KNRM belegt in controversiële bedrijven

[Pepper]

Berichten: 1015
Juni 10, 2007, 17:35:52
edit2Rapporteer  
Om te beginnen:
Ben van mening dat de vrijwilligers van de KNRM ontzettend goed werk doen. Weet dat een aantal mensen hier al eens door de helden van de KNRM uit het water zijn gevist en dat een groter aantal hier hun verloren spullen heeft teruggekregen dankzij de KNRM: respect!

Zo, dat is dan duidelijk, nu het volgende:

Vanavond zal in ZEMBLA een reportage te zien zijn over diverse goede doelen in Nederland die hun (ons) geld beleggen in controversiële bedrijven. Zembla heeft een onderzoek laten uitvoeren waar toch wel enkele verassende zaken aan het licht komen. Eén van de opvallendste is toch wel de kankerbestrijding die hun (ons) geld belegt in de tabaksindustrie maar ook de beleggingen van de KNRM roepen bij mij toch wel enkele vraagtekens op.

Ik ging er altijd van uit dat de KNRM een club was die voor een groot deel uit vrijwilligers bestaat en die iedere donatie van "redders aan de wal" hard nodig hebben voor hun activiteiten. Ging er dan ook niet van uit dat mijn (ons) geld terecht komt bij een aantal dubieuze bedrijven. Maar goed, ik ben waarschijnlijk te goed van vertrouwen.

Voor meer info kijk op de site van ZEMBLA of de Quick Scan Beleggingen in controversiële bedrijven van enkele goede doelen.

Vind het eerlijk gezegd wel jammer dat onze vrienden van de Waddenvereniging niet in het onderzoek worden genoemd...
~Sjors RE-CO2

Berichten: 1376
Antwoord #1 Juni 10, 2007, 17:42:23
edit2Rapporteer  
als die gasten 100 miljoen hebben, waar betalen we dan lidmaatschapsgeld voor???

dan kunnen we vanaf nu allemaal met ooste wind gaan kiten en mogen ze taxi spelen!
LEAF

Berichten: 826
Antwoord #2 Juni 10, 2007, 18:06:24
edit2Rapporteer  
Welcome to the real world waar alles draaid om geld en niets anders  (shame_kitesmiley)
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #3 Juni 10, 2007, 22:07:51
edit2Rapporteer  
Blijft staan dat het nog steeds de mensen zijn die je om wat voor reden dan ook uit het water vissen. Dus ik blijf gewoon redder aan de wal.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Juni 10, 2007, 22:15:51
edit2Rapporteer  
Blijft staan dat het nog steeds de mensen zijn die je om wat voor reden dan ook uit het water vissen. Dus ik blijf gewoon redder aan de wal.
dat bedoel ik dus. Is toch wel errug prettig als je 300 meter op zee ligt met een gebroken lijntje en er komt dan zo'n bootje "zullen we je ff helpen?" 
Myzrael
Gast
Antwoord #5 Juni 11, 2007, 02:55:19
edit2Rapporteer  
Voor zover ik zie investeren ze in overkoepelende fondsen. Dat er dan ook in zo'n fonds investeringen in niet schonen ontwikkeling worden gedaan vind ik niet zo vreemd. Komt op mij dus niet raar over.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 Juni 11, 2007, 03:19:44
edit2Rapporteer  
iedereen heeft boter op z'n kanis hier, zo zie je maar weer...
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #7 Juni 11, 2007, 03:50:59
edit2Rapporteer  
Er zitten tegenstrijdigheden in natuurlijk.. maar zulke diensten met zulk professioneel materieel kun je niet betalen van een €17,50 per jaar per redder aan de wal. Op subsidie hoef je al helemaal niet te rekenen. Het wordt op deze mannier gestimuleerd door onze "lieve" regering.

Zolang ze levens blijven redden redden in 12m hoge golven zijn de opstappers de echte helden en deze blijf ik steunen.
Wouter

Berichten: 603
Antwoord #8 Juni 11, 2007, 03:57:52
edit2Rapporteer  
Inderdaad, Denk je dat die gasten bootjes op afbetaling kopen? Ook de KNRM heeft reserves nodig om operationeel te blijven. Geld dat niet ergens in is geinvesteerd verliest zijn waarde.

Verder neem ik aan dat de KNRM de boel uit handen heeft gegeven aan een vermogensbeheerder met de opdracht om een gediversifieerde portfolio samen te stellen zodat financiële risico's goed worden afgedekt maar dat er nog een beetje rendement wordt behaald. Het is dus niet direct ene "geert" bij de KNRM die zegt we gaan zorgen dat we geld stoppen in clusterbommen.

Ik ben in ieder geval van mening dat iedere watersporter die op zee vaart een bijdrage verschuldigd is. Er komt een tijd dat je ze wellicht hard nodig hebt. Ik ben zelf een keer na bijna een uur zwemmen tegen de stroming in uit het water gehaald. Damn wat was ik blij die gasten te zien. Ze hebben zelfs mijn kite nog verderop uit het water gevist. ThumpsUp
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #9 Juni 11, 2007, 05:28:32
edit2Rapporteer  
Inderdaad, Denk je dat die gasten bootjes op afbetaling kopen? Ook de KNRM heeft reserves nodig om operationeel te blijven. Geld dat niet ergens in is geinvesteerd verliest zijn waarde.

Verder neem ik aan dat de KNRM de boel uit handen heeft gegeven aan een vermogensbeheerder met de opdracht om een gediversifieerde portfolio samen te stellen zodat financiële risico's goed worden afgedekt maar dat er nog een beetje rendement wordt behaald. Het is dus niet direct ene "geert" bij de KNRM die zegt we gaan zorgen dat we geld stoppen in clusterbommen.

Ik ben in ieder geval van mening dat iedere watersporter die op zee vaart een bijdrage verschuldigd is. Er komt een tijd dat je ze wellicht hard nodig hebt. Ik ben zelf een keer na bijna een uur zwemmen tegen de stroming in uit het water gehaald. Damn wat was ik blij die gasten te zien. Ze hebben zelfs mijn kite nog verderop uit het water gevist. ThumpsUp

Hee Wouter, jij hebt ook altijd mazzel...  (grinnik_kitesmiley)

Ps: hoe gaat het eigenlijk met dat board van jou?  (tong_kitesmiley) Hoor of lees er nergens iets over.  Huh
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #10 Juni 11, 2007, 05:44:20
edit2Rapporteer  
En dan nog ff ontopic: die gasten die daadwerkelijk het werk doen dus jou uit de zee plukken hebben met geld beleggen niets te maken. Zijn inderdaad onze en hun "leiders" die de boter op hun kop proberen zo goed mogelijk te verdelen....  (huilen_kitesmiley)
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #11 Juni 11, 2007, 15:56:16
edit2Rapporteer  
Als ik het zo zie doet zelfs oxfam-novib dit zelf. (Terwijl zij er zelf over beginnen.) Ik denk dus dat je dit de KNRM niet heel hard kan aanrekenen. (Alhoewel ze natuurlijk nu wel weten hoe het zit, en nu dus wel actie moeten ondernemen...)
Havoc

Geen avatar

Berichten: 63
Antwoord #12 Juni 11, 2007, 22:25:49
edit2Rapporteer  
Als je dit onethisch vind dan moet je uit principe nee zeggen als ze je een keer komen redden.
Dan sta je ergens voor! .....     maar denk dat de meeste die hier commentaar op leveren dit niet zullen doen.
shutterspeed

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #13 Juni 11, 2007, 23:16:10
edit2Rapporteer  
Indirect is alles in deze wereld aan elkaar gekoppeld. Het geld wat jij en ik op de bank brengen om te sparen, beleggen de banken ook in allerlei fondsen die niet altijd overeen komen met jouw ethische waarden en normen.
Mark Waroo

Berichten: 80
Antwoord #14 Juni 12, 2007, 02:46:34
edit2Rapporteer  
IJmuiden, 10 juni 2007
KNRM paste controversiële beleggingen aan
 


De KNRM is voor het bekostigen van het reddingwerk afhankelijk van donaties en een goed rendement op de spaartegoeden, maar wil dit niet bereiken door risicovolle of controversiële beleggingen en heeft ook in haar jaarverslag 2006 aangegeven dat het beleggingsbeleid daar waar mogelijk duurzaam en maatschappelijk verantwoord is.

Naar aanleiding van het onderzoek van Zembla naar de beleggingen van pensioenfonden, dat op 18 maart 2007 werd uitgezonden, heeft de KNRM onderzocht of in haar beleggingsportefeuille ook controversiële beleggingen bestonden in de fondsen bij de vermogensbeheerders Fortis, Morgan, Stanley, Theodoor Gilissen, Bank Insinger de Beaufort en ABN AMRO. De vermogensbeheerders hadden diverse aandelen in beheer van bedrijven, die in wapenindustrie of kinderarbeid bedrijfsactiviteiten ontplooien. In maart 2007 is direct contact gezocht met de vermogensbeheerders en opdracht gegeven controversiële beleggingen te vermijden. Daarnaast vindt er overleg plaats over de wijze waarop verder invulling kan worden gegeven aan het duurzaam en maatschappelijk verantwoord beleggen.

Het Zembla onderzoek van 10 juni, naar het beleggingsbeleid van banken geeft een soortgelijk beeld als bij de pensioenfondsen. In navolging van de opdracht aan de vermogensbeheerders, zal de KNRM zich verder beraden op een duurzaam en maatschappelijk verantwoord beleggingsbeleid en is voorstander van een betere omschrijving van het begrip ‘duurzaam en maatschappelijk verantwoord”.

Bron: www.knrm.nl
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 Juni 12, 2007, 14:09:14
edit2Rapporteer  
 Aan alle KNRM-leden:
stuur ze even een mailtje info@knrm.nl dat je blij bent dat ze dit gaan verbeteren

Ik heb ook meteen een betaalrekening bij de Triodos aangevraagd, en de ABN kan de pot op met hun landmijnen en giftige mijnbouw. Die overname, daar kunnen ze niet zoveel aan doen, maar dit geklootzak wel.
KITE ANGEL

Berichten: 293
Antwoord #16 Juni 12, 2007, 15:01:59
edit2Rapporteer  
Ik ben inderdaad ook wel van mening dat deze vrijwillige helden er niets aan kunnen doen en dat
deze mensen ook echt wel eens in het zonnetje gezet mogen worden  ThumpsUp
 
  Maar zonder deze mensen wordt het ook wel weer minder druk op de hotspots  (grinnik_kitesmiley) 


Dat is uiteraard een grapje  loser

ik wil er niet eens aan denken wat voor ongein wel niet dagelijks betaald wordt van eerlijk en voor goede doelen uitbesteed geld!

en denk dat als er echt goed onderzoek gedaan zou worden heel veel tegoeden bevroren zouden worden! en dat er echt superveel mensen ineens echt moeten gaan werken voor hun geld ipv dat geld verkrijgen door of hun producten door kinderhanden te laten fabriceren, of lekker de wereld te vergallen door investeringen in bommenfabricanten en natuurlijk iedereen is daar tegen NOT!! NOT!! NOT !!
Er zijn zo f*cking veel mensen die daar lachend rijk van worden en tsja zolang er niets aan gedaan wordt
lachen die lui nog harder en worden ze gepakt maakt ze niets uit, hun vrienden maken wel weer nieuw geld met die zelfde praktijken alleen in andere investeerderskringen  (shame_kitesmiley)


GRTZ Eddy
Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #17 Juni 12, 2007, 16:27:16
edit2Rapporteer  
Er zitten tegenstrijdigheden in natuurlijk.. maar zulke diensten met zulk professioneel materieel kun je niet betalen van een €17,50 per jaar per redder aan de wal. Op subsidie hoef je al helemaal niet te rekenen. Het wordt op deze mannier gestimuleerd door onze "lieve" regering.

Zolang ze levens blijven redden redden in 12m hoge golven zijn de opstappers de echte helden en deze blijf ik steunen.

KNRM wil geen subsidie van de overheid omdat ze zich dan aan regels moeten gaan houden die ze niet willen. Overheid heeft het wel aangeboden dus.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.