Overdrijven wij of de media niet een beetje

The Submarine

Berichten: 223
Mei 13, 2007, 18:56:42
edit2Rapporteer  
Er is iets waar ik mij al enige tijd over verbaas. Namelijk dat men wel heel erg overdreven reageerd bij een ongeluk van een kitesurfer. Met men bedoel ik zowel de kitesurfers als de media.

Vooropgesteld dat ieder ongeluk, met wat voor oorzaak dan ook, er één te veel is even het volgende:

Hoeveel ernstige ongelukken gebeuren er wel niet met skiën en snowboarden per jaar? Hier zit op zijn tijd ook wel ernstig letsel tussen, zoals blijvende invaliditeit door onmogelijke gecompliceerde breuken en bandlestel. Ook verlammingen door wervelfracuren zijn zeker niet zeldzaam te noemen!

En dan gewoon het alom gerespecteerde VOETBAL. Nou werk ik zelf in een ziekenhuis en wanneer ik in het weekend dienst heb zit mijn wachtkamer voor 90 procent vol met de zogenaamde recreatieve sporter. Nou het aantal polsjes, enkeltjes en (knie)bandletsel is echt niet meer te tellen! Ok het is waar dit is meestal (en gelukkig maar) van tijdelijke aard.

Het ergste zijn de "mooie" dagen wanneer het zonnetje schijnt en iedereen denkt leuk buiten bezig te kunnen zijn met oa wandelen, skeeleren en fietsen... dat zijn de dagen dat er ook vaak nog geopereerd moet worden.

En oh ja ... auto's zijn volgens mij ook nog steeds niet verboden!!!

Zo ik ben het even kwijt!!!
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #1 Mei 13, 2007, 18:58:17
edit2Rapporteer  
Higggh fiveeeee.
dus  hast recht
The Submarine

Berichten: 223
Antwoord #2 Mei 13, 2007, 19:10:42
edit2Rapporteer  
Thanx Pascal! In ieder geval iemand die het met me eens is!
Mich

Berichten: 138
Antwoord #3 Mei 13, 2007, 19:15:25
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens !

Om maar niet te spreken over de ongelukken met motorfietsen....
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #4 Mei 13, 2007, 19:27:31
edit2Rapporteer  
of met paardrijden
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Mei 13, 2007, 19:29:44
edit2Rapporteer  
Om maar niet te spreken over bijvoorbeeld hockey.
Een ogenschijnlijk ongevaarlijke sport.......

jaarlijks 6000 gewonden waarvan 120 met ernstig hoofdletsel.
en je weet wel waarom..... het is die stick hé....

Nou ik zou zeggen ,lekker kiten met z'n allen en de zorgpremie kan omlaag!!!! (grinnik_kitesmiley)
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Mei 13, 2007, 19:31:27
edit2Rapporteer  
Ja hier ben ik het ook zeker mee eens! Het zou is een keer zo in de media moeten komen en dat je het dam vergelijkt met snowboarden ofzo. Dat het daar ook mee fout gaat en niet alleen met het kiten.
www.surfensoul.nl

Berichten: 1086
Antwoord #7 Mei 13, 2007, 19:33:19
edit2Rapporteer  
Overdrijven is niet goed, aandacht besteden aan ongevallen wel, daar leren we allemaal iets van en als door de aandacht 1 ongeval voorkomen wordt is dat zeer positief.
Discussies wat gevaarlijker is of even gevaarlijk lijken me zinloos.
Kitesurfen is geen gevaarlijke sport, maar straft onwetendheid en onkunde wel hard af met harde wind

Bart
www.surfensoul.nl
lid NKV veiligheidscommissie
The Submarine

Berichten: 223
Antwoord #8 Mei 13, 2007, 19:47:51
edit2Rapporteer  
Heb eigenlijk niet eens de intentie om te beweren dat kiten geen gevaarlijke sport is. Dat is namelijk weer een heel andere discussie, die ik hier niet per se wil of kan voeren.
Het wel of niet gevaarlijk zijn van een sport is van veelerlei factoren afhankelijk en heeft eigenlijk een topic apart nodig ,wanneer men deze discussie wel wil voeren.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #9 Mei 13, 2007, 20:02:36
edit2Rapporteer  
Wildwater mikado... ook link

Met je eens S.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #10 Mei 13, 2007, 20:10:36
edit2Rapporteer  
Kitesurfen is echt geen gevaarlijkere sport als welke andere dan ook, maar de kans op ernstige letsels is volgens mij wel een stuk groter.
Bij snowboarden, jah.. wil je even kijken hoeveel snowboarders we hebben... dat zijn er een hoop hoor. Waarom Nederlanders daar altijd zoveel ongelukken hebben... omdat dat meestal de budhoofden zijn, die uit de autospringen na 1100 km rijden en de steilste piste opzoeken... en gaan met die banaan... en daarnaast het overmatig drankgebruik.. en dan toch weer die berg af..

Bij beide sporten, als je je hoofd van te voren goed gebruikt en zodra je bezig gaat helemaal los gaat.. is er weinig extra gevaarlijks aan de sporten. De aandacht aan dit soort ongelukken word best een beetje opgeblazen, maar vanuit de kitesurfers zelf snap ik dat nog best wel. Je hebt weinig spots, en op die spots kent iedereen elkaar op den duur wel een beetje, en jah als je iemand kent die wat overkomt is dat altijd wat erger.

Wat de media betrefd, tuurlijk sensatie!

NO BRAIN NO HANGOVER

sjef

Berichten: 599
Antwoord #11 Mei 13, 2007, 20:32:21
edit2Rapporteer  
en wat te denken van werk kijk eens naar de bedrijfsongevallen maar daar hebben ze het niet over omdat het dagelijks gebeurd.
deltomaso

Berichten: 83
Antwoord #12 Mei 13, 2007, 20:41:05
edit2Rapporteer  
enne.. sex dan!  vaginale kramp, vette geslachtsziekten, rubberallergie etc etc...
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #13 Mei 13, 2007, 20:41:53
edit2Rapporteer  
weer een punt
Xstream
Gast
Antwoord #14 Mei 13, 2007, 20:46:43
edit2Rapporteer  
De mens heeft altijd wat te zeiken over een ander totdat ze zelf een fout/ongelukje of wat dan ook hebben. Dan heeft de mens 1001 keer een excuus hiervoor. Met name een nederlander heeft altijd commentaar op een ander. Zie je een kiteongeluk in brazillie dan is er 90% medelijden ipv van dom sukkel egt een beginner weer etc etc. Het probleem is altijd dat men vanuit zijn eigen perspectief denkt/kijkt voor mij is het logish dat ik geen 12M in 30 knopen op laat maar men vergeet dat niet ieder persoon zo denkt. En dan gaat het niet zeker niet om wat men geleerd heeft. Puur eigen denkvermogen is iemand dan dom ?? nee zeker niet men heeft gebrek aan kennis dat is het probleem. Zelfs Pro's hebben zo verschrikkelijk veel ongelukken die de media achterhoud om de hele sport niet te beinvloeden.

Het ongeluk op de slufter bv ipv dom sukkel egt weer een beginner blablabla. Ongeacht of de persoon in qwestie goed of slecht handelde sta is stil bij het feit wat die persoon voorzich voorbij heeft zien gaan.
En dan bedoel ik niet of hmm wat zou die meegemaakt hebben ?? echt in kunnen denken !!!
 
Ruud R

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #15 Mei 13, 2007, 20:53:14
edit2Rapporteer  
Van leven ga je dood.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #16 Mei 13, 2007, 21:00:12
edit2Rapporteer  
Submarine, goed punt! je moet daar niet spastisch over doen.
Laatst werd ik aangesproken door een kennis die arts is op het EMC, die riepte dat hij zo graag wilde kiten maar dat hij op de 1ste hulp zulke enge gecrashte kiters had gezien dat 'ie niet meer durfde. Ik heb maar een zwamverhaal over depowerende moderne kites en les nemen afgestoken.
Ik denk wel dat kiten een paar elementen bevat die een escalatie van een ongelukje in de hand werken, probeer maar eens te verzuipen op een voetbalveld of in een windmolen te raken bij het bowlen.
De media vind het natuurlijk prachtig allemaal, die moeten iedere dag weer zo'n krant volplempen, kiten is wel een hypegevoelig onderwerp, leuke plaatjes en stoere rondvliegende gasten met broeken over hun kleren (beetje zoals superman) en altijd busladingen waanzinnige babes, dus als er maar iets aan de hand is hup allemaal (over)schrijven.
The Submarine

Berichten: 223
Antwoord #17 Mei 13, 2007, 21:13:58
edit2Rapporteer  
@ El Rudo: Wat je daar schrijft is helemaal waar hoor en ik ontken ook niet dat het een gevaarlijke sport is hoor.
Er zijn trouwens redelijk veel artsen die kiten hoor (misschien wel tegen beter weten in). Er is ook een flink percentage artsen dat stopt met "leven", omdat ze overal de gevolgen van zien. Maar of je daar nou gelukkiger van wordt? Geen idee. Zou zo zeggen Live and let Live
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 Mei 13, 2007, 21:20:09
edit2Rapporteer  
kijk een beetje arts is veertig als 'ie klaar is op school dus die kan meteen door de midlife ontkennings-shit in, en daar staat kiten hoog aangeschreven! Dit weet ik dan weer uit eigen ervaring hehehe....
RD

Geen avatar

Berichten: 11
Antwoord #19 Mei 13, 2007, 21:28:55
edit2Rapporteer  
Denk dat we een en ander wel in perspectief moeten zien. Kijk er zijn natuurlijk veel meer mensen die bijvoorbeeld voetballen, dus het aantal mensen dat hierdoor op de EHBO beland is natuurlijk ook veel groter. Ik denk dat je deze sporten pas kan vergelijken als je een beetje inzicht hebt in het aantal beoefenaars van de sport en het aantal ongevallen. Bovendien is het verschil in de ernst van het letsel ook aanwezig volgens mij. Denk dat als je dit allemaal vergelijkt je er dan pas iets over kan zeggen.
Ik denk zelf dat kitesurfen potentieel wel degelijk gevaarlijker is dan bijvoorbeeld voetbal of hockey, hoeveel ongevallen met dodelijke afloop zijn er bij bijvoorbeeld voetbal of hockey in de afgelopen 2 jaar geweest? Denk dat het met kitesurfen heel erg belangrijk is dat je weet waar je mee bezig bent en geen onnodige risico's neemt. Dus idd niet met een 12 gaan spelen in 30kts+, als je hier verstandig mee omgaat is het risico op een ongeval denk ik niet veel groter dan met andere sporten.
Dus ik denk dat wij niet altijd overdrijven.
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #20 Mei 13, 2007, 23:10:44
edit2Rapporteer  
Trouwens ik vind dat wij eens op moeten houden onze sport gevaarlijk te noemen, als je je keurig aan de regels houdt, valt het reuze mee!

Kitesurfen vind ik echt geen gevaarlijke sport. Je kan het net zo gevaarlijk maken als je zelf wilt. Gewoon je kop der bij houden, en geen onverstandige dingen doen, kan de kans op ongelukken echt verkleinen.

Ik ben al helemaal niet te spreken over het feit dat sommige kitesurf scholen(ik noem geen namen) echt onverantwoord bezig zijn, zoals dat verhaal wat hier laatst nog rond ging, en vele ander verhalen trouwens ook. Beetje les geven in de meeste kloterige condities met gusts van 35 knopen of meer :S Het gaat ze ook alleen maar om het geld. Daar kan ik me echt boos om maken.

En ja als ik weer back on topic kom, dan hebben we de media ook nog. Die moeten al helemaal een keer ophouden met dat negatieve gezeur over kitesurfen. Tuurlijk is het zwaar triest als er iemand weer op gruwelijke wijze overleid tijdens het kitesurfen. Dat mag juist onder de aandacht worden gebracht, met alle respect natuurlijk. Maar ze moeten niet van een mug een OLIFANT gaan lopen maken.

Als conclusie zeg ik: Het zal denk ik altijd zo blijven met de media, je kunt er volgens mij weinig aan veranderen. En wat betreft ongelukken kan elke sport gevaarlijk zijn. Zelfs dat belachelijke curling..........
sjef

Berichten: 599
Antwoord #21 Mei 13, 2007, 23:25:16
edit2Rapporteer  
als het minder populair word zal de media iets anders zoeken, zal het minder popi worden denk het niet het is uiteraard het mooiste wat er op aard is Joepie 
Emma

Berichten: 624
Antwoord #22 Mei 13, 2007, 23:38:37
edit2Rapporteer  
Het verschil met voetbal en hockey enzo is dat je eigen vaardigheden en kennis bij die sporten niet echt veel invloed heeft op de kans dat je wat gebeurt. Bij kiten heeft het dat wel, als je jezelf overschat, of de situatie niet goed kan inschatten dan is de kans groot dat je wat overkomt. Ikzelf speel hockey en ik kite, met hockey heb ik al meerdere malen een bal of stick tegen me aan gehad, het was dan wel niet echt iets ernstigs, maar met kiten is me nog nooit wat gebeurt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #23 Mei 13, 2007, 23:55:18
edit2Rapporteer  
Zoals bij veel sporten heb je bij het kitesurfen verschillende gradaties. Vooral de hoeveelheid wind speelt daarbij een grote rol. Een stuurfoutje geeft bij 25+ knp toch echt een heel ander "effect" dan dezelfde fout  bij zo'n 15 knp. Met meer wind gebruiken we kleinere vliegers en die reageren ook weer veel agressiever dan de grotere maten. Ook heeft de wind in Nl. vanaf zo'n 25 knp ( vooral op het binnenwater) bijna altijd een heel vlagerig karakter.

Met "overdrijven"op het gebied van veiligheid is in mijn ogen niets mis. Ikzelf zie bijv. door alle publicaties op het internet de mentaliteit op Mirns ( gelukkig) enorm omslaan. Afgelopen zaterdag heb ik met grote voldoening gezien dat er bij iedere
"poging tot ongein" andere kitesurfers op de betrokken personen afstapten en waarschuwden voor eventuele blunders.
 Gevolg:  ( bijna) iedereen stond zijn/haar kite op het water te starten, geen gedoe in de zwemmerszone. Ik zag zelfs duitsers die
 ( alsof het hun eigen water was) anderen aanspraken op onverantwoordelijk gedrag.  ThumpsUp

Het hoofdstuk media is een heel ander verhaal. Iedereen die zelf wel eens wat meegemaakt heeft en dit vervolgens in de media heeft teruggezien/gehoord weet dat de media zelden tot nooit een helder beeld geven van hetgeen zich echt heeft afgespeeld. Ik denk dat de NKV hier een grote taak heeft om alle facetten van  onze sport voor een breed publiek toegankelijk te maken. Vraag maar eens in je eigen omgeving wie er weet wat kitesurfen überhaupt is. 80% procent heeft geen idee en dat terwijl onze eigen landgenoten aan de top van de wereld meedraaien.

Voor mij alleen maar een goede zaak dat dit onderwerp op de diverse fora veel aandacht krijgt met daarbij de heftige discussies. Kom maar op met die discussie of het verantwoord is ( of niet) om met 25+ knp les te geven bijv. Kom maar op met die discussie of materiaal wel of niet goed is.enz. enz.  Uiteindelijk komen deze topics alleen maar ten goede van de sport.
Have fun  (grinnik_kitesmiley)
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #24 Mei 14, 2007, 00:41:25
edit2Rapporteer  
als het minder populair word zal de media iets anders zoeken, zal het minder popi worden denk het niet het is uiteraard het mooiste wat er op aard is Joepie 

Dat is het juist, dat voorkom je niet! Snowboarden is zo ook begonnen net als kitesurfen. En kijk nu een paar jaar later is het zelfs een olypische sport.

@ idefixe, ik denk dat het juist goed is dat we dit ff ter aandacht brengen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.