Jacht op Vliegersurfers op de Veluwerandmeren

xray

Berichten: 3688
Antwoord #25 September 18, 2007, 21:50:08
edit2Rapporteer  
Even wat duidelijkheid scheppen.
Waar er voorstanders zijn (wij als de beoefenaren) zijn er hoe ongelovelijk ook tegenstanders in de vorm van vogelliefhebber die bang zijn dat hun vriendjes een beetje verstoring niet kunnen verdragen. Voor de vogels wordt momenteel over het algemeen een nul optie gehanteerd. D.W.Z. er mag absoluut geen verstoring plaatsvinden....te zot voor woorden en iets waar door de NKV en C.S. hard aan gewerkt wordt.

Er is echter momenteel geen, ik herhaal geen absoluut kiteverbod vanaf 1 oktober. Wel is het vrij lastig geworden aangezien ze bij de diverse overheidsinstanties absoluut als de dood zijn voor de lobby van de vogelliefhebbers...

Dit is hoe het er nu voorstaat...
"In de periode 1 oktober tot 1 april mag alleen gekitesurft worden wanneer men een afstand van 500 meter in acht neemt ten aanzien van groepen (meer dan 5 vogels) watervogels. De afstand van 500 meter geldt ook voor groepen die zich buiten de kitesurfzone bevinden"

Maar zoals altijd, to be continued.....
maarten.v.a

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #26 September 18, 2007, 21:53:55
edit2Rapporteer  
Hopen dat het een storm in een glas water is, en anders moet de NKV proberen er wat moois van te maken...

Groet, Maarten.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #27 September 18, 2007, 21:59:22
edit2Rapporteer  
Daar zijn ze hard mee bezig...
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #28 September 18, 2007, 22:41:24
edit2Rapporteer  
Dit is hoe het er nu voorstaat...
"In de periode 1 oktober tot 1 april mag alleen gekitesurft worden wanneer men een afstand van 500 meter in acht neemt ten aanzien van groepen (meer dan 5 vogels) watervogels. De afstand van 500 meter geldt ook voor groepen die zich buiten de kitesurfzone bevinden"

Maar zoals altijd, to be continued.....

Whahahah.....waar gaat dit over....!? Moet echt niet gekker worden.
Maar is een beetje tegenstrijdig met het samenscholingsverbod voor watervogels, waarin beschreven staat dat deze met niet meer dan 3 watervogels mogen klusteren.....
xray

Berichten: 3688
Antwoord #29 September 18, 2007, 23:26:40
edit2Rapporteer  
Fer,hoe meer je je er in verdiept hoe minder je eigenlijk er van wilt weten, zo bizar!
globe

Berichten: 1143
Antwoord #30 September 19, 2007, 02:04:31
edit2Rapporteer  
voor de liefhebber:

Uit het Nunspeetse Huis aan Huis blaadje van vorige week

Snowman

Berichten: 264
Antwoord #31 September 19, 2007, 14:05:24
edit2Rapporteer  
Globe kun je als local nog wat Nunspeet-Inside info loslaten of is dit typisch een geval van regionaal achterkamertjes politiek ???
globe

Berichten: 1143
Antwoord #32 September 19, 2007, 16:30:36
edit2Rapporteer  
Wilco Leeflang is leraar op een school in Nunspeet en fanatiek milieu-rakkertje.

Uiteindelijk heeft hij gewoon gelijk natuurlijk. Er mag volgens de wet niet gekite worden (BPR) maar grijpt de verkeerde argumenten aan om de strijd aan te gaan.

Wat hem volgens mij nog meer dwars zit is de verstoring van de zondags-rust. DIe is heilig bij sommige mensen in Nunspeet.


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #33 September 19, 2007, 16:38:24
edit2Rapporteer  
zwarte kousen gebied?
Hier in Harlingen mogen we officieel ook niet meer, periode loopt tot 31 augustus.
Maar niemand die er naar kraait, er zwemt hier nooit iemand, het 'strand' is kunstmatig, en de waterpolitie kan het de reet roesten, die hebben geen tijd noch zin om ons te beboeten Joepie
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #34 September 19, 2007, 17:24:41
edit2Rapporteer  
Citaat
Uiteindelijk heeft hij gewoon gelijk natuurlijk
Ok respect hiervoor.

Alleen: waarom alleen de kiters niet en de rest nog wel? dat snap ik nog steeds niet goed. Als laatste erbij gekomen dus ook als eerste weg gezien drukte?. Slechte imago te veel ongelukken?
Het komt bij nog steeds over als een ware hetze en is mijn ogen bijna hetzelfde over als: watersporten hier alleen toegestaan voor Nederlanders (Duisters, Turken en andere buitenlanders dienen zich naar naar strand Horst te begeven).
globe

Berichten: 1143
Antwoord #35 September 19, 2007, 18:06:39
edit2Rapporteer  
Post net bij de collega's hanglos:

Ik ben 1 van de kite-locals daar en kan je uit ervaring vertellen dat het vanaf Polsmaten (het strandje waar dit artikel oa over gaat) het ONMOGELIJK is om in het vogelgebied te komen. Hier ligt namelijk een 3 meter dikke dam tussen, begroeid met bomen en struiken. Deze dam is afgelopen winter verlengd en nu is het nog lastiger om daar te komen. Aan de kant van Biddinghuizen (overkant, dus niet de Gelderse kant) kun je echter wel oversteken en in het Vogelgebied komen, hier moet tevens de vaargeul voor worden overgestoken. Laat ze dan daar inderdaad het verbod handhaven, maar laat aan de kant van Nunspeet (waar ook een 4-tal watersport campings gevestigd is) de kiters lekker hun gang gaan.

 

Volgens mij is het nog nooit zo druk geweest met vogels de afgelopen jaren. Ik trek zelfs vogels aan met mijn Helix.

 

wat voorbeelden wat wél mag op het Veluwemeer en aangrenzende stranden:

 

- Jetskien

- Waterskien

- naast het vogelgebied zit een Zeilschool (met veel invloedrijke mensen uit Nunspeet die de kiters ook lastig vinden)

- 3 campings

- kampvuurtjestokende jongeren die 's ochtens het hele strand bezaaid met bierflessen en glasscherven achterlaten

- schijtende honden

- 250 windsurfers op een drukke dag

- een veerpontje voor fietsers

- dagrecreatie (www.rgv.nl)

 

Welgeteld zijn er op een heeeeeeele drukke dag zo'n 15 kiters te vinden (meestal in het weekend, door de weeks ben ik vaak alleen of hooguit met 5 man). Denken die mileugasten nou echt dat die 15 kiters het verschil maken voor de 15 dagen per jaar dat het waait?

 

15 dagen per jaar -> sessie van 5 uurtjes -> 75 uurtjes overlast per jaar!

 

Als ik Zwaan was zou ik ook wegblijven daar! Slecht voor de opvoeding van kids-zwanen.
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #36 September 19, 2007, 18:25:36
edit2Rapporteer  
Thanx Globe begon al aan mijzelf te twijfelen.
Vergeet vooral ook niet de catamarans(zijn er niet veel maar gaan wel verschikkelijk snel en doorboren volgens mij af entoe wel een verkeerde kant opkijkend zwaantje)

Neem aan dat Leeflang eigenlijk van alle watersporten af wil  en met het kite verbod een stok heeft gevonden om mee te slaan. Wellicht speculeert hij erop dat er mensen gaan roepen (zoals ik nu doe)  geen kiters dan ook geen windsurfers + rest. Dat is nou politiek.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #37 September 19, 2007, 22:04:20
edit2Rapporteer  
Guido, perfecte redenatie die wij ook hebben aangegeven en nogmaals aantoont hoe krom alles is en hoe bekrompen Nederland is helaas...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #38 September 19, 2007, 22:16:16
edit2Rapporteer  
Zohier de eerste reactie op mijn schrijven:

Geachte heer Rotmans,

Hartelijk dank voor uw reactie. De vragen die de CU stelde zijn dus niet door mijn fractie gesteld en wij wachten ook de reactie van het college af. Wij laten ons natuurlijk graag informeren door alle belanghebbenden en zijn daarom ook bij met uw reactie. Ik voel met u mee dat we ook ruimte moeten houden waar gesport kan worden. Dat is goed voor jong en oud. Bij eventuele besluitvorming op dit gebied zullen wij uw reactie zeker laten meewegen.

 

 Met vriendelijke groet,

Henry Stulen

Fractievoorzitter Gemeentebelang Nunspeet

Laan 81

8071JJ Nunspeet

telefoon 0341 253719
mobiel 06 21930855
fax 084 7504573

h.stulen@chello.nl

 
www.gemeentebelang-nunspeet.nl

globe

Berichten: 1143
Antwoord #39 September 19, 2007, 22:20:54
edit2Rapporteer  

Ik sprak toevallig Edward van der Geest onlangs van Gemeente Belang. Hij is wethouder van Sport en Toerisme.

Hij vond zelfs het (kite) surfen een geweldige sport om naar te kijken en was trots dat er jaarlijks zoveel toeristen naar de Veluwe trekken vanwege de grote mogelijkheden voor sporten die de gemeente Nunspeet biedt. (Mountainbiken, wielrennen, wandelen maar noemde ook expliciteit de watersport!)

Gemeentebelangen en CU zijn geen maatjes, misschien kan hij tegengas geven?
Kaptain

Berichten: 561
Antwoord #40 September 19, 2007, 23:54:46
edit2Rapporteer  
Kijk, dit is goede actie!
Klasse idefixe!!!
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #41 September 20, 2007, 00:46:01
edit2Rapporteer  
Klasse Idefixe!!
globe

Berichten: 1143
Antwoord #42 September 20, 2007, 04:20:01
edit2Rapporteer  
zojuist naar de Wethouder van Sport en Toerisme gestuurd:


Beste heer van der Geest,
 
Wij kennen elkaar via TC de Volharding en ik heb de afgelopen 2 jaar de poster ontworpen voor Nunspeet Beweegt.
 
Naast het mountainbiken ben ik een fanatiek windsurfer en kitesurfer. Vooral het kitesurfen is één van de meest groeiende en spectaculairste watersporten op dit moment.
Het kitesurfen staat het laatste jaar echter erg onder druk vanwege negatieve publiciteit en onwetendheid over deze sport.
 
Mensen denken dat kitesurfen levensgevaarlijk is en spookverhalen van mensen die over flatgebouwen zijn getilt doen de ronde. In 2003 is er een wetswijziging geweest die het kitesurfen op binnenwater verbiedt tenzij anders overeengekomen voor bepaalde plekken, de zgn. gedoogzones (Strand Horst is hier 1 van).
In 2003 stond het kitesurfen echter nog in de kinderschoenen en de ontwikkelingen van de sport zijn de afgelopen 4 jaar enorm geweest. Met name op het gebied van veiligheid en controleerbaarheid van de vliegers zijn er zeel veel verbeteringen gekomen. De wet (BPR) is echter nooit aangepast en wordt nu door vele milieuliefhebbers aangegrepen om het kitesurfen (en waarschijnlijk ook ander watersporten) te verbannen van het Veluwemeer.
 
Zelf kitesurf ik al sinds 2002 op het Veluwemeer (Polsmaten) maar ben afgelopen zomer weggestuurd en verbannen naar een ander plek (in Friesland notabene! Terwijl ik 'thuis'zo'n mooie plek heb). Strand Horst is geen optie omdat het daar veel te druk is en een ongeluk in een klein hoekje zit. Dat is namelijk het gevolg wanneer alle kitesurfers naar 1 plek worden verbannen.
 
Nu las ik onlangs in de krant dat collega Wilco Leeflang de strijdbijl heeft genomen en de strijd aangaat tegen de kitesurfers op het Veluwemeer.
 
Omdat zij de vogels verstoren? Ik moest er bijna om lachen.
 
Op een hele drukke (winderige) dag zijn er doordeweeks misschien 5 kitesurfers te vinden in op de drukke dagen in de weekenden 15 kitesurfers.
Dit tegenover 50 tot 150 windsurfers! Er zijn hooguit 15 goede weekenden per jaar, je kite 5 uurtjes per dag. 15x5 = 75 uurtjes overlast, op een heel jaar!
 
Ook is het een feit dat op winderige dagen de vogels beschutting zoeken achter de dam die speciaal voor het vogelgebied is aangelegd. Tijdens de winderige dagen is er op het hele Veluwemeer dus geen vogel te bekennen! Wij als kitesurfers kunnen niet achter de dam komen, dat zou levensgevaarlijk zijn en we hebben er niets te zoeken.
 
Vormen van recreatie/sport die wel mogen zijn oa:
 
- Waterskiën
- Jetskiën
- Zeilen
- Strandrecreatie (waar trouwens een hoop rommel op het strand achterblijft wat wij dan weer opruimen om schade aan onze vliegers te voorkomen
- Speedboten
- Een veerpont naar Biddinghuizen
 
Schrikken de vogels hier niet van?
 
Ik denk dat het dhr. Leeflang meer te doen is om de hele recreatie aan banden te leggen en als boeman nu de kitesurfers aanwijst. Om vervolgens een stap verder te gaan en dan de windsurfers en zeilers aan te pakken? En dan niet alleen op de Zondag, maar ook op de overige dagen van de week.
 
Kunt u als wethouder van oa. Sportzaken niet eens een balletje opgooien of tenminste een goed woordje doen.
 
Ik zou u graag eens willen uitnodigen om een kijkje te komen nemen aan het strand als er een middag gesurft wordt daar. Is er meteen een stuk onwetendheid weggenomen en weet u waar het exact over gaat.
rikdekker

Berichten: 737
Antwoord #43 September 20, 2007, 04:25:24
edit2Rapporteer  
globe, erg mooi stuk geschreven! nu maar hopen dat het helpt!
youne nl

Berichten: 233
Antwoord #44 September 20, 2007, 21:01:57
edit2Rapporteer  
ik vind t echt gewoon triest alles wat ze kunnen verzinnen om maar een beetje dwars te liggen pakken ze aan ,wat worden ze er beter van ?
Geen drol !!!! Stelletje asosialen zijn t !!!! 
Paul

Berichten: 275
Antwoord #45 September 20, 2007, 23:22:06
edit2Rapporteer  
goed verhaal globe en xray! Laten we ervan uitgaan dat we stapje voor stapje vooruit komen i.p.v. iedere keer een stapje achteruit zoals de afgelopen jaren.

Ook ik heb gemerkt dat de overheden bang zijn voor de mileulobby. Vergeet niet hoe groot die aanhang is en hoeveel macht zij hebben. Wellicht vrezen ook deze ambtenaren voor hun baan.

Telstar kan al jaren niet bouwen op horst vanwege uitgezette dieren!
 ThumpDown
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46 September 20, 2007, 23:24:06
edit2Rapporteer  
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=27816.0

is dat geen aardig begin voor de zoetwatermatrozen dan?
Tommie

Geen avatar

Berichten: 358
Antwoord #47 September 21, 2007, 02:11:08
edit2Rapporteer  
@ snowman,
kerel dat plaatje heeft bij mij een nare bijsmaak.
globe

Berichten: 1143
Antwoord #48 September 21, 2007, 03:32:28
edit2Rapporteer  
Redelijk positieve reactie gekregen zojuist:


Guido,
 
dank voor je mail. Wat mij betreft wordt de soep niet zo heet gegeten.
Ik kom graag een keer kijken. Zeg maar waar en wanneer.
Binnenkort zal de brief in het college behandeld worden. Daarna zal ik me weer melden.
 
MVrgr
 
Edward van der Geest
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #49 September 21, 2007, 12:16:40
edit2Rapporteer  
Citaat
@ snowman,
kerel dat plaatje heeft bij mij een nare bijsmaak.
Het is (of was) ook mijn bedoeling dat het een heel erge vieze bijsmaak veroorzaakt aangezien het deels het gevoel weergeeft wat ik al sinds 2 jaar tijd heb daar in Nunspeet (kom/kwam op 1 van de 3 campings aldaar afgelopen jaren). Het hele zaakje "stinkt". Wellicht overdrijf ik doch: actie-reactie zou ik zeggen.

Citaat
Wat mij betreft wordt de soep niet zo heet gegeten
Ondertussen heeft politie wel kiters van het water gehaald. Maar goed laat ik positief blijven en hopen op een goede uitkomst. Zodat ik weer met plezier naar Camping kan zonder als crimineel behandeld te worden.

Fight for your right

Theo


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.