oefenen in het najaar.

waterfun

Berichten: 36
Oktober 26, 2015, 13:11:23
edit2Rapporteer  
Ik heb in het voorjaar lessen gehad en een aantal oefen sessies gedaan. Door omstandigheden is er na Augustus niet meer veel van gekomen.
Is het als beginner nog verantwoord om nu te oefenen vanwege het watertemperatuur?
Ik heb een ION semidry 5.5 en een paar 3 MM schoentjes.

Graag hoor ik jullie advies.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #1 Oktober 26, 2015, 13:39:08
edit2Rapporteer  
Dan moet er eerst wind zijn....

Maar verder is het beter om in het najaar te oefenen dan in het voorjaar, want dan is het water nog koud van de winter.

Een cap en handschoenen zullen ook geen overbodige luxe zijn.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #2 Oktober 26, 2015, 13:50:54
edit2Rapporteer  
Zolang de wind aanlandig is en op plekken gaat oefenen met weinig stroming is dat geen probleem. Goed in de gaten houden of je niet te veel afkoeld, gaat toch aardig snel als je veel in het water ligt te stoeien met je vlieger. Succes! Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 Oktober 26, 2015, 14:05:48
edit2Rapporteer  
Nadeel van schoentjes is dat je als niet ervaren kiter dan snel problemen hebt me goed varen vanwege het "aparte" vaargevoel.
Maar het gevaar blijft onderkoeling. Je pak is een goede, maar een cap en handschoenen horen er ook bij.
Plus ervaren kiters liggen weinig in het water en staan het grootste deel van de tijd er op. Bij jou is het andersom, dus je koelt relatief veel sneller af.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #4 Oktober 26, 2015, 16:20:15
edit2Rapporteer  
Op spots waar je goed kan staan zul je daar weer minder last van hebben. Bij het autostrade met laag water bijvoorbeeld.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Oktober 26, 2015, 17:56:18
edit2Rapporteer  
Op spots waar je goed kan staan zul je daar weer minder last van hebben. Bij het autostrade met laag water bijvoorbeeld.

Vergeet niet daar de enorm lange wandeling terug.
Die is echt vreselijk als je het al koud hebt.
En ff snel naar de auto en later je gear opbergen zit daar niet in Tongue
chameleon!

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #6 Oktober 26, 2015, 18:56:37
edit2Rapporteer  
Oostvoorne Autostrand heeft wel een warme douche, vlak bij je auto... dus als je het tot daar hebt gehaald komt het wel goed Wink!
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #7 Oktober 26, 2015, 19:29:38
edit2Rapporteer  
Vorige week woensdag nog de Playa bezocht. Ja, je moet wandelen. Maar: vlak water, relaxede sfeer, er is altijd wel iemand (na 11.30), en op de terugweg warm douchen en je spullen afspoelen.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #8 Oktober 26, 2015, 20:21:56
edit2Rapporteer  
Op spots waar je goed kan staan zul je daar weer minder last van hebben. Bij het autostrade met laag water bijvoorbeeld.

Vergeet niet daar de enorm lange wandeling terug.
Die is echt vreselijk als je het al koud hebt.
En ff snel naar de auto en later je gear opbergen zit daar niet in Tongue

Daar heb je wel een punt. Maar als het te koud is om terug te wandelen ben Jean wel te laat. En een ouwe jas mee scheelt ook al wel een stuk. En bij echt koud weer een thermoskan met thee.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 26, 2015, 20:29:28
edit2Rapporteer  
Deze week gaan we nog over de 15gr heen, gewoon de goede dagen uitzoeken en langzaam steeds kouder gaan, dan merk je vanzelf of het te doen is of niet. Uiteraard niet dieper gaan dan je zelf veilig acht en met (schuin) aanlandige wind op sta-diepe spots kan er wat betreft onderkoeling ook weinig fout gaan als je maar op tijd stopt.
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #10 Oktober 27, 2015, 15:12:15
edit2Rapporteer  
Alle hartelijk bedankt voor de reactie.
Oostvoorne is inderdaad 1 van de spots waar ik wel eens heen ging.. De andere is de oestendam.
Een vraag over de douche. Als ik het goed heb zit deze toch bij het restaurant? Kan je hier gewoon naartoe of moet je daar eerst een sleutel ergens voor halen.

Gr. Ronald
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #11 Oktober 27, 2015, 15:18:41
edit2Rapporteer  
Bij het pad naar het restaurant kun je ook tegen de klok in lopen, dan kom je vanzelf bij de douches terecht. Ik weet niet of ze het hele jaar open zijn, maar vorige week nog wel. Sleutel was niet nodig, gewoon deur open doen.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #12 Oktober 27, 2015, 18:49:36
edit2Rapporteer  
De wc/douce-ruimte is net zo vaak open als het restaurant zelf dus ook in de winter. Is ook voor wandelaars ect.
waterfun

Berichten: 36
Antwoord #13 Oktober 28, 2015, 03:16:28
edit2Rapporteer  
Dat is gooed om te weten bedankt
crashmaster112

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #14 Maart 08, 2016, 21:40:18
edit2Rapporteer  
ik ga vrij vaak richting borsele
is wel een beetje choppy maar temperatuur van het water ligt gemiddeld wat hoger ivm aflaat van E.P.Z
de koelwater uitlaat van de kerncentrale
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #15 Maart 08, 2016, 22:18:38
edit2Rapporteer  
ik ga vrij vaak richting borsele
is wel een beetje choppy maar temperatuur van het water ligt gemiddeld wat hoger ivm aflaat van E.P.Z
de koelwater uitlaat van de kerncentrale

voordeel is ook dat je over een paar jaar licht geeft dan.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #16 Maart 09, 2016, 12:50:11
edit2Rapporteer  
Even advocaat van de duivel: als beginner lig je vooral in t water. De zee is nu zo'n 7 graden, dat betekent dat je ongeveer 3 uur hebt voordat je bewusteloos raakt van de kou, mits je een wetsuit aan hebt. Bij wind iets minder. Overigens doen je spieren het al eerder niet meer.

Ik ga het water niet meer in, zelfs niet met steamer, cap, extra vest, boots & gloves tot het buiten boven de 10C is.

Uiteraard kun je het proberen, dan merk je vanzelf hoe koud t is. Maar kijk wel vantevoren wat de signalen zijn van onderkoeling. En koop een cap + hanschoentjes. Overigens is een van de eerste signalen van onderkoeling verwardheid/desorientatie, dus overschat jezelf niet.

En zorg dat iemand je in de gaten houdt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.