Review Helix 9 en 12.

KiteDemon

Berichten: 6806
Augustus 19, 2007, 20:44:54
edit2Rapporteer  
Om te beginnen wil ik melden dat de Helix niet echt te vergelijken is met bestaande kites. Om te beschrijven wat het is en hoe het voelt, zou ik het omschrijven als een SLE met echte C-shaped handling en feedback. Het is geen C met de karakteristieke eigenschappen van explosieve boost en agressie, maar de handling en feedback op de bar komt hier wel heel dicht in de buurt. Het is een SLE met alle voordelen van een SLE maar voelt totaal niet zoals de SLE's, die ik voorheen heb gevlogen. De techniek voor deze kite is dan ook een kruizing tussen C en SLE.
Zelf altijd C's en SLE's gevlogen dus het was niet moeilijk om mij aan te passen aan de kite om deze door te hebben.

De effecten van dit aparte design zijn duidelijk te voelen. Ongekende stabiliteit voor een SLE. Degene die deze kite geïnverteerd krijgt is of geniaal, of een verschikkelijke sukkel. Ongekende upwind performance. Het design laat je makkelijk en extreem hoog aan de wind lopen. Lineaire bardruk en stuureigenschappen die ook in gedepowerde toestand nog hetzelfde aanvoelen. Alles aan deze kite voelt even smooth en gecontroleerd. Opvallend is het springen met dit design. In gepowerde omstandigheden zal elke C, SLE of Bow je altijd aardig downwind doen zweven. Dit design geeft je extreem veel vertikale lift zonder je je helemaal downwind mee te laten zweven. Je gaat omhoog, blijft erg lang hangen om vervolgens enkele meters verder te landen van waar je had afgezet. Dit is iets wat ik in nog geen enkele andere kite ben tegen gekomen.
Het design geeft ook in minimale omstandigheden al erg veel lift, iets wat ik altijd heb gemist bij bows en SLE's en daarom altijd C's in de grotere maten erbij heb gehad.

Naish voert voor alle maten dezelfde 20 inch bar, dus aan 1 bar heb je voldoende voor al de verschillende maten, en deze kan 1 op 1 worden overgezet naar een ander maat zonder te hoeven verstellen.
De eerste lichting kites is nog niet uitgerust met de bar die erbij zou moeten horen. Wel een verschuifbare stopper maar een rommelige depowerstrap met freestyle safetyleash. Mij te veel meuk voor mijn neus, dus heb gelijk mijn Best barupgrade ertussen gezet. Over 4 weken komen Naish barupgrades binnen zodat dit minpuntje kan worden recht gezet.
Tweede minpunt vind ik de lijnlengte. 20 meter vind ik tocht te kort dus heb 5 meter extenties ertussen gezet, wat ook de hangtime ten goede komt. Maar lijnlengte is persoonlijk dus ieder voor zich waar men mee wil varen.

De kite komt in 1:1 setup uit de tas maar kan kan snel en makkelijk omgezet worden naar 2:1 als men dat nodig vindt. Persoonlijk ik de 2:1 setup bagger dus dat vergeten we maar ff helemaal.
Verder kan je door de pigtails die aan het uiteinde van de tip van de kite zitten, de draai- en stuursnelheid aanpassen. De bardruk zal verder altijd constant en gelijk blijven. Door de knoopjes aan de tip te verstellen kan je de krachtverdeling over het doek, meer naar de TE of meer naar het midden van de kite stellen. Het knoopje het dichtst tegen de kite resulteerd in iets lichter sturen en sneller draaien van de kite. Perfect voor in de golven.
Het uiterste knoopje het verst van de kite brengt de kracht over het doek meer naar het midden van de kite, en dat resulteerd in iets minder snel draaien van de kite maar meer power en lift voor zware hangtime.

De Helix 9.
Ik heb de kite 2 volle dagen gevlogen tussen 17 en 25 knopen.
Het is de vervanger voor mijn BoxerSLE 9 en de Helix is stukken krachtiger en duidelijk een performance-apparaat. Ik vind de kite groter aan voelen dan de BoxerSLE en de 9 kan je beter vergelijken met een 12 C wat betreft power en handling. De Helix heeft duidelijk meer PK's per m2 dan de BoxerSLE, maar erg makkelijk controleerbaar.
Sturen gaat uiterst smooth en de kite draait niet om zijn middenas zoals de meeste bows en SLE's, maar meer om de tip voor goede constante power in de bocht.
De lift die deze kite genereerd is maximaal  en vooral vertikaal. Bij springen wordt je niet zo agressief van het water gerukt als bij C's, maar meer in slowmotion. Maar eenmaal los dan blijft de kite je vertikaal doorliften om vervolgens erg lang te blijven hangen zonder helemaal downwind meegenomen te worden. De landingen zijn floaty en super zacht. Feedback op de bar voelt helemaal vertrouwd C-shapedachtig, iets wat ik bij SLE's en bows altijd heb gemist.
Ik vaar de de kite eigenlijk als een C-shaped, dus gepowerd tegen de stopper. Wordt het allemaal te heftig dan schuif je gewoon de stopper wat omhoog  voor extra depower en ruimte om de vlagen op te vangen.
Met loopen kan zelf bepalen hoe heftig je het maakt, door de postie van de stopper te verplaatsen. Sta je goed gepowerd en wil je dikke pull bij ingehaakt loopen, dan trek je de stopper naar beneden om de kite gepowerd te houden in de loop.


De Helix 12.
De 12 is mijn lichtweerwapen. En terecht!!!
In de lowend komt duidelijk naar voren hoe efficiënt het design daadwerkelijk is. Ik vergelijk de lowend van de 12 met een RavenII 16!! De 12 laat je minimaal even snel varen als met een RavenII 16, en het voordeel van de 12 is dat deze in de lowend al een stuk hoger aan de wind loopt dan de RavenII 16.
Omstandigheden: wind 11-15 knopen met in de loop van de dag afnemend. Perfect om te testen waar ik deze kite voor heb gekocht. Met de 12 heb ik een kite die mij even snel op het water laat staan als een RavenII 16. Maar dan met super smoothe handling , speelsheid, verassend wat lift en superieure upwind performance.


Conclusie: Naish heeft wel degelijk iets bijzonders op de markt!! Maar belangerijk......met de Helix hebben ze buiten de performance er ook een heel goed gevoel in kunnen verwerken. Het zijn heerlijke kites met als enige beperking de rider zelf.


Fer
http://www.slufterhufters.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=29
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #1 Augustus 19, 2007, 20:58:06
edit2Rapporteer  
Rikketikketik...

Goed verhaal, ben best wel benieuwd hoe 'nieuw' zo'n ding is/vliegt
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #2 Augustus 19, 2007, 20:58:44
edit2Rapporteer  
Daar zat ik op te wachten een goed verslag van de helix

Maar je zeg dat hij groter en krachtiger aanvoelt als je boxer betekent dat ook dat je in lowend wat in moet leveren.
Ik heb je zien varen op de slufter met je helix en mij viel wel op dat de hangtime wel ok was
Ik zelf heb al met de 12 gevaren en vond het inderdaad de eerste kite met een mix van bow en c
Groeten over 2 weken helix piloot
Go kite or go home

Berichten: 16
Antwoord #3 Augustus 19, 2007, 21:04:25
edit2Rapporteer  
Mooi en duidelijk verhaal Fer,

Mijn vraagje aan jou als ervaren kiter... Ik ben een beginner en wil alles nieuw kopen. Is de Helix 12 een goeie beginners kite?.. dit in combinatie met een Nobile 555.. Geld speelt voor mij geen rol.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #4 Augustus 19, 2007, 21:23:23
edit2Rapporteer  
Daar zat ik op te wachten een goed verslag van de helix

Maar je zeg dat hij groter en krachtiger aanvoelt als je boxer betekent dat ook dat je in lowend wat in moet leveren.
Ik heb je zien varen op de slufter met je helix en mij viel wel op dat de hangtime wel ok was
Ik zelf heb al met de 12 gevaren en vond het inderdaad de eerste kite met een mix van bow en c
Groeten over 2 weken helix piloot

Lowend is juist beter dan de BoxerSLE en van de highend kan ik nog weinig zeggen, maar heb een vermoeden dat deze voor de 9 waarschijnlijk rond de 35 knopen zal liggen.
LINK

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #5 Augustus 19, 2007, 21:25:37
edit2Rapporteer  
Ok  Fer, op naar de shop maar weer loser
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Augustus 19, 2007, 21:27:25
edit2Rapporteer  
Mooi en duidelijk verhaal Fer,

Mijn vraagje aan jou als ervaren kiter... Ik ben een beginner en wil alles nieuw kopen. Is de Helix 12 een goeie beginners kite?.. dit in combinatie met een Nobile 555.. Geld speelt voor mij geen rol.

In opzicht van power misschien niet zo'n goede beginnerskite, maar betreft stabiliteit en voorspelbaarheid heel goed te doen voor een beginner. Daarbij kan je zelf bepalen hoe krachtig je de kite wil varen.
audi

Berichten: 752
Antwoord #7 Augustus 19, 2007, 21:27:53
edit2Rapporteer  
zit de 9m en 12 m niet erg dicht op elkaar.
zou een 8m en 12 of een 9 en 13 niet nog een beetje beter zijn.
audi
-M@rc-

Berichten: 113
Logs: 0 | 17 uur
Antwoord #8 Augustus 19, 2007, 21:34:37
edit2Rapporteer  
Dank je voor je verslag maar ik heb wel 2 vraagjes,

Heb welicht ook wat foto's van je setje.
Waarom is de 2:1 setup bagger? Kun je daar iets over vertellen.

Ben zelf aan het op zoek naar een nieuwe kit (12m) en de Helix staat in mijn rijtje.

Dank je!!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #9 Augustus 19, 2007, 21:36:06
edit2Rapporteer  
zit de 9m en 12 m niet erg dicht op elkaar.

Yep,  maar groter dan 12 is echt niet nodig!
Mijn maatje Vlaardingetje stond ook proleemloos op het water met zijn 12 en 90 kg.
Dus dikke overlap met de 9.
Maar ik denk dat groter niks meer toevoegd  in de lowend behalve als je +100 kg weegt.


R@bert

Berichten: 2472
Antwoord #10 Augustus 19, 2007, 21:39:36
edit2Rapporteer  
topverslag weer, Fer....kan niet w8ten om er een x aan te hangen
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #11 Augustus 19, 2007, 21:40:55
edit2Rapporteer  
Dank je voor je verslag maar ik heb wel 2 vraagjes,

Heb welicht ook wat foto's van je setje.
Waarom is de 2:1 setup bagger? Kun je daar iets over vertellen.

Ben zelf aan het op zoek naar een nieuwe kit (12m) en de Helix staat in mijn rijtje.

Dank je!!

2:1 voelt zwaar, erg indirect en aan/uit gevoel.
1:1 voelt veel natuurlijker en comfortabeler.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #12 Augustus 19, 2007, 22:16:17
edit2Rapporteer  
Ik heb kort de Helix 12 gevaren naast mijn Dream III 16 bij Callantsoog in 15-20 knopen.

Voor iemand van 100 kilo heeft de Helix minder lowend, ik moest de Helix iets meer sinussen om snelheid te krijgen. Springen ging makkelijker en hoger.

Misschien dat op vlak water de lowend dichter bij elkaar ligt maar dan spring ik ook beter met mijn 16.

5 minuten met een Helix en je wil er 1 hebben! Maar welke?

Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #13 Augustus 19, 2007, 22:16:28
edit2Rapporteer  
@Kitedemon,

Ik (73 kg) zoek een vervanging voor mijn Torch2 8m, voor onder mijn Torch3 12m. Volgens mij heb jij heb eerder wel eens gezegd dat je Boxer SLE 9m, een 12m Torch3/Raven3 bijna volledig overlapt. Ik zoek eigenlijk nog net iets meer highend dan mijn Torch2 8m (35 knopen). Zou een 7m Helix denk je aansluiten op een Torch3 12m?
(Ik vaar mijn Torch3 12m tot vlagen van 26 knopen nog redelijk comfortabel.)

Ik zit verder te denk aan een Alliance 8m of een Cult 7.5m.

Gerard
Jaap S

Berichten: 114
Antwoord #14 Augustus 19, 2007, 22:23:47
edit2Rapporteer  
Mooi verhaal hoor maar ik vind het wel erg Naishsi gericht ik heb zelf ook 2x met de 12m Helix gevaren en gelijk daarna met de Rebel 12m 2008, ik vond de Helix wat slom in vaart over komen in verschil met de Rebel, hij blijft wel mooi staan met golfrijden(goed druk houdend) maar nee ik vond het teveel op de Cabrina bowkites lijken en dat vind ik nou van de Rebel niet  loser
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #15 Augustus 19, 2007, 22:39:58
edit2Rapporteer  
Helder en duidelijk verhaal en het sluit aan bij de conclusie die ik trok nadat ik jou en Dre zag varen! Denk dat veel kiters veel plezier van deze kite gaan krijgen!
xray

Berichten: 3688
Antwoord #16 Augustus 20, 2007, 00:16:50
edit2Rapporteer  
Daar zat ik op te wachten een goed verslag van de helix

En bedankt dat je eerdere reviews ook weet te waarderen....
kitaholic

Berichten: 486
Antwoord #17 Augustus 20, 2007, 00:18:43
edit2Rapporteer  
Goede review, bedankt! Maarre, zijn er ook minpunten aan de kite (behalve de prijs dan)?
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #18 Augustus 20, 2007, 00:19:52
edit2Rapporteer  
x ray ook bedankt
Vlaardingen

Berichten: 726
Antwoord #19 Augustus 20, 2007, 00:33:17
edit2Rapporteer  
Vandaag even naar de Slufter gereden. Laf windje en de 16/18 meters hingen in de lucht.
Toch maar de Helix 12 gepakt met me 90 kilo met een blik van "het zal toch niet?"

En inderdaad, gewoon varen, hoogte lopen en transitions in de lucht. Ongelofelijke lowend die Helix en lekker snel. Dus Fer, sluit me helemaal aan bij je Review. Het nadeeltje van opvouwen ook opgelost.
Jacq

Berichten: 1531
Antwoord #20 Augustus 20, 2007, 00:43:28
edit2Rapporteer  
Het nadeeltje van opvouwen ook opgelost.
Citaat

Vertel?

En hoe zit t nu als je m op land hebt liggen? Komt de wind er niet onder?
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #21 Augustus 20, 2007, 01:01:59
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf van de week op Mirns ook even een Helix gezien / 5 rakjes gevaren, niet genoeg voor een review maar bevindingen geven kan geen kwaad: wind was 12/13 afnemend naar noppes.

De kite was van een Duitser, nieuw uit de shop meegekregen om te testen, maar bij het oplaten ging het al fout. De powerlijnen stonden veel te strak waardoor de stuurlijnen veel te veel speling hadden. Nadat ik even wat afstellingen had aangepast leek het er nog op dat de stuurlijnen te veel speling hadden, maar na de kite toch de lucht in te hebben gegooit viel dit wel mee.

Kite aanvoelen ging voor mij erg lastig, de kite heeft weinig bardruk en ondanks dat ik ook SLE's ben gewend vond ik de bardruk enorm laag. Met het insturen van je kite om weg te komen is het een bizar gevoel, je hebt het idee dat je totaal geen druk hebt en het duurde dan ook even voordat ik stond, maar als je eenmaal staat krijgt de kite ineens meer bardruk en bouwt hij goed veel snelheid op. Low-end was wel netjes, maar gewoon hetzelfde als iedere andere bowkite.

De bar vind ik net als KiteDemon echt compleet gestoord, er zit zoveel onnodige meuk op de bar, katrolletjes hier, trektrouwtjes voor depower daar, snap niet dat het zo moeilijk is om een gewone fatsoenlijke bar te maken met een normale depowerstrap?

Vond het vliegen met de Helix erg apart en wil hem graag eens testen met meer wind en langer...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #22 Augustus 20, 2007, 01:27:28
edit2Rapporteer  
Mooie verslagen en klinkt goed maar ik w8 nog maar ff voordat ik m'n shockwaves inruil. Zoiezo tot er een fatsoenlijke bar is en hopelijk is dat niet in najaar 2008 (2009) model.
NIELZZZZ

Berichten: 1344
Antwoord #23 Augustus 20, 2007, 01:39:11
edit2Rapporteer  
dus het worden DE KITES of zal het nog verder gaan .....
Davidov

Berichten: 896
Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #24 Augustus 20, 2007, 05:06:36
edit2Rapporteer  
het zal nog wel verder gaan. Helix zal wel een goede kite zijn maar niet de kite imo. Heb in frankrijk een shopeigenaar met een 9 en 12 bezig gezien. Van hem mocht ik er niet mee vliegen.

Verder sprong ik wel hoger met mijn 13m², had meer hangtime en ging sneller. Upwind was hetzelfde. Wel zag ik de kite jellyfishen. Natuurlijk hangt een groot deel af van degene die er onder hangt. Maar goed, ik ben niet overtuigd. Wil wel eens een 12m² testen bij een 18 knopen!

Verder wel mooie reviews fer! En ook van de andere xray ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.