Oorbescherming en preventie van Surfersoor, Trommelvies perforatie, Zwemmersoor

ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Maart 03, 2008, 19:58:34
edit2Rapporteer  
Hey Kite-Highers,
Wij krijgen met grote regelmaat vragen over problemen met oren door ontstekingen (zwemmersoor), wat te doen met en bij en tegen het risico op een trommelvlies perforatie, surfersoor (spontane botvorming in de gehoorgang, kom je altijd te laat achter)..

Wil eigenlijk dit topic opstarten om vragen te beantwoorden die jullie hebben.

Ondertussen hebben wij van de Doc's Proplugs al zoveel antwoorden geschreven op de meest voorkomende vragen dat we het meeste wel kunnen kopiëren.

Hoop jullie hiermee van dienst te zijn,
Alohas
Michel & Marielle

PS op verzoek kunnen we ook de vieze plaatjes publiceren hoe een surfersoor eruit ziet...


Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #1 Maart 03, 2008, 20:08:11
edit2Rapporteer  
Ik heb het afgelopen zomer zelf gehad dus bespaar me de plaatjes. Ga ze ook zekers aanschaffen deze zomer want ik hoef het niet nog een keer mee te maken zeg. wat doet dat een pijn man.

Zijn ze overal te koop of alleen via internet??
pim89

Berichten: 179
Antwoord #2 Maart 03, 2008, 20:21:22
edit2Rapporteer  
Ik heb ze ook pas gehaald maar ze vallen vaak uit mijn oren..
pim89

Berichten: 179
Antwoord #3 Maart 03, 2008, 20:30:37
edit2Rapporteer  
En kom maar op met die foto's. Des te meer mensen maken zich ervan bewust..
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #4 Maart 03, 2008, 20:45:12
edit2Rapporteer  
Ik heb het afgelopen zomer zelf gehad dus bespaar me de plaatjes. Ga ze ook zekers aanschaffen deze zomer want ik hoef het niet nog een keer mee te maken zeg. wat doet dat een pijn man.

Zijn ze overal te koop of alleen via internet??
High Edwardo,
Bij van den Berg windsurfing in Zandvoort en Hoor zijn ze verkrijgbaar en verder bij Sportshop Domburg, Dutch Water Dreams in Zoetermeer, Hart en bij Sublime in Scheveningen.
Hopelijk binnenkort bij meer watersportzaken.

Het is belangrijk dat je de juiste maat krijgt (95% paskans bij de 8 maten)
Wanneer ze dus uitvallen dan zijn ze te klein, wat de bedoeling is dat ze 'snug' zitten.
Hiervoor hebben de dealers een passet met een dichte en een vented proplugs
- Vervolgens hummm je met dichte mond vanuit de keel
- Bij de juiste maat hoor je een volume verschil tussen links en rechts (bij de dichte reflecteert het geluid terug naar binnen).
- Hoor je dit verschil niet dan zijn te te klein of te groot, andere maat proberen. Of je hoort bij die 5% die we met onze standaard oordoppen niet kunnen helpen Sad

Ciao
piede

Berichten: 1689
Antwoord #5 Maart 03, 2008, 20:45:47
edit2Rapporteer  
Hoe weet je dat je er 1 heb, zo'n surfersoor. Wat is het gevoel, en kun je een bobbel of iets dergelijks voelen met je vinger?
Edwardo

Geen avatar

Berichten: 264
Antwoord #6 Maart 03, 2008, 21:00:14
edit2Rapporteer  
Heyyy Piede!!
Je kan het eigelijk niet voelen. Je oor gaat zich vanzelf beschermen tegen de wind en het water!
Er ontstaan dus bobbeltjes in je gehoorgang. Het nadeel is dat als er water inkomt er een deel dus niet meer uitgaat. Dit gaat dus lekker broeden en als je dan bv jeuk hebt aan je oor en je gaat er dus vaak ff met je vinger in dan kan er dus een wondje ontstaan en dat vinden de bacterien dus wel lekker!!!! En dan is het dus hommeles. Het gaat steeds meer jeuken (dan moet je eigelijk gelijk dus naar de dokter) en daarna gaat het dus echt ongeloofelijk pijn doen!

Je krijgt dus oordruppels met antibiotica en je mag weer ff een paar weken niet het water op DUS........
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #7 Maart 03, 2008, 21:05:13
edit2Rapporteer  
Op verzoek en geheel op eigen risico te bekijken enkele voorbeelden van Surfersoor (Exostosis Externa)
Let hierbij op de 'bot-bobbels' deze horen niet in een gezond oor!

Tevens een foto van een gescheurd trommelvlies

Met dank aan MD, Dr Hetzler uit California voor zijn bijdrage van het beeldmateriaal.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #8 Maart 03, 2008, 21:06:50
edit2Rapporteer  
Ik vind je opmerking om op eigen risico te kijken echt BELACHELIJK. als je scrolled is het te laat.
Slaat als een lul op een drumstel.
Neemt niet weg dat het niet echt ranzig is.
Let wel ff op dat je niet te commercieel gaat posten
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #9 Maart 03, 2008, 21:15:14
edit2Rapporteer  
Heyyy Piede!!
Je kan het eigelijk niet voelen. Je oor gaat zich vanzelf beschermen tegen de wind en het water!
Er ontstaan dus bobbeltjes in je gehoorgang. Het nadeel is dat als er water inkomt er een deel dus niet meer uitgaat. Dit gaat dus lekker broeden en als je dan bv jeuk hebt aan je oor en je gaat er dus vaak ff met je vinger in dan kan er dus een wondje ontstaan en dat vinden de bacterien dus wel lekker!!!! En dan is het dus hommeles. Het gaat steeds meer jeuken (dan moet je eigelijk gelijk dus naar de dokter) en daarna gaat het dus echt ongeloofelijk pijn doen!

Je krijgt dus oordruppels met antibiotica en je mag weer ff een paar weken niet het water op DUS........

AANVULLEND:
De bobbels zijn niet direct voelbaar, tenzij je met een wattenstaafje uiterst voorzichtig in je gehoorgang strijkt en je een vernauwing bemerkt.

MAAR, niemand gebruikt wattenstaafjes omdat dit toch al er slecht is en verstopping / ontsteking bevorderend is..

Bij twijfel gewoon liever aan je (huis)arts vragen of hij iets ziet in je gehoorgang

Anderen symptomen:
Je merkt surfersoor ook op doordat je minder goed kan horen of dat je na je sessie staat te head-bangen om het water uit je oor te krijgen. (in dit geval zit je al in fase 2 van 4)

Surfersoor is iets dat je altijd te laat merkt, bescherm je oren gewoon. Het is evident dat een helm, neopreen cap of hoofdband al extra bescherming bieden, wijsheid is het te combineren met goede oordoppen.
Bij voorkeur niet met uitstekende modellen (kans dat ze naar binnen slaan tegen je trommelvlies is ook niet grappig)

LET OP:  'dichte' oordoppen beinvloeden ook eens je fijn-motoriek en evenwicht! Draag daarom te allen tijde oordoppen met een drukventiel, dan hoor je ook nog wat je omgeving je naroept!

Heb je oorontsteking en ben je niet weg te branden van het water, tsja .. dan zijn de NON-Vented oftewel de dichte de enige uitkomst.. Wat ten nadele is voor jouw en de veiligheid van anderen op het water, maw .. dat wordt dan 7x meer kijken

Mahalo
Mich
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #10 Maart 03, 2008, 21:27:28
edit2Rapporteer  
Hoe reeel is de kans op surfersoor egenlijk? Ik bedoel hebben er veel mensen last van? of gehad? ik heb ook vented earplugs, maar gebruik ze eigenlijk nooit meer.
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #11 Maart 03, 2008, 21:36:34
edit2Rapporteer  
Hoe reeel is de kans op surfersoor egenlijk? Ik bedoel hebben er veel mensen last van? of gehad? ik heb ook vented earplugs, maar gebruik ze eigenlijk nooit meer.

Heel reeel, eigenlijk het enige dat je nodig hebt is tijd en een stukje fysiologische aanleg om het te versnellen..
Het verschijnsel bot-groei is niet alleen weggelegd voor surfers, vissers en schaapsherders bijvoorbeeld hebben ook last van die fenomeen. Het lichaam wilt gewoon beschermen te een overvloed van de elementen.
piede

Berichten: 1689
Antwoord #12 Maart 03, 2008, 21:44:57
edit2Rapporteer  

Anderen symptomen:
Je merkt surfersoor ook op doordat je minder goed kan horen of dat je na je sessie staat te head-bangen om het water uit je oor te krijgen. (in dit geval zit je al in fase 2 van 4)




Ik moet altijd wild met mijn hoofd schudden omdat er nog water in zit. Als je zeg maar een beetje met je hoofd beweegd dat je dan nog ruis hoord en voelt dat er water in je oor heen en weer gaat. Dat heb ik al jaren, maar nog nooit een surfersoor gehad, of pijn ofzo!


Laat iedereen die er al wel es 1 gehad heeft hier reageren, want in mijn omgeving heb ik er nog nooit iemand over gehoord, en ik ga wel met mensen om die ook in de winter doorgaan en minimaal 1 keer per week kiten....

Volgens mij wordt de zaak een beetje opgeblazen. Zoiets als nieuws dat je van brood eten kanker kan krijgen. Ja denk ik dan, 'té veel' is nooit goed!
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #13 Maart 03, 2008, 22:07:26
edit2Rapporteer  
Hoe reeel is de kans op surfersoor egenlijk? Ik bedoel hebben er veel mensen last van? of gehad? ik heb ook vented earplugs, maar gebruik ze eigenlijk nooit meer.

Heel reeel..

Zegt de verkopende partij Grin
Kitemaster

Berichten: 365
Antwoord #14 Maart 03, 2008, 22:31:36
edit2Rapporteer  
helpt een helm hier bijvoorbeeld niet ook gewoon tegen???

(deels)
Henning

Berichten: 581
Antwoord #15 Maart 03, 2008, 22:48:10
edit2Rapporteer  
Ik mis het hele oorzaak verhaal... er wordt een probleem genoemd en daarachter gelijk de oplossing...

Het gaat dacht ik vooral om koudwater wat int oor komt waartegen het oor zich gaat beschermen als dit met regelmaat voorkomt. Hierdoor treedt die botvorming op...

Vorig jaar met oorpluggen gevaren (zonder cap) en dit jaar lekker warm met cap op...
Een helm helpt denk ik alleen tegen impacts (dus harder klappen vant oor opt water zodat het trommelvlies niet scheurt) maar niet tegen inloop van koud water... Dit doen pluggen / cap wel...
Hessel

Berichten: 575
Antwoord #16 Maart 03, 2008, 23:07:23
edit2Rapporteer  
Ik heb wel vaak last van mn oren, ook vaak water dat ergens in mijn oor zit, heel vervelend en ook pijnlijk. Maar dat was altijd na een weekje wel voorbij, geen surfersoor. Maar zal zeker een keertje bij vd Berg langsgaan om ff te kijken of het wat is.

Maar er is dus 1 dicht en de ander heeft gaatjes, beschermt dat dan ook nog wel genoeg? Want als dat zo is, waarom hebben ze dan niet allebei gaatjes?

En zijn die gaatjes om beter te kunnen horen? Want dat zou betekenen dat je met 1 oor dus niks meer kan horen, wat me erg vervelend lijkt.
crahsdummie
Gast
Antwoord #17 Maart 03, 2008, 23:14:50
edit2Rapporteer  
vin die plaatjes wel mee vallen
pindakaas

Berichten: 112
Antwoord #18 Maart 03, 2008, 23:23:03
edit2Rapporteer  
is er dan iemand op dit forum die er last van heeft, of heeft gehad?

Niet dat dat nou een goede maatgang is, maar wel een indicator van hoe groot de kans is dat je dit kan krijgen.
sinasplank

Berichten: 58
Antwoord #19 Maart 04, 2008, 00:03:34
edit2Rapporteer  
en gaat het ook weg als je een paar jaar het water niet meer in gaat?
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #20 Maart 04, 2008, 00:08:45
edit2Rapporteer  
Ik heb wel vaak last van mn oren, ook vaak water dat ergens in mijn oor zit, heel vervelend en ook pijnlijk. Maar dat was altijd na een weekje wel voorbij, geen surfersoor. Maar zal zeker een keertje bij vd Berg langsgaan om ff te kijken of het wat is.

Maar er is dus 1 dicht en de ander heeft gaatjes, beschermt dat dan ook nog wel genoeg? Want als dat zo is, waarom hebben ze dan niet allebei gaatjes?

En zijn die gaatjes om beter te kunnen horen? Want dat zou betekenen dat je met 1 oor dus niks meer kan horen, wat me erg vervelend lijkt.

Hi Hessel,
Het betreft het gebruik van oordoppen met 'gaatjes' oftewel drukventiel.
Alleen om de juiste maat te bepalen wordt er gebruik gemaakt van een gesloten en dichte oordop icm de hummm test zoals uitgelegd
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #21 Maart 04, 2008, 00:10:07
edit2Rapporteer  
en gaat het ook weg als je een paar jaar het water niet meer in gaat?


Oorontstekingen gaan over bij goede zorg, Surfersoor (de botvorming in de gehoorgang) gaat niet weg. Tenzij men dusdanig last heeft dat een KNO arts met een frees of met een bijtel de wildgroei verwijdert
Marky Mark

Geen avatar

Berichten: 15
Antwoord #22 Maart 04, 2008, 00:13:29
edit2Rapporteer  
Ik ben 4 x geopereerd aan surfers-ears; 2x links en 2x rechts en tussen de operatie zat maar 2 jaar. :'( Ondanks het gebruik van op maat gemaakte oordopjes en cap gebruik.
Ik moet wel zeggen dat de klacht pas ontstond na 15 jaar fanatiek watersporten, ook in de winter. Maar inderdaad, als je denkt dat je de klachten herkend dan ben je al te laat!
Draag altijd oordopjes, dat is de remedie.
ProPlugs (Mich)

Berichten: 17
Antwoord #23 Maart 04, 2008, 00:14:08
edit2Rapporteer  
Ik mis het hele oorzaak verhaal... er wordt een probleem genoemd en daarachter gelijk de oplossing...

Het gaat dacht ik vooral om koudwater wat int oor komt waartegen het oor zich gaat beschermen als dit met regelmaat voorkomt. Hierdoor treedt die botvorming op...

Vorig jaar met oorpluggen gevaren (zonder cap) en dit jaar lekker warm met cap op...
Een helm helpt denk ik alleen tegen impacts (dus harder klappen vant oor opt water zodat het trommelvlies niet scheurt) maar niet tegen inloop van koud water... Dit doen pluggen / cap wel...

Oorzaak ligt in het effect dat de elementen water en wind op de gehoorgang heeft. Niet alleen koud water prikkelt al de beschermende werking van het lichaam om de gehoorgang te laten dichtgroeien, ook warmer water icm wind (chill-factor)

Daarnaast is het belang van het dragen van oordoppen tegen oorontsteking evenzo belangrijk. Door vervuild (warm of koud) water icm zoutkristallen is de kans groot dat je beschermende oorsmeer-laag wegspoelt en dan komen de onderliggende huidplooien vrij te liggen waarbij bacterien dan graag hun trucje gaan doen
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #24 Maart 04, 2008, 02:56:20
edit2Rapporteer  
Dan vraag ik me nu het volgende af:

Ooit zijn er voor mijn oren speciale gehoordopjes gemaakt (zoals die voor bouwvakkers) helpen deze ook tegen deze problemen of sla ik de plank nu compleet mis?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.