"Nieuw" kitemerk Aeros met foil & tubekites

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
September 19, 2016, 21:21:33
edit2Rapporteer  
Dit merk is al actief sinds 2001 als kitemerk.
Uiteraard is het een zijtak van een parapent producent.

Het merk komt uit Oekraïne & in Frankrijk zit een importeur.
Naast 3 tubekites hebben ze nu een nieuwe hoge AR foikite, de Navy II

In het filmpje een 11m, let in het begin op het water en hoeveel moeite de hydrofoiler heeft om vooruit te komen.

http://aeroskites.com/
http://www.aeros-france.com/


http://vimeo.com/182434763


Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #1 September 20, 2016, 08:24:57
edit2Rapporteer  
Ligt dat aan de kite denk je of staat er gewoon echt heel weinig wind?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #2 September 20, 2016, 10:46:00
edit2Rapporteer  
Mooi kite. Denk dat er gewoon erg weinig wind staat. Met downloopen lukt het hem uiteindelijk om voldoende snelheid op te bouwen, zodat de foil lift krijgt.
brain

Berichten: 25
Antwoord #3 September 20, 2016, 10:52:06
edit2Rapporteer  
Volgens mij zijn dit super lichte kites. Afgelopen zomer heb ik mijn single skin, static naast dit model gevlogen. Ik gok dat het een knoopje of 5 was. Alle andere foil kites waren te zwaar om te blijven hangen in de lucht.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 September 20, 2016, 17:02:12
edit2Rapporteer  
die foilkite lijkt wel een parapente vliegert, als er wel wind zou staan dan vlieg je weg.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 September 20, 2016, 17:25:21
edit2Rapporteer  
Niet opgelet waar ik mee vaar Arend? dat is nog een stapje meer richting een parapente Wink

10 intakes is wel extreem veel voor het aantal cellen en gemiddelde AR.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 September 20, 2016, 18:01:10
edit2Rapporteer  
Inmiddels alle gegevens gevonden van deze kite, behalve het gewicht helaas.
Als je de hoeveelheid cellen en ribben bekijkt verwacht je juist een zware kite.

Ik ben dus erg benieuwd naar de gewichten.

Voor de rest een mooie kite om te zien!

Dit in tegenstelling tot dat zwarte gevaar van Evan waar hij tot nu toe werkelijk iedereen ruim te snel mee af is Wink
Shore

Berichten: 138
Antwoord #7 September 20, 2016, 19:47:35
edit2Rapporteer  
in tegenstelling tot dat zwarte gevaar
  Sonic ?
brain

Berichten: 25
Antwoord #8 September 21, 2016, 08:07:44
edit2Rapporteer  
Of extreem licht doek. 19grams doek word ook geproduceerd sinds kort.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 September 21, 2016, 21:09:36
edit2Rapporteer  
in tegenstelling tot dat zwarte gevaar
  Sonic ?

Daar zou Evan mee moeten gaan varen vind ik, de Sonic2
Hij vaart nu een 11 & 17m zwarte Ozone R1's van het vorige type Wink
brain

Berichten: 25
Antwoord #10 September 21, 2016, 21:18:25
edit2Rapporteer  
Die R1's zien er zo vet uit in de lucht!
Iemand een idee wat de lichtste foil kites op de markt zijn momenteel?
Dus niet single skin :-P :-P :-P
Shore

Berichten: 138
Antwoord #11 September 21, 2016, 21:58:47
edit2Rapporteer  
die met de 'minste' cellen
de R1 V2 met 2.9kg voor een 19m
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #12 September 22, 2016, 11:13:55
edit2Rapporteer  
Conceptair Pulsion in ultra light versie weegt 1750 gram voor een 12m = 146 gram/meter
De R1 komt op 2900/19 = 152 gram per meter.

Aangezien doorgaans het verband is: hoe groter hoe minder gram/meter verwacht ik dat de 15m pulsion een nog lager gewicht per m2 heeft.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 September 22, 2016, 19:50:12
edit2Rapporteer  
Ik denk ook de Concept Air Pulsion 15m ultralicht.
Helaas gemaakt in Canada, dus "de gok" van het bestellen niet waard.
Veel te hoge naheffing van de belastingdienst gegarandeerd.

Gewicht is belangrijk, maar ook het soort foilkite
brain

Berichten: 25
Antwoord #14 September 23, 2016, 19:29:54
edit2Rapporteer  
Thanks, ik ben zelf alleen maar geïnteresseerd in het gewicht.
Zelf ook maar een projectje begonnen met een closed cell.
Met 27grams doek zou 1400gram wel haalbaar moeten zijn voor een 12m.
Shore

Berichten: 138
Antwoord #15 September 23, 2016, 22:24:44
edit2Rapporteer  
nu komen ze met de  V2 UltraLight  . . .
http://ozonekites.com/products/water-kites/chrono-v2-ultralight/
alleen niet echt gerbruikvriendelijk: "for advanced riders only who have previous foil kite experience"
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 September 23, 2016, 23:25:30
edit2Rapporteer  
nu komen ze met de  V2 UltraLight  . . .
http://ozonekites.com/products/water-kites/chrono-v2-ultralight/
alleen niet echt gerbruikvriendelijk: "for advanced riders only who have previous foil kite experience"


De Chrono V2 vliegt nagenoeg hetzelfde als de FS Speed 5: een relatief gebruiksvriendelijke foilkite met veel performance, maar voor ervaren tubekite vaarders prima te gebruiken.
Op een twintip zul je weinig verschil merken, op de hydrofoil - waar je het ultieme low-end kan opzoeken - is de V2 iets zwaarder dan de toch al niet heel lichte speed 5.

Dus ik sta ook te kijken dat de ultra lichte versie van de V2 dan moeilijker te vliegen is.
Wellicht doelen ze op dat ultieme low-end. Dan is de speed 5 ook echt lastig te vliegen


Zou graag zien dat FS ook met een lichtere versie zou komen van de huidige speed voor freeride hydrofoiling.

Thanks, ik ben zelf alleen maar geïnteresseerd in het gewicht.
Zelf ook maar een projectje begonnen met een closed cell.
Met 27grams doek zou 1400gram wel haalbaar moeten zijn voor een 12m.


Wow, dat is wel heel licht!
Helaas laat Ozone weer niet weten hoeveel gewicht de Chrono V2 UL heeft.

Maar zelfs de Concept Air Pulsion UL 12m weegt nog 1750gr, en heeft niet veel cellen.

Peter Lynn heeft ooit gezegd: iedere rib veroorzaakt een plooi in je profiel, en dat veroorzaakt turbulentie = drag!
Daarom weet ik niet of voor absoluut freeride low-end een super racemat de beste optie is.
Helaas is de Pulsion niet normaal leverbaar in NL
Versusshop

Berichten: 66
Antwoord #17 September 24, 2016, 16:15:49
edit2Rapporteer  
@Michiel:

Ik denk dat Ozone zich daarmee vooral indekt tegen schade's ontstaan door onervaren gebruik. (lichter = kwetsbaarder)

Ook is het belangrijk om in de race naar de lichtste kite niet de duurzaamheid van de naden en de luchtdichtheid van de hele kite uit het oog te verliezen.

In (niet meer) tapen van naden en keuze van stikwerk is gewichtsreductie te "winnen", maar niet zonder verlies aan een lange-termijnkant van de weegschaal...
Dit geldt ook voor de constructie van ribben, interne banden en keuze van dikte toonlijnen.

Niet iedere foilkiter is met hetzelfde product bezig om de ondergrens op te zoeken, juist de bovengrens is voor steeds meer mensen een interessegebied.. Smiley

Gelukkig creëert de markt nu wel de ruimte die verschillende ontwerp-keuzes toelaat, wij merken dat kennis van constructie en vliegeigenschappen steeds belangrijker wordt nu we 6 verschillende foilkites verkopen i.p.v. 1(!!) nog maar 2 jaar geleden...

Als je de theorie van Peter Lynn 1:1 zo zou toepassen zou een ballon dus het allersnelste zijn.  Roll Eyes Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 September 24, 2016, 19:16:22
edit2Rapporteer  
@ Eddie en/of Daan: Ik krijg sterk de indruk dat kitemerken uit angst voor claims vanwege "oneigenlijk gebruik" sommige niche producten niet (meer) durven uit te brengen, waarvoor hulde aan Ozone.

Wil je een duurzame en doordachte foilkite, dan is wat mij betreft Flysurfer de enige keuze nog steeds.

Ik begrijp maar al te goed wat de doelgroep is van een Speed5 of ChronoV2.
Dat neemt niet weg ik vind het persoonlijk jammer dat er maar twee smaken zijn:

- High performance freeride
- compromisloze racemonsters

Juist voor freeride hydrofoil zie ik graag een ultralichte foilkite, die je niet op andere boards moet varen en/of in teveel wind. En absoluut komt dat Sonja Bakkeren tegen de prijs van o.a. duurzaamheid.
En inmiddels is de eerste daar al van op de markt uit de hand van onze Canadese vriend Benoit.

Echter 1 optie maakt geen keuze.


Dat je aan een ballon denkt, en niet aan een torpedo verbaast me.
Want dan gaat het verhaal wel op Wink
Versusshop

Berichten: 66
Antwoord #19 September 25, 2016, 13:13:46
edit2Rapporteer  
Daan in dit geval. Smiley

Ik denk dat je de markt van morgen maar dan liefst vandaag wil, een early adopters kwelling.
Een paar jaar geleden was er maar 1 smaak. Wink

Jij weet precies wat je wil en wat de mogelijke consequenties zijn, maar toch zien wij in de winkel vaak genoeg dat mensen bij schade achteraf toch ineens met een andere meetlat hun productverwachting afmeten.   (de bekende: "ja maar mijnheer, dit mag toch niet zomaar stuk gaan?")

Een bedrijf moet ook altijd ontwikkelkosten/afzetmarkt tegen elkaar afwegen, soms is minder keuze wel de weg naar betere ontwikkeling van producten, maar ook bijvoorbeeld de weg naar betaalbaarheid.

Neemt niet weg dat wij begrijpen wat de wensen zijn van hydrofoilers, je ziet F-one nu ook met de Breeze in dat gat springen, maar die markt is nog erg jong en gaat sowieso nog een paar producten opleveren waarvan we over 5 jaar zeggen:  Zo! Dat was echt een heel slecht idee.
En dan vind ik dat Flysurfer absoluut een van de merken is die alsnog niet bang is om zo'n ontwikkelmisser te maken..  noch Ozone. Smiley

Het is in ieder geval een markt die wij met zeer veel interesse, maar ook gezond verstand in de gaten houden.

EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #20 September 25, 2016, 18:59:14
edit2Rapporteer  
Rib of cellen aantallen: in parapente wereld: hoe meer cellen (en dus ribben) hoe beter die vliegt.
Nova met zijn 6400€ dure Phantom:
"How does a large number of cells increase performance?
The more cells, the smoother the wing – which means less drag. A large number of cells also provides ultimate stability. This helps maintain performance even in turbulent air." https://www.nova.eu/en/gliders/phantom/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 September 25, 2016, 21:01:35
edit2Rapporteer  
Mee eens Daan
Armin Harich is inmiddels ook hydrofoil verslaafd, kan me niet voorstellen dat daar niks uit gaat komen Wink

Over de Breeze zeg ik nog niks...

EddyC: Zonder wetenschappelijke onderbouwing blijft het marketing BS...
Er zit een grens aan alles, ook het aantal cellen.
Neem de gewichtstoename alleen al. Bij een parapent wellicht minder belangrijk, bij een kite wel degelijk.
Een parapent maakt het nog geen goede kite!
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #22 September 26, 2016, 21:45:31
edit2Rapporteer  
Ik denk ook de Concept Air Pulsion 15m ultralicht.
Helaas gemaakt in Canada, dus "de gok" van het bestellen niet waard.
Veel te hoge naheffing van de belastingdienst gegarandeerd.

Gewicht is belangrijk, maar ook het soort foilkite

aangezien er over een maandje een handelsverdrag tussen de EU en Canada ligt kan dat nog wel eens veranderen..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 September 26, 2016, 21:58:43
edit2Rapporteer  
Interessant
Ik ben benieuwd.

Toch zijn er een hoop die de Pulsion in twijfel trekken, inclusief mijzelf.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #24 September 27, 2016, 09:27:32
edit2Rapporteer  
Rib of cellen aantallen: in parapente wereld: hoe meer cellen (en dus ribben) hoe beter die vliegt.
....
The more cells, the smoother the wing – which means less drag. A large number of cells also provides ultimate stability. This helps maintain performance even in turbulent air." https://www.nova.eu/en/gliders/phantom/

Eddy heeft hier gelijk! Al is het alleen maar dat hoe meer kamers hoe stijfer het frame van de parapente/kite wordt (minder last van torderen) hoe direkter het stuurgedrag.

EddyC: Zonder wetenschappelijke onderbouwing blijft het marketing BS...
Er zit een grens aan alles, ook het aantal cellen.
Neem de gewichtstoename alleen al. Bij een parapent wellicht minder belangrijk, bij een kite wel degelijk.
Een parapent maakt het nog geen goede kite!

Michiel, zoveel wetenschappelijke onderbouwing heb je niet nodig...

Leg 20 buizen van 50mm naast elkaar plat op de vloer en leg dan 10 buizen van 100mm diameter naast elkaar:
In beide gevallen heb je te maken met een ketting (1m lengte) van ronde kamers. Je zult snel zien dat de 50mm buizen een gladdere overgang hebben dan de 100mm buizen. Zo werkt het ook met de kamers in een kite of parapente.

de ribben bepalen de dikte van de kite/parapente en hoe groter de kamer, hoe groter het verschil is in het midden van de kamer en met de ribben (het blijft tenslotte hele dunne stof die vervormd!!). Of je zou de kite al moeten verstevigen met een spanning (zoals de leading edge dat bei een LEI doet) waardoor de ribben maximaal 'van elkaar worden getrokken'

Vwb het maximum aan cellen.. Tuurlijk wil je de kite niet te zwaar maken. uiteindelijk zal er een break even zijn gerelateerd aan de wind. Bij 6 kn speelt gewicht meer een rol dan bij 20kn+

Ik vind Daan zijn uitleg mbt tot de consumentenverwachting heel goed  ThumpsUp
Deze hightech ontwikkeling die nu m.n. nu bij het foilen op gang begint te komen grenst aan 'Formule 1'. Daar moet je of heel veel geld simpelweg op tafel kunnen smijten en missers kunnen insteken (fabrikantenzijde) en de consumentenmarkt moet zich bewust zijn dat ze niet meer met gooi en smijtspullen bezig zijn: dunne lijnen die sneller rekken en vervangen moeten worden, racefoilkites die omzichtiger behandeld dienen te worden, hydrofoils die tijdig uit elkaar gehaald moeten worden (corrosie), foilboards die net als bij directionals iets sneller kapot gaan dan bekende stoeptegels.
Daar kan een consument vaak met verkeerde verwachtingen bij de dealer op de stoep staan. Dan is het begrijpelijk en goed dat bv. Ozone zich schriftelijk indekt voor onnodige verwachtingen.

Dit is ook het gevaar wat de kitesport kan gaan killen.
Iets wat al eerder met het windsurfen en het mountainbiken en ook bij sommige andere materiaalsporten is gebeurd: De ontwikkeling gaat steeds meer high tech worden, materiaal wordt steeds duurder, levensduur materiaal steeds korter en de sport daarmee onbetaalbaar voor de grote massa. Gevolg: het wordt een elitesport en nieuwe aanwas zal verdwijnen

Maar belangrijker nog, de SOUL van de sport gaat er volledig mee verloren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.