Review Helix 9 en 12.

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #25 Augustus 20, 2007, 12:23:44
edit2Rapporteer  
"De kite" bestaat niet ! Het is maar wat je in een kite zoekt en wat je er mee wil doen. Daarom zijn er zoveel verschillende types kite met hun eigen specifieke eigenschappen waar ze in uitblinken. Verder vergen de verschillende types kites andere vaartechnieken om er ook alles uit te kunnen halen. Dat geld ook voor de Helix. Dus als jij van C's komt en je gaat een uurtje onder een SLE hangen dan bak je er nog weinig van omdat je de techniek voor je C gebruikt, en dat werkt niet optimaal. Dus als je een oordeel neerzet leer dan eerst met de kite omgaan. Het is niet voor niets dat ik afsluit met dat de enige beperking de rider zelf is.

De Helix blijft gewoon op het strand liggen zonder zand op het doek btw.
kitestertje

Berichten: 1132
Antwoord #26 Augustus 20, 2007, 22:40:53
edit2Rapporteer  
Daar zat ik op te wachten een goed verslag van de helix

Maar je zeg dat hij groter en krachtiger aanvoelt als je boxer betekent dat ook dat je in lowend wat in moet leveren.
Ik heb je zien varen op de slufter met je helix en mij viel wel op dat de hangtime wel ok was
Ik zelf heb al met de 12 gevaren en vond het inderdaad de eerste kite met een mix van bow en c
Groeten over 2 weken helix piloot

Lowend is juist beter dan de BoxerSLE en van de highend kan ik nog weinig zeggen, maar heb een vermoeden dat deze voor de 9 waarschijnlijk rond de 35 knopen zal liggen.

en hoeveel weeg jij dan? Ik wil een nieuwe kite met een goede high-end, weeg ong 56 kilo en mijn 8m torch kan ik tot ong. 26 knopen houden..
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #27 Augustus 20, 2007, 23:33:01
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat het meer nuances zijn in gedrag dan zo uitgesproken als jij het stelt Fer ? Maw, voel ik als relatief minder begaafd rider dat ook direct en zo duidelijk ? Ik had zelf nauwelijks tijd nodig van van een C-kite te wennen aan de Ozone Instinct. Dat is weliswaar niet een echte SLE. Verschil was imo niet meer dan tussen verschillende merken c-kites... En nog hoger aan de wind lopen ? Of eerder planeren en daardoor makkelijker hoogte houden...

R@bert

Berichten: 2472
Antwoord #28 Augustus 20, 2007, 23:51:35
edit2Rapporteer  
De Helix blijft gewoon op het strand liggen zonder zand op het doek btw.

meen je niet....das apart. Je zou denken dat de wind onder die 2 gaten slaat toch?!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #29 Augustus 20, 2007, 23:52:16
edit2Rapporteer  
Daar zat ik op te wachten een goed verslag van de helix

Maar je zeg dat hij groter en krachtiger aanvoelt als je boxer betekent dat ook dat je in lowend wat in moet leveren.
Ik heb je zien varen op de slufter met je helix en mij viel wel op dat de hangtime wel ok was
Ik zelf heb al met de 12 gevaren en vond het inderdaad de eerste kite met een mix van bow en c
Groeten over 2 weken helix piloot

Lowend is juist beter dan de BoxerSLE en van de highend kan ik nog weinig zeggen, maar heb een vermoeden dat deze voor de 9 waarschijnlijk rond de 35 knopen zal liggen.

en hoeveel weeg jij dan? Ik wil een nieuwe kite met een goede high-end, weeg ong 56 kilo en mijn 8m torch kan ik tot ong. 26 knopen houden..

Zelf weeg ik ongeveer 75.
Met jou gewicht kan je makkelijk een 5 als kleinste maat nemen en een 9 als grootste maat..... of een 7 of 9 als enige maat.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #30 Augustus 21, 2007, 00:45:41
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat het meer nuances zijn in gedrag dan zo uitgesproken als jij het stelt Fer ? Maw, voel ik als relatief minder begaafd rider dat ook direct en zo duidelijk ? Ik had zelf nauwelijks tijd nodig van van een C-kite te wennen aan de Ozone Instinct. Dat is weliswaar niet een echte SLE. Verschil was imo niet meer dan tussen verschillende merken c-kites... En nog hoger aan de wind lopen ? Of eerder planeren en daardoor makkelijker hoogte houden...



Zijn geen nuanceverschillen Marcel, het is echt anders als ik een vergelijking met de Boxer trek.
Upwind performance is beter dan bij de boxer. Stabiliteit is beter dan bij de boxer. Stuurgedrag en feedback aan de bar neigt aardig naar C-shaped. Meer power en lift dan de Boxer. Daarbij voelt alles zo smooth en makkelijk. Ook de power afgifte voelt smooth en gelijkmatig. De explosieve boost zoals bij C's zal je nooit krijgen bij SLE's, maar de lift is meer parapentachtig. Je stijgt meer op, en blijft langer hangen. Bij C's is het meer een explosieve ruk van het water die je op het hoogste punt brengt en je ook sneller weer laat zakken.
Opvallend is dat de kite je vooral vertikaal de lucht intrekt, zonder je al te veel downwind mee te nemen.
Maar ga er maar eens onder hangen.
 
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #31 Augustus 21, 2007, 01:24:44
edit2Rapporteer  
Fer; kan je de Helix 12 zien als vervanger voor de Raven 2 12 en 16? Of heeft de Raven 2 12 een hoger windbereik? (dek ik met deze ene kite het windbereik af van de twee Ravens?)

Weeg 75 kg en vaar een Nobile 666 ('07) 1.29 * 39
yvesvg

Geen avatar

Berichten: 181
Antwoord #32 Augustus 21, 2007, 02:46:25
edit2Rapporteer  
mag even zo onbeleeft zijn wat jullie hebben betaalt voor de helix?

groeten
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #33 Augustus 21, 2007, 02:51:56
edit2Rapporteer  
tja.............................???? Ik heb geen 1395 euro betaald voor mijn 9!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #34 Augustus 21, 2007, 17:39:04
edit2Rapporteer  
Fer; kan je de Helix 12 zien als vervanger voor de Raven 2 12 en 16? Of heeft de Raven 2 12 een hoger windbereik? (dek ik met deze ene kite het windbereik af van de twee Ravens?)

Weeg 75 kg en vaar een Nobile 666 ('07) 1.29 * 39

Hey Jeff,

De lowend van de 12 is absoluut gelijk aan de Raaf 16, en daarbij heb je aan de 12 een kite die ook nog eens veel relaxter stuurt en sneller is dan de Raaf 16. De Helix 12 zal zeker nog comfortabel varen in dezelfde highend als de 12 Raaf. Dus je zal idd makkelijk de 16 en 12 Raaf kunnen afdekken. Wat vaargevoel betreft is het een SLE, dus niet echt te vergelijken met een C.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #35 Augustus 21, 2007, 20:39:38
edit2Rapporteer  
tja.............................???? Ik heb geen 1395 euro betaald voor mijn 9!
Hoeveel heb je dan wel betaald?
Is 25% korting mogelijk? (shops die een kite willen verkopen: stuur maar een pm)
Naishie

Berichten: 383
Antwoord #36 Augustus 21, 2007, 21:52:14
edit2Rapporteer  
goed shoppen de een geeft bijna geen korting als je 2 kites koopt en de ander geeft zo 20 procent
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #37 Augustus 21, 2007, 23:09:00
edit2Rapporteer  
tja.............................???? Ik heb geen 1395 euro betaald voor mijn 9!
Hoeveel heb je dan wel betaald?
Is 25% korting mogelijk? (shops die een kite willen verkopen: stuur maar een pm)

25% is goed mogelijk!
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #38 Augustus 22, 2007, 00:24:52
edit2Rapporteer  
Fer; kan je de Helix 12 zien als vervanger voor de Raven 2 12 en 16? Of heeft de Raven 2 12 een hoger windbereik? (dek ik met deze ene kite het windbereik af van de twee Ravens?)

Weeg 75 kg en vaar een Nobile 666 ('07) 1.29 * 39

Hey Jeff,

De lowend van de 12 is absoluut gelijk aan de Raaf 16, en daarbij heb je aan de 12 een kite die ook nog eens veel relaxter stuurt en sneller is dan de Raaf 16. De Helix 12 zal zeker nog comfortabel varen in dezelfde highend als de 12 Raaf. Dus je zal idd makkelijk de 16 en 12 Raaf kunnen afdekken. Wat vaargevoel betreft is het een SLE, dus niet echt te vergelijken met een C.

Top bedankt voor je uitleg, dan ga ik toch voor de Helix 12.
harryCab

Berichten: 316
Antwoord #39 Augustus 22, 2007, 03:13:32
edit2Rapporteer  
tja.............................???? Ik heb geen 1395 euro betaald voor mijn 9!
Hoeveel heb je dan wel betaald?
Is 25% korting mogelijk? (shops die een kite willen verkopen: stuur maar een pm)

25% is goed mogelijk!

€ 1050,- voor de Helix 9 bij Siem de Jong!!!
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #40 Augustus 22, 2007, 04:36:06
edit2Rapporteer  
Ik had de eer om de 9m met de originele bar te varen, deze is dan 1:1 anders kan die niet en moet zeggen dat je dan ineens een heel ander kiteje in je handen hebt.
Meer C-kite gevoel.

Hier op Fuerteventura is er een gozer die heeft de hele serie bij hem.
Ik heb met de 7m gevaren, kleur is grijs met roze erg vet om te zien..
Wind was 6bf en ik had meer dan genoeg power in de 7m om te kiten, wel iets te weinig om echt lekker te springen.
Daarna ff de 9m gepakt en ging me daar hoog en ver.....
Pbter

Geen avatar

Berichten: 1580
Antwoord #41 Augustus 22, 2007, 05:09:21
edit2Rapporteer  
fer, die helix zal echt een goed ontwerp hebben, maar ik heb na de x3 in 2003 nog nooit zo'n uiteenlopende berichten gehoord over een nieuwe kite van naish.
ik heb de 9 van dre eens mogen proeven en vond dat hij idd behoorlijk veel power had, unhooked redelijk, loopen gewoon zwaaaar (*&^(&*^totaal geen gevoel en pull, kite pivoteert extreem snel.

tis mijn kite niet
ben heel erg benieuwd hoe er over 3/4 jaar over sigma gesproken word
Vietcong windhoos

Berichten: 225
Antwoord #42 Augustus 22, 2007, 05:39:28
edit2Rapporteer  
Klinkt goed fer !! Ik ga binnekort ook maar eens shoppen voor een Helix 9 als vervanging van m'n boxer 9. Ik begrijp alleen wel uit jouw verhaal dat de 9 een beperkter high end heeft . Met m'n boxer zou ik in tropische storm Dean ook nog wel gevaren hebben. Verschilt de Helix 9 hier veel van ? of is met wat afstellen  meer depower te krijgen ?


@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #43 Augustus 22, 2007, 12:37:01
edit2Rapporteer  
tja.............................???? Ik heb geen 1395 euro betaald voor mijn 9!
Hoeveel heb je dan wel betaald?
Is 25% korting mogelijk? (shops die een kite willen verkopen: stuur maar een pm)

25% is goed mogelijk!

€ 1050,- voor de Helix 9 bij Siem de Jong!!!

ja klopt! maar hoe weet jij dat ik bij Siem koop?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #44 Augustus 22, 2007, 12:49:51
edit2Rapporteer  
Dacht dat Siem zijn nieuwe pand moet afbetalen, en geen hoge kortingen kan geven de komende jaren?  schater
chico

Berichten: 1112
Antwoord #45 Augustus 22, 2007, 12:49:59
edit2Rapporteer  
citaat Davidov; ''Verder sprong ik wel hoger met mijn 13m², had meer hangtime en ging sneller. Upwind was hetzelfde. Wel zag ik de kite jellyfishen. Natuurlijk hangt een groot deel af van degene die er onder hangt. Maar goed, ik ben niet overtuigd. Wil wel eens een 12m² testen bij een 18 knopen"

Ik heb er niet mee kunnen varen. Maar ik heb de kite wel recent in actie gezien. Dat Jellyfishen van een 9 in > 22knopen wind was niet normaal. Dat deed de kite niet tijdens een sprong dan leek alles normaal maar met gewoon varen en sturen ziet de kite er heel instabiel uit. De rider(s) komen nog wel met een reactie maar ik zou echt iedereen adviseren om er zelf een te varen en niet zomaar een Helix kopen op wat hier in het forum staat (met alle respect voor de riders en hun verslagen). Ik was ook eerst enthousiast maar op basis wat ik gezien/gehoord heb ik mijn mening herzien
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #46 Augustus 22, 2007, 13:52:35
edit2Rapporteer  
Ik ben ook niet 100% overtuigd, maar wacht met een mening geven totdat ik er zelf aan gehangen heb.

De verhalen over stabiliteit en zeer goede feedback doet mij denken aan deTakoon Furia 2008 waar ik wel al onder heb gehangen. Weinig bar en stuurdruk en toch perfect voelen waar de kite hangt kan is dus ook mogelijk met de "tradionele SLE shape".

Super low en high-end. Dat heeft mijn R7 ook, en er zijn wel meer kites die dat in 2007 al hadden.

Persoonlijk ben ik erg geinteresseerd in de "revolutie" waar F-one mee komt: de Bandit. Deze kite is behoorlijk ondergesneeuwd door de hype rond de Sigma-serie, wat een dikke plus is voor de marketing afdeling van Naish.  (grinnik_kitesmiley) Deze kite krijgt zeer goede reviews, en ook hiervan wordt gezegd dat hij dikke low en high-end heeft zoals een flatkite, maar met de C-shape gevoel (want het is gewoon nog een C-shape)

Ik denk zeker dat het een hele goede kite is, die Helix, maar een echte revolutie... wil het eerst zelf ervaren voordat ik hierover kan oordelen. Maar ben het eens met je Chico dat het niet alleen positief is wat ik over de kite hoor om mij heen.
ralph local@noordwijk

Berichten: 412
Antwoord #47 Augustus 22, 2007, 14:22:54
edit2Rapporteer  
kitedemon, als je een kite test is het ook wel fair om de minpunten in je verhaal aan bod te laten komen, die ben ik namelijk niet tegen gekomen.

Ik heb de kite gister even onder handen kunnen nemen, en ik heb de minpunten even op een rijtje gezet.

-kite jellyfisht bijzonder veel. Hij hangt als een blok in de lucht, maar zodra je met je bar in de weer gaat, gaan de wingtips alle kanten op.
-Tijdens het sturen moet je veel uitslag maken voordat er daadwerkelijk wat gebeurd. hierdoor komt de kite traag over.
-De kite loopt als een bowkite: weinig power, weinig gevoel waar de kite hangt.
-Je gaat idd recht omhoog, maar je pleurt daardoor ook recht naar beneden.

De helix is HET wapen om in de golven te rippen.  helaas viel de helix mij bijzonder tegen, en ben ik nog niet overtuigd.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #48 Augustus 22, 2007, 14:52:16
edit2Rapporteer  
@Ralph, dit is wat mij betreft te kort door de bocht.
Hij loopt rond en niet om zijn as als een bowkite en met veel meer gevoel dan heel wat andere kites. Hij loopt normaal gesproken wel makkelijk inderdaad.
Je moet stuuruitslag maken maar dit is licht en de respons is erg goed.
Als je naar beneden pleurt doe je iets niet goed....
chico

Berichten: 1112
Antwoord #49 Augustus 22, 2007, 15:05:59
edit2Rapporteer  
Kijk Ralph noemt man en paard maar hij was een van de riders die ik gisteren op Noorwijk heb gezien. Van de andere riders heb ik ook geen positieve comments gehoord en dat waren echt wel riders die weten waar ze het over hebben. Maar tzt zullen hun bevindingen in combinatie met andere kites wel worden gepubliceerd.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.