Maasvlakte 2 rekent op kiteboarders!

~Arjan
Founding Father

Berichten: 1841
September 05, 2007, 16:01:04
edit2Rapporteer  
Plek voor recreatie
Recreëren in de omgeving van haven en industrie. Dat kan nu al op de huidige Maasvlakte en is straks ook mogelijk op Maasvlakte 2. Voorop staat dat de landaanwinning eerst en vooral een haven- en industriegebied is. Maar waar het kan, is zeker plek voor recreatie. Een van de ambities is niet voor niets dat Rotterdam een attractieve haven is.

Een nieuw strand
Maasvlakte 2 sluit direct aan op de huidige Maasvlakte. Daardoor verdwijnt gedeeltelijk het Slufterstrand. Hoewel nooit officieel bestemd voor recreatie, is deze locatie erg populair. Alle reden om bij de aanleg van Maasvlakte 2 het verdwijnende strand te ‘compenseren’. Maasvlakte 2 krijgt als bescherming tegen de Noordzee voor een groot deel een zachte zeewering. Dat betekent automatisch ook een nieuw strand. De aan te leggen zachte zeewering is ruwweg tweemaal zo lang als op de huidige Maasvlakte. Een verharde weg en voldoende parkeerplaatsen zorgen voor een goede bereikbaarheid met auto en fiets.

De kuststrook langs Maasvlakte 2 wordt geen strand met boulevard, horeca en dergelijke. Dat past niet bij de functie van de landaanwinning als haven- en industriegebied. Wel is het een plek waar mensen kunnen genieten van zee, strand, wind en rust. De hoge golven voor de kust van het Slufterstrand hebben bovendien een grote aantrekkingskracht op kite-surfers.   ThumpsUp 

In de ‘achtertuin’ van haven en industrie
Recreëren op het strand van Maasvlakte 2 gebeurt in de ‘achtertuin’ van haven en industrie. Dat geeft beperkingen. Rondom haven- en industrieterreinen gelden wettelijk voorgeschreven veiligheidszones. Delen van het strand zijn daardoor minder geschikt voor intensieve recreatie. In de huidige plannen is recreatie en parkeergelegenheid vooral bedacht op het resterende deel van het Slufterstrand en een aansluitende strook op Maasvlakte 2 (zie kaartje). Dit is bij elkaar opgeteld ruwweg 1,5 keer zo lang als het huidige Slufterstrand en geschikt voor intensieve recreatie. De meer naar het noorden gelegen, pal westelijk gerichte zeewering krijgt slechts een enkele parkeerplaats. Het strand ligt hier veel dichter bij de geplande haven- en industrieterreinen. Dit gebied is namelijk minder geschikt voor intensieve recreatie vanwege de noodzakelijke veiligheidszones.

Uitkijkpunten


Zowel aan de noord- als de zuidkant van Maasvlakte 2 is een uitkijkpunt gepland. Hier kan gemakkelijk met de auto de zeewering opgereden worden. De uitkijkpunten bieden spectaculair uitzicht op de Noordzee, de scheepvaart en het omliggende land.

Blijf hier en via www.maasvlakte2.com op de hoogte.
JorritPi

Berichten: 1557
Antwoord #1 September 05, 2007, 16:52:50
edit2Rapporteer  
Ziet er goed uit!!!! Hopelijk kunnen we tijdens de landaanwinning daar ook nog blijven surfen...
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #2 September 05, 2007, 17:27:54
edit2Rapporteer  
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat er gaat gebeuren met de zandbanken.
Dit omdat dankzij deze zandbanken je nu een vlak stuk water hebt, waardoor deze spot zo geliefd is. Zou dat er zometeen ook nog zijn of zou er dan overal een normale branding aan het strand zijn??
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #3 September 05, 2007, 17:34:17
edit2Rapporteer  
Ja ja ja..........Slufterhufter input heeft wel degelijk effect gehad ThumpsUp
En er staat nog meer in de planning om een plekje te garanderen voor kiteboarders op MaasvlakteII.
slufterhufters.com

Berichten: 6021
Antwoord #4 September 05, 2007, 19:05:35
edit2Rapporteer  
Dree, is regiovertegenwoordiger van het Autostrand en de Maasvlakte.

Hij zit hier bovenop, elk nieuwtje die binnenkomt wordt vermeld op de sluftersite.

Binnen afzienbare tijd worden we uitgenodigt om bij het definitieve begin van de verbouwing te zijn.
Tijdens deze vergadering zal veel worden toegelicht en uitgelegd, wij (Dree en Arno) krijgen ook spreektijd en inzeg in bepaalde beslissingen die voor de Slufterhufters van belang zijn.

chico

Berichten: 1112
Antwoord #5 September 05, 2007, 19:11:30
edit2Rapporteer  
Goed werk. Alle hulde aan de regiovertegenwoordiger.
arjanschip

Berichten: 311
Antwoord #6 September 05, 2007, 21:59:58
edit2Rapporteer  
Ik weet niet hoe ze dat land erbij gaan trekken maar als ze eerst een dijk in een ring er rond leggen wordt dat zeker ook nog een poosje kiten in een bouwput op vlak water???
kiter.raphael

Berichten: 242
Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #7 September 06, 2007, 00:28:50
edit2Rapporteer  
regiovertegenwoordigers doe je best
goed werk
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #8 September 06, 2007, 02:04:05
edit2Rapporteer  
goeie zaak gasten
Tuur!

Berichten: 143
Antwoord #9 September 06, 2007, 02:44:58
edit2Rapporteer  
Hulde aan de heren  InLove
GROTE resultaten worden bereikt na jaren van achteruitgang en onzekerheid.

- Tekening geloof ik toch niet, verandert toch ieder 1/2 jaar  :Smiley

- NO zomerdagen worden nog beter zo te zien, kunnen we al om 2 uur het water op  ThumpsUp

- Bij N/NW & W wordt het waveriding !  loser

- Zo'n downwindertje naar HvH zie ik nu ook wel zitten door de scheepvaart route heen..
  (Of moest ik dat nou weer niet zeggen  (sealedlips_kitesmiley) )
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 September 07, 2007, 12:47:49
edit2Rapporteer  
Waar ik wel benieuwd naar ben is wat er gaat gebeuren met de zandbanken.
Dit omdat dankzij deze zandbanken je nu een vlak stuk water hebt, waardoor deze spot zo geliefd is. Zou dat er zometeen ook nog zijn of zou er dan overal een normale branding aan het strand zijn??

Dat de zandbanken gaan veranderen is een feit, als je ziet hoeveel land erbij komt. Maar omdat de nieuwe maasvlakte nog verder in zee steekt lijkt me dat ze zeker nog zullen ontstaan. Ik neem aan dat dit al onderzocht is in het waterbouwkundig lab. Buiten dat het relax is voor het kiten maakt het ook het autoplaya tot de plek die het nu is, en geschikt voor de vogeltjes (dat schijnt nog belangrijker te zijn dan recreeren helaas)

Omdat er stroming staat langs de hele Noordzeekust heeft dit nieuwe land ook gevolgen voor de rest van de kustlijn.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 September 08, 2007, 02:27:51
edit2Rapporteer  
Ik was vandaag bij de 4de of 5de trap bezig (moet nog ff leren tellen), het valt me op dat je daar al na 150m midden op zee zit qua golven, waarschijnlijk omdat het daar dieper is dan normaal voor een strand. Dat zal in de nieuwe situatie dus nog meer worden. Spannend!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 September 08, 2007, 14:31:09
edit2Rapporteer  
Ik was vandaag bij de 4de of 5de trap bezig (moet nog ff leren tellen), het valt me op dat je daar al na 150m midden op zee zit qua golven, waarschijnlijk omdat het daar dieper is dan normaal voor een strand. Dat zal in de nieuwe situatie dus nog meer worden. Spannend!

Dat is niet te zeggen, maar een ding staat wel vast: het zal er flink stromen richting HvH daar.

Wat ik echt zonde vind is dat het unieke van de Slufter als spot gaat verdwijnen: al die zandbanken, branding, vlakwater e.d. allemaal op een spot. En kom niet aanzetten met Brouwersdam, want die spot vind ik vergeleken met de Slufter 3x niks! Tevens is daar alleen met hoog water vlak water. Op de Slufter meer, dieper en langer tijdens de getijdencyclus.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 September 08, 2007, 17:39:38
edit2Rapporteer  
het zal allemaal wel tijd nodig hebben, maar het wordt weer mooi - de hele kust is mooi
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.