Jacht op Vliegersurfers op de Veluwerandmeren

Ruud~

Berichten: 14
September 17, 2007, 16:12:54
edit2Rapporteer  
Christen Unie is tegen de vliegeraars omdat ze denken dat ze de vogels afschrikken. Ze zien waarschijnlijk de jongeren liever op hangplekken of buurthuizen om vervolgens hun gesubsidieerde clubhuis af te branden of de buurt te terroriseren. De afschrikking van de luidende klokken op zondagochtend zal groter zijn voor mens en dier dan een paar sportieve vliegeraars die zich graag in de natuur begeven. Natuur zou open moeten staan voor iedereen.

Artikel uit De Stentor:
Vliegersurfer op Veluwemeer jaagt krooneend en kleine zwaan weg
De ChristenUnie in Nunspeet vindt dat het maar eens afgelopen moet zijn met het vliegersurfen op de randmeren langs de gemeente Nunspeet. Volgens CU - woordvoerder Wilco Leeflang verstoren deze vliegersurfers de vogelrijke rustgebieden bij Polsmaten. Hij wil dat het gemeentebestuur de politie aan de jas moet trekken om hiertegen op te treden. Vliegersurfen op de Veluwerandmeren is in strijd met de natuurbeschermingswet.

Maar volgens Leeflang komt het handhaven van het verbod op kitesurfen op de randmeren nog niet van de grond.

" Dit gaat ten koste van de vogels in de gebieden nabij de kijkhut van Polsmaten", stelt hij.

Het college is verzocht om met de (water)politie in gesprek te gaan om te zorgen dat er handhavend wordt opgetreden.

Sinds enkele jaren neemt het kitesurfen op de Veluwerandmeren volgens Leeflang steeds meer toe. "Vooral de ondiepe delen aan de Gelderse zijde zijn hierbij in trek. Het zijn niet alleen de surfstranden die voor het vliegersurfen worden gebruikt, maar ook de afgelegen en daardoor veelal vogelrijke, rustgebieden worden geleidelijk aan steeds meer in gebruik genomen. Ook het strandje bij Polsmaten trekt vliegersurfers aan. Meer dan bij windsurfen, raken watervogels hierdoor gemakkelijk verstoord". aldus Leeflang.

Hij stelt verder dat het gebied nabij Polsmaten een belangrijke broedplaats is voor de krooneend die er overwintert. Ook een groot deel van de wereldpopulatie kleine zwanen zit er. Het spreekt voor zich dat verstoring daarvan zeer onwenselijk is".

Volgens het zogenaamde 'Binnenvaart Politie Reglement' is het vliegersurfen uitsluitend toegestaan in een daartoe aangewezen gebied. Het Veluwemeer maakt geen deel uit van zo'n aangewezen gebied.

"Deze wettelijke bepalingen betekenen dat er tegen vliegersurfers opgetreden moet worden in alle gebieden die niet zijn aangewezen. Alleen komt de uitvoering hiervan komt nog niet van de grond", vindt Leeflang.

Bron: door Roel Kleine

www.destentor.nl

-----------------------------

Voor de dieren moeten we respect hebben maar je moet niet overdrijven door elk grasveldje tot broedplaats te bombarderen.
Laat de Christen Unie zijn eigen partijprogramma maar eens ter uitvoering brengen:

1.9 Sport
Sportbeoefening is belangrijk voor de volksgezondheid. In een samenleving waar veel mensen zittend werk hebben en overgewicht veel voorkomt, moet beweging meer worden gestimuleerd.

• Recreatieve buitensporten als wandelen, fietsen, skeeleren, kanoën en paardrijden worden verder ontwikkeld door het aanleggen van regionale routes en goede voorzieningen zoals rustplaatsen, afgescheiden paden en oversteek- en overdraagplaatsen.


Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #1 September 17, 2007, 16:19:45
edit2Rapporteer  
Het is echt niet te geloven!  (angry_kitesmiley)
Stetman

Berichten: 133
Antwoord #2 September 17, 2007, 16:28:00
edit2Rapporteer  
wat het ten koste gaan van de vogels inhoudt is dan bekend/onderzocht neem ik aan ?
komen er nu minder vogels uit het ei, of verhuizen ze naar andere plekken, slapen ze misschien niet goed of melden er zich meer vogels met stress en burnout, krijgen ze misschien last van veeruitval ?Toch benieuwd wat ik me erbij moet voorstellen.
Mr.Klip

Berichten: 171
Antwoord #3 September 17, 2007, 16:30:38
edit2Rapporteer  
wat een onzin!!
 (politie_kitesmiley)ja meneer zou u uw spullen willen inpakken.. er vliegt daar een vogel weg... loser
Ethicus

Berichten: 91
Antwoord #4 September 17, 2007, 16:41:49
edit2Rapporteer  
Die rot vogeltjes zijn gewoon veel te schijterig. Ze moeten maar leren dat een kite helemaal niet eng is. Op de meeste stranden vliegen de meeuwen al vrolijk om mijn kite heen dus laat die softy birds zich maar eens aanpassen. Kortom: Ze moeten gewend raken aan de aanwezigheid van kites. Alleen zo zullen zij ze gaan beschouwen als grote kleurige vrienden.

crahsdummie
Gast
Antwoord #5 September 17, 2007, 17:07:03
edit2Rapporteer  
dat stelletje jodekoeken moet gewoon stoppen met dingen verzinnen om ons t leven zuur te maken
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #6 September 17, 2007, 17:15:00
edit2Rapporteer  
Vliegersurfen?? Wat is dat nu weer voor Christelijk woord?? Maak er dan vlieger-plank-zeilen van!!

Stelletje achterlijke @#@$%%$#

Amen
chico

Berichten: 1112
Antwoord #7 September 17, 2007, 17:52:32
edit2Rapporteer  
Jaja, verbieden, verbieden, verbieden en verbaliseren. Maasvlakte II, Schiphol, uitbreiding A2,  HSL, Betuwelijn.....ENZOVOORT. Allemaal slecht voor vogels, maar dat mag. Want we moeten centjes vedienen. Aan kiters kan je nixs verdienen (behoudens die 1,5 sjop in NL en die paar internet winkels).

Wanneer komt er revolutie?
leeany

Berichten: 844
Antwoord #8 September 17, 2007, 18:07:25
edit2Rapporteer  
elke zondag ochtend om 8 uur een kwartier lang die rot klokken laten luiden is ook niet echt gezond voor mij en mijn hoofd.
Maurits

Berichten: 1008
Antwoord #9 September 17, 2007, 18:19:12
edit2Rapporteer  
ChristenUnie  ThumpDown Wat een domvolk, lui kunnen echt alleen maar zeuren. Ik had er al schijt aan. Maar nu helemaal  (angry_kitesmiley)
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #10 September 17, 2007, 19:10:18
edit2Rapporteer  
Citaat
Ook het strandje bij Polsmaten trekt vliegersurfers aan.
Meer dan bij windsurfen, raken watervogels hierdoor gemakkelijk verstoord". aldus Leeflang.

Graag duidelijk en/of wetenschappelijk onderbouwen?? meneer Leeflang dat is mijn vraag.

Als kiten bij Polsmaten niet mag dan ook resoluut alle andere watersporten hier verbieden zou ik zeggen.  Ga me toch niet wijs maken dat een broedende kip het verschil ziet tussen een surfer en een kiter.

Zie ook: http://www.art1.nl/?node=1198

Theo
Go kite or go home

Berichten: 16
Antwoord #11 September 17, 2007, 19:16:49
edit2Rapporteer  
Dan moeten ze ook de kerk verbieden. Want als zondagmorgen om 8 uur al die kerkklokken gaan luiden en er zitten op dat moment duiven bij de kerktoren dan worden deze duiven doof. En als een duif doof is kan hij niet meer vleigen want dan heeft hij geen orientatiegevoel en geen evenwichtsgevoel meer en dan stort hij dus neer en is die hartstikke dood. Dus dan is dat de schuld van de kerk. dus de kerk moet verboden worden....
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #12 September 17, 2007, 19:27:23
edit2Rapporteer  
Ik ben hier waarschijnlijk onpopulair genuanceerd in - als het verboden is moet je daar niet kiten. Of de reden achter die wetgeving nou wel of niet gegrond is volgens jou of in jouw religieuze overtuiging past. De CU heeft in dat gebied een grote achterban, dus de kans dat een locale politcus CU-er is, is groot.
Ik kan uit dit stukje ook niet opmaken dat de CU tegen kitesurfers is.
Voor de duidelijkheid: ik ben wel tegen de CU of iedere andere organisatie die religieuze mores met overheidsbeleid wil verwarren.
Ruud~

Berichten: 14
Antwoord #13 September 17, 2007, 22:10:39
edit2Rapporteer  
Mee eens. Maar er wordt gesproken over een surfstrand waar windsurfen dan wel goed is en kitesurfen niet. Laten ze de energie steken in toewijzingen van gebieden waar het prima kan.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #14 September 17, 2007, 22:15:23
edit2Rapporteer  
Citaat
Ik kan uit dit stukje ook niet opmaken dat de CU tegen kitesurfers is.

Zou er nog bijkomen ook nog !!

Vanmiddag stond nog een reactie op het krantebericht (zie http://www.destentor.nl/veluwenoord/article1870015.ece)
Die nu is weggehaald. Reactie stelde dat heer Leeflang birdwatcher is en het dus om eigen belang gaat.
Als het waar is: CU de maffia van Nunspeet?.



Lex

Berichten: 4827
Antwoord #15 September 17, 2007, 22:15:24
edit2Rapporteer  
Wat een honden joh. En vogels bang voor kiters...ik eerder andersom. Laats op het autostrand kwam er zelfs een groep kleine zeevogels ( geen idee wat het was) meevliegen door mijn lijnen heen. Ik dacht als dat maar goed gaat. Gaat weer is helemaal nergens over  loser
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 September 17, 2007, 22:19:53
edit2Rapporteer  
17.000.000 inwoners in een land zo groot als een postzegel. En dan megaveel ruimte ineens gaan toekennen als natuurgebied, ten kosten van de recreatiegebieden voor de inwoners (Natura 2000)


Welkom in Nederland!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 September 17, 2007, 22:24:07
edit2Rapporteer  
gasten ik heb me er over in laten lichten, vogels kunnen wennen, maar het maakt enorm uit wat voor vogels. Trekvogels, een hele gevoelige groep, die wennen bijvoorbeeld niet omdat ze te kort verblijven.
Ik ben het eens metde kritiek op de misstanden rondom de toewijzing van kitespots, het heeft alleen geen zin om hier onzin over vogels te gaan brullen als je er niks van af weet.
Over het nivo van locale politici hoef je het al helemaal niet te hebben, dat is altijd merendeels bagger, daar is niks nieuws meer en dat zal altijd wel blijven.
Mensen met gezond verstand zijn namelijk kiters en die hebben helemaal geen tijd voor politiek.
Paul

Berichten: 275
Antwoord #18 September 17, 2007, 23:16:47
edit2Rapporteer  
vele van jullie weten niet dat het de overheid menus is en dat ze het liefst vanaf okt-april ook kitesurfen bij strand horst willen verbieden.
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #19 September 18, 2007, 01:14:13
edit2Rapporteer  
vele van jullie weten niet dat het de overheid menus is en dat ze vanaf okt-april ook kitesurfen bij strand horst verbieden. .

Waar heb je deze info vandaan? Specificeer please!

Ik vind dat het te gek voor woorden is dat er gesteld wordt dat surfers minder problemen voor vogels zouden opleveren dan kiters. Dat kan ik me echt niet voorstellen!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 September 18, 2007, 03:35:11
edit2Rapporteer  
Waarom kiten verbieden op Horst in de wintermaanden? Meestal is het andersom. Of bedoel je dat ook? Iets meer duidelijkheid aub
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #21 September 18, 2007, 03:45:15
edit2Rapporteer  
Is inderdaad erg triest dat er veel gezeur is rond het vliegersurfen daar, maar ik vind het ook wel een beetje simpel om dan gelijk de domme christenen in de rest van NL te veroordelen, en het feit dat mensen het verbieden van kerken als tegenargument gaan gebruiken is ook vrij vergezocht... Ja, ik ben christen, en begrijp best dat het triest is dat er weer een verbod aan zit te komen, maar dan hoef je simpel te reageren...

Snowman

Berichten: 264
Antwoord #22 September 18, 2007, 15:08:57
edit2Rapporteer  
Politiek en godsdienst kun je daarom ook maar beter gescheiden houden om dit soort begrijpelijk, emotionele reacties te voorkomen en voor te zijn. Maar goed dat is weer een andere discussie.

Zover ik kan beoordelen zijn de kitesurfers op het Veluwemeer de druppel die de emmer doet overlopen. Het wordt gewoon te druk daar samen met de zwaantjes en eenden. De vraag is welke watersport het gaat "winnen" en dus mag blijven: de wakeboarders, de zeilboten, de windsurfers, kiters roept u maar.

Vraag me ook af hoe de campinghouders (geld!!) hierin staan zijn die bang dat er een algeheel watersport verbod komt of maakt het hun niet uit. Meeste campinggasten komen toch voor de watersport lijkt mij.

Nogmaals kom niet (tenzij wetenschappelijk bewezen) aan met verhalen dat een kiter op het water voor vogels andere impact heeft dan bijv. een catamaran of een windsurfer.

Eerlijk zullen we alles samen delen, Amen

Theo
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #23 September 18, 2007, 21:09:02
edit2Rapporteer  
Bief aan de CU Nunspeet en de stentor:

Kitesurfen en vogels.

Kitesurfen, hangend aan/onder een grote vlieger met behulp van een klein surfboard over het water varen. Uiteenlopend van heel relaxed je baantjes varen tot en met het uitvoeren van extreme tricks en superhoge sprongen.
Een sport niet geheel zonder gevaar en doordat de sport betrekkelijk nieuw is worden ongevallen in deze sport door de media uitvoerig belicht en ontstaat er al snel een zeer negatief beeld over deze sport. Een beetje kitesurfer die dit soort mediaspektakels  leest komt al snel tot de conclusie dat er helaas maar weinig mensen buiten deze sport op de hoogte zijn van de werkelijke aspecten van deze sport.
Onbekend maakt onbemind en dat gaat voor deze sport zeker op. In het prille beginstadium maakten de pioniers van deze sport gebruik van z.g  “2 lijners”. Dit zijn vliegers die door middel van 2 lijnen verbonden zijn met de surfer. De surfer had geen tot weinig mogelijkheden om de krachten van de ( in Nederland vaak) vlagerige wind te controleren / reduceren. Het ging dan ook regelmatig mis.
Als snel kwam de Nederlandse overheid ( dol op “regeltjes”) dan ook met allerlei beperkende regels voor het beoefenen van deze sport met uiteindelijk gevolg dat in het Binnenvaart Politie Reglement ( de verkeerswetgeving voor het binnenwater en de waddenzee) een algeheel verbod op het kitesurfen werd opgenomen.
De sport was inmiddels als dusdanig gegroeid dat er een Nederlandse Kitesurf Verenging was opgericht en deze vereniging ging in onderhandeling met de diverse autoriteiten waardoor er op de Nederlandse wateren een beperkt aantal plaatsen werden opengesteld voor het beoefenen van deze sport. Kitesurfen is allang niet meer wat het is geweest. De ontwikkelingen op het gebied van materiaal zijn razendsnel gegaan. “4 lijns vliegers”  waarmee de kitesurfer de krachten kan controleren, betere veiligheidssystemen, kitescholen en leden van de N.K.V. zijn automatisch verzekerd voor hun wettelijke aansprakelijkheid. Door de groei van de sport en de zeer beperkte mogelijkheden / locaties waar de sport is toegestaan zien we dat de huidige locaties overvol raken en er daardoor gevaarlijke situaties ontstaan. De huidige ongevallen zijn vaak direct gerelateerd aan deze beperkingen. Helaas zien we ook dat kitesurfers door het betuttelend optreden van de overheid, steeds meer het heft in eigen hand nemen en op zoek gaan naar andere locaties om hun sport op een veilige manier te beoefenen. Natuurbeheerders klagen steen en been en de politiek neemt deze klaagzang maar al te graag over. Natuurbeheer doet het blijkbaar goed als het om stemmen gaat. Onlangs verscheen er van een woordvoerder van een politieke partij uit Nunspeet een algemene klaagzang over het gedrag van kitesurfers op/in verboden gebieden. Zoals met veel problematiek in de Nederlandse samenleving is dit weer eens een duidelijk bewijs van het paard achter de wagen spannen. Het algehele verbod op kitesurfen zoals is gesteld in het B.P.R. is allang achterhaald. Zouden de dames en heren politici zich eerst eens gaan richten op de mogelijkheid voor het creëren van meer locaties waar deze sport wordt toegestaan zal het probleem kitesurfen / natuurgebieden drastisch verminderen. Zelfs in onze grondwet is een artikel gewijd aan “het doen creëren van mogelijkheden voor vrijetijdsbestedingen / recreatie”  De eerder genoemde politieke partij heeft zelfs een minister geleverd voor “jeugd en gezin” . Het moge een ieder duidelijk zijn dat het beoefenen van een “buitensport” en het creëren van mogelijkheden voor zo’n sport  in schril contrast staat met het “hangen aan de spelcomputer”  Als beoefenaar van deze schitterende sport vind ik het jammer en word ik een beetje verdrietig van de wijze waarmee de politici omgaan met deze gelegenheid om de jeugd weg te trekken van al de door hun “verdoemde computerspelletjes” . Nee, van een politicus van met name een christelijke partij heb ik toch een iets andere verwachting……………
met vriendelijke groet bla bla bla



Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #24 September 18, 2007, 21:22:39
edit2Rapporteer  
Opsturen die handel.

Ik snap gewoon simpelweg niet dat mensen plaats moeten maken voor vogels als het om het beoefenen van een mooie sport gaat. Het is allemaal een grote tegenstrijdigheid in dit land en ik word er niet goed van.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.