Afstellen Naish Torch 2007

FLOF

Berichten: 879
Augustus 31, 2007, 14:00:39
edit2Rapporteer  
Ola,

Ik krijg mijn Torch 2007 (14m2) niet goed afgesteld. De kite trekt oren (voorste tips trekken naar binnen) en heeft de neiging tot jelly-fishen. Ik heb mijn stuurlijnen eerst zo lang mogelijk gemaakt en daarna zo kort mogelijk, maar wordt niet echt beter.

Iemand tips? Thanks!
Geen

Berichten: 559
Antwoord #1 Augustus 31, 2007, 15:18:02
edit2Rapporteer  
mischien dat je het al gedaan hebt.
maar de 5e lijn, staat diewel goed afgesteld?
grts..
Gerrie

Berichten: 231
Antwoord #2 Augustus 31, 2007, 15:24:56
edit2Rapporteer  
Lastig om advies te geven zonder de kite te zien.

Wat bedoel je met de kite trekt oren (voorste tips trekken naar binnen)?

Met kite trekt oren begrijp ik dat juist de achterste tips van de trailing edge naar binnen staan.
Dit hoort juist bij het 2007 model van de Torch als je hem gepowerd hebt staan. Ten minste tot op zekere hoogte. Als het te veel is dan staat je kite te gepowerd afgesteld. (Dus stuurlijnen langer maken)

Zie manual   (http://www.naishkites.com/downloads/pdf/07KiteGuide_Eng.pdf) pagina 13

Ik heb nog nooit een kite gezien waarbij de voorste tips te veel naar binnen staan. Dus daar kan ik weinig over zeggen. Misschien heb je je 5e veel te strak staan in combinatie met een niet hard opgepompte kite, waardoor je kite uit zijn vorm getrokken wordt. Hierdoor kunnen je voorste tips gek gaan staan en is het jellyfishen van je kite niet echt jellyfishen, maar staat de kite gewoon instabiel in de lucht.


Als je je vijfde vrij los afstelt en je kite gedepowered is met de stuurlijnen vrij los, dan moet de kite in principe gewoon goed in de lucht staan. Hij hangt dan namelijk gewoon aan zijn powerlijnen en de lengte van je 5e en stuurlijnen hebben dan weinig invloed op de vorm van de kite. Daarna kun je de stuurlijnen korter maken, tot het moment dat de kite net niet stallt.

Met de vijfde moet je een beetje experimenteren. Dit is ook afhankelijk van de windkracht.

Als je kite jellyfisht dan moet de 5e waarschijnlijk strakker.

Als je 5e lijn te strakt staan dan wordt de kite instabiel. De kite gaat dan in eerste instantie een beetje wiebelen aan z'n 5e bij hardere wind. Dan moet je hem losser zetten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Succes

P.S. En je kite gewoon hard oppompen.
globe

Berichten: 1143
Antwoord #3 Augustus 31, 2007, 15:35:40
edit2Rapporteer  
Waarschijnlijk een gevalletje van een te korte noseline.
Als je kite (en vooral bar/lijnen) nieuw is moeten de lijnen nog rekken. Dit kan zomaar 1% zijn (is 2,5 cm!) dit kun je compenseren door je nose line de eerste paar sessies wat korter af te stellen. (bv een 8 knoopje erbij doen).
stuurlijnen op het 2e knoopje vanaf de bar zetten, dit is de standaard instelling.
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #4 Augustus 31, 2007, 17:06:29
edit2Rapporteer  
ok, thanks voor advies!

Pomp mijn kites altijd knoeperhard op, dat moet van ome Naish ;-)

Zal dan wsl toch aan 5e lijn liggen zoals jullie al aangeven, ik ga het vandaag ff checken.
snip

Berichten: 399
Antwoord #5 Augustus 31, 2007, 18:39:00
edit2Rapporteer  
ja dat van dat rekken klopt inderdaad maar wist niet dat het zo erg was. ik had een nieuwe 10m torch3 en heb er 3 weken me gevaren in brazilie alles goed en wel totdat ik f-16 ging oefenen had daarvoor nog geen kitloops gedaan dus hele tijd dezelfde kant op geloopt volgende dag kite de lucht in trekt helemaal scheef kite weer uit de lucht alles checken neej alles zit goed lijnen naast elkaar gelegd bleek 1 lijn 5 cm langer te zijn de lijn waar de kracht op komt met de kiteloop.
Naish........what else???

Berichten: 3039
Antwoord #6 Augustus 31, 2007, 19:22:14
edit2Rapporteer  
Mocht je na bovenstaande tips er nog niet uit komen kun je altijd een persoonlijk bericht sturen, spreken we af en wordt alles geregeld!

grt Bob
droppie

Berichten: 92
Antwoord #7 September 01, 2007, 01:43:11
edit2Rapporteer  
Check je 5e lijn of daar geen lijn voor de 16 op zit, was bij mij het geval
piede

Berichten: 1689
Antwoord #8 September 01, 2007, 17:17:54
edit2Rapporteer  
Ola,

Ik krijg mijn Torch 2007 (14m2) niet goed afgesteld. De kite trekt oren (voorste tips trekken naar binnen) en heeft de neiging tot jelly-fishen. Ik heb mijn stuurlijnen eerst zo lang mogelijk gemaakt en daarna zo kort mogelijk, maar wordt niet echt beter.

Iemand tips? Thanks!

Ik heb precies hetzelfde probleem met mn vegas 07.

Daardoor looptie voor geen meter en staatie naar mijn idee raar in de lucht. Zal eerst mn 5th maar ff verlengen. Dacht eerst dat het aan de y splitsing van mn bar lag, ik vaar hem met naish shift bar ipv originele north bar. Maar die y splitsingen zitten van deze twee barren even ver weg van de kite.

Laat ff je bevindingen weten na aanpassingen!!

Bedankt!
piede

Berichten: 1689
Antwoord #9 September 03, 2007, 02:00:51
edit2Rapporteer  
Let me know!
FLOF

Berichten: 879
Antwoord #10 September 10, 2007, 19:53:23
edit2Rapporteer  
Piede, duurde ff voor dat we wind hadden voor een 14 ;-)

Gisteren een beetje lopen pielen. Eerst de stuurlijnen aangepast en staan nu op bovenste knoopje. Dat was al een verbetering, maar nog steeds vond ik de kite teveel een c-shape hebben. Volgens mij verklein je dan de AR. Toen met de 5e lijn aan de gang geweest. Deze was inderdaad te lang. Deze ingekort en dat scheelde aanzienlijk. Volgens mij kan hij nog wat korter zelfs. De kite vaart nu een stuk stabieler en rustiger. Als ik nu aan mijn 5e lijn trek, kantelt de kite een beetje zoals het hoort en dat was eerst niet. Dat is nu voor mij de graadmeter.

Succes!
 
piede

Berichten: 1689
Antwoord #11 September 11, 2007, 03:06:17
edit2Rapporteer  
Ok, bedankt voor je bevindingen. Heb alleen vandaag mn Vegas op de post gedaan, heb hem nl verkocht. Was er helemaal klaar mee. Té veel bardruk. Kite feedback noemen ze dat. Ja, na een week niet gekite te hebben en dan weer een dag knallen met die kite had ik 3 dagen kitefeedback in mn armen...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.