relaunchen na crash op water een drama

devi

Berichten: 46
Mei 13, 2005, 16:53:25
edit2Rapporteer  
waarom krijg ik die kite van mij niet meer de lucht in als het eenmaal in het water is gecrasht. volgens mij doe ik alles goed. ik loop eerst een stuk vooruit, zodat de kite omkiept en gaat liggen. daarna probeer ik een stukje naar het einde van de windvenster te draaien. en dan lijkt het net of de kite even wil gaan maar valt dan weer met de leading edge op het water. en zijn we weer terug bij af, alleen ben ik nu dan een eind verder van de kant af. en zo gaat het maar door, tot ik aan de overkant van de meer ben. het is wel een paar keer de lucht in gegaan, maar dat was meer geluk dan wijsheid.
het lijkt wel of andere kiters (ook beginners) hier geen last van hebben.

het is gewoon een drama, hierdoor kom ik gewoon niet verder met kiten.  ik wil niet nog een les nemen om alleen het relaunchen te leren, dus vandaar mijn vraag hier.


ik heb een naish v4 12 m, met een normale naish bar. dus geen 5e lijn systeem.
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #1 Mei 13, 2005, 17:02:26
edit2Rapporteer  
oke Devi..no worries het is een truc en een kwestie van geduld! Zeker soms met de V4.

Belangrijk is! (ONTHOUD)

1 als je kite afgesteld staat voor ingehaakt vliegen...haal m dan ook INGEHAAKT uit het water...en trekdaarbij niet als een mongool die bar naar je toe...dat verpest al je efforts namelijk!

Laat de kite helemaal op zn kant draaien en probeer een puntje rustig wind te laten vangen..(beetje spelen, pak je lijnen daarbij vast en wiebel er wat mee...kijk stoer om je heen tijdens deze procedure)...maakt niet uit welke kant je de kite oplaat gaan!.......Soms als ie neigt om terug te klappen nog een beetje meelopen! Hou je ogen OPEN  Shocked !!

Dat gezegd hebbende!

2) Als je kite naar een kant van het windvenster drijft op zn rug...zorg dan dat jij alvast klaarstaat met je bar VERTICAAL en zo gedraaid dat als ie wegvliegt...jij niet nog eens je bar moet gaan draaien!

Dan

3) Is je kite aangekomen aan de rand, aangenomen dat het hard genoeg waait moet je (nog steeds je bar vertical houdend) je kite uit het water sturen...maar let wel: met een lichte stuurbeweging...anders vliegt ie achteruit terug!

4) soms blijft je kite "plakken aan het water" dan moet je net zo lang voor je gevoel de verkeerde kant op sturen (dat tegensturen mag met de v4 best extreem, met de torch ook)...op een bepaald moment klapt je kite dan open...gaat bol staan en dan stuur je wel ineens de goeie kant op!

5)Als je kite het water verlaat....stuur dan in een soepele bocht omhoog en help bij weinig wind een beetje door schuin naar achteren te lopen (Je lijnen onder spanning houden)

6) Volgens mij moet het dan lukken....MAAR !!!

7) GEDULD.....laat die kite naar de rand drijven! En schijt aan de rest....zorg gewoon dat je een coole broek aan hebt ;D  8)

suc6 en laat even weten of het je is gelukt!!
Moza

Berichten: 1716
Antwoord #2 Mei 13, 2005, 17:04:04
edit2Rapporteer  
En let niet teveel op anderen...je weet niet hoe lang die hebben aangeklooid! Je maakt jezelf daar alleen maar gek mee!
JeroenJ
Gast
Antwoord #3 Mei 13, 2005, 17:11:09
edit2Rapporteer  
Ik heb dit probleem ook een tijd gehad met m'n aero2. Heeeel frustrerend, maar als je het eenmaal door hebt stelt het niks meer voor!

(...)
5)Als je kite het water verlaat....stuur dan in een soepele bocht omhoog en help bij weinig wind een beetje door schuin naar achteren te lopen (Je lijnen onder spanning houden)
(...)

Ik heb geleerd om op dat moment aan de powerlijnen te trekken zodat er meer spanning op staat... werkt ook goed heb ik het idee... (trek dus de hele strap naar me toe)
naish23

Geen avatar

Berichten: 762
Antwoord #4 Mei 13, 2005, 18:39:17
edit2Rapporteer  
... met een vijfde lijn systeem zijn je problemen opgelost.
Freija
Gast
Antwoord #5 Mei 13, 2005, 18:41:25
edit2Rapporteer  
Met de V4 12 m heb ik geen problemen, maar je moet het even door hebben!

Maar nog even ter aanvulling:
- zorg ervoor dat je LE goed opgepompt is

- loop of zwem niet een te groot stuk, anders klapt je kite een keer om zichzelf!

- zet de ventilator aan, blaas een beetje mee, dan gaat het vanzelf Wink
En geef hem een kusje als je hem niet omhoog krijgt! Daar raakt hij opgewonden van...

Joost

Berichten: 1318
Antwoord #6 Mei 13, 2005, 18:42:42
edit2Rapporteer  
Zwaar off topic!

Kiteman-7
ThomasC

Berichten: 253
Antwoord #7 Mei 13, 2005, 19:19:28
edit2Rapporteer  
Bij mij was schelden altijd de truc. Vooral "Vliegen, teef!" werkte bij mij heel goed Smiley
mazzomrx

Berichten: 332
Antwoord #8 Mei 13, 2005, 20:31:52
edit2Rapporteer  

7) GEDULD.....laat die kite naar de rand drijven! En schijt aan de rest....zorg gewoon dat je een coole broek aan hebt ;D 8)


 -> Weer die stinkbroek!!!!?????????  ???

 .^
Leon aero2
Gast
Antwoord #9 Mei 13, 2005, 21:22:26
edit2Rapporteer  
Even een belangrijke aanvulling, naast het stoer kijken en een coole broek is het wijs als je kite crashed je DEPOWER-starp helemaal dichtzetten dus bijna maximum depoweren voor het geval hij door zijn eigen lijnen gaat en ineens recht omhoog wil. (dit wil je met full-power) niet meemaken als er een strakke wind staat. Voor de rest geduld. En aanwijzingen Moza volgen dan gaat het zekers goed komen.

Als er niet al teveel wind staat is het gewoon lastig om je kite uit het water te relaunchen je kan met de 12m2 v4 met niet al teveel wind als je goed instuurt (dus niet naar 12:00) maar echt aan de rand van het windvenster ook idd: Je depowerlijnen even een ruk geven met depowerstrap dicht. Als de wind aanvoelt als vrij stevig, vergeet dit dan en ga gewoon rustig op je gemakkie (wel stoer kjken) heel rustig als die op zijn kant ligt insturen zodat je voelt dat de kite wind gaat vangen aan de rand van het windvenster en gaan.

Gaat je best lukken, kortom als er redelijke wind staat een goede 4bft gaat dit nog makkelijker.
Oefenen dus, laat je kite gewoon lekker in het water vallen en gewoon iedere hoek uitproberen.  Dit natuurlijk wat verder van de kant af en met de goede windrichting.

Succes.   


 
Leon aero2
Gast
Antwoord #10 Mei 13, 2005, 21:26:05
edit2Rapporteer  
Wacko: 5th lijn is zeker handig, maar als er amper wind is en veel golven is het net zo, n drama
als zonder 5th. Eigenlijk is zonder 5th dan weer beter, is mijn ervaring met de 16m2.

 


 
Spinnerfreak

Berichten: 270
Antwoord #11 Mei 14, 2005, 00:11:44
edit2Rapporteer  
Je moet er gewoon voor zorgen dat je kite in de lucht blijft hangen.... Hoef je hem ook niet meer uit het water te relaunchen...  Wink
Erik Verhe1j

Berichten: 1044
Antwoord #12 Mei 14, 2005, 08:49:44
edit2Rapporteer  
ook wel handig is om nadat de kite op zijn kant ligt een stukje naar schuinvoor te zwemmen, zodat de kite aan de rand van het windvenster komt te liggen..

Groetjes Erik
Steph

Berichten: 467
Antwoord #13 Mei 14, 2005, 08:59:43
edit2Rapporteer  
Simpel. Als je kite crashed:

1. Trek je frontlines (powerlines) ongeveer 1-2 meter naar je toe. (let op dat je er niet in verwikkeld raakt!).

2. Laat ze los en zwem snel naar je kite.

3. Je kite klapt om. (zo niet herhaal 1-2).

4. 1 van de 2 kanten van je kite-tips (de hoek van de kite waar je stuurlijn aan vast zit) vangt een beetje wind. (zo niet, trek aan rood/links)

5. laat rustig je kite naar 9/3 uur gaan door aan je bar te sturen. (als je rechter tip wind vangt trek rustig aan rood/links, anders vice-versa).

6. Houd de bar VAN JE AF (anders stalled je kite / vliegt ie achteruit) en stuur relaxed terug naar 12 uur.

Met 5de lijn is het leven veel simpeler Wink
devi

Berichten: 46
Antwoord #14 Mei 14, 2005, 12:12:08
edit2Rapporteer  
nou bedankt mensen,

door jullie support blijf ik het toch proberen. heb alles uitgeprint en ga het op het strand uit mn hoofd leren.
natuurlijk wel met een coole broek aan Wink
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #15 Mei 14, 2005, 12:54:24
edit2Rapporteer  
strap helemaal dichttrekken, volledig depoweren
klapt je kite makkelijker om
Leon aero2
Gast
Antwoord #16 Mei 14, 2005, 16:15:26
edit2Rapporteer  
Goed zo......en vergeet niet Stoer te kijken....hahaha succes gaat je wel lukken joh.

 
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #17 Mei 14, 2005, 16:45:17
edit2Rapporteer  
Meestal is het zo'n kop  >Sad  als je kite crasht.
Jurrien

Berichten: 2149
Antwoord #18 Mei 15, 2005, 17:10:16
edit2Rapporteer  
makkelijkste blijfft altijd nog:: je kite niet laten crashen
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.