Vader versus Vanguard

magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
December 25, 2015, 13:32:05
edit2Rapporteer  
De afgelopen twee jaar zijn de Tomo surfboard shapes een inspiratie geweest voor velen. Wat is nu het verschil tussen de Vanguard en de Vader? Hieronder een korte samenvatting van mijn mening, gebaseerd op ervaring met de Vanguard 5.2 & 5.4 en de Vader 5.5 in het afgelopen jaar, gebruikt in Kaapstad, Prea en Nederland.

Als je de twee shapes naast elkaar legt, zijn er twee duidelijke verschillen:
1. de Vanguard heeft een retro-fish tail shape, de Vader heeft een meer traditionele pintail achtige vorm.
2. de Vanguard heeft een enkelvoudige, brede channel in de tail, de Vader meerdere kleine channels.

Er zijn ook wat subtielere verschillen:
- de Vanguard heeft een wat vlakker profiel (tail- & nose rocker) dan de Vader.
- de Vader heeft een iets andere volume distributie, meer volume in het midden van het board.

De gevolgen voor de vaareigenschappen:
- de Vanguard planeert vroeger dan de Vader.
- de Vanguard vaart sneller dan de Vader.
- de Vanguard vaart makkelijker hoger aan de wind dan de Vader.
- de Vanguard vaart stabieler.
- de Vanguard heeft iets meer "kick" bij het afzetten voor een sprong.
- de Vader is rustiger in chop.
- de Vader draait makkelijker en korter.
- de Vader is makkelijker hanteerbaar in hoge golven en bij veel wind.
- de Vanguard kan zowel met quad en thruster gevaren worden, maar heeft de quad eigenlijk niet nodig, met thruster is het board al stabiel genoeg en toch speels.
- de Vader kan zowel met quad en thruster gevaren worden, de quad bij lagere golven en minder wind, de thruster bij hoge golven en poeier.
- de Vader spring makkelijker in een rotatie.
- allebei de boards kunnen met minimaal een maat vinnen kleiner gevaren worden dan je normaal gebruikt.

Uiteindelijk vind ik allebei de boards erg fijn. Afhankelijk van de omstandigheden kies ik één van de twee. Vooral als ik mijn slechte kant wil oefenen (en dus stabiliteit nodig heb), of als de omstandigheden minder ideaal zijn, kies ik voor de Vanguard. Als het maximaal genieten is (dank oh fantastische december), dan kies ik de Vader.

Als ik moet kiezen tussen de twee, dan zou ik de Vader kiezen. Als ik wat minder ervaren zou zijn met strapless golfrijden, dan zou ik voor de Vanguard gaan. Daarbij zou ik dan het advies van Felix Pivec over de maat volgen, liever een iets groter board met kleinere vinnen, daar heb je echt veel meer plezier van.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #1 December 30, 2015, 18:28:00
edit2Rapporteer  
Nog even twee plaatjes erbij:
Vader & Vanguard
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #2 December 30, 2015, 18:32:37
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.