waveboard

storm

Berichten: 348
December 08, 2015, 08:37:17
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu twee seizoenen (af en toe, dus ook nog veel twintip) op mijn North Kontact, veelal strapless.
Gaat prima, maar ik heb het gevoel dat ik sneller kan leren op een board met meer volume achterin.
Kontakt is toch meer big wave, gun-achtig. Mijn vraag is voor diegene die ervaring hebben met de Kontact en/of de naish global.
Mijn Kontact is 5.11. Is de naish Global van 2014 een meer euro wave georiënteerd board.
Ik wil gewoon wat meer kunnen spelen op mijn waveboard. Ik weeg 83 kg en overweeg nu de Naish Global 6.0. Wat is jullie kijk op de zaak.
gr. Stijn
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #1 December 08, 2015, 09:44:41
edit2Rapporteer  
Met de global zul je er wel iets op vooruit gaan tov je contact qua speelsheid en volume.

Maar ik zou eens kijken of je nog ergens aan een "breder" boardje kunt komen.
Zoals een oudere Naish skater, of North wam of zo.

Hoor ook goede verhalen over de "nieuwe shape" boardjes zoals de firewire vanguard en vader.
barry

Berichten: 361
Antwoord #2 December 08, 2015, 10:42:37
edit2Rapporteer  
De shape van je  North Kontact is wel erg mooi, zeker op de mooi cleane ZW dagen.
Het voordeel van de nieuwe boards is dat je een maatje kleiner kunt varen en daardoor draait het board veel korter.
Het voelt ook loser aan, maar het echte rail to rail surfen wordt wel minder.

ik zou eens een testdag bezoeken, wavekiters op FB hadden laatst nog een leuke testdag op ouddorp.


DM2008

Berichten: 913
Antwoord #3 December 08, 2015, 12:27:58
edit2Rapporteer  
Global is wel echt een Hawaii boardje dus in NL beperkt inzetbaar met veel wind en hogere golven. Niet zo'n verschil met je huidige, denk ik.  Nieuwe shapes zeker interessant, als je het geld hebt.

Of je gaat kijken naar een Firewire Hellfire (ook duur maar wel goed), of een F-one Mitu. Als je interesse hebt in dat laatste board moet je me even pm'en want ik ga er 1 verkopen binnenkort.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #4 December 08, 2015, 17:55:40
edit2Rapporteer  
Firewire Hellfire, Vanguard of Vader zijn erg geschikte boards Er zijn uiteraard genoeg andere modellen die hier op lijken en vergelijkbare vaarstijl kennen. En raar genoeg maakt 1 cm in de breedte al heel veel uit, dus als je een stabiel board wilt, niet te smal kopen.

Verschil met de Mitu is de snelheid. Sommigen vinden een sneller board fijn, anderen niet.

Global, Kontact, etc. zijn mijn inziens geen boards die je in NL gebruikt (kan wel, maar niet ideaal).

storm

Berichten: 348
Antwoord #5 December 08, 2015, 20:15:43
edit2Rapporteer  
Oké, bedankt for de input so far. Ga me eens opnieuw oriënteren.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #6 December 09, 2015, 18:03:02
edit2Rapporteer  
Ik vaar de Naish Global 5.8 (model 2015). Voorheen de Global 5.7 gevaren.
De nieuwe Global heeft drie vinnen, de oude had er 4. De nieuwe is wendbaarder en makkelijker in de golven te varen.
Ik vaar mijn Global overal, voorjaar op Sardinie, deze zomer 2 weken in Brazilie en zelfs op binnenwater vaar ik de Global (bijv Gardameer).
Het board is snel, en loopt goed aan de wind, hetgeen je ook in NL op zee nodig hebt om door de branding te komen zonder al te veel hoogte te verlliezen.

Ik weeg 87KG en vind de 5.8 perfect, de 6.0 zou ik alleen kiezen als je veel strapless vaart, dan heb je iets meer volume en kun je een kleinere kite vliegen.

Let wel: Naish gaat ervan uit dat je aangepowered vaart, Robbie vaart een kiteboard als een windsurfboard, dus: hoge snelheid, down the line en aangepowered.

Met de global kun je ook goed springen, het board is stevig en breekt niet bij sprongen.
Kwaliteit is naish: na een siezoen varen en trips in het vliegtuig, geen sporen van deukjes etc.

Pas op met een board dat veel volume acther in heeft, deze shape wordt onrusting wanneer je op snelheid gaat draaien (cutbacks etc) omdat het volulme achterin zit kun je het board noet zo precies sturen.. (Maar dat is natuurlijk persoonlijk).



 
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #7 December 09, 2015, 18:26:45
edit2Rapporteer  
Ik ben begonnen met een Airush Converse 6'0. Niet geschikt voor een beginner in NL want te nerveus vanwege de breedte, gebrek aan volume en veel te veel rocker voor de golven hier. Na een jaar ingeruild voor een F-one Surf 5'11 wat wel een beginners board zou moeten zijn. Iets meer volume voorin wat het gijpen makkelijker zou moeten maken.

Op zich bevalt het board redelijk maar als ik nu voor een ander board zou gaan zou het zeker weten een Mitu worden. Voor mij is het belangrijkst om lekker golven te kunnen rijden. Ik vaar alleen maar strapless en doe af en toe een poging te springen en probeer wat basic trucs. De Mitu is veel stabieler dan mijn 5'11, heeft hele goede golfrij-eigenschappen en is geschikt voor beginners tot de absolute top van de pro's. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat het een thruster is die wat minder snelheid maken dan een quad fin. Voor een Mitu quad zou ik meteen naar de winkel rennen :-)
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.