Informatievraag over kiten

epacta

Geen avatar

Berichten: 4
Juli 06, 2016, 19:30:45
edit2Rapporteer  
Beste leden,

Een tijd geleden heb ik veel gevliegerd en ook met krachtige vliegers zoals de "hawk" en meerdere "flexifoils" aan elkaar.

Nu denk ik erover om het weer op te pakken en kitesurfen lijkt me erg leuk. Hoe moeilijk is het en wat gaat het ongeveer kosten?

Alvast bedankt voor de info!!

Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #1 Juli 06, 2016, 21:47:28
edit2Rapporteer  
Neem contact op met een kiteschool. Zij kunnen je laten ervaren hoe moeilijk het is. En dan in de een veilige setting, met het goed materiaal en de juiste veiligheidsinstructies.

En zo kun je ervaring opdoen met materiaal zodat je niet meteen het verkeerde koopt en twee keer meer kwijt bent dan nodig.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juli 06, 2016, 22:22:07
edit2Rapporteer  
Allereerst: neem les, niet om te leren vliegeren, maar om te leren hoe je jezelf veilig de sport eigen kan maken.
Het is niet zo heel erg moeilijk als je een beetje doorzettings vermogen hebt maar het gaat je wel duizenden euro's kosten (aanschaf meerdere vliegers, boards, wetsuits, je relatie gaat eraan, extra vakantie dagen) but it's so worth it!
Rule

Berichten: 174
Antwoord #3 Juli 07, 2016, 14:22:14
edit2Rapporteer  
Om het even wat concreter te maken:
Pak minstens 2/3 lessen á 80-100 euro per stuk. Focus hierbij op veiligheid, controle, weten wat je doet etc.. Echt op t board staan en lekker varen lukt je toch niet binnen 3 lessen. Dat kun je daarna met je eigen gear wel oefenen, maar dan weet je wel hoe dit veilig te doen.

Eigen gear: rond de €1000 euro als je goed shopt en alles 2e hands pakt.
Eén tweedehands kite + bar: €500
Board: €200
Wetsuit: 150
Harnas leash lijnenmesje pomp etc.: 100 euro

Ben je daarna klaar? Nee.. je gaat t leuk vinden, wil een ander board, kite erbij, ander harnas, .... Grin
epacta

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #4 Juli 07, 2016, 16:58:54
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info. Ik ga maar eens zoeken naar een kiteschool in de buurt.

Als ik het goed begrijp dan is het niet al te moeilijk om te leren. Wat mij moeilijk lijkt is om heen en terug te gaan waarschijnlijk omdat ik dat vanuit het vliegeren niet gewend ben. De kosten bedragen ca 1000 euro gebruikt en nieuw veel meer.

Mag je overal kiten? Gebieden in mijn buurt zijn: geestmerambacht, park van Luna en bergen aan zee.

Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #5 Juli 07, 2016, 17:06:35
edit2Rapporteer  
Park van Luna is bij Heerhugowaard toch? Dat lijkt mij sowieso een no-GO met de wakeboardbaan, Verder staat er bovenaan deze website een kopje met spots. Hier staat percies waar het wel mag. staat een spot er niet bij kun je ervan uit gaan dat het er niet mag, of veel te gevaarlijk is de eerste 2 jaar dat je kite
epacta

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #6 Juli 07, 2016, 17:38:00
edit2Rapporteer  
Ja is bij heerhugowaard. Bij nader inzien hebben die recreatiegebieden idd teveel obstakels en gevaren voor een beginner.

Ik zal naar de spots kijken.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Juli 08, 2016, 08:36:57
edit2Rapporteer  
In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten is het in NL op de binnenwateren verboden om te kitesurfen, tenzij het expliciet wel is toegestaan (zie hiervoor idd het spot-overzicht).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 Juli 08, 2016, 11:33:40
edit2Rapporteer  
Zoek veilige spots op zoals Oostvoorne e.a.
Daar worden veel lessen aangeboden.

Powerkite ervaring geeft je absoluut een voorsprong!
Echter tegenwoordig hebben de kites enorm veel depower, dus zo relevant is dat ook niet meer.

Op een twintip leren varen is zeker niet moeilijk.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #9 Juli 08, 2016, 11:54:17
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info. Ik ga maar eens zoeken naar een kiteschool in de buurt.

Als ik het goed begrijp dan is het niet al te moeilijk om te leren. Wat mij moeilijk lijkt is om heen en terug te gaan waarschijnlijk omdat ik dat vanuit het vliegeren niet gewend ben. De kosten bedragen ca 1000 euro gebruikt en nieuw veel meer.

Mag je overal kiten? Gebieden in mijn buurt zijn: geestmerambacht, park van Luna en bergen aan zee.


Nog even voor de extra duidelijkheid, recreatieplasjes die jij noemt zijn verboden! Check http://www.kitehigh.nl/spots/Nederland (ja nu gewoon de link Wink ), hier staan alle spots in, die je in ogenschouw kan nemen.

Schellinkhout/Enkhuizen/Andijk/Medemblik zijn voor jou mooie opties om te starten. Op al deze spots wordt ook les gegeven.
epacta

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #10 Juli 12, 2016, 16:41:48
edit2Rapporteer  
Als ik eerst weer wil beginnen met land kiten. Wat is dan nu een goede kite om ook mooie sprongen mee te maken?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #11 Juli 12, 2016, 18:47:07
edit2Rapporteer  
 Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Juli 12, 2016, 19:04:20
edit2Rapporteer  
Een land- of powerkite, zodat je niet als kitesurf-verongelukte de boeken in gaat...  Wink

Springen op het water is veiliger en je gaat nog hoger ook!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.