Voor beginners..., van beginners.

Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Augustus 10, 2007, 02:14:51
edit2Rapporteer  
Heren en dames,

Gisteren ben ik begonnen met de cursus kitesurfen. Nu wil ik van de hele cursus hier een topic aanmaken met de dingen die we gedaan / geleerd hebben en met de gemaakte foto's op die dag. Dit topic is vooral om aan te geven, dat er toch heel veel meer bij komt kijken dan alleen even op het board stappen en gaan met die  Joepie

Gisterenochtend vroeg om 06.00 uur vertrokken om af te reizen naar het Lipno-meer(Tsjechie) Hier zou ik samen met een vriend voor 2 dagen heen gaan om de eerste lessen te nemen. In totaal hebben we tussen de 3 en 7 dagen les(afhankelijk hoe snel we zijn)

Na een reis van 3,5 uur(woon zelf in Tjsechie ;-) ) aangekomen bij het Lipno.... Ons gemeld op de camping, tent opgezet en gelijk door naar de surfschool. Zoals we zelf al verwacht hadden konden we weinig doen....... GEEN WIND!! Terwijl de voorspellingen anders waren. Jammer maar helaas dan maar op het terras gaan zitten en genieten van het uitzicht en een koud biertje.

Om 13.30 uur werden we gebeld door de instructeur. Er was inmiddels genoeg wind om iets te gaan doen!!  YeSS We hebben de eerste les doorgebracht op een weide.

Les1.
- begonnen met een kleine normale kite met een oppervlakte van 2 meter. Allereerst uitleg van de kite en daarna de het optuigen ervan. De bedoeling van deze kite was om het gevoel krijgen met de vlieger en het gevoel krijgen van de besturing(door middel van 8tjes draaien + met 1 hand oefenen) en uitleg van het windvenster. Toen we dit onder controle hadden moesten de de vlieger 360 graden draaien en met de hand de bar terugdraaien en de kite onder controle houden. Kite daarna naar de hoeken van het windvenster laten vliegen en langzaam laten zakken en weer omhoog halen. Zijn allemaal geen schokkende dingen, maar komen later wel allemaal weer terug.






Na dit allemaal gedaan te hebben zijn we overgestapt op een grotere kite(3,5m) en moesten we een trapeze om. Nu iets meer uitleg gehad omdat we nu al met het principe van de echte kite gingen oefenen. Allereerst uitleg gehad over de bar / depower / rem?? / veiligheidshendel / noodhendel. Daarna begonnen met het afrollen van de bar en het uitlopen van de lijnen dat ze allemaal juist voor de vlieger komen te liggen.





Na alles klaar te hebben waren we ready for take off!!  Joepie Kite ingehaakt en omhoog ermee. Opdracht was om de bar aan te halen bij het draaien en te laten vieren als de draai gemaakt was. Ik moet zeggen.... dat viel nog niet mee. Constant haalde ik die dingen door elkaar en voor mijn gevoel was de vrij posite van de bar ver weg(hield dus constant de power in de kite) Na een aantal ploffen op het veld en met behulp van de assistente begonnen we het aardig onder controle te krijgen. Wat daarna allemaal geoefend

- 8tjes draaien
- de kite boven houden en kleine 8tjes draaien met 1 hand
- kite 360graden draaien en daarna de bar ronddraaien zodat de lijnen weer recht hangen ( ListenToMe LET OP  schater draai de bar dan geen 180 graden terug omdat de besturing dan omgedraaid is....  (grinnik_kitesmiley) snapte er eerst geen ene r**t van en dacht dat het te maken had dat mijn lijnen in de knoop zaten
- de kite op de grond laten vallen met zijn kop naar beneden. Met de stuurlijnen deze dan omhoog trekken, 1 stuurlijn korter houden, zodat de kite omdraait in de lucht en je zo de mogelijkheid hebt op een herstart. HEEL ERG HANDIG DIT. Ik weet dat het in het water iets anders is, maar toch vond ik het een heerlijk gevoel dat het op het land lukte.
- het gebruiken van de veiligheidshendel zodat de kite aan de safetylijn hangt.
- het gebruiken van de noodhendel waana de kite compleet losschiet en in elkaar zakt en het daarna weer in elkaar zetten van alles.  ThumpsUp
- het lopen met de kite wanneer deze is gepositioneerd in de hoek van het windvenster.





Het leukste vond ik het oefenen van de start zoals deze in het water moet zijn. bv. naar links. Op de grond zitten met de houding zoals je het board aan je voeten hebt. De kite positioneren om 13.00 uur daarna de bar aantrekken en naar links sturen totdat deze bijna naar beneden is gericht.... bar laten fieren(hoe schrijf ik dat?) en de kite schiet naar beneden de bar weer aantrekken en naar weer naar links draaien.... als deze bijna op de posite naar boven is laten fieren en de kite trekt je van de grond af....  Joepie Echt een heerlijk gevoel is dit.

Eigenlijk is dit zo ongeveer wat we alles in 3 uur hebben gedaan. Vandaag was het plan om verder te gaan, maar de weersverwachtingen waren 's nachts helemaal veranderd en dus geen wind...  ThumpDown

Nu gaan we zondag verder op het strand en in het water.

- bodydragging
- waterstarten / landen

Hier nog een paar pics van gister.








Excuseer mij voor eventuele verwarringen van benamingen etc. Heb zoveel informatie moeten verwerken in het Tsjechisch / Engels dat dat nog niet helemaal is blijven hangen.  InLove Opbouwende kritiek is dan ook voor mij en andere beginners van harte welkom.

Gr,
Ronald
ijbe
Gast
Antwoord #1 Augustus 10, 2007, 03:36:17
edit2Rapporteer  
Super hey ! Een mooi verslag ook, ik moet zeggen dat het allemaal heel professioneel klinkt, zeker wel een kwaliteitsles volgens mij !
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #2 Augustus 10, 2007, 14:56:59
edit2Rapporteer  
Dankjewel. Vind het allemaal vrij moeilijk te verwoorden omdat ik de juiste termen er niet voor weet. Misschien goed om dit door de meer ervaren kiters aan te geven. Kan ik er gelijk weer iets van leren. ;-)

Lessen worden in mijn ogen ook professioneel gegeven. Nemen rustig overal de tijd voor en is in een relaxte sfeer.

Gr,
Ronald
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #3 Augustus 10, 2007, 16:02:51
edit2Rapporteer  
Mooi dat je dit doet! Succes verder!
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #4 Augustus 10, 2007, 18:17:51
edit2Rapporteer  
Veel moeite gedaan om een leuk verslag te maken,...................en het is gelukt ThumpsUp
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #5 Augustus 10, 2007, 18:25:51
edit2Rapporteer  
dat ziet er nettjes uit!!!
ik kan niet w88 tot je gaat springen!!!
kentyman

Berichten: 2093
Antwoord #6 Augustus 10, 2007, 21:06:08
edit2Rapporteer  
super topic!

maarreh, kiten met bier op?! :-)
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #7 Augustus 10, 2007, 21:11:44
edit2Rapporteer  
ja ligt er natuurlijk aan hoe veel maar moet kunnen toch...
vraag maar aan tom gaat prima!
krijgt altijd netjes 3biertjes mee en dat gaat super.
als je 16 ben en bv niet veel bier drinkt kun je ook van 3 biertjes wel iets voellen maar als je iets meer drink ervaring heb kan het volgens mij best!!!MET MATEN NATUURLIJK!!!!!!!!
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Berichten: 2367
Antwoord #8 Augustus 10, 2007, 21:14:24
edit2Rapporteer  
o ja en ik drink zelf helemaal niet...dus ik hoef niets goed tepraten!!!
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #9 Augustus 10, 2007, 21:21:08
edit2Rapporteer  
super topic!

maarreh, kiten met bier op?! :-)

Ja, we hadden er maar eentje genomen om de teleurstelling wat lichter te maken.... ;-) 230km gereden, 2 dagen vrij genomen en dan aankomen en horen dat het waarschijnlijk niks ging worden. Achteraf inderdaad maar goed dat we een biertje hadden besteld en dat we niet gelijk aan de Tsjechische Becherovka zijn gegaan.  Joepie YeSS Joepie
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #10 Augustus 11, 2007, 19:19:22
edit2Rapporteer  

Achteraf inderdaad maar goed dat we een biertje hadden besteld en dat we niet gelijk aan de Tsjechische Becherovka zijn gegaan. Joepie YeSS Joepie


Man doe mij ook zo'n Becherovka of zoals ons wintersportgroep altijd zeggen befmeroskam.
Wat extra suiker erbij en dan ff een paar dagen staan en hupskakewe achterover slaan.

Maar leuk stukkie.
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #11 Augustus 16, 2007, 02:49:47
edit2Rapporteer  
We gaan ons opmaken voor dag 2. :-) Ik heb er zin in en de vooruitzichten zijn goed! Morgen het water in.

http://www.windfinder.com/forecast/lipno_lake

Ik hoop van het weekend hier dan weer een update te plaatsen. Moet alleen morgen even iemand charteren die de foto's gaat maken.  Joepie

Gr,
Ronald
junil

Berichten: 110
Antwoord #12 Augustus 17, 2007, 01:54:50
edit2Rapporteer  
ziet er goed uit, ga binnenkort ook even een lesje scoren, maar niet in Tsjechie Wink
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #13 Augustus 17, 2007, 03:00:38
edit2Rapporteer  
Zo we zijn weer terug van dag 2. De vooruitzichten waren perfect. Vanaf 11.00 uur tot 's avonds aardige wind voorspelt, dus vol goede moet naar het Lipno!  ThumpsUp

Vanochtend om 07.00 uur vertrokken om weer de reis van 3 uur te maken. Afgelopen keer heb ik gereden, dus was nu de ander aan de beurt om te rijden.... Dat heb ik geweten! Wat rijdt die gozer als een ******** Kort op de voorganger, inhalen in dode bochten en gewoon niet kunnen rijden.... Nu rijdt er hier ongeveer 90% van de mensen als een krant, maar het is niet fijn er naast te zitten.  (geschokt_kitesmiley)

Na een turbulente rit aangekomen bij het Lipno en het was net begonnen met een lekker briesje. Kite uitgepakt en oppompen maar... helaas was de kite niet helemaal jovel, dus kwam er een andere voor. Een "merk onbekend" 8.5 meter. Kite oppompen, bar bevestigen en dan wat uitleg. 1 moest de kite vasthouden en het water inlopen en de instructeur ging met de ander het water in. In het water naar de hoek van het venster en dan langzaam de kite omhoog laten. Mijn werk zat erop en ik kon langs de kant mee gaan lopen en aanschouwen wat hun deden.

Omdat het aanlandige wind was eerst proberen vergenoeg het water in te komen met bochtjes naar links. Daarna hetzelfde als dat we op het land hadden gedaan. Achtjes draaien maar nu in het water en de instructeur als een rugzak meeslepen(bodydragging). :-) Helaas was de wind nog niet sterk genoeg en en kite plofte uit de lucht in het water. Door de instructeur van een nood een deugd gemaakt en overgegaan op de uitleg van Self-rescue.  ListenToMe  ThumpsUp 1 stuurlijn pakken en deze om de bar heendraaien totdat de kite gedraaid in de wind ligt, daarna alle lijnen erbij pakken en deze om de bar binden totdat je bij de kite uitkomt. De kite omdraaien en deze kan je dan als boei gebruiken om naar de kant te komen... Ik moet zeggen, dat opwinden van de lijnen om de bar al zwemmend erg zwaar vond en ik was blij dat ik de kite als drijfzak kon gebruiken.

Later trok de wind FLINK aan en was zelfs zeer krachtig voor een korte periode. Hierbij trokken we onszelf tot aan ons benen uit het water wat al een aardige kick gaf. Omdat we langs het strand afgingen moesten we elke keer teruglopen. Hierbij hebben we geoefend de kite aan de zijkant van het windvenster te houden en zo met kite al een paar 100 meter teruglopen!! Ook dit is reuzezwaar omdat het meer vol stenen ligt.

Goed alles ging goed en aardig, maar toen kwam het..... We namen de kite onder ons arm en liepen dan terug. Bar afwikkelen en weer het water. Mijn kameraad was aan de beurt en ik stond in het water met de kite in mijn hand... De instructeur en mijn kameraad keken allebei naar de kite en ik liet deze los..... Ik volgde de kite naar boven en zag hem een keer flink duiken en weer als een raket omhoogvlieg en daarna weer met een harde klap op het strand ploffen....... aan de rand in het water lag ook mijn kameraad met zijn bril voor op zijn neus en half in de kreukels..... Ik heb het niet gezien, maar naar het schijnt heeft hij zijn eerste Kiteloop gemaakt en kwam helemaal uit het water om later hard neer te smakken..... Eigenlijk mijn schuld omdat ik de kite te snel had opgelaten en niet op het teken had gewacht.....

Na dit een pauze ingelast en daarna was de wind eigenlijk zo goed als verdwenen.... Vanaf 14.30 nog wel gewacht op wind, maar helaas....... :-(

Volgende keer komt dan bodydragging met 1 hand en.... waterrelaunch en STAAN OP HET BOARD!!!!  Joepie

Ik had nog een aantal foto's gemaakt, maar deze heb ik het dak van de auto vergeten en ligt nu ergens in de berm waarschijnlijk.... Kijken hoe ik dat de volgende keer ga organiseren.

Gr,
Ronald

Erik P

Geen avatar

Berichten: 5
Antwoord #14 Augustus 18, 2007, 18:04:38
edit2Rapporteer  
Ok klinkt goed!

Ben zelf ook van plan toch even wat les te nemen om het een en ander wat soepeler laten te verlopen! Misschien combineer ik vakantie wel met les dus is mijn 1e vraag: is er een internet site oid van de kite school waar jij zit. 2e: is het veel goedkoper aldaar? 3e: Goeie plek om te leren of kan je beter in nederland zitten?
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #15 Augustus 20, 2007, 00:21:06
edit2Rapporteer  
Ok klinkt goed!

Ben zelf ook van plan toch even wat les te nemen om het een en ander wat soepeler laten te verlopen! Misschien combineer ik vakantie wel met les dus is mijn 1e vraag: is er een internet site oid van de kite school waar jij zit. 2e: is het veel goedkoper aldaar? 3e: Goeie plek om te leren of kan je beter in nederland zitten?


Hoi,

Internetsite is www.airush.cz Alleen is deze site in het Tsjechisch. De cursus die ik volg kost Eur 285,- omgerekend en daarvoor kunnen we net zo vaak komen als dat nodig is. Dus als we alles helemaal onder de knie hebben. Materiaal is bij het lesgeld inbegrepen.

Als je hier niet woont zou ik toch beter les nemen in Nl. Nadeel heir is dat je zo 2 weken zonder wind zit en dan heb je dus geen les gehad! Ik baal er zelf ook wel een beetje van. Afgelopen 3 weken is er eigenlijk niet 1 dag geweest met echt constante wind.

Gr,
Ronald
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #16 Augustus 29, 2007, 01:12:31
edit2Rapporteer  
Even.... maar dan ook heel even..... voelde ik mij de gelukkigste man ter wereld. Hou 30x per dag het weer nu in de gaten en check het weekend.

http://www.windfinder.com/forecast/lipno_lake

Helaas pindakaas..... eindelijk genoeg wind gaat de instructeur lekker 2 weken kiten in Egypte!! Kan echt niet wachten om eindelijk het water op te gaan.

Up date laat dus weer even op zich wachten.

Gr,
Ronald
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #17 Augustus 29, 2007, 04:43:59
edit2Rapporteer  
Ok, ff chillen man!!!! De situatie, zoals door jou besproken, klinkt best heftig!

Goed dat je de self-rescue gedaan hebt, zijn er denk ik maar weinig die dit gedaan hebben, ik niet, heb gelukkig goede maatjes.
Volgens mij krijg je prima les!
Die kiteloop is natuurlijk minder, denk eens na over de mogelijke gevolgen.

Kiteboarden is leuk, maar blijf altijd voorzichtig, 1 domme fout kan je leven kosten, scherp blijven dus!
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #18 Augustus 29, 2007, 14:16:05
edit2Rapporteer  
Ok, ff chillen man!!!! De situatie, zoals door jou besproken, klinkt best heftig!

Goed dat je de self-rescue gedaan hebt, zijn er denk ik maar weinig die dit gedaan hebben, ik niet, heb gelukkig goede maatjes.
Volgens mij krijg je prima les!
Die kiteloop is natuurlijk minder, denk eens na over de mogelijke gevolgen.

Kiteboarden is leuk, maar blijf altijd voorzichtig, 1 domme fout kan je leven kosten, scherp blijven dus!

Was inderdaad in minder fijne ervaring die goed is afgelopen. Laten we zeggen een harde leerschool.

Persoonlijk ervaar ik nu dat die lessen gewoon ECHT nodig zijn. We leren zoveel wat eigenlijk als je het doet vanzelfsprekend is, maar je moet het wel weten / uitgelegd krijgen. Zeker zo'n self-rescue moet iedereen een keer gedaan hebben. Op het water is het gewoon supermoeilijk om dit alles op te rollen richting de kite. Heb hier ook al verhalen gelezen over mensen met zwemmen verstrikt raakte in de lijnen. In mijn ogen dus niet verkeerd om dit leren.

Het kost wat, maar ik weet zeker dat elke euro zich later in heel veel plezier gaat uitbetalen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.