vraag om advies

Frisian

Berichten: 10
September 06, 2016, 19:25:44
edit2Rapporteer  
Beste kiters,

Het lijkt me erg leuk om de kitesurf-sport op te gaan pakken. Ik heb een beginners cursus genoten die 4 uren geduurd heeft. Aan het eind van de cursus was ik in staat om een strookje op het board te blijven staan (beste been voor). Ik heb al enige ervaring met een 3.5m2 matrasvlieger. Hiermee kan ik praktisch alles.

Ik ben al aardig aan het sparen voor een kitesurf-set. Ik zit nu heel erg te denken aan de Naish Pivot 2015 of 2016. Iemand materiaaltips?

Ik ben voor nu op zoek naar iemand die privélessen geeft. Het lijkt me verstandig om voor de aanschaf van een dure kitesurf set nog een paar keer het water op te gaan met gehuurd materiaal.

Met vriendelijke groet,

Guido Bloemsma
arco89

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #1 September 06, 2016, 21:34:59
edit2Rapporteer  
Hee Guido

Meestal is het na 2 a 3 lessen voldoende om zelf je spullen aan te gaan schaffen.
Zoek iemand waar je samen mee het water op kan gaan, dan kan je van elkaar leren!

Zoek een goede beginners spot op, en dan gewoon heel veel gaan oefenen

Naish pivot is trouwens prima kite om mee te beginnen

Succes
Frisian

Berichten: 10
Antwoord #2 September 06, 2016, 22:40:19
edit2Rapporteer  
@arco89

Als ik je goed begrijp moet ik iemand vinden die samen met mij 2 a 3 privelessen wil nemen?

Mvg

Guido
arco89

Geen avatar

Berichten: 22
Antwoord #3 September 07, 2016, 06:32:17
edit2Rapporteer  
Neem gewoon nog een les bij een kite school en zoek dan een buddy om samen mee te gaan oefenen.

Je kan bij een kite school ook privé les nemen
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #4 September 07, 2016, 10:00:12
edit2Rapporteer  
Het is te overwegen om eerst jong gebruikt tweedehands aan te schaffen aangezien je aan het begin van je kite carriere een veel grotere kans hebt je materiaal per ongeluk te slopen.
De friesche spots zijn trouwens prima voor beginners. Probeer door de weeks les te nemen. Meer ruimte en dus wat efficienter.
Frisian

Berichten: 10
Antwoord #5 September 07, 2016, 10:43:17
edit2Rapporteer  
@Peer

Het toeval wil dat ik in Friesland woon. De Friese spots zijn inderdaad vaak voorzien van laag water. Bedankt voor je tip om eerst met tweedehands materiaal te gaan vliegen. Is het slim om een board, bar, lijnen, leash, etc wel nieuw aan te schaffen, en deze te combineren met een tweedehands kite? Of gaan ook deze spullen snel stuk bij onervarenheid.

Mvg

Guido
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #6 September 07, 2016, 12:02:17
edit2Rapporteer  
Een board van 41 of 42 cm breed en 135-140 lang is gebruikelijk voor 75-85 kilo lichaamsgewicht.
Als beginner is het iets makkelijker op een iets grotere, maar daar heb je maar kort echt plezier van. Daarna is een groter board handig bij weinig wind...
Boards van een paar jaar terug zijn net zo goed als die van nu (al wil de marketing machine je graag iets anders laten geloven).


Bar lijnen leash kan ook prima tweedehands, al wil je (zeker als beginner) geen falende lijnen... goed opletten op tekenen van slijtage dus.. bij zichtbare slijtage beter even verder zoeken.

Wanneer je nieuw koopt zou ik zeker voor overjarig materiaal gaan 2015 is voor een beginner niets minder dan 2016 of 2017 materiaal, en het scheelt honderden euro's.

Zou trouwens zeker niet ouder gaan dan 2009 of 2010. Het materiaal van de jaren daarvoor beschouwen we tegenwoordig in bijna alle gevallen als ongeschikt voor beginners.

Neem bij 75 tot 85 kilo en budget voor 1 kite een 10 meter. Wanneer je tweedehands koop heb je wellicht budget voor 2 maten, een 9 en 12 of 8 en 11 combi is dan een goed idee.
Google reviews van het type kite wat je te koop ziet staan en wellicht wil kopen. Wanneer het een zogenaamde freestyle kite is kun je er doorgaans als beginner beter van af blijven. Alround/freeride/ wave kun je doorgaans allemaal prima mee uit de voeten.

nog een tip. gebruik de zoek functie op het forum... vele beginners voor je hebben dezelfde vragen gesteld.



geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #7 September 07, 2016, 12:37:16
edit2Rapporteer  
Er zijn genoeg beginners die met nieuw materiaal beginnen en dat geldt ook voor beginners die met tweedehands materiaal beginnen. Vaak mist de beginner marktinformatie (met name prijsniveau) en productkennis bij aanschaf van tweedehands materiaal. Ik geef al een tijdje les (2005) en ken de verhalen niet dat beginners hun nieuwe kites al snel kapot lieten klappen. Aan de andere kant kun je tegenwoordig ook een mooie en goede tweedehands set kopen voor relatief weinig geld.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #8 September 07, 2016, 15:50:58
edit2Rapporteer  
Vaak mist de beginner marktinformatie (met name prijsniveau) en productkennis bij aanschaf van tweedehands materiaal.
Eens; wanneer je als beginner dus iemand meeneemt of op de app achter de hand hebt om gedetailleerde foto's tijdens de bezichtiging door te sturen is dat mooi.

Ik geef al een tijdje les (2005) en ken de verhalen niet dat beginners hun nieuwe kites al snel kapot lieten klappen.

Dan zou ik als ik Frisian was bij Geloof lesnemen, want ik zie het op de zandmotor, schellinkhout en mirns wel degelijk af en toe gebeuren.

Aan de andere kant kun je tegenwoordig ook een mooie en goede tweedehands set kopen voor relatief weinig geld.

Eens
Frisian

Berichten: 10
Antwoord #9 September 07, 2016, 17:53:06
edit2Rapporteer  
@peer @geloof68

Bedankt voor jullie reacties! Ik ben voldoende geïnformeerd om een begin te maken aan een nieuwe uitdaging.

Mvg

Guido
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.