - 12m
-   Cabrinha Overdrive bar
-   Cabrinha Spectrum board (geen idee nog welke maat)

Nu is de hamvraag, welke maat kite en board. Over het algemeen hoor ik 12m roepen, maar soms ook 9m…

Lengte: 1.85m
Gewicht: ca. 85kg

Groetjes
Xander87

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #1 Augustus 11, 2015, 14:59:07
edit2Rapporteer  
gebruik voor de grootte van de kite de app op iphone (android geen idee) kitesurfcalculator daarmee kan je je gewicht invoeren en krijg je als je een maat kite invoert de minimale, aanbevolen en maximale wind (natuurlijk zit hier per kite veschil in maar een leidraad is het zeker).

qua gewicht en beginner zou ik voor je maat zeggen rond de 138 bij 39 cm beginnen met je board

durf het niet met zekerheid te zeggen maar ik ben 2 maanden geleden begonnen en heb een 143 bij 41 voor 95 kg

waarbij ik eerst een 10 en een 12m gekocht heb en afgelopen week ook maar een 7 vanwege dat het toch wel een beetje verslavend is. alle 3 Ozone c4 2012 kites

groet
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #2 Augustus 11, 2015, 15:15:16
edit2Rapporteer  
Boardje 42 breed met 85 kg. Qua kitegrootte is je homespot in combinatie met je gewicht belangrijk. Dat zal dus eerder een grotere kitemaat zijn dan 9m. Wil je binnen een jaar nog een kite erbij?
Axelj

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #3 Augustus 11, 2015, 15:31:55
edit2Rapporteer  
@Xander87: Bedankt voor de tip. De app heb ik net even bekeken echter moet je dan de exacte wind ook invoeren. Dit is uiteraard een variabel welke afhankelijk is van de spot en het weer.
kan ik gebruiken door een aantal windsnelheden in te voeren welke afgelopen jaar op diverse spots zijn gemeten.

@geloof68: Afhankelijk van de vorderingen ben ik wel van plan om in de toekomst nog een kite erbij te kopen. In dat geval dacht ik dan om inderdaad als eerste kite een 12m aan te schaffen en later een 9 voor wat hardere wind.
Xander87

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #4 Augustus 11, 2015, 15:39:31
edit2Rapporteer  
@Xander87: Bedankt voor de tip. De app heb ik net even bekeken echter moet je dan de exacte wind ook invoeren. Dit is uiteraard een variabel welke afhankelijk is van de spot en het weer.
kan ik gebruiken door een aantal windsnelheden in te voeren welke afgelopen jaar op diverse spots zijn gemeten.

de exacte wind wordt uitgerekend voor je door middel van je  kite groote en je lichaamsgewicht:

85 kilo
12m kite
minimum 11 aanbevolen 14 max 20kpn

voor een 10m
minimaal 13 aanbevolen 18 max 24 kpn

voor een 9m
min 15 aanbevolen 20 max 27kpn


in jou geval zou ik dus een 12 en 9m aanbevelen en mocht je nog een 7 erbij kopen kan je door tot maximaal 34 knopen wind
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.