Windvlagen, waarom zitten ze er zo vaak naast?

pewpew

Berichten: 779
Antwoord #25 December 16, 2016, 21:20:02
edit2Rapporteer  
Ja mannen. Volgende week zaterdag en maandag gaat het gebeuren. Ik weet het zeker
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 December 16, 2016, 21:32:57
edit2Rapporteer  
Weer een update,  kijken of we er conclusies uit kunnen trekken volgend weekend.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #27 December 17, 2016, 04:03:06
edit2Rapporteer  
Weer een update,  kijken of we er conclusies uit kunnen trekken volgend weekend.

Mwa stop maar met kijken.... alles is alweer verdwenen, en pas op maandag staat een bak zuidenwind. Zal ook wel verdwijnen. Gaat helemaal nergens over. 

Er staat rond die tijd wel een flinke storm tussen Engeland en IJsland, maar wanneer en of we daar nog iets van gaan merken hier is maar de vraag.
markymarc

Berichten: 296
Logs: 0 | 488 uur
Antwoord #28 December 17, 2016, 12:27:57
edit2Rapporteer  
Zie Surfweer.nl SmileySmileySmileySmiley

Het surfweer voor de laatste week van december ziet er wel hoopvol uit. Op de eerste dag van de winter (21 december) gaat er iets veranderen met toenemende wind uit het zuiden, snel gevolgd door een kleine swell uit het westen. Het is extra merkwaardig dat daarna juist een periode met typisch herfstweer gaat aanbreken in de verwachting.

Logisch. Want we hadden natuurlijk ook nog geen herfstseizoen gehad dit jaar. Laat die kerst- en nieuwjaars depressies maar komen met een eventueel een nieuw golfhoogte record op de Atlantische Oceaan en in de Noordzee!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #29 December 18, 2016, 18:40:39
edit2Rapporteer  
Mja ondanks dat het nog steeds schommelt, en er ook weer flinke vlagen staan, lijkt het er toch op dat het gaat waaien komend weekend. Nice!
Xirix

Berichten: 30
Antwoord #30 December 19, 2016, 07:33:51
edit2Rapporteer  
Eindelijk....heb aansluitend een week verlof  Joepie
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #31 December 19, 2016, 08:46:09
edit2Rapporteer  
Niet te vroeg juichen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #32 December 19, 2016, 21:32:32
edit2Rapporteer  
Het blijft maar langzaam opschuiven inderdaad, heel benieuwd wat er werkelijk gaat komen.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #33 December 19, 2016, 22:04:29
edit2Rapporteer  
Tof overzicht zo Grin

Maar het lijkt me wel duidelijk dat we sowieso wel wind gaan krijgen. Welke dagen precies en hoe hard....tja...

Ook een bak regen, maar boeie.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #34 December 19, 2016, 23:34:43
edit2Rapporteer  
Kijk dan ook naar de knmi pluim, dat geeft iets meer inzicht in onzekerheid vd forecast.  Na zaterdag gaat ie alle kanten op, dus die cijfers van windfinder gaan nergens over.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #35 December 20, 2016, 00:46:18
edit2Rapporteer  
Kijk dan ook naar de knmi pluim, dat geeft iets meer inzicht in onzekerheid vd forecast.  Na zaterdag gaat ie alle kanten op, dus die cijfers van windfinder gaan nergens over.

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/ensemble-verwachting-detail

Maar operationeel en controle liggen heel dicht bij elkaar, en dat zegt wat over de zekerheid
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 December 20, 2016, 12:54:18
edit2Rapporteer  
Maar operationeel en controle liggen heel dicht bij elkaar, en dat zegt wat over de zekerheid

Nee. Het verschil tussen operationeel en controle is alleen de resolutie van het gebruikte model. Dat zegt dus alleen iets over het effect van de resolutie voor de simulatie.

De 50 andere runs zijn variaties om het effect van de onzekerheden in kaart te brengen. Hoe dichter de resultaten bij elkaar in de buurt liggen hoe kleiner het effect vd onzekerheden en dus hoe groter de kans dat de voorspelling klopt.
Daar waar de resultaten verschillen is er dus een kans dat de voorspelling niet klopt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 December 20, 2016, 12:58:48
edit2Rapporteer  
Nu alleen nog achter de vraag komen of windfinder/guru bewust meer wind voorspellen de dan pluim een week vooruit.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #38 December 20, 2016, 17:53:17
edit2Rapporteer  
Maar operationeel en controle liggen heel dicht bij elkaar, en dat zegt wat over de zekerheid

Nee. Het verschil tussen operationeel en controle is alleen de resolutie van het gebruikte model. Dat zegt dus alleen iets over het effect van de resolutie voor de simulatie.

De 50 andere runs zijn variaties om het effect van de onzekerheden in kaart te brengen. Hoe dichter de resultaten bij elkaar in de buurt liggen hoe kleiner het effect vd onzekerheden en dus hoe groter de kans dat de voorspelling klopt.
Daar waar de resultaten verschillen is er dus een kans dat de voorspelling niet klopt.

Laat ik het anders zeggen: Hoe dichter de op en controle bij elkaar liggen, hoe minder de kans dat je een variatie scenario gaat krijgen. Dat je veel verschillende scenario's hebt op lange termijn, zegt op zichzelf niks over de waarschijnlijkheid per scenario. Je hebt niet bij elk van de 50 scenario's 1/50 kans. 

Komt ook vaak genoeg voor dat de op en contr totaal uit elkaar liggen. Dan heb je met een andere resolutie een compleet andere uitslag, dus hoge onzekerheid.

edit: verkeerde gequote.
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #39 December 21, 2016, 15:01:34
edit2Rapporteer  
Het valt mij op dat er een grotere kans is dat de voorspelling ernaast zit als de vlagen veel afwijken van de gemiddelde windsnelheid. Zoals eerder genoemd is er dan vaak buiigheid (motregen) en/of laaghangende bewolking. Dat zijn ook niet de dagen waarop ik de beste sessies verwacht.

Ik ben benieuwd wat we de komende jaren voor verandering kunnen gaan verwachten. Schijnt dat het smelten van poolijs nogal veel effect heeft op de jetstream en daardoor weerpatronen extreem veranderen.

https://www.theguardian.com/environment/2016/dec/19/arctic-ice-melt-already-affecting-weather-patterns-where-you-live-right-now?CMP=share_btn_tw
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #40 December 21, 2016, 18:12:32
edit2Rapporteer  
Vandaag in de verwachting 20-22 knopen, met vlagen van 30. Van die vlagen was niks te merken. Wind was niet helemaal stabiel met af en toe kleine dipjes, maar wel rond de 20. (Maasvlakte) 
KiteHigher

Geen avatar

Berichten: 35
Antwoord #41 December 21, 2016, 19:15:34
edit2Rapporteer  
Klopt, windvlagen totaal niks van gemerkt. In ieder geval niet tussen 13:00 en 16:30.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #42 December 22, 2016, 00:47:52
edit2Rapporteer  
En zo herhaalt het zelfde riedeltje zich weer, van storm is al geen sprake meer en er word weer met windvlagen gestrooid alsof het zoete koek is.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #43 December 22, 2016, 12:10:26
edit2Rapporteer  

Laat ik het anders zeggen: Hoe dichter de op en controle bij elkaar liggen, hoe minder de kans dat je een variatie scenario gaat krijgen. Dat je veel verschillende scenario's hebt op lange termijn, zegt op zichzelf niks over de waarschijnlijkheid per scenario. Je hebt niet bij elk van de 50 scenario's 1/50 kans. 

Komt ook vaak genoeg voor dat de op en contr totaal uit elkaar liggen. Dan heb je met een andere resolutie een compleet andere uitslag, dus hoge onzekerheid.

edit: verkeerde gequote.


Waar heb je die wijsheid vandaan?

Nogmaals, het enige verschil tussen de operationele run en de controle run is de resolutie van het gebruikte model, alle andere parameters zijn exact hetzelfde. De controle run is dan ook geen check van de operationele run maar een check voor die 50 andere runs. Ze doen die 50 andere runs met een lagere resolutie omdat het anders te lang duurt om alles uit te rekenen.
Als het verschil in resolutie al een grote verandering van het resultaat geeft kun je je twijfels zetten bij het nut van die 50 andere runs.

Daarnaast, onzekerheden zijn er altijd. Hoe groot een lage of hogedruk gebied nou werkelijk is bv, ik noem maar wat. Over het algemeen hebben ze bij al die parameters waarvan ze geen idee hebben wat nou de exacte waarde is wel een idee wat het ongeveer zal zijn.
Wat ze proberen te bereiken met die 50 runs is te zien in hoeverre die onzekerheid leid tot andere resultaten.

Beter gezegd, uiteraard weet het KNMI niet te voorspellen dat het over 5 dagen exact 19.3 knopen gaat waaien. Maar ze kunnen wel voorspellen dat het tussen 16 en de 20 knopen zal waaien, of tussen de 10 en de 30 als het  een wat lastiger weerbeeld is. Dat is nou precies wat die pluim grafiek laat zien.

Helaas tonen zie die pluim alleen voor de Bilt... het zou mooi zijn als ze dat ook zouden doen voor een aantal kitesurf spots dan hadden we windfinder niet meer nodig.

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #44 December 22, 2016, 13:34:09
edit2Rapporteer  
Check buienradar eens Karel, daar kun je de pluim per regio instellen. Dat is al wat nuttiger dan alleen de Bilt.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #45 December 22, 2016, 15:53:36
edit2Rapporteer  
Omdat ze naast de pot zitten
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #46 December 22, 2016, 16:29:26
edit2Rapporteer  

Laat ik het anders zeggen: Hoe dichter de op en controle bij elkaar liggen, hoe minder de kans dat je een variatie scenario gaat krijgen. Dat je veel verschillende scenario's hebt op lange termijn, zegt op zichzelf niks over de waarschijnlijkheid per scenario. Je hebt niet bij elk van de 50 scenario's 1/50 kans. 

Komt ook vaak genoeg voor dat de op en contr totaal uit elkaar liggen. Dan heb je met een andere resolutie een compleet andere uitslag, dus hoge onzekerheid.

edit: verkeerde gequote.


Waar heb je die wijsheid vandaan?

Nogmaals, het enige verschil tussen de operationele run en de controle run is de resolutie van het gebruikte model, alle andere parameters zijn exact hetzelfde. De controle run is dan ook geen check van de operationele run maar een check voor die 50 andere runs. Ze doen die 50 andere runs met een lagere resolutie omdat het anders te lang duurt om alles uit te rekenen.
Als het verschil in resolutie al een grote verandering van het resultaat geeft kun je je twijfels zetten bij het nut van die 50 andere runs.

Daarnaast, onzekerheden zijn er altijd. Hoe groot een lage of hogedruk gebied nou werkelijk is bv, ik noem maar wat. Over het algemeen hebben ze bij al die parameters waarvan ze geen idee hebben wat nou de exacte waarde is wel een idee wat het ongeveer zal zijn.
Wat ze proberen te bereiken met die 50 runs is te zien in hoeverre die onzekerheid leid tot andere resultaten.

Beter gezegd, uiteraard weet het KNMI niet te voorspellen dat het over 5 dagen exact 19.3 knopen gaat waaien. Maar ze kunnen wel voorspellen dat het tussen 16 en de 20 knopen zal waaien, of tussen de 10 en de 30 als het  een wat lastiger weerbeeld is. Dat is nou precies wat die pluim grafiek laat zien.

Helaas tonen zie die pluim alleen voor de Bilt... het zou mooi zijn als ze dat ook zouden doen voor een aantal kitesurf spots dan hadden we windfinder niet meer nodig.



Als de controle een totaal andere lijn laat zien dan de operationele, dan weet je toch dat er iets niet deugt? Je zegt het zelf, precies dezelfde parameters. Dat je 50 keer de parameters wijzigt om onzekerheid te simuleren, betekent niet dat je op elke berekening evenveel kans gaat krijgen. Het simuleren van onzekerheid betekent niet dat die onzekerheid er daadwerkelijk gaat zijn.

Kan je net zo goed die hele operationele run de prullenbak in gooien.

Ik heb het overigens van een zekere Hans Kleingeld. Heb het her en der vaker gelezen, maar kan die niet meer terugvinden. En volgens mij heeft Tobias het er ook eens over gehad op surfweer...

oa:

Citaat
Tot 5-6 dagen vooruit zijn operationeel en controle gemiddeld betrouwbaarder dan het gemiddelde.

Vanaf dag 7 wordt het gemiddelde van de 48 verstoorde runs betrouwbaarder.

Citaat
Als de operationele en controle op korte termijn sterk afwijken is onzekerheid erg groot!

Even voor de duidelijkheid: Ik zeg niet dat de pluim niks zegt over de onzekerheid, want dat doet het uiteraard wel. Ik zeg dat de operationele en controle weldegelijk wat zeggen over de zekerheid.



Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #47 December 23, 2016, 17:49:27
edit2Rapporteer  
Thanks Evan, die kende ik nog niet. Zeker handig!

@Faxie, nu ik er nog eens over na heb gedacht kan ik je gedeeltelijk gelijk geven. Als een verschil in resolutie al een ander resultaat geeft dan is wellicht ook de resolutie van de operationele run niet hoog genoeg om een goed resultaat te geven.

Echter, zelfs (misschien zelfs wel juist) als die 2 wel dicht bij elkaar liggen, geven die 50 andere runs wel degelijk een goed beeld vd zekerheid vd forecast.
Hieronder een plaatje waarbij operationeel en controle dicht bij elkaar lagen, maar de 50 variaties heel duidelijk voor de wind op maandag alle kanten uitgingen en het dus meer dan het dubbele waaide dan voorspeld.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.