Wel of geen plasticfolie gebruiken bij het lamineren

Gpostema

Maart 18, 2006, 06:50:14
edit2Rapporteer  
Hi,

Mijn eerste zelfbouw boardje zit er aan te komen. De rockertafel is goed gelukt. Ik ben van plan de bouwwijze van de servaas voor het grootste deel aan te houden. Maar nu zit ik even met het lamineren. Servaas zelf gebruikt wel plasticfolie, om over het boardje heen te spannen, na het keperweefsel doordrenkt te hebben. Maar na wat research te hebben gedaan, ben ik er achter gekomen dat de meningen over het gebruik van dit plastic verdeeld zijn. Nu zou ik graag willen horen waarom ik nou beter wel gebruik van dit plastic kan maken en waarom nou juist niet. Owja misschien nog wel even handig om te weten, ik ben niet van plan de rail mee te lamineren. Na mijn idee is het vrij lastig alle lucht onder het keperweefsel bij de rail vandaan te krijgen.  Inplaats daarvan lak ik der rail liever 4/5 keer af met DD-lak. Ik ben ook nog niet van plan een PU-rails te maken.

groeten GP 
Elevation

Antwoord #1 Maart 18, 2006, 14:22:35
edit2Rapporteer  
Gerben... het voordeel van plastic is, als je dik genoeg plastic gebruikt, dat je met een spatel veel overtollig epoxy nog uit je laminaat kan persen.. dit scheelt weer wat gewicht en het geheel wordt wat strakker en vlakker en je hoeft dus minder te schuren. ik zou je ook aanraden peel ply te gebruiken, ook dat helpt om wat overtollig epoxy af te voeren, epoxy trekt in peelply en dat trek je er later weer vanaf..

ik hoop dat je wat aan het advies hebt.. succes met bouwen..  loser

een vraagje, laatste gedeelte van je text snap ik niet.. lucht onder weefsel op de randen of 4 of 5 x lakken ?? je wil lak als alternatief gebruiken om je rails op de "lijmnaden" waterdicht te krijgen ??
Gpostema

Antwoord #2 Maart 18, 2006, 16:29:13
edit2Rapporteer  
Ik gebruik 3 lagen ocume wat al watervast verlijmd is. Dus het is niet echt om het water dicht te maken. Het is meer omdat veel mensen problemen hebben met het lamineren van de rail. Dus ik dacht als ik het daar nou gewoon weg laat en en gewoon 4/5 keer lak inplaats van 2/3 keer. En aangeschien DD-lak aardig sterk is dacht ik van dat het zo ook bestkan, of is dit niet mogelijk ?

Groeten GP
Psychotic

Antwoord #3 Maart 18, 2006, 17:42:18
edit2Rapporteer  
lak je rails eerst met pox en dan pas met DD, pox maakt de naadjes onzichtbaaar in tegenstelling tot het dunnere DD
flyingkite

Antwoord #4 Maart 18, 2006, 17:42:36
edit2Rapporteer  
heh watervast verlijmd betekend nog niet dat je board waterbestendig is het hout neemt nog steeds vocht op waardoor het erg breek gevoelig word. Hierbij komt dat je bij een dragend houten board het glas tegen de puntkracht belasting aanbrengt, je rail krijgt nogal wat van deze belasting te verduren op z,n rand zetten stoten e.d. Kortom je zal zeker je rail moeten lamineren voor een succesvol board. Je kan bij de bouwmarkt een pvc/abs tegel hoek strip halen, het breede deel eraf knippen/snijden en deze met fohn en pvclijm rond je board buigen en plakken, hierna lamineren en de rail na lamineren open schuren tot op het pvc.
Ik neem aan dat je board een kleurtje krijgt dan is het met DIK folie prima te doen, breng voor een strakke rail je laminaat pas aan als de impregneer plakt!!!!!
Als je de boel doorzichtig wil houden zal folie moeilijker gaan de truck is dan een laag impregneer aanbrengen wachten tot het plakt laminaat erop hars erover instrijken/rollen, wachten tot het flink plakt en de laatste laag aanbrengen zodat het laminaat oplost i/d epox, als je je hars bij polyservice haalt hebben ze daar wel een beschrijving voor het aflamineren van hout.

Succes
Gpostema

Antwoord #5 Maart 18, 2006, 17:52:46
edit2Rapporteer  
@flyingkite

Heb je misschien foto's van deze pvc/abs tegel hoek strip en het is me ook niet helemaal duidelijk hoe ik het nou moet gebruiken zou je het even gedetailleerd willen uit leggen misschien aan de hand van wat foto's. Ik neem aan dat je het zelf ook gebruikt hebt en er ervaring mee hebt.

Groeten GP
adrenalin

Antwoord #6 Maart 18, 2006, 18:05:29
edit2Rapporteer  
Ben eigenlijk ook wel benieuwd wat je precies bedoelt?
wouterb

Antwoord #7 Maart 18, 2006, 18:46:43
edit2Rapporteer  
deze denk ik:

flyingkite

Antwoord #8 Maart 18, 2006, 18:46:58
edit2Rapporteer  
Jep thanks Wouter (grinnik_kitesmiley)
Heb er idd 1x ervaring mee, warom 1x omdat als je 1 simpele (zware) plywoody hebt gebouwd je meer wil dus bouw nu met PU giethars pvc schuim, e.d.
Heb er nog foto,s van gevonden je hebt mazzel.
Kijk maar eens in de gemiddelde badkamer meestal loopt er op de hoeken van bijv een getegeld muurtje een plastic 45gr ronde strip. deze strip kan je als rail gebruiken er zijn verschillende soorten/maten recht, rond e.d ik heb toen geloof ik 6mm kwartrond gebruikt. Je vind ze id bouwmarkt bij de tegels e.d.
Aan de strip zit een soort 2,5cm breede rand die onder de tegels geschoven word deze kan je op 0.5cm na weg knippen/snijden je houd nu een smalle strip over. Deze strip Kun je rond je board buigen met een fohn en fixeren met (snelle)hard pvc lijm aan de rand van je board, de eindjes kan je met dezelfde lijm aan elkaar zetten. Wat mooi is als je eerst de breedte van je rail aftekend op de onderkant en er de dikte van het pvc profiel weg freest/schuurt/raspt dan krijg je een mooie vlakke bodem! Nu kan je de rail a/d randen opschuren zodat het laminaat eraan hecht! LETOP: het midden niet want dat wil je weer vrij schuren. Nu kan je het glas ad bovenkant aanbrengen met DIK folie en gewichtjes/tape. Zorg dat het glas en folie flink (5cm-10cm) aan de randen oversteekt en de ondergrond met impregneer super plakt dan moet het goed komen met je rail/rand. De onderkant hoef je niet te vouwen die mag gewoon recht. Nu kan je de pvc rail weer voorzichtig vrij snijden/schuren Tip schuur niet te grof en voorzichtig dan hou je een mooie glimmende rail over. Als laatste de hele handel dd lakken en je rail heel voorzichtig weer vrij van dd maken.

Dit is alles wat ik er voor je van kan maken, ik hoop dat je er wat aan hebt ThumpsUp

flyingkite

Antwoord #9 Maart 18, 2006, 18:52:07
edit2Rapporteer  
en nog 1
Gpostema

Antwoord #10 Maart 18, 2006, 19:13:25
edit2Rapporteer  
Ziet er top uit dat boardje! Maar het is me nog niet helemaal duidelijk  loser, maar misschien wordt dit me wel duidelijk als ik langs een gamma of iets dergelijks ga en het daar ff in mijn handen heb. Maar uit hoeveel lagen hout is dat boardje opgebouwd en uit wat voor hout? En hoeveel lagen weefsel heb je gebruikt? En is het niet veel moeilijker dan de servaas bouwijze? Ik hoor het wel weer  (grinnik_kitesmiley)

Groeten GP
Pbter

Geen avatar

Antwoord #11 Maart 18, 2006, 21:49:43
edit2Rapporteer  
lijkt me dat zo'n rail zo doorslijt?
flyingkite

Antwoord #12 Maart 18, 2006, 22:04:03
edit2Rapporteer  
sja je moet er geen wereld wonderen van verwachten maar doorslijten zal het niet zomaar doen hard pvc is behoorlijk slijtvast, en al is het alleen al maar om het lamineren voor de beste jongen een stukje gemakkelijker te maken Wink Forex of PU wil hij nog niet dan is dit een prima alternatief ofniet  ThumpsUp
Gpostema

Antwoord #13 Maart 18, 2006, 22:47:24
edit2Rapporteer  
Jep dat is het zeker  ThumpsUp
La Flauwurhman

Antwoord #14 Maart 19, 2006, 03:27:29
edit2Rapporteer  
lijkt me een beetje dun!
Psychotic

Antwoord #15 Maart 19, 2006, 03:44:49
edit2Rapporteer  
mooi spul is dat! zeker geen vervanger vor PU maar dit is goed bedacht zeg ThumpsUp
LeonB

Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #16 Maart 19, 2006, 04:05:35
edit2Rapporteer  
Crea oplossing zo'n PVC-hoekstrip. TOP!!  ThumpsUp
Gpostema

Antwoord #17 Maart 19, 2006, 17:35:32
edit2Rapporteer  
Zeker een goeie oplossing!! Nouja voor de eerste boardjes dan hè (tong_kitesmiley). Ben gister even wat wezen rond neuzen in de bouwmarkten. Ik zit ook nog te denken aan zo'n kabaalgootje ivm meet rechte rail, alleen ik weet niet of deze van pvc zijn, dus dat moet ik nog even uitzoeken.

Greetz Gerben 
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.