Flysurfer sonic alleen landen

ldn

Geen avatar

Berichten: 9
Augustus 09, 2016, 14:09:26
edit2Rapporteer  
Ik heb een Sonic 18, superkite, maar je bent vaak als enige aan het varen.
Wat is de veiligste manier om alleen te landen?
Stuurlijnen aantrekken tot ie op de grond komt gaat wel, maar als ie op de grond is draait de kite snel in een wokkel en trekt behoorlijk.
Safetyliijn ergens aan vast maken, safety trekken en er hard naar toe lopen lijkt me nog het beste, maar heb gelezen dat er iemand zijn kite scheurde op die manier.
Heeft er nog iemand een goede veilige manier?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 Augustus 09, 2016, 14:13:12
edit2Rapporteer  
filmpje van Flysurfer


http://www.youtube.com/watch?v=ssU5RkUHzUc
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #2 Augustus 09, 2016, 14:49:54
edit2Rapporteer  
Denk toch dat de "backward" landing het veiligst is.
Zet hem eerst aan de rand van het windvenster zo laag mogelijk.
Trek dan je stuurlijnen pas aan.
Hij "valt" dan om.
Dit gaat beter dan als de kite boven je staat en dan de lijnen aantrekken.
Nu hoeft hij niet door het volledige windvenster.   
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #3 Augustus 09, 2016, 15:23:26
edit2Rapporteer  
Denk toch dat de "backward" landing het veiligst is.
Zet hem eerst aan de rand van het windvenster zo laag mogelijk.
Trek dan je stuurlijnen pas aan.
Hij "valt" dan om.
Dit gaat beter dan als de kite boven je staat en dan de lijnen aantrekken.
Nu hoeft hij niet door het volledige windvenster.  

goeie tip, ook eens proberen (heb een Sonic 15)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Augustus 09, 2016, 16:07:17
edit2Rapporteer  
Het ligt er helemaal aan hoeveel wind er staat, is er weinig wind dan kan een reserve landing meer dan prima. Even de stuurlijnen zekeren en vast maken aan de grond je bent klaar.

Staat er veel (lees meer wind) dan zijn er twee opties:

1. Safety trekken, je stuurt de kite boven de grond aan de kant waar de safety lijn zit en trek dan de safety.
2. je stuurt de kite ook boven de grond en dan haal je zelf één van je powerlijnen binnen.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #5 Augustus 09, 2016, 19:50:02
edit2Rapporteer  
Mijn speed land prima achterwaards, maar alleen bij weinig wind. In de high end ben ik blij als iemand hem aanpakt en heb ik zelf landen nooit hoeven proberen. Je kan het beste met andere afspreken, mogelijk via dit forum. Een maatje hebben heeft naast gezelligheid vele voordelen.
FRans qxl

Berichten: 90
Antwoord #6 Augustus 09, 2016, 20:50:10
edit2Rapporteer  
Ik herken je probleem.

Ik heb een sonic 15.  In de high end is een reverse landing echt onmogelijk...de kite heeft heeeeeel veel kracht.
Zelf de kite in de hoek zetten en dan reverse landen is dan (in de high end)  te tricky...
Als er dan iets gebeurt waardoor je de stuurlijnen los laat stijgt de kite vollebak in het midden van het windvenster op.
Reverse landen werkt alleen in lichte wind.

Iemand laten aanpakken is het beste....

Flysurfer Speed's kun je uitrusten met een 5-de  lijn...dan kun je de kite in de hoek van het windvenster naar keuze zetten,  met de wingtip net boven de grond.....de kite dan aan een vast object vast maken ...vervolgens releasen...en via de 5 de lijn naar de kite lopen.

Flysurfer noemt een 5 de lijn een FDS-line. Dit is 1 lijn die zich kort bij de kite opsplitst in 4 lijntjes die op hun beurt weer vast zitten op vier bevestigingspunten in het midden van de kite.

Ik ga van de week eens kijken of ik dat FDS op mijn sonic kan maken. 


Ik volgde ook een item op kiteforum.com met dezelfde vraag....zie link hieronder
Iemand had  een constructie gemaakt met een katrol bevestigd aan een stuurlijn zodat hij de wingtip naar zich toen kan trekken....nadat ie de kite in de hoek van het windvenster had geparkeerd.....een video hierover moet ie nog posten. Hierdoor kan de kite wel beschadigd raken als ie over een scherpe schelp getrokken wordt of iets dergelijks, lijkt me.

http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=197&t=2393314

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Augustus 09, 2016, 21:17:33
edit2Rapporteer  
In de High-end is zelf landen inderdaad niet te doen.  Met normale wind komt het er op aan dat je de stuurlijnen niet te ver aan trekt, anders gaat de wind inderdaad weer aan de haal met je kite.

Zelf stall ik de ik altijd eerst voorzichtig naar het midden van het windvenster in plaats van op 12u vol je stuurlijnen aan te trekken.  Vervolgens klik ik de remlijn aan de haak vd leash en als het te hard waait om alleen met de trapeze de kite tegen te houden loop ik via de lijnen naar de kite toe. Doordat de stuurlijnen aan de trapeze zitten kan alles wat downwind schuiven zonder dat de kite weer op stijgt.
Maar een ervaren helper heeft altijd de voorkeur. Met nadruk op ervaren want de gemiddelde kiter weet niet wat hij met een foilkite aan moet.
ldn

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #8 Augustus 10, 2016, 16:52:23
edit2Rapporteer  
@Evan, dit snap ik even niet.
Klik ik remlijn aan de haak van leash. Remlijn is stuurlijn? Klikken?
Met een ervaren hulp heeft natuurlijk de voorkeur. Heb mijn vrouw goed geinstrueerd, maar die heeft niet altijd zin om een hele middag te zitten wachten tot ik nog eens aan de kant kom.
Het komt gewoon vaak voor dat de wind ideaal is, rond de 10 12 knopen, en er geen mens is jammer genoeg.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 10, 2016, 17:00:16
edit2Rapporteer  
Nee, Evan heeft een zog. racebar waarbij er een "loop" (stuk lijn wat de linker en de rechter stuurlijn boven de "floater" ongeveer verbindt met elkaar) op de stuurlijnen zit. Trek je die aan, dan kun je met één hand beide stuurlijnen intrekken.

Ik heb dat ook niet op de bar, en is zeker een wens van me.
Helaas heb ok ik ze nergens los te koop gezien.
Infextion kan het voor je maken natuurlijk Wink
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #10 Augustus 10, 2016, 18:06:36
edit2Rapporteer  
Kan je hem niet gewoon vast maken aan een vast punt met je chikenloop net als een tubekite. Zoals onderstaand filmpie vanaf 3 minuten.


http://www.youtube.com/watch?v=0Fna7Uf9eyU

FRans qxl

Berichten: 90
Antwoord #11 Augustus 10, 2016, 20:07:58
edit2Rapporteer  
@ Teigetje....

Nee....Zo kun je een foil kite niet self launchen of landen....dat gaat niet omdat de druk in een foil kite te laag is. Met een tube kite kan dat wel omdat deze een stijve opblaasbare leading edge heeft.  Een foil kite kakt in elkaar zodra de wingtips de grond raken..


Misschien dat met  twee extra hoger geplaatste  remlijnen wel een selflanding mogelijk is vanuit de rand van het windvenster in de high end wind range. Misschien kun je de kite zo extra stallen...



. @Michiel

bijv. :
http://www.ozonekites.net/products.asp?cat=Parts

infexion kan inderdaad ook.



Filmpje van landen met FDS:

http://vimeo.com/17180396


Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #12 Augustus 10, 2016, 21:27:48
edit2Rapporteer  
Elke ozone bar voor een foilkite heeft een remlijn,  kun je simpel zelf maken door er een touw tussen te knopen.  Knoopje in de leaderlijnen leggen en daar met een katteklauw de lijn boven vast maken, moet je wel even de stuurlijnen los halen.

Belangrijk is dat je de remlijn niet te ver richting de kite vast maakt. Als je je stuurlijnen te ver aan trekt kan de wind onder de trailing edge komen en je kite binnenstebuiten weer omhoog vlieg.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.