vraagje aan alle "loopers"

Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Augustus 11, 2007, 12:32:36
edit2Rapporteer  
hallo,

Binnenkort wil ik mijn eerste kiteloop gaan doen.
nu heb ik al veel gelezen en gezien over hoe dit te doen.
toch blijft het wat eng om een eerste keer te gaan doen.
Nu heb ik 2 scenario's in m'n gedachten;

1 The easy way: vanuit stilstand kite op 12 uur en rustig rond laten draaien bij zwakke, matige wind (4-5)
(beste beginoptie denk ik..... (grinnik_kitesmiley))

2 The hard way:  vanuit hoge vaarsnelheid kite naar 1100 brengen en daarna 3 mtr springen en dan achterwaarts mijn waailap 360 smijten bij krachtige wind (6-7) en maar zien hoe ik met m'n kadavar land.  (slechtste optie, denk ik....   (grinnik_kitesmiley)(geschokt_kitesmiley)

welke ervaren die-hard kan mij vertellen hoe hij/zij de eerste loop heeft gemaakt?


dank je!
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #1 Augustus 11, 2007, 12:42:19
edit2Rapporteer  
Beste om te beginnen met loopen is met 5bf en een 10 of 12m.

Spring zoals je normaal springt.
Als je op je hoogste punt hangt en de kite staat nog op 13.00 of 11.00 en je voelt dat je gaat zakken dan trek je de kite gewoon door naar achteren, dus trek je achterste hand goed aan.
Bij de landing punt van het board naar de kite en gewoon meegaan met alles.
Klets je op het water dan heb je niet hoog genoeg gesprongen.

Zo bouw je vertrouwen op en leer je de beweging kennen.

Uitgehaakt,

Vaar met een goede snelheid.
Even recht staan en uithaken.
Achterste hand tegen het depowertouw aan.
Voorste hand breng je naar het einde van je bar aan de kant waar je je achterste hand hebt.
Even aankanten en loopen die hap.
Laat je mee sleepen met je kite, kijk ook naar je kite als die loopt dan kan je beter timen met landen.
Ook hier weer punt van je board naar de kite met landen.

Met uitgehaakt loopen kan je de bar loslaten als het niet goed gaat, wel is het iets moeilijker en heb je meer lef nodig.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #2 Augustus 11, 2007, 13:12:39
edit2Rapporteer  
die eerste loop die hahahaha beschrijft is trouwens een megaloop, geen snel loopje
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #3 Augustus 11, 2007, 13:27:26
edit2Rapporteer  
Bij 5bf en een 10 of 12m is het echt geen megaloop hoor.
Je hangt misschien 3m hoog.

Gewoon een rustige oefen loop.
Passie

Berichten: 3397
Antwoord #4 Augustus 11, 2007, 13:32:55
edit2Rapporteer  
he arno. ik vaar nou met die torch 2 12m. en als ik die loop en 't waait aardig.. looptie heel langzaam en komthij niet meer boven.. hoewel ik met me 9 torch 3 gewoon super kan loopen

heb 't over ingehaakt en hoog
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #5 Augustus 11, 2007, 14:42:23
edit2Rapporteer  
Ik zou zeker voor de uitgehaakt loop gaan, die is toch net even wat minder heftig.

Wat je ook kan doen is dat je je kite na een sprong in een downloop trekt, waardoor je naar de andere kant weg vaart. je maakt een transition dus. Je begint dan met de kite in een loop te sturen als je al weer op het water bent, en je doet dit steeds eerder, totdat je hem in de lucht kan maken.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #6 Augustus 11, 2007, 14:45:31
edit2Rapporteer  
Loopen doe je met kleine kites, 7, 8, 9m  hoe sneller hoe beter.

Klopt van die 12m  is te traag, lukt alleen uitgehaakt loopen met de 12m.

Ik loop met mijn 12m andere kiteloops als met de 9m.

slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #7 Augustus 11, 2007, 14:46:54
edit2Rapporteer  
Ik zou dus niet voor de uitgehaakte loop gaan omdat dat juist wel heftiger is.

Je kan zien dat kiters die antwoordt geven zelf dus niet kunnen loopen anders hadden ze het wel begrepen.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #8 Augustus 11, 2007, 15:07:47
edit2Rapporteer  
IK heb indd met de 13 mtr, dat ik dus echt op het water knal. Ik spring dus waarschijnlijk niet hoog genoeg. Ik mis net dat kleine stukje lift, om relaxed te kunnen landen...

Hopen dat het vd week hard genoeg waait voor de 9, dan gaan we het ff met die proberen.

Thanks voor de heldere uitleg!! ;-)
emieck

Berichten: 503
Antwoord #9 Augustus 11, 2007, 15:12:44
edit2Rapporteer  
dus je kan het beste loopen met een kleinere maat, in mijn geval een tribal II 8m2, en dan gewoon ingehaakt loopen? en dan dus al bij wat stevigere wind?

thnks
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #10 Augustus 11, 2007, 15:28:03
edit2Rapporteer  
Met een kleinere kite is de draaicirkel snel, dus krijg je sneller lift voor de landing.

Je kan met kleinere kites haast niet uigehaakt loopen omdat de kite dan te snel is.
Uitgehaakt loopen gaat juist weer goed met een bv een 12m.

Met een kleinere kite loopen leren moet je wel goed opletten dat je normaal gepowerd bent.

En loopen is all the way, dus trek je de bar aan dan hou je hem ook aangetrokken, er is geen weg terug als je gaat.
Ga je twijfelen dan val je, ook als je valt laat je de kite doorloopen, dan val je minder hard.
emieck

Berichten: 503
Antwoord #11 Augustus 11, 2007, 15:39:35
edit2Rapporteer  
oke bedankt!
emieck

Berichten: 503
Antwoord #12 Augustus 11, 2007, 15:42:24
edit2Rapporteer  
maar ken je hem eigenlijk het best als je bijv links vaart, dat je m dan dus naar rechts over de top stuurd en m meteen door trekt naar een loop, dus dat je m eigenlijk op t hoogste punt loopt of ken je beter beginnene  om m wat lager te loopen, bijv bij je landing?
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #13 Augustus 11, 2007, 15:46:56
edit2Rapporteer  
in weinig wind, loop ik liever uitgehaakt met mijn 11meter. De kite loopt dan tenmiste rond en je hebt nog een beetje lift voor je landing en tijd om je hand weer aan de goede kant van de bar te zetten!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #14 Augustus 11, 2007, 15:47:28
edit2Rapporteer  
hmmm.  ik zie dat mijn vraag bij vele andere ook speelt. loser

bedankt alvast voor de reactie
ik neem jullie tips mee het water op!
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #15 Augustus 11, 2007, 15:48:52
edit2Rapporteer  
Ken..kan..kun.

KAN je hem..

Als je over je hoogtepunt heen bent dan trek je de kite door naar achteren.

emieck

Berichten: 503
Antwoord #16 Augustus 11, 2007, 15:49:49
edit2Rapporteer  
oke tjill
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #17 Augustus 11, 2007, 15:50:56
edit2Rapporteer  
Zo zie je dat iedereen zijn eigen manier van aanleren heeft.

De ingehaakte kiteloop die ik beschrijf is de basis voor de Rubenloop.

Tevens ook de gevaarlijkste kiteloop die er is, maar wel de vetste..

Bij de Rubenloop moet je onderaan beginnen.
Dus 2 a 3m hoog springen met een 9 of 10m kite en dan normaal gepowered zijn, na je hoogtepunt de kite doortrekken naar achteren.
Zo leer je het en bouw je vertrouwen op.

Je zal zien dat je steeds hoger durft te springen, en steeds meer wind durft te nemen.

Totdat je (als je grote ballen hebt) met 7bf en een 7 8m kite naar 10m springt en dan langzaam je kiterond trekt ala Ruben styl...

Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...

Het is wel zo dat loopen met 7 a 8bf en een 7 of 8m kite eigenlijk makkelijk is maar je moet het wel durven en dat is het hem nu juist....

HEB JIJ DE BALLEN ERVOOR ......
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #18 Augustus 11, 2007, 15:50:59
edit2Rapporteer  
@emieck, in het begin de loop zo laat mogelijk trekken. Hoe eerder je de loop trekt hoe meer pull je krijgt. In het begin dus jumpen en ipv terugsturen, de kite doortrekken in een loop!

Zowiezo kan je het best beginnen doormiddel van een downloop van vaarrichting veranderen, dan wen je aan de kracht:) Zo heb ik het in ieder geval geleerd
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #19 Augustus 11, 2007, 16:19:56
edit2Rapporteer  
als je met grotere maat loopt heb je zoals arno zegt idd geen lift voor je landing, je land echt hard neer in een voorwaartse beweging, denk om je knieen als je dit doet, als je je board niet mee draait met de richting die je gaat, kan je ontzettende rare draaien maken metj e benen en enkel en knieen
-christian-

Berichten: 78
Antwoord #20 Augustus 11, 2007, 16:46:33
edit2Rapporteer  

Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...


en wat gebeurt er met die andere 4%....??? loser
Borec

Geen avatar

Berichten: 70
Antwoord #21 Augustus 11, 2007, 16:51:49
edit2Rapporteer  

Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...


en wat gebeurt er met die andere 4%....??? loser

Die kan het niet meer navertellen...... ;-)
roeb
Gast
Antwoord #22 Augustus 11, 2007, 17:39:02
edit2Rapporteer  

Het is een lange pijnlijke weg die je gaat afleggen, 95% haakt af, maar 1% haalt de Rubenloop en dat is Ruben zelf...


en wat gebeurt er met die andere 4%....??? loser

Die kan het niet meer navertellen...... ;-)

lol

Maar uitgehaakt loopen met een kleine (goed gepowerde) kite raad ik ook af.. Ik had van de week een flinke salto gemaakt op die manier  (geschokt_kitesmiley)

Het zag er wel spectaculair uit  schater
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #23 Augustus 11, 2007, 17:48:30
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf nu ook aan het leren om te loopen. Downloop om van vaarrichting te veranderen is inderdaad een goede. Een andere tussenstap, die ik nog van niemand heb gehoord hier, is recht downwind varen en je kite loopen. (Die wordt op de progression-advanced dvd aangeraden.)
Ik kan nu (Sinds 2 weken) een mini kiteloop (+/- 50 cm hoog en 4 meter ver) door met eigenlijk net te weinig wind om fatsoenlijk te varen op een lichtwer board en een 12 meter kite hard aan te kanten en dan terug te sturen tot je hem niet meer houdt. Hij begon bij mij te lukken vanaf het moment dat ik niet meer keek of mijn kite wel rond ging, maar keek waar ik ging landen. (Die kite loopt wel als je de bar maar scheef houdt...) focus op het voordewind draaien van je board. De crashes die je op deze manier maakt zijn niet hard. Nu nog langzaam opbouwen naar het echte werk...

Een klein filmpje op youtube om te laten zien hoe lullig sprongetje het is:

http://www.youtube.com/watch?v=YLyH0h2HzuQ
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #24 Augustus 11, 2007, 18:55:05
edit2Rapporteer  
Iedereen kiteloop verstaafd......kicke dan....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.