Grotere kite of groter board?

Mmo

Geen avatar

Berichten: 3
Oktober 29, 2016, 20:07:03
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

Mijn naam is Mauro en kitesurf nu iets meer dan een jaar.
Ik volg dit forum al een lange tijd maar dit is mijn eerste post want ik ben op zoek naar wat advies met betrekking tot het varen op dagen met weinig wind.
Het materiaal wat ik nu heb is een 7 en 10 meter Naish park set uit 2011 en een Airush twintip. Ik ben hier erg tevreden over. Ik ben 180cm lang en weeg 73kg. Op vlak water kan ik redelijk hoogte houden maar aan de kust is dat nog lastig.

Mijn doel is om uiteindelijk op een directional board te leren varen zowel op vlak water als ook lekker in de golven. Dat lijkt me echt fantastisch.
Omdat ik graag al vanaf 14/15 knopen wil kunnen varen vraag ik mij af of ik moet investeren in een 12m kite of een directional board met lekker wat volume. Of moet ik eerst echt heel goed op een twintip leren varen voor ik uberhaupt aan een directional begin? Graag hoor ik jullie advies.

Grt, Mauro
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #1 Oktober 29, 2016, 20:22:27
edit2Rapporteer  
Vroeger leerde we allemaal kiten op een directional dus overstappen kan meteen. Deze planeert ook wat sneller dan een twintip dus kan je iets eerder wegkomen . 12 meter erbij is wel beter voor weinig wind
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Oktober 29, 2016, 21:28:35
edit2Rapporteer  
Met 73kg kun je best een 12m varen, maar die overlapt wel heel veel over je 10m.
En met jou gewicht en een goede twintip is vanaf 14/15kn op zee met een 10m haalbaar.
Echter de Parks uit die tijd staan niet bekend om hun goede low-end...

Daarom zou ik minstens voor een 14m gaan, en niet de Park.
Juist een goede low-end kite.

Een directional waveboard met een goed low-end (er zijn veel smaken) gaat je een quivermaat opleveren aan low-end: dus dan is je 10m opeens een 12m.

Maar wave riden met jou gewicht, dan is een 10m is al aan de grote kant.
Te traag vermoed ik.

Ga je voor een grotere kite met een goed low-end, dan komt de discussie weer is het fun of niet?
De meeste op een TT vinden van niet, en waven met die wind zit er gewoon niet echt in onder onze Hollandse omstandigheden...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #3 Oktober 30, 2016, 10:03:55
edit2Rapporteer  
mijn tip: ga voor de een 12/14 meter. Die is dit jaar bij mij het meeste uit de tas gekomen.

Dat waveboard is dan voor later.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #4 Oktober 30, 2016, 10:22:39
edit2Rapporteer  
Ik zou ook een grotere kite gaan, je kunt daarmee meer sessies varen en het kiten snel onder de knie kunt krijgen.

Dat waveboard komt dan later.

En wat de maat van je nieuwe kite betreft, een 12 of 13 m is prima om naast je 10 te hebben. Het is alleen maar prettig om wat overlap in je kitequiver te hebben!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #5 Oktober 30, 2016, 11:06:20
edit2Rapporteer  
Met 73kg kun je best een 12m varen, maar die overlapt wel heel veel over je 10m.
En met jou gewicht en een goede twintip is vanaf 14/15kn op zee met een 10m haalbaar.
Echter de Parks uit die tijd staan niet bekend om hun goede low-end...

14/15 knopen ga je op zee niet halen met een TT en een 10m... Of je moet veel geluk hebben. Een knoop of 18 komt eerder.


Verder zou ik voor een 14m gaan met je TT nu, daarna een waveboard erbij. Dan kan je mooi op vlak water het gijpen en tacken oefenen en dan kan je daarna met je Park's prima de golven in op een waveboard.
Mmo

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #6 Oktober 30, 2016, 16:35:10
edit2Rapporteer  
Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat het verstandig is om nog maar even te wachten met het kopen van een directional en eerst wat beter op zee te leren varen met mijn twintip. Nu de herfst en winter eraan komt zal ik mijn 10 meter wat vaker kunnen gebruiken denk ik. Maar een grotere kite is wel lekker om erbij te hebben als het wat minder waait.
In februari ga ik naar Sal en waarschijnlijk neem ik bij KBC wel een dag of twee wavekite les.

Komende tijd maar eens verdiepen in welke kite ik erbij wil nemen.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #7 Oktober 30, 2016, 16:40:17
edit2Rapporteer  
14/15 knopen ga je op zee niet halen met een TT en een 10m... Of je moet veel geluk hebben. Een knoop of 18 komt eerder.

Dat is mijn ervaring ook. Bovendien: houd rekening met de stroming. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van waar je op zee vaart, maar eb of vloed icm windrichting maakt een wereld van verschil of je wel of niet hoogte gaat lopen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Oktober 30, 2016, 19:12:11
edit2Rapporteer  
Die 10 is voor zijn gewicht met een directional anders meer dan zat voor 14-15 knopen.

Hij stelt een of-of vraag, niet een en-en. Kan hij nu wel een 12-14 halen zodat hij op de twintip kan varen onder 14 knopen, maar die kite gaat z'n tas bijna niet meer uitkomen als hij overstapt op directional. Tenzij hij uiteindelijk toch onder de 14 knopen wil gaan varen. Kan hij altijd nog die grotere kite halen.

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Oktober 30, 2016, 19:35:00
edit2Rapporteer  
Die 10 is voor zijn gewicht met een directional anders meer dan zat voor 14-15 knopen.

Hij stelt een of-of vraag, niet een en-en. Kan hij nu wel een 12-14 halen zodat hij op de twintip kan varen onder 14 knopen, maar die kite gaat z'n tas bijna niet meer uitkomen als hij overstapt op directional. Tenzij hij uiteindelijk toch onder de 14 knopen wil gaan varen. Kan hij altijd nog die grotere kite halen.



Met een 10m Park ga je het never nooit redden met een surfboard in 14-15 knopen...
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #10 Oktober 30, 2016, 20:32:13
edit2Rapporteer  
Dat gaat idd niet lukken met een 10 park
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Oktober 30, 2016, 20:47:45
edit2Rapporteer  
Op welke spot(s) kite je? Naast de traditionele directionals kun je ook kiezen voor een Shinnster(achtig) board of een directional met meer volume/breedte. Met voorgenoemde boards kun je snel je eerste strapless meters varen en zul je er wrs qua niveau niet snel uitgegroeid zijn. Als we weten waar je vaart, zijn wij (resellers in het algemeen en andere medekiters) wel bereid jou 1 of meerdere boardjes onder je voeten te stoppen.

http://vimeo.com/169009599
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #12 Oktober 30, 2016, 20:58:26
edit2Rapporteer  
Met een grote TT vaar je dan al op vlak water met dat gewicht. Met een directional gaat het makkelijk.

Ik vaar zelf al in 16 knopen met de 9, en weeg ruim 10 kilo meer. Een 9 voor mij is een 8 voor hem. En de Park is qua lowend vergelijkbaar.

Sowieso als hij het zekere voor het onzekere wil nemen, zou ik eerst die directional aanschaffen aangezien hij daar toch al op over wil stappen. Kan hij daarna zien of hij nog behoefte heeft aan een grotere kite.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Oktober 31, 2016, 13:15:42
edit2Rapporteer  
Met een 10m Park ga je het never nooit redden met een surfboard in 14-15 knopen...

Wie zei dat ik het over de Park had? Ik schreef een 10m.
Met voldoende skills, een goede 10m LEI met een goed low-end + dito goed aan de wind varende TT is het echt wel te doen.
Niet met zo'n rocker-sleepboot waar de meeste TT-ers tegenwoordig op varen, nee.
En uiteraard verstand hebben van stroming, getij en windrichting die je sessie zo kunnen maken of braken...

Valt mij weer op dat er alleen adviezen worden gegeven over de kite grootte, en iedereen voorbij loopt aan het feit dat er weinig aan is met een 14m, beetje grasmaaien Tongue
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #14 Oktober 31, 2016, 17:43:29
edit2Rapporteer  
Met mijn 14 draft kan je best lekker varen en springen met 14/15 knopen en met beetje droog weer zeker de moeite waard . Zeker als je werkt doordeweeks en niet alle winddagen kan meepakken
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #15 Oktober 31, 2016, 17:46:54
edit2Rapporteer  
Met grasmaaien is niks mis ..... Angry
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 Oktober 31, 2016, 22:16:31
edit2Rapporteer  
Met grasmaaien is niks mis ..... Angry

Ik doe zelf niet anders Louk, maar dan wel op een hydrofoil Wink

Echter in 14/15kn heb ik ruim voldoende aan een 8 of 7m LEI.
Evan springt dan met zijn 11m foilkite al dik over de 10m hoog...
martinus

Berichten: 35
Antwoord #17 November 01, 2016, 17:21:51
edit2Rapporteer  
na een jaar varen en redelijk hoogte kunnen houden is dat zg grasmaaien ook nog gewoon leuk.. trust me.
een 10 is idd wat klein om met een grotere twintip te varen van 10 naar 13 gaat al een hoop doen.
ik heb zelf een brunotti earlybird een super lichtweer board maar geen fun als je met een 9 meter er mee vaart dan beter een 12mtr of meer op een gewone twintip.
ik ken je skills niet maar je zou ook bij een kiteshop een kite of directional board kunnen lenen testen of huren.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 November 02, 2016, 16:50:19
edit2Rapporteer  
De fun, dat is mijn punt!
et1961

Berichten: 365
Antwoord #19 November 02, 2016, 17:00:14
edit2Rapporteer  
Het mooie van kitesurfen is dat je ook met weinig wind veel fun kunt hebben! Je moet dan wel zorgen dat je de juiste spullen hebt.... Topicstarter moet gewoon een grotere kite erbij kopen, zodat hij ook met 14/15 knp wind het water op kan en fun kan hebben.

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 November 02, 2016, 21:17:28
edit2Rapporteer  
Het mooie van kitesurfen is dat je ook met weinig wind veel fun kunt hebben! Je moet dan wel zorgen dat je de juiste spullen hebt.... Topicstarter moet gewoon een grotere kite erbij kopen, zodat hij ook met 14/15 knp wind het water op kan en fun kan hebben.



En dan haalt hij een directional, wat hij uiteindelijk heel graag wil, en komt de grote kite nooit meer uit de tas.

Het beste is beide natuurlijk, maar als je moest kiezen...
Mmo

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #21 November 02, 2016, 22:56:33
edit2Rapporteer  
Zoveel mensen, zoveel meningen :-)

Ik heb geen haast aangezien het de komende tijd waarschijnlijk wel wat vaker richting de 20 knopen gaat waaien en ik dan nog genoeg te oefenen heb met mijn twintip. Te zijner tijd komt er wel een directional want dat lijkt me heel erg gaaf om te leren en tegen het voorjaar (of eerder als het vaak voorkomt dat er net wat weinig wind voor mijn 10m is) komt er een grotere kite bij.

Ik vaar trouwens bij Wijk aan Zee of Schellinkhout. Ben ook wel eens bij Edam en Muiderberg geweest.

Wat zouden jullie trouwens adviseren qua afmetingen van een eerste directional voor op zee en vlak water?
Ik begrijp dat je minimaal 19 inch breed wil, rond de 6.0 lang en niet al te veel rocker. Wat zou je toevoegen aan dingetjes om op te letten.
De mogelijkheid om straps te monteren zou ook wel prettig zijn in het begin. Misschien eerst alleen de voorste strap monteren.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.