Onafhankelijk advies: Kitesurfles bij Purmerend, voorbereiding, outfit, kosten

leuk

Geen avatar

Berichten: 10
September 10, 2007, 07:00:10
edit2Rapporteer  
Hey mensen!

Onafhankelijk advies gevraagd!

Ik heb er zin in, beginnen met kitesurfen  Joepie. Ik heb de topics gelezen die je als newbie moet lezen maar alsnog enkele vragen.

1.
Ik ben op zoek naar een kitesurfschool die bij mij past. Ik vind een goeie leraar en lesvorm heel belangrijk.
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in scholen. Ik wil gewoon graag op een goeie en snelle manier leren. Het mag streng zijn, er moet een goed tempo in zitten en de leraar moet veel verstand hebben van kitesurfen. Ik heb geen idee hoeveel verschil er in kwaliteit zit tussen de scholen...

Ik ken er 5 in mijn buurt (via deze site):

't coraaltje
surfsapiens
zero2hero
time2kite
karta boardsports

Zijn er meer?
Iemand die me inhoudelijk de verschillen kan vertellen tussen de scholen of een idee heeft welke voor mij het beste zou zijn?

2.
Qua voorbereiding (om snel en goed te leren kitesurfen) dacht ik eraan om eerst een trainingskite te kopen omdat ik compleet geen ervaring heb met vliegeren noch boarden. Lijkt me wat praktischer als ik weet hoe  een kite te sturen voordat ik een les neem. Ik geloof dat dat er gewoon een soort vlieger is(?) waarmee ik op het land kan oefenen. Waar haal ik zo'n ding en is er nog een groot verschil tussen verschillende merken?
Is het ook verstandig om eerst wat boekwerk te lezen alvorens je begint?

3.
Wat betreft de outfit: ik heb hier nog niet zoveel over gelezen. Is het nodig verschillende wetsuits aan te schaffen? En kan ik een wetsuit gebruiken die ik ook gebruik voor windsurfen? (zit er over te denken om namelijk ook te starten met windsurfen)

4.
Misschien een beetje een moeilijke vraag maar toch stel ik hem: ik ben zelf mountainbiker en het geld vliegt er doorheen. Om de sport op een normaal niveau te beoefenen heb je een zeker aantal spullen van een bepaalde kwaliteit nodig. Aan welk bedrag moet ik all-in denken om kitesurfen te beoefenen? Ik ben er nog niet uit of ik een nieuw of tweedehands setje ga kopen. Laat ik het zo stellen; voor welk bedrag heb ik een
complete outfit, kitesurf uitrusting, bescherming etc etc etc. En heeft dat onderhoud (door shop) nodig? En hoe snel slijt of beschadigd een set? Hoelang doe je normaal gesproken met je spullen?

5.
En om dezelfde vraag ook maar te stellen wat betreft de lessen; hoeveel lessen heb je nodig om zelf een beetje redelijk aan de slag te gaan? Ik wil zeker niet een gevaar op het water zijn en de basis hebben die er nodig is om jezelf een beetje knap te vermaken.

Bedankt voor het lezen en je hulp!
Steph

Berichten: 467
Antwoord #1 September 10, 2007, 09:23:34
edit2Rapporteer  
1. Helaas geen ervaring mee. Steven van Surfsapiens is een vriend van me, met veel ervaring. Niet bepaald onafhankelijk advies dus Wink.
2. Je kunt een hele mooie trainer kite kopen of een simpel ding bij de ALDI. Koop een kleine kite met een bar indien mogelijk. Ga met een rustig windje (10-15 knopen) even oefenen op het strand. Na een uurtje heb je het wel door. Dat scheelt je een uur tijdens de les.
3. Koop een overjarig wetsuit, dat scheelt een boel en zo hard gaat die technologie niet. Als je alleen met mooi weer wilt kiten neem je een shorty. Ga eerst kiten en kijk dan eens of je nog tijd / geld hebt voor een andere hobby (zoals vriendin of windsurfen).
4. Reken op ongeveer 1500 euro. Dan heb je een 11 - 14m2 kite met bar, een board, een trapeze en wetsuit. Kite 900, Board 400, Trapeze 100, Wetsuit 100. Dan ga ik uit van goedkope nieuwe spullen.
5. Dat ligt vooral aan jezelf. Les 1: Je kunt vliegeren, bodydraggen, proberen te staan. Les 2: Probeer te varen. Les 3: Heen en weer varen.
Heb je dan ervaring? Nee. Ben je dan een gevaar? Wellicht, maar de basics weet je dan.
slingshot-slet

Berichten: 83
Antwoord #2 September 10, 2007, 12:53:13
edit2Rapporteer  
ik ben het duffe aap eens over punt 2,3,4,5 maar heb een vraag aan jou:

waarom in diep water?

Als je in ondiep water les krijgt, leer je veel snelller.
Weinig tot geen golven en tevens ondiep daarvoor is oostvoorne de beginnersspot van Nederland.
Als je het op zee leert kost het je meestal meer moeite om te leren vanwege de branding en de golven.
Dus lokatiekeuze is heel belangrijk dit kan je veel geld schelen.
groeten kees
ralph local@noordwijk

Berichten: 412
Antwoord #3 September 10, 2007, 13:14:31
edit2Rapporteer  
het ligt er maar net aan wat voor instructeur je voor je hebt, voor de rest gewoon even een paar uur gaan vliegeren op strand.
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #4 September 10, 2007, 13:34:52
edit2Rapporteer  
Inhoudelijk verschil tussen de genoemde scholen kan ik je niet geven, wel eentje toevoegen: www.kiteboardles.nl Hier heb ik erg plezierig les gehad, waar ook erg veel aandacht aan veiligheid en regels op het water wordt besteed.
Koenani

Berichten: 76
Antwoord #5 September 10, 2007, 17:05:30
edit2Rapporteer  
volgens mij is het verschil tussen scholen niet erg groot... je moet maar net de beste leraar treffen.
bandito

Berichten: 253
Antwoord #6 September 10, 2007, 17:37:41
edit2Rapporteer  
je kan naar www.kitesurfschool.nl gaan en even contact opnemen met daan hartge die geeft les in hoorn
My.

Berichten: 23
Antwoord #7 September 10, 2007, 21:29:21
edit2Rapporteer  
Je kan ook kijken of het erkende scholen zijn ( bijv. door de watersportverbond)
En in ondiep water is wel zo makkelijk.. de eerste lessen sta je meer in het water met je kite dan dat je op je board staat.. ondiep water is dan niet echt prettig  ThumpsUp
slingshot-slet

Berichten: 83
Antwoord #8 September 10, 2007, 21:47:18
edit2Rapporteer  
Citaat
Je kan ook kijken of het erkende scholen zijn ( bijv. door de watersportverbond)
En in ondiep water is wel zo makkelijk.. de eerste lessen sta je meer in het water met je kite dan dat je op je board staat.. ondiep water is dan niet echt prettig 


het moet zijn:
Je kan ook kijken of het erkende scholen zijn ( bijv. door de watersportverbond)
En in ondiep water is wel zo makkelijk.. de eerste lessen sta je meer in het water met je kite dan dat je op je board staat.. DIEP water is dan niet echt prettig.

www.surfensoul.nl is ook knwv, iko, vdws gecertificeerd.
maar reclame kunnen we beter over laten aan de scholen zelf.
groeten kees
leuk

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #9 September 10, 2007, 22:17:51
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle replies.

Diep water is geen bewuste keuze en ik zou ook liever in ondiep water starten. Oostvorne is alleen wat ver bij me vandaan (130 km). Is er niets dichterbij met ondiep oefenterrein?
chevy

Geen avatar

Berichten: 33
Antwoord #10 September 10, 2007, 22:48:47
edit2Rapporteer  
Schellinkhout is ondiep en... voor jou een stuk dichterbij dan Oostvoorne :-) Ik heb daar les gehad van www.time2kite.nl en dat was top!!!
MCdrijver1

Berichten: 159
Antwoord #11 September 10, 2007, 23:24:31
edit2Rapporteer  
time 2 kite.
schijnt hele goeie school te zijn,
mischien gaak er ooit les geven
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #12 September 11, 2007, 00:13:39
edit2Rapporteer  
schellinkhout.... bij hoorn? dar is niet echt ver bij je vandaan! heb ik het ook geleerd

Bij van den berg kan je les nemen
Marsie

Berichten: 361
Antwoord #13 September 11, 2007, 00:23:19
edit2Rapporteer  
Leuk je hebt een persoonlijk bericht van mij.

Marcel.
leuk

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #14 September 11, 2007, 00:57:32
edit2Rapporteer  
En jij hebt antwoord!

Wat me opvalt is het verschil tussen de scholen aan lestijden. Sommige geven 3 uur, andere 4 of 5. En weer anderen een 'dag'. Geen idee hoe lang dat dan is... De prijzen varieeren niet zoveel maar de lestijden dan weer wel.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #15 September 11, 2007, 01:04:03
edit2Rapporteer  
Ik ben niet onafhankelijk www.kitesurfschool.org maar kan wel wat zinnigs toevoegen.
De eerste les kan prima aan zee, op diep water, omdat je dan nog niet met het board begint. Voordelen: veel ruimte (als je op brede stranden zoals Wijk of IJmuiden gaat), constantere wind dan op binnenwater, en bodydraggen in de golven is kicken.

Inderdaad als je met het board begint, is het tijdverspilling om in de golven te zitten. Dus wel binnenwater als Muiderberg, Schellinkhout, Horst, Mirns, of Oostvoorne.
Uitzondering: IJmuiden bij noordenwind. Dan is het in de bocht bij de pier heel lang ondiep zonder golven.

In de derde les al heen en weer varen, dat zie ik niet vaak. En ik heb bij meerdere kitesurfscholen in 3 landen gewerkt. Daar worden dan ook wel de self-rescue en andere veiligheidselementen goed behandeld en geoefend.
Dan kan je na 3 of 4 lessen veilig zelfstandig verder, inderdaad zonder een gevaar voor jezelf en anderen te zijn.

Jelle 
Safety First Kitesurfschool
IKO level 2
leuk

Geen avatar

Berichten: 10
Antwoord #16 September 11, 2007, 18:03:50
edit2Rapporteer  
Goed dat veiligheid zo hoog in het vaandel staat bij de school waar je werkt. Dat spreekt me wel aan.

Ik heb me opgegeven voor offertes van kitesurfscholen via deze site maar nog niets ontvangen. Is het druk of duurt dat gewoon even?
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #17 September 11, 2007, 19:18:56
edit2Rapporteer  

Als je mij mailt heb je binnen een dag antwoord.
Ik sta ook bij de scholen op deze site.

Adres en lesgegevens  op jellekite.nl  of  kitesurfschool.org

Jelle

Emiel

Berichten: 3004
Antwoord #18 September 11, 2007, 20:20:10
edit2Rapporteer  
www.kiboco.nl geeft les op wijk aan zee.

wat handig is om te doen is een paar keer naar de wakeboardbaan te gaan zodat je het boardgevoel al hebt met de les. dit scheelt erg veel is mijn ervaring als instructeur en ik raad het mijn leerlingen ook altijd aan om dit te doen!
je kan een trainerkite kopen maar je kan net zo goed die 100euro uitgeven aan een les, daarin ga je het eerste uur of 2uur(ligt aan de school) ook met een trainer vliegeren. Daarna heb je die niet meer nodig namelijk.
Emma

Berichten: 624
Antwoord #19 September 12, 2007, 00:10:13
edit2Rapporteer  
Ik heb laatst voor mijn nichtje's verjaardag een matras vliegertje(160lang) met bar gekocht voor ongeveer 30 euro van Rhombus. Dit is misschien niet goed als een echte trainerkite, en heeft ook wat minder kracht. Maar naar mijn idee helpt vliegerervaring echt bij het leren kiten, en voor die prijs hoef je het niet te laten. Daarnaast ook nog een keertje gaan wakeboarden, en dan ga je waarschijnlijk een stuk sneller vooruit dan wanneer je dat niet doet!
stuitrover

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #20 September 13, 2007, 21:54:25
edit2Rapporteer  
3.
Wat betreft de outfit: ik heb hier nog niet zoveel over gelezen. Is het nodig verschillende wetsuits aan te schaffen? En kan ik een wetsuit gebruiken die ik ook gebruik voor windsurfen? (zit er over te denken om namelijk ook te starten met windsurfen)

Je kan inderdaad hetzelfde pak gebruiken voor windsurfen en je kitetrapeze werkt ook vaak met windsurfen (ik gebruik 1 trapeze voor beide sporten). Maar wat betreft dat windsurfen. Als je al genoeg dure hobbies hebt, zou ik voorlopig er eerst maar eentje erbij nemen. Ik doe zowel wind- als kitesurfen en ik vind ze allebei erg leuk om te doen.

Een voordeel van beginnen met windsurfen is dat je de eerste les al heen en weer kan varen, en je al vrij snel zelfstandig je baantjes kan trekken. Alleen daarna wordt het lastiger, voor je echt hard over het water kan scheren en mooie bochten kan trekken ben je heel wat vaaruren verder. Bij kiten duurt het wat langer voordat je op je board staat, maar dan ga je wel gelijk al snel. En daarna krijg je het draaien en de eerste truuks ook snel onder de knie.

Een ander voordeel van windsurfen is dat je het ook op kleine lokale plassen kan doen, voor kiten heb je ruimte nodig. Andersom ben ik gebonden aan een stationwagon voor mijn windsurfspullen en kan je komplete kiteuitrusting mee op de fiets, in de mini, in de trein, bus etc.

Kortom, beide sporten zijn erg leuk maar hebben hun voor en nadelen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.