Vragen getij wanneer wel of niet gaan

Marsie

Berichten: 361
September 08, 2007, 02:06:15
edit2Rapporteer  
Hallo gasten,

Graag jullie visie op het volgende,

Voorbeeld:
Ik wil op zondag 9 sept. om 11.00 uur kiten bij Egmond aan zee.

Ik kijk op Getij.nl en zie daar:
Ijmuiden (Egmond aan zee stond er niet maar is vlakbij)
laag water   12.05 uur.-66 cm
hoog water 15.29 uur. 86 cm

1. Kun je dan theoretisch het beste iets later gaan dan 12.05 uur ,zodat het water weer hoger wordt ?

2. En is dus de stroming dan landinwaarts ?

3. Als het hoog water zijn max heeft bereikt om 15.29 uur en gaat weer naar laag water is de stroming toch landafwaarts.

Ik had al op zoekfunctie gekeken maar kwam niet echt verder.
En dacht beter een stomme vraag dan stomweg niets vragen. schater

Nou zeebonken ik hoor het erg graag,

Groeten  Marcel.                                 
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #1 September 08, 2007, 02:09:44
edit2Rapporteer  
NA laag water wordt het weer vloed, NA hoog water wordt het weer eb.
Nu moet je wel rekening houden dat wind ook een factor is in eb en vloed, dus die tijden die er staan zijn niet geheel accuraat.
Hier is het bijvoorbeeld zo dat als het Oosterwind is, het water rustig met eb 30minuten blijft staan zoals het is, een stukje dood tij eigenlijk.
En soms is het ook zo dat het water eerder opkomt door een stevige NW.
Bovendien weet ik niet of stroming echt van invloed is op de condities, als je gewoon kan staan maakt het niet heel veel uit.
Mits je natuurlijk niet sterkte stroming hebt die je mee kan sleuren(ookal kan je staan)
Zolang je met aanlandige/sideshore wind kite, maakt stroming niet heel veel uit.
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #2 September 08, 2007, 02:24:31
edit2Rapporteer  
een mail die iemand aan rijkswaterstaat had gestuurt en op kitehigh gezet en ik heb hem ff bewaart:  InLove


Aan de Noordzeekust ter hoogte van Hoek van Holland
is de stroming noordwaarts ( vloedstroom ) van ongeveer 2 uur
voor hoogwater tot ongeveer 3,5 uur na hoogwater, en zuidwaarts
( ebstroom ) van ongeveer 3,5 uur na hoogwater tot ongeveer
2 uur voor hoogwater.

Een gedetailleerd beeld van de stroming is te vinden in de
stroomatlassen van de Dienst der Hydrografie van de
Koninklijke Marine ( http://www.hydro.nl ).
Verder zijn enkele stroomatlassen online beschikbaar op
http://www.hmc-noordzee.nl onder Veldinfo / Stroomatlassen.

met vriendelijke groeten,

Koos Doekes
Rijkswaterstaat RIKZ/ZDI
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #3 September 08, 2007, 03:42:37
edit2Rapporteer  
Citaat
En is dus de stroming dan landinwaarts ?

ja, vast.

Vergelijk even de getijdetabel en de stroomrichtingsmeting op www.actuelewaterdata.nl en je weet precies waar je aan toe bent..
Bij Egmond kun je met alle stroomrichtingen varen, dus is niet echt bijzonder.. soms makkelijker anders moeilijker hoogte pakken.

Staat er uberhaupt wind op zondag?
litewave

Berichten: 607
Antwoord #4 September 08, 2007, 04:14:31
edit2Rapporteer  
Stroming is wel degelijk van belang, maar een stroming gaat niet land in/af waards maar aan de nederlandse kust Noord of zuidwaards.
Bij afgaand tij gaat ie (volgens mij) zuidwaards, als je dan zuiderwind hebt heb je de stoming tegen en planeer je eerder, enz.
Nu weet ik niet in hoeverre dat in Nederland op gaat, maar ik ben op een spot in het buitenland geweest en kon je met 11 knopen wind en afgaandtij al leuk varen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 September 09, 2007, 04:27:45
edit2Rapporteer  
Bij getijde stroming gaat de stroming vlak aan de kust in eerste instantie land in/af waarts. Echter iets uit de kust ( en die afstand is per locatie variabel) gaat de stroming van links naar rechts / rechts naar links.
Verder heb je dan te maken met de stroming veroorzaakt door de wind: de bovenlaag van het water wordt opgestuwd door de wind en slaat bijv bij onshore wind over de zandbanken. ( flink brekende golven) Dit water stroomt dan op de plaatsen tussen de zandbanken ( mui ) weer terug de zee in. Bij muien zie je vaak minder "brekers" en dat is vaak goed te zien van bovenaf de duinen.
Ook wil dit het water wat wordt opgestuwd is door de wind langs strekdammen nog wel eens een behoorlijke stroming richting zee veroorzaken.
 
Roderick

Geen avatar

Berichten: 217
Antwoord #6 September 09, 2007, 04:30:33
edit2Rapporteer  
Langs de noordzeekust is de stroom maximaal een knoop of 2. (Met springtij en bijna hoog water. Water stroomt parralel langs de kust. (Als je niet naast een havenhoofd oid zit.) Kan zeker wel uitmaken. Verschil tussen 2 knopen met de wind mee en 2 knopen er tegen in scheelt toch 4 knopen schijnbare wind. Je wil dus met wind tegen stroom varen. (Heb je meer druk in je kite, en als je afdrijft gebeurt dat tegen de wind in. Super makkelijk hoogte lopen dus!
Als de stroming aan of aflandig is heb je te maken met een obstakel of een monding oid. Zo loopt de hele waddenzee bijvoorbeeld vol en leeg tussen de eilanden door. Daar kun je dus wel een aanlandige stroming hebben. Ook kan het gebeuren dat bij afgaand tij het poeltje achter een zandbank leegloopt door een smalle opening (mui) in de zandbank. op die plek kun je dan een aflandige stroming hebben. (Maar die is heel plaatselijk. Als je een stukje met se getijdestroom mee langs het strand gaat, ben je daar zo uit) Ook bij een havenhoofd kan de stroom afbuigen.
In Bretagne is het strand bij eb op veel plekken ongeveer een kilometer breder dan bij vloed. Als het daar vloed wordt heb je natuurlijk wel stroming vaar het strand. (Hoe komt al dat water daar anders...) In nederland (noordzee) is dat meestal maar een meter of 50 verschil. Dan merk je dat dus nauwelijks.
Waarom stroomt het tijdens hoog water nog steeds naar het noorden? Verder op is het nog geen hoog water. Dus zelfs als het water al begint te zakken kan het nog naar het noorden stromen...

Nog een Tip: Aan de horizon liggen vaak wel zeeschepen voor anker. Aan de voorkant zit de ankerlijn, aan de achterlijn de stuurhut. De stroom heeft meestal meer invloed op hoe het schip ligt dan de wind. Zo kun je zien welke kant het op stroomt (Tot windkracht 5 a 6)

Kort samengevat voor de hollandse noordzeekust:
wind uit noordelijke richtingen: ga rond / iets voor hoog water.
Wind uit zuidelijke richtingen: Ga rond/iets voor laag water.

Oppassen voor:
Strekdammen benedenstrooms van je
zeegaten / mondingen met afgaand tij
muien
In deze gevallen kun je aflandige stromingen krijgen. Muien zie je niet, maar die leveren zolang je je kite in de lucht hebt meestal geen problemen op. Doen ze dit wel, zwem dan langs de kust met de getijdenstroom mee.
 
Marsie

Berichten: 361
Antwoord #7 September 10, 2007, 01:39:49
edit2Rapporteer  
Hallo beste zeelui,

Ontzettend bedankt voor de reakties allemaal.
Jullie hebben verteld waar ik geen weet van had,toch weer wat geleerd.
Ikzelf heb nog geen ervaring gehad op zee dus kan mij beter voorbereiden,dus houd jullie reakties
in mijn achterhoofd.
Als ik ga,ga ik met een kitemaat dus niet alleen.

Nogmaals bedankt,

see you @ sea  (grinnik_kitesmiley)

Marcel.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #8 September 13, 2007, 03:17:01
edit2Rapporteer  
Citaat
Hallo beste zeelui,

Ontzettend bedankt voor de reakties allemaal.
Jullie hebben verteld waar ik geen weet van had,toch weer wat geleerd.
Ikzelf heb nog geen ervaring gehad op zee dus kan mij beter voorbereiden,dus houd jullie reakties
in mijn achterhoofd.
Als ik ga,ga ik met een kitemaat dus niet alleen.

Nogmaals bedankt,

see you @ sea 



Teiger en ik gaan gewoon naar Zee als het waait  ThumpsUp

We houden ons eigenlijk helemaal niet bezig met het getij, gewoon knallen  ThumpsUp ThumpsUp

We hebben gevaren op Wijk en Egmond aan zee  YeSS
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.