wind en stroming

bredo

Berichten: 593
September 19, 2007, 19:54:35
edit2Rapporteer  
Voor alle zeevaarders die hier verstand van hebben!!!

Ik ben net begonnen met varen op zee en negen van de tien keer heb ik niet lekker gevaren ,omdat het onwijs stroomde(rivier)  en/of het was een klotsbak. Genoeg druk,maar ga haast niet vooruit. Ik word er doodmoe van... ThumpDown

Dus wie kan er even kort uitlegen wanneer je het best kan varen op zee.

Ik vaar zelf op Castricum aan zee,wijk aan zee.
Kite:shockwave 12 meter
board: vandenberg board/133/37


alvast bedankt!!! ThumpsUp
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #1 September 19, 2007, 21:13:47
edit2Rapporteer  
Hey Bredo, ik ben inmiddels wel goed bekend op zee.

Wanneer je het beste kan varen ligt aan meerdere factoren.
1. De windrichting.
2. Het getij.

De windrichting moet tegengesteld of haaks op de stroming staan.
Om het met een voorbeeldje uit te leggen:
Vandaag waait het zuidwest, dus zou je een stroming moeten hebben van noord naar zuid wil je makkelijk hoogte kunnen lopen. Dit begint ongeveer een halfuurtje tot uurtje na hoog water. Dan wordt het weer langzaam eb en stroomt de noordzee "leeg" via het kanaal.
Rond eb is er een tijdje doodtij, en een halfuurtje of uurtje later begint het weer de andere kant op te stromen. Kortom, de noordzee stroomt weer "vol" vanuit het kanaal.
Met een noordoosten wind is het precies omgedraaid uiteraard.

Dan heb je ook nog een aanlandige wind, west/noordwest. Dan heb je geen/minder last van de stroming want dan vaar je op en neer voor de kust en dus met de stroming mee of er recht tegenin.

Als het moeilijk te visualiseren is moet je het gewoon eens uittekenen. Dan zie je het meteen.
Overigens zal bij sterk stromende stranden je board altijd wegdrijven, welke kant op dan ook. Alleen bij doodtij is dat iets minder.

Kijk op http://www.getij.nl/index.cfm?page=getijvoorspellingen voor de getijvoorspelling bij jou in de buurt.

Aloha, wouter
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #2 September 19, 2007, 22:34:18
edit2Rapporteer  
blijven proberen dan komt t vanzelf goed.Onthoud dat de noordzee een grote stromingstrog is .Sluit me aan bij Brenkie. ThumpsUp
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #3 September 20, 2007, 03:34:21
edit2Rapporteer  
Het wordt veel sneller vloed dan eb, twee keer zo snel bij IJmuiden!
Daarom is de vloedstroom veel harder.
Maar dat kan variëren langs de kust.

Wednesday 2007-09-19   First Quarter Moon
Sunrise  7:21 MET, Sunset 19:48 MET
Moonrise 16:26 MET, Moonset 22:41 MET
   Low Tide:   4:30 MET   0.38
  High Tide:   8:51 MET   1.89
   Low Tide:  17:00 MET   0.39
  High Tide:  21:12 MET   1.86

Wel is het zo dat ook als het daar hoogwater is, de Waddenzee nog steeds vol moet. Dus de stroming blijft.
Hoe het precies gaat, kan je op stromingsatlassen zien, ook een beetje op internet in te zien.

Los daarvan is de Noordzee altijd veel klotseriger dan de Caraibische Zee.
Maar daar heb je weer zonnebrand en diarrhee enzo...


Jelle


Spikey

Berichten: 160
Antwoord #4 September 20, 2007, 16:25:46
edit2Rapporteer  
stroming tegen de wind in kan je optellen bij de windsnelheid, stroming met de wind mee moet je aftrekken van de wind snelheid.

S

Geen avatar

Berichten: 50
Antwoord #5 September 21, 2007, 14:27:19
edit2Rapporteer  
Super helder!

Bedankt, ik tekende het inderdaad en snapte het meteen.

Snap alleen nog niet hoe ik diarrhee moet verwerken in de windsnelheid...  schater
bredo

Berichten: 593
Antwoord #6 September 23, 2007, 12:51:21
edit2Rapporteer  
Ok het is me wat duidelijker geworden. Je kan er wel rekening mee houden lees ik. Aan de andere kant blijft het gewoon: ALS JE WILT GAAN KITEN, GA JE KITEN!! Om nou thuis uren te gaan wachten totdat het doodtij is doe je ook niet. Maar goed ik ga jullie tips en uitleggen zeker gebruiken. Ik snap nu waarom ik soms helemaal alleen ben als het goed waait. Later komen de locals als het bijna vloed of eb is. Uiteindelijk:een beetje timen!!

allemaal bedankt en kite ze!!!


groet edo
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.