Kiters uit Rotterdam , meld je!

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46725 Augustus 12, 2013, 18:11:34
edit2Rapporteer  
heb gevaren!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46726 Augustus 12, 2013, 18:23:56
edit2Rapporteer  
heb gevaren!
en hoe ging het?
rich@rd

Berichten: 424
Antwoord #46727 Augustus 12, 2013, 18:50:27
edit2Rapporteer  
Lekkah dude!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46728 Augustus 12, 2013, 19:20:24
edit2Rapporteer  
jaaaaa, was lekker. ben op de wave aan het niksten en heb veel ge body dragged, zoals het hoort. al wel een paar golfjes geript maar alles nog voorzichtig. Heb ook een nieuwe move: Body Drag Kite Loop als je board ff 50 meter downwind is gezet door een golfje. Ook een aardige: Sand Fin Face Plant schater
Waveboardje vaart heel makkelijk, ik zie mezelf wel wat gijpen en tacken na een keer of twintig. De twintip blijft voorlopig thuis dus wie weet hoe lang het duurt voor ik Ed. (of Rory, of Mitu) in de voetsporen treedt. Lang tot oneindig lijkt me.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #46729 Augustus 12, 2013, 19:39:05
edit2Rapporteer  
Goed bezig Rudo!
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #46730 Augustus 12, 2013, 20:19:15
edit2Rapporteer  
Respect Rudo!!!     En gelukkig nog in de zomer ook!!   (Niet overmoedig worden) Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #46731 Augustus 12, 2013, 21:24:19
edit2Rapporteer  
Top Rudo!

Had je quad fin set-up gemonteerd?
Wellicht dat truster in den beginne veel beter is. Vaart minder snel (maar planeert wel prima alsook aan de wind) en voelt veel vaster aan in het water. My two cents Wink

Dat tacken heb je zo door!
feddomw
Gast
Antwoord #46732 Augustus 12, 2013, 23:06:04
edit2Rapporteer  
Thruster minder snel? Meer vin = meer drag, toch? Kan me ook niet voorstellen dat je dat tacken niet sneller door hebt dan je zelf denkt, Rudo.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #46733 Augustus 12, 2013, 23:38:01
edit2Rapporteer  
jaaaaa, was lekker. ben op de wave aan het niksten en heb veel ge body dragged, zoals het hoort. al wel een paar golfjes geript maar alles nog voorzichtig. Heb ook een nieuwe move: Body Drag Kite Loop als je board ff 50 meter downwind is gezet door een golfje. Ook een aardige: Sand Fin Face Plant schater
Waveboardje vaart heel makkelijk, ik zie mezelf wel wat gijpen en tacken na een keer of twintig. De twintip blijft voorlopig thuis dus wie weet hoe lang het duurt voor ik Ed. (of Rory, of Mitu) in de voetsporen treedt. Lang tot oneindig lijkt me.
Het was weer genieten van die jonge hinde............
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #46734 Augustus 13, 2013, 00:42:48
edit2Rapporteer  
Gijpen / omspringen kan op zoveel manieren:
Rustig varen, iets meer rechtop gaan staan, bar van je af en tikkie downwind om de druk er af te halen, en dan snel omspringen. Snel voeten corrigeren en bar aantrekken en gaan.
of bijvoorbeeld;
Kite omhoog sturen, downwind bocht naar toeside inzetten, halverwege je kite een beetje langs neutraal laten gaan, zodat je hem een klein beetje  inhaalt. Als je recht downwind vaart moet je kite boven je zijn, dan kan je rustig in het midden van je board gaan staan -je vaart rechtop downwind- en langzaam omstappen.
Of gewoon omhoog sturen en het beetje lift van de transition gebruiken om je board met je achterste voet om te trappen. Duwen met je achterste voet en dan je board om je voorste voet laten roteren.

Overstag:
Upwind met veel snelheid varen, kite omhoog sturen en met een vloeiende bocht upwind sturen. Met het laatste beetje snelheid stuur je recht door de wind heen, daarvoor moet je een beetje achterover hangen. Bar van je af om hem goed upwind te laten vliegen en aantrekken als je er in gaat hangen. Je achterste voet laat je op je board staan, liefst een beetje in het midden, hiermee geef je je board het laatste zetje en hou je hem op zijn plaats. Je voorste voet draai je er omheen, zet je achterop, en dan je nieuwe voorste voet corrigeren en kite insturen voor vaart.

Het is makkelijker dan je denkt! De truuk is veel power in je kite en alles zachtjes en gecontroleerd doen. Dan kan je de lift van je kite makkelijk gebruiken om je voeten tijdens het omstappen ed altijd op je board te houden / eroverheen te laten glijden ipv dat je echt snel moet springen. Succes Rudo komende herfst gaan we op huizenjacht (op de sluf dus Grin )
SanderRotterdam

Berichten: 21
Logs: 0 | 34 uur
Antwoord #46735 Augustus 13, 2013, 12:25:04
edit2Rapporteer  
Handig topic voor rotterdammers! Ik ben Sander net maandje bezig met een vriend gaan altijd naar de Zandmotor. Kunnen nu rakjes varen dus gaat de goede kant op. Weekenden vertrekken we vanaf Rotterdam meestal, kan er mee gereden worden heb vw busje dus plek zat. Door de weeks zit ik 1 KM met werk van zandmotor dus dan niet vanaf Rotterdam.

Mocht er een keer iemand mee willen rijden laat maar even weten.

Groeten
Sander

edit: Trouwens zag ook wat dingen over weersvoorspelling.... Check scheveningenlive gratis app met webcam maar ook live weerstation. actuele wind windstoten en maximale windstoten kan erg handig zijn als je twijfelt voor vertrek.
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #46736 Augustus 13, 2013, 12:34:07
edit2Rapporteer  
Wie nog naar de slufter?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46737 Augustus 13, 2013, 13:01:23
edit2Rapporteer  
Ed., bedankt voor de tips, ik ga ze alvast mentaal doornemen. Het gaat ook zeker lukken, op een keer gewoon één transitie net zo lang proberen tot ie lukt.
ROBST3R

Berichten: 540
Antwoord #46738 Augustus 13, 2013, 16:26:58
edit2Rapporteer  
Even een vraagje:

Een paar jaar geleden is rijkswaterstaat begonnen met zand  naar kijkduin te brengen om dit hier 500 meter uit de kust te strooien. Doordat de sterke stroming wordt gehinderd door de zandbanken is hier een super mooie surfspot onstaan.

Nu zijn ze ook al enige tijd bezig om een zandmotor bij hoek van holland te maken!

Weet iemand of ze zover doorgaan tot er 1 grote zandbank is onstaan? Ik weet wel dat ik nu een paar honderd meter uit de kust soms op een zandbank stuit!

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2013/juli2013/extra_zand_langs_de_kust_van_hoek_van_holland.aspx
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46739 Augustus 13, 2013, 16:32:02
edit2Rapporteer  
Had je quad fin set-up gemonteerd?
ja, vooralsnog goed. als ik een beetje verder ben regel ik nog een symmetrische vin om thruster te proberen (de achterste vinnen hebben camber aan de buitenkant, binnen vlak).
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #46740 Augustus 13, 2013, 17:34:42
edit2Rapporteer  
Was pas op Rockanje en daa waren ze ook bezig met rainbowen....

Hoop je weer eens te zien Robster! Wat vaar je tegenwoordig?

Even een vraagje:

Een paar jaar geleden is rijkswaterstaat begonnen met zand  naar kijkduin te brengen om dit hier 500 meter uit de kust te strooien. Doordat de sterke stroming wordt gehinderd door de zandbanken is hier een super mooie surfspot onstaan.

Nu zijn ze ook al enige tijd bezig om een zandmotor bij hoek van holland te maken!

Weet iemand of ze zover doorgaan tot er 1 grote zandbank is onstaan? Ik weet wel dat ik nu een paar honderd meter uit de kust soms op een zandbank stuit!

http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/nieuws_en_persberichten/2013/juli2013/extra_zand_langs_de_kust_van_hoek_van_holland.aspx
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46741 Augustus 13, 2013, 18:43:04
edit2Rapporteer  
Slufter was weer chill vanmiddag!
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #46742 Augustus 13, 2013, 20:44:37
edit2Rapporteer  
Dat is een mooie uitleg van hoe je moet draaien met een one-directional zonder straps. ThumpsUp
Ik probeer het ook al een paar dagen. Maar ik val er nog veel af.

Het is een beetje al voor het eerst de waterstart doen, veel vallen en opnieuw beginnen.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46743 Augustus 13, 2013, 20:58:52
edit2Rapporteer  
same here, maar met deze temperaturen is een verfrissende duik best welkom :-)

deze ziet er ook zo simpel uit:

http://www.youtube.com/watch?v=hjSJMEwub7I
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #46744 Augustus 13, 2013, 21:16:05
edit2Rapporteer  
Welke maat kon je varen dan?


Slufter was weer chill vanmiddag!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46745 Augustus 13, 2013, 21:28:48
edit2Rapporteer  
De 10m... lekker cruisen met een sprongetje hier en daar een slow rotation boardgrabb of uitghaakt een back of front rolletje, heb ook eindelijk weer progressie geboekt met de handplant en darkslide. niks spannend of spectaculairs. gewoon chill dus met mooi weer, redelijk vlakwater (buiten de poel), zeehondje hier en daar en niet druk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #46746 Augustus 13, 2013, 22:04:27
edit2Rapporteer  
Thruster minder snel? Meer vin = meer drag, toch?


Het tegendeel is waar: een quad set-up heeft minder weerstand dan een truster set-up. De hoeveelheid vinnen in het water is hier verwaarloosbaar t.o.v. de weerstand die de verdraaiing en plaatsing t.o.v. elkaar veroorzaken.

Omdat je een waveboard upwind altijd een beetje gekant (minder dan bij een TT) vaart is de benedenwindse/toeside fin (thruster) of 2 finnen (quad) grotendeels uit het water. En hier geeft deze weinig weerstand.

Bij het varen draait het dus om slechts 2 vinnen bij beide set-ups. En dan is de quad in het voordeel, daar de achterste vin zich gedeeltelijk in de "wake" van de voorste fin. Tevens is de hoekverdraaiing gelijk (parallel).

Bij de thruster heb je dat de voorste vin naar buiten staat onder een hoek (verdraaiing t.o.v. de centerfin). Tevens staan beide zo gemonteerd dat ze vol in de stroming zitten. Dit levert meer weerstand op.

Dat is ook eenvoudig te testen met zo'n boardje als Rudo heeft. Je zult echt voelen dat de quad sneller vaart, maar ook een ander gevoel geeft.
Naar mijn mening is de truster set-up het beste om te leren, want minder snel (rustiger) en voelt alsof je boardje over rails vaart i.p.v. skatey/losse gevoel van een quad.




Dit is een goed filmpje van de tack! Je kunt perfect zien wat Edwin in woorden omschreef!

Met dat boardje optillen (einde filmpje) ben ik net begonnen. Erg leuk om te doen dit
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #46747 Augustus 14, 2013, 11:04:50
edit2Rapporteer  
Ik geloof niet dat we deze combinatie van pics echt willen zien op Sluf en vrolijk gaan we er zeker niet van worden!  Zondag te veel peoples in het natuurgebied om ook maar een poging te wagen ze aan te spreken.  Op deze manier komt het einde wel snel in zicht ben ik bang. Pics van afgelopen zondag............
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46748 Augustus 14, 2013, 11:23:11
edit2Rapporteer  
Ik heb deze mannen ook op het strand zien lopen, echt vrolijk keken ze niet... die waren duidelijk niet happy.
feddomw
Gast
Antwoord #46749 Augustus 14, 2013, 11:29:50
edit2Rapporteer  
Ik ken de spot niet, Hijo. Zes kiters die daar niet mogen zijn (links van het hek?) en BOA's die alles in de gaten houden? Of andere ambtenaren die niet gaan bekeuren maar rapporteren aan de Gemeente (nog erger dus).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.