Infexion Lab: hoe snel breken gebruikte lijnen? - North 2014

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Augustus 18, 2016, 15:37:04
edit2Rapporteer  


Heel veel kiters worstelen met de vraag: wanneer zijn mijn lijnen versleten?
Na het inkorten van ede lijnen van en jaar oude 2014 North bar heb ik de originele sleeves en opnieuw gesleevede lijnen in de trekbank gehangen om te zien wat deze lijnen nog aan kracht over hadden en te kijken of het nog nut heeft om dit soort lijnen opnieuw te sleeven.






Als eerste de originele sleeves die er na een jaar als enige bar en flink wat sessie goed gebruikt en pluizig uit zien.
De lijnen braken recht achter de sleeves op respectievelijk 103kg, 127kg, 138kg en 146kg met een gemiddelde van 129kg. Schrikbarend snel, zeker omdat de breeklast die de nieuwe lijn aan zou moeten kunnen 330kg bedraagt.




De opnieuw gesleevede lijn, waarbij een stuk lijn met minder pluizen en rafels gekozen is, zat een stuk dichter bij de fabriekswaarde maar met gemiddeld 219kg er nog steeds ver vandaan waarbij de lijn deze keer niet op de nieuwe sleeves brak maar midden op de lijn bij 202kg, 211kg, 213kg en 251kg.






Opnieuw sleeven heeft dus wel zin, maar deze lijn in zijn geheel gaat dus zo hard achteruit dat de zwaardere riders of gevorderde kiters in een stormsessie extra op moeten letten.


Meer foto's: https://www.facebook.com/infexionkiteboarding/photos/?tab=album&album_id=1196296193755108
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #1 Augustus 18, 2016, 15:54:54
edit2Rapporteer  
Bedankt Evan voor dit nuttige onderzoek!.Ik ben de laatste tijd na een ongelukje steeds meer met dit soort dingen bezig.

Elk jaar nieuwe lijnen of ze upgraden dus. Goed nieuws voor jou, minder voor ons Grin
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #2 Augustus 18, 2016, 16:53:01
edit2Rapporteer  
Goed dit te weten. Hoe testen een jaar gebruikte infextion lijnen? en die van Naish Fone Ozone etc?
Is het losser geweven type (zoals die North) minder duurzaam dan een dichter geweven minder rafelende lijn zoals die van ozone of Infextion?
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Augustus 18, 2016, 19:21:21
edit2Rapporteer  
Magere kiters hebben dus een voordeel
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #4 Augustus 18, 2016, 19:54:55
edit2Rapporteer  
Top Evan,
Dit is nuttige informatie en gaaf dat je dat soort interessante testjes doet.

Zelf gebruik ik geen sleeve, maar na een gelockte lus begeleid de lijn terug in de lijn. (Als je snapt wat ik bedoel ;-)). Ik heb na twee jaar nog steeds geen slijtages 
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #5 Augustus 18, 2016, 20:02:34
edit2Rapporteer  
Leuk onderzoek!
Zou idd wel leuk zijn om ook jouw lijnen een keer te testen. Die zijn zwaarder toch?
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Augustus 18, 2016, 20:13:31
edit2Rapporteer  
Met de SK99 800kg lijn zit je redelijk safe Wink.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #7 Augustus 19, 2016, 01:09:08
edit2Rapporteer  
Dit verklaard waarom ik (100kg )binnen het jaar 2x mijn North lijnen heb gebroken. Bij de 2e keer breken is mn vinger verminkt. Ik durf nu alleen met Infexion lijnen te varen. Ach ja wat mag je ook verwachten van een bar van toen voor 275 eur.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 Augustus 19, 2016, 07:40:23
edit2Rapporteer  
Nou je mag iig verwachten dat de lijnen niet breken bij normaal gebruik.

Op welk moment braken ze eigenlijk.
Bij het inzetten van een sprong?
Dat verwacht ik namelijk altijd omdat er volgens mij dan de meeste spanning op staat.

Heeft iemand zijn lijn wel eens gebroken terwijl hij in de lucht hing?
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #9 Augustus 19, 2016, 09:19:02
edit2Rapporteer  
Als je lijn achter de sleeves breekt heb ik eigenlijk (waarschijnlijk) de slijtage kenmerken genegeerd. Achter de sleeve is een bekende plek waar lijnen het meest slijten. Sowieso is dit de plek waar kuntstof extreem vaak knikt wat voor verzwakking zorgt. Het is dus sowieso aan te raden te hersleeven elk seizoen....al is 2 keer in een seizoen wel heel veel idd.

Als een lijn in het midden breekt is er meestal sprake van een beschadiging geweest (oplaten lijn langs scherp stukje op strand) daar de sleeve doorgaans de zwakste schakel is.

Zodra je slijtage ziet of begin nieuw seizoen lijnen later heersleven en je kunt weer veilig verder. Kost een stuk minder dan nieuwe lijnen.

Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #10 Augustus 19, 2016, 10:45:22
edit2Rapporteer  
Bijde keren achter de sleeve. Deze lijkt dan goed maar is een beetje gepluist. Voor iemand van 75kg waarschijnlijk prima te varen... maar voor een 100kg die ook springt funest. Evan heeft het meer aan de hand gehad vertelde hij toen.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #11 Augustus 19, 2016, 12:39:34
edit2Rapporteer  
Ah oke maar brak de lijn tijdens het varen of toen je in de lucht hing?
Rule

Berichten: 174
Antwoord #12 Augustus 19, 2016, 13:20:14
edit2Rapporteer  
Dit is zeker nuttig!

Maar vooral ben ik zeer benieuwd naar de test op een nieuwe North line. We weten allemaal dat fabrieksopgaven nogal eens willen afwijken van de realiteit..
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #13 Augustus 19, 2016, 13:28:17
edit2Rapporteer  
1xBij een transition jump. En 1x bij het insturen met een golf voor het board. Dus het gebeurt als de lijnen maximaal belast worden.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #14 Augustus 19, 2016, 15:41:27
edit2Rapporteer  
Evan hoeft zich voorlopig niet te vervelen  schater
kite2fly

Berichten: 234
Antwoord #15 Augustus 19, 2016, 16:46:02
edit2Rapporteer  
@Rule, in het geval van de kitelijnen die eigenlijk allemaal EU zijn is het andersom. Ze kunnen meer aan dan de opgegeven specificatie. Die specificatie is altijd de minimale garantie.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #16 Augustus 21, 2016, 20:10:13
edit2Rapporteer  
Dus als ik het goed begrijp breken de lijnen op ca 30% van de orginele breeksterkte op hun zwakste punt (sleeves).  Los van dit zwakke punt was er nog ca 60% breeksterkte over. De opnieuw gesleefde braken ook niet direct naast de sleeves.

Eigenlijk best weinig, maar het verklaart wel waarom veel barren met ruim 300 kg breeksterkte worden geleverd terwijl de kracht die er op komt niet veel meer dan 50% van het gewicht van de kiter lijkt te zijn. (Hadden ze dit niet bij switch gemeten.)

Brekende lijnen zie je ook erg weinig.

Wel mis ik in de handleidingen van de kites een aanbeveling van de maximale houdbaarheids datum of kite uren. Dit hoort wel bij een slijtage onderdeel.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #17 Augustus 21, 2016, 20:18:07
edit2Rapporteer  
Dus als ik het goed begrijp breken de lijnen op ca 30% van de orginele breeksterkte op hun zwakste punt (sleeves).  Los van dit zwakke punt was er nog ca 60% breeksterkte over. De opnieuw gesleefde braken ook niet direct naast de sleeves.

Eigenlijk best weinig, maar het verklaart wel waarom veel barren met ruim 300 kg breeksterkte worden geleverd terwijl de kracht die er op komt niet veel meer dan 50% van het gewicht van de kiter lijkt te zijn. (Hadden ze dit niet bij switch gemeten.)

Brekende lijnen zie je ook erg weinig.

Wel mis ik in de handleidingen van de kites een aanbeveling van de maximale houdbaarheids datum of kite uren. Dit hoort wel bij een slijtage onderdeel.


Bij Switch hadden ze breeksterkte vergelijkingen gedaan tussen sleeves en splices. Waar jij op doelt was Mutiny, met de weegschaaltjes op de lijnen tijdens het varen.


http://www.youtube.com/watch?v=5w-fyN7wjN4
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #18 Augustus 21, 2016, 22:59:07
edit2Rapporteer  
idd die bedoelde ik, bedankt.

Max 30 kg per lijn, ca 10% van de originele breeksterkte. ca 30% van de breeksterkte na 1 jaar kiten. Maar uiteindelijk weten we het antwoord niet op de oorspronkelijk vraag: "Wanneer zijn mijn lijnen versleten?"
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Augustus 21, 2016, 23:07:31
edit2Rapporteer  
Ben eigenlijk meer benieuwd wat er nu tijdens een overpowerde sessie,  windvlaag of per ongeluk door het windvenster heen janken voor piekkracht geeft op je lijnen. Dat zijn namelijk de situaties dat ze breken,  niet tijdens een gemiddelde sessie.

Iemand die daar middelen voor heeft om te testen?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #20 Augustus 22, 2016, 09:18:32
edit2Rapporteer  
Ben ook wel benieuwd hoe de north lijnen zich verhouden tot lijnen van andere merken. De lijnen van Best, Cabrinha, Slingshot zien er kwalitatief een stuk beter uit, of ze dan ook een hogere breeksterkte hebben?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Augustus 22, 2016, 11:50:58
edit2Rapporteer  
Heb jij wat liggen wat gesloopt mag worden?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #22 Augustus 22, 2016, 12:12:18
edit2Rapporteer  
Nee, gelukkig niet Smiley
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #23 Augustus 22, 2016, 12:17:46
edit2Rapporteer  
Ik heb nog wel paar stukken zeeko 2016 lijnen 300kg breeksterkte die ik hiervoor wil doneren.
Zowel nieuw als gebruikt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Augustus 22, 2016, 12:49:39
edit2Rapporteer  
Ben ook wel benieuwd hoe de north lijnen zich verhouden tot lijnen van andere merken. De lijnen van Best, Cabrinha, Slingshot zien er kwalitatief een stuk beter uit, of ze dan ook een hogere breeksterkte hebben?


Vertaling: http://www.kiteforum.com/download/file.php?id=70960

Origineel: http://www.liros.com/fileadmin/user_upload/dateien/Aktuelles/News/Zerreissprobe.pdf
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.