Hooked. F-one bandit

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #25 Oktober 23, 2007, 15:13:58
edit2Rapporteer  
@ Rhino: de orginele depower moet je niet inkorten...dit wordt nooit zo stevig als een orginele korte.

Waarom dan?  Huh Ik heb de bar uitvoerig bekeken, en volgens mij moet het wel mogelijk zijn.

Of je total depower wilt is een persoonlijke keuze. Met mijn North kites heb ik die keuze ook, en persoonlijk vind ik het fijn om niet total depower te hebben, maar een kortere lijn. Met de clamcleat kan ik dan de kite goed afstellen op de condities. Hoogstens als het echt van de planeten waait en het mega vlagerig is vind ik total depower lekker. Maar lekker varen gaat dan toch niet.

Persoonlijk vond ik de lange depower afbreuk doen aan de kite, maar dit is de mening die ik deel met de meesten die de kite varen en al aardig kunnen kiten. Daarom vermoed ik dat die lange lijn voor beginners is. Beetje veiligheid over de top. Zelfs in de Access was dit te lezen. ook de hoofdredactrice wilde een kortere depowerlijn waarna de kite echt naar haar mening top was. Volgens mij vaart Randy Heereman ook met de korte versie.

Bij North kun je de depowerlijn zelf inkorten zonder te hoeven schroeven of knopen. Een handig systeem. Vergeleken met deze bar vind ik die van de Bandit erg karig, niet veelzijdig en vooral de clamcleat en ring goedkoop overkomen. Ook het ontbreken van een sliding stopper vind ik een misser. Al dit terwijl de prijs vrijwel identiek is. Ik overweeg sterk om de kite te kopen, maar de bar bezorgt me kopzorgen.  (huilen_kitesmiley)
RH

Berichten: 298
Antwoord #26 Oktober 23, 2007, 21:09:54
edit2Rapporteer  
Ik vaar nu al een paar jaar North (Rhino06/Rebel) en alles op de langste depowerstand. Ben zeker geen beginner meer, maar heb ook geen behoefte (meer) aan een kortere depowerlijn of stopper. Ik vind zelfs dat zo'n korter lijntje de timing van mijn sprongen in de weg staat. Deze wil ik graag zoveel mogelijk depoweren bij het terugsturen om zo min mogelijk edge te verliezen. Bij aantrekken van de bar heb je dan gegarandeerd de maximale spanning op de lijnen, dus meeste hoogte en hangtime. Alleen bij terugspinnen moet je even opletten dat je niet stil komt te staan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #27 Oktober 23, 2007, 22:53:59
edit2Rapporteer  
RH, de lijn van de Bandit is zoveel langer als de rode stand op de North bar. Ik schat wel een centimetr of 15 a 20. Een maat van me vaart de North bar met Rebel/R7 op de rode stand, en daar kan ik nog steeds bij ook al vind ik die lengte persoonlijk te lang. Zelf vaar ik op de groene stand (middelste setting).

Als je eens een bowkite hebt gevaren met zo'n doordruk stopper, daar lijkt het op maar dan zonder zo'n stopper. Echt veels te lang!
RH

Berichten: 298
Antwoord #28 Oktober 29, 2007, 17:59:34
edit2Rapporteer  
Gisteren zelf met de Bandit 9 en 11 kunnen varen. Ik heb weinig problemen met de lengte van de depowerlijn. Is net iets langer dan de standaard opzet van de Rebel. Daarbij, zeker met de 11, had ik gisteren de lengte van de depower wel nodig.

Wat me opvalt is dat de Bandit erg soepel stuurt, als door boter. Ze zijn daarbij totaal niet nerveus, en de 9 is niet overdreven snel zoals dat maatje nog wel eens kan zijn.

Ik ben blij dat ik de 11 als grootste kite heb genomen. Dit is best een grote lap en ik had er af en toe best moeite mee gisteren op Schellinkhout. Ook na het noodzakelijke inkorten van de frontlines en aantrekken depower.

De 9 is echt een veel kleinere kite, maar was zeer goed te varen. Loopt lekker snel met een goede voorwaartse pull. De 9 valt erg goed te combineren met de 11, waarbij de 11 een 'grote' kite is en de 9 echt een 'kleine' (met zeer goede low-end). De grote overlap is er technisch gezien wel, maar praktisch vrijwel niet. De 11 zal het lekkerst zijn van 12-20 knopen en de 9 van 18-26 (schatting). De 'technische' overlap is gewenst om de vlagen/windgaten op te vangen in beide omstandigheden.
florisvw

Geen avatar

Berichten: 1062
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #29 Oktober 30, 2007, 01:49:39
edit2Rapporteer  
over welke 11 heb jij het?
een bandit of een rhino?
de 11 bandit kan je zeker wel tot 26 knopen houden!
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #30 Oktober 30, 2007, 03:03:04
edit2Rapporteer  
Ik ben ook aan een Bandit aan het denken, het inzetbereik lijkt, op wat ik lees vergelijkbaar met een bow. Vangt hij windvlagen ook goed. Een rebel of een bow vindt ik wel lekker op dat vlak, een pure c shape (fuel, raven..)niet. Blijft trekken en elk vlaagje voel je naar mijn zin (te) hard.
thijster

Berichten: 10
Antwoord #31 Oktober 30, 2007, 04:12:12
edit2Rapporteer  
jo bart, ik ben die gast die je dat vertelde van die grabhandle...
Kheb het boardje zelf ook en vind m flink relaxt.
kom je vast nog wel eens tegen op de dam...

thijs
Bart13

Geen avatar

Berichten: 589
Antwoord #32 Oktober 30, 2007, 04:14:49
edit2Rapporteer  
ah! heey!

cker weten! ik vaar er niet zo vaak alleen weekenden soms jij vaarde slingshot turbo2 tog?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #33 Oktober 30, 2007, 04:16:01
edit2Rapporteer  
Rhino, als je depowerkoord te lang is en je kan ff niet bij je bar, trek je met één hand even aan de depowerkoord en pak je met de andere hand de bar. Gewoon even vliegeren dus! Je went er snel aan. Ik gebruik bij die sjokslave de volle depower lengte voor El Rudo style kiteboarding, op 2:1 nog wel. BTW die stopper is er af.
RH

Berichten: 298
Antwoord #34 Oktober 30, 2007, 14:46:09
edit2Rapporteer  
over welke 11 heb jij het?
een bandit of een rhino?
de 11 bandit kan je zeker wel tot 26 knopen houden!

Ik had het over de Bandit natuurlijk. En natuurlijk kan je die 11 tot 26 knopen houden, maar dan is het niet echt lekker varen meer. Dan kan je beter de 7,5 nemen (en die komt eraan voor mij Smiley). Ik probeerde alleen maar de ideale windranges aan te geven van de 11 en de 9 Bandit. Ideaal is iets anders dan mogelijk. Ik vaar het liefst met de ideale kite. Raar hè? Daarom hen ik ook altijd een fel tegenstander geweest van 14/9 of 12/7 combo's (bij North/Best). Dat is pas zonde van je geld.
thijster

Berichten: 10
Antwoord #35 Oktober 30, 2007, 15:59:21
edit2Rapporteer  
ja, kheb idd die t2 ja...
door de weeks kan ik niet varen aangezien ik dan moet werken Angry
verder ben ik eigenlijk wel elk weekend bij brouwersdam, tenzij ik voor mn werk toevallig in de buurt moet zijn en ik de rest van de dag niks te doen heb Wink
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #36 Januari 23, 2008, 19:18:20
edit2Rapporteer  
Ik vaar de Bandit 7,5. Eerst 2 weken gevaren in Brazilie met rond de 20 knopen. Was echt happy met de kite. Nu zondag voor de eerste keer in Nederland gevaren met de Bandit, wind 30 a 35 knopen, erg vlagerig. Kite voelde erg onstabiel aan, windstoten waren slecht op te vangen, springen lukte niet goed, hoogte lopen evenmin. De kite stelde me teleur. Met mijn vorige 9 meter kite, crossbow 9, vond ik deze wind perfect. Ook nog even rhino 9 07 gevaren dezelfde dag, veel stabieler, makkelijker te springen. Paar maatjes ook nog gevaren met Bandit, en die waren ook niet onder de indruk.

Ik heb de indruk dat de kite vooral leuk is bij stabiele wind, en veel minder bij vlagerige harde wind. Had de frontline op het 2 de knoopje staan, stuurlijnen fullpower en strap heel licht gedepowerd.

Iemand nog goede raad, want ik lees overal dat het inzet bereik van de bandit zo groot is. Misschien zijn het mensen die van een oudere Cshape komen en niet kunnen vergelijken met de nieuwste kites????
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #37 Januari 23, 2008, 23:11:01
edit2Rapporteer  
Ik weet niet hoeveel jij weegt WIM, maar ik kan een R7 9m2 echt niet meer goed varen met 30 a 35kn gemiddeld.

Ik overweeg ook om de 7.5m2 Bandit bovenop mijn bestaande 9m2 te kopen. Toevallig vandaag in megavlagerige wind met de 9m2 gevaren, en iemand met een RavenIII 12m2 stopte snel uit armoe door de wind. Ik ging gewoon door.

Uiteraard is het niet lekker varen zoals met constantere wind, maar ik vaar zelf de R7 12m2 samen met de Bandit, en die kite is hardstikke fijn zolang het niet vlagerig is, want dan is hij juist helemaal niet stabiel.

Afgelopen weekend waaide het ook van de planeten, en was het megavlagerig. Zelf een local aan een Fuel07 7m2 was af en toe overpowered.

Als je erg licht van gewicht bent moet je misschien een 6m2.

Overigens geeft de Bandit vlagen een op een door, evenals de Rhino07. Maar de laatste is veel aggresiever en maakt het varen niet fijn in zulke condities.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #38 Januari 24, 2008, 01:43:51
edit2Rapporteer  
over welke 11 heb jij het?
een bandit of een rhino?
de 11 bandit kan je zeker wel tot 26 knopen houden!

Ik had het over de Bandit natuurlijk. En natuurlijk kan je die 11 tot 26 knopen houden, maar dan is het niet echt lekker varen meer. Dan kan je beter de 7,5 nemen (en die komt eraan voor mij Smiley). Ik probeerde alleen maar de ideale windranges aan te geven van de 11 en de 9 Bandit. Ideaal is iets anders dan mogelijk. Ik vaar het liefst met de ideale kite. Raar hè? Daarom hen ik ook altijd een fel tegenstander geweest van 14/9 of 12/7 combo's (bij North/Best). Dat is pas zonde van je geld.

Ben dat wel met je eens!!!Kom van c-kites en heb de waroo 9 en 13 aangeschaft, was niet gewent aan die enorme lowend en kwam erachter dat ik beter voor een 7 en 11 had kunnen gaan (kleine kites zijn nou eenmaal fijner en ik denk dat ze beter op elkaar aansluiten).

Moet alleen wel zeggen dat de overlap bij een 13 en een 9 zelfs nog groot is, zelfs bij de ideale condities. mijn 13 is vaarbaar vanaf 12 knp. en de 9 vanaf 15.......
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #39 Januari 24, 2008, 08:35:49
edit2Rapporteer  
Ik weet niet hoeveel jij weegt WIM, maar ik kan een R7 9m2 echt niet meer goed varen met 30 a 35kn gemiddeld.

Ik overweeg ook om de 7.5m2 Bandit bovenop mijn bestaande 9m2 te kopen. Toevallig vandaag in megavlagerige wind met de 9m2 gevaren, en iemand met een RavenIII 12m2 stopte snel uit armoe door de wind. Ik ging gewoon door.

Uiteraard is het niet lekker varen zoals met constantere wind, maar ik vaar zelf de R7 12m2 samen met de Bandit, en die kite is hardstikke fijn zolang het niet vlagerig is, want dan is hij juist helemaal niet stabiel.

Afgelopen weekend waaide het ook van de planeten, en was het megavlagerig. Zelf een local aan een Fuel07 7m2 was af en toe overpowered.

Als je erg licht van gewicht bent moet je misschien een 6m2.

Overigens geeft de Bandit vlagen een op een door, evenals de Rhino07. Maar de laatste is veel aggresiever en maakt het varen niet fijn in zulke condities.


IK vaar momenteel een rebel 12 en de bandit 7,5 vervangt mijn crossbow 9 (versie 1). Met mijn crossbow 9 voelde ik mij altijd lekker op het water bij dat soort wind, met de bandit niet.
Een 6 is geen oplossing, ik was niet echt overpowered, de kite was gewoon niet stabiel en slecht te controleren.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #40 Januari 24, 2008, 16:08:44
edit2Rapporteer  
IK vaar momenteel een rebel 12 en de bandit 7,5 vervangt mijn crossbow 9 (versie 1). Met mijn crossbow 9 voelde ik mij altijd lekker op het water bij dat soort wind, met de bandit niet.
Een 6 is geen oplossing, ik was niet echt overpowered, de kite was gewoon niet stabiel en slecht te controleren.

Zowiezo had ik een 9m2 CB nooit vervangen door een bandit 7.5, maar eerder door een 9m2. Maar dat terzijde.

Het is heel vreemd wat jij beschrijft. Gisteren was het echt megavlagerig, zo erg dat varen gewoon niet fijn was op een gegeven moment. Mijn 9m2 Bandit bleef superstabiel in de lucht hangen. Je zag de vlagen zeker invloed op de kite hebben, maar hij was top te controleren.

Misschien dat er wat mis is met je kite.

Op welke knoop (van de 4) stond je bar overigens?
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #41 Januari 24, 2008, 21:00:37
edit2Rapporteer  
2 de knoop, strap heel licht aangetrokken, 2 a 3 cm, stuurlijnen fullpower aan de bar.
Heb ook getwijfeld tussen 9 en 7,5. Voor 7,5 gegaan omdat ik naar Brazilie ging, Jeri, en daar waait het vaak hard, tot 40 knopen. Tijdens mijn vakantie 20 tot 25 knopen, en dan vaart de 7,5 prima.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #42 Januari 24, 2008, 22:35:13
edit2Rapporteer  
Ik ben ook ooit in Jeri geweest, toen had ik niet kleiner als een 8m2 C-shape. Dus dat was een nogo. Daar waaide het toen ik er was rond de 40kn, elke dag!

Ik vaar de 9m2 ook meestal op de 2e knoop, tenzij het echt niet waait. Hmm, het is vreemd wat er dan mis is met je kite. Dat hij instabiel is klopt niet, dat je de vlagen wel hard door kreeg is wel zo, de Bandit is een krachtige kite.

Denk dat er niets anders op zit dan een vergelijkend warenonderzoek. ff een andere 7.5 ernaast of een 9m2, kijken of jij dat ook zo ervaart. Je zou echt gaan denken dat er wat mis is met de kite.

Heb de 7.5m2 zelf nog niet gevaren, maar ik ken iemand die heeft hem, evenals de 9m2 en 11m2, en die vindt hem fantastisch. Net als ik de 9m2 vindt.
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #43 Januari 25, 2008, 02:07:38
edit2Rapporteer  
Ik ga nog een keertje testen met harde wind om te kijken of dat gevoel blijft.
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #44 Januari 25, 2008, 04:37:13
edit2Rapporteer  
Woow wat een dikke LE, zal heel wat anders zijn dan die nieuwe ozone die eraan komt. Ben ik beiden erg benieuwd! Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #45 Januari 25, 2008, 18:41:09
edit2Rapporteer  
Woow wat een dikke LE, zal heel wat anders zijn dan die nieuwe ozone die eraan komt. Ben ik beiden erg benieuwd! Grin


Die dikke LE is gezichtsbedrog, het valt reuze mee. Komt door de dacron verstevigingspanelen die eraan zitten in dezelfde kleur. Daardoor lijken de LE en de struts optisch dikker, terwijl ze dat echt niet zijn.

Die nieuwe Ozone's zijn een enorme verandering als ik de designer mag geloven:

Ozones Designer Note(pdf)

Wordt tijd om die ook eens te testen. Maar de Bandit verslaan zal een flinke opgaaf worden kan ik je vertellen. Heb onder heel wat 2008 materiaal gehangen de afgelopen tijd.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #46 Februari 24, 2008, 20:40:27
edit2Rapporteer  
Heb gisteren een Bandit gevaren.. nouw.. die gaat ik niet kopen....
Ik weet niet wat F-one doet met die barren, maar ze voelen allemaal niks. ik krijg geen fijn gevoel met die dingen. Daarnaast dat onmogelijke depower systeem.. wat een onding is dat zeg. gewoon een paar straps erop zetten en het is wel goed te doen. krijg het niet eens voor elkaar om de depower aan te passen.

Daarnaast de extreme zware bardruk.. ik vond dat niet echt fijn. Heb nog spierpijn. (jaja word je een man van)
Echt bijzonder vind ik hem ook niet vliegen, ik vond de draaisnelheid irritant langzaam, wel volledig gedepowerd, maar toch was dat langzamer als mijn waroo 13m volledig gedepowerd.

Wel errug positief, de snelheid van dat ding. gewoon rakje varen WOW. dan vaart ie ineens echt geweldig. Vertrouwen met dat ding is ook heel snel gewonnen, ondanks dat het niet lekker voelde, ga je dr wel snel mee los.
Ik kon met mijn waroo 13m nog normaal varen full depower, maar met die 11m bandit was het niet fijn varen in full depower. ding heeft een hoop extra kracht.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #47 Februari 24, 2008, 23:19:16
edit2Rapporteer  
Ik heb afgelopen donderdag met de Bandit 9m gekite en vrijdag met de Bandit 7,5m, kite is op zich niks mis mee flappert af en toe wat en ik vond de bardruk errug heftig (ik kite normaal met Flysurfer).
Met die vlagerige wind moet je de bar goed vast houden en gaat je bar als een jojo op en neer vind ik ook niet fijn.
Vrijdag ook nog aan een Best Nemesis 7m gehangen en dan voel je dus wel degelijk verschil tussen die twee.
De Nemesis staat veel rustiger in de lucht, bardruk is niet zo heftig en hij kite een stuk relaxter als de Bandit.
Gister dus een Nemesis 7 en een 10m gekocht en alletwee mee kunnen kiten in 1 woord TOP kites.
Zo zie je maar er is voor ieder wat wils zulleh we maar zegguh.. ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #48 Februari 24, 2008, 23:22:57
edit2Rapporteer  
Geronimo79, bardruk is heel persoonlijk, en ook behoorlijk afhankelijk van je gewicht en vaarstijl.

Ik kan mijzelf helemaal vinden in je mening wat betreft de bar. Die had van een hoger niveau mogen zijn. Maar het gevoel geeft hij wel perfect door vind ik.

Ik heb alleen de 13m2 gevaren en de 9m2 in bezit. Forumlid RH heeft wel de 11, 9 en 7.5m2 en vertelde me dat deze idd. enorm hard trekt. Ik moet hem nog testen. Maar de 9m2 en 7.5m2 zijn anders. Ook daar is de bardruk hoog van, maar je kunt ook rustiger varen waardoor de bardruk enorm afneemt. Persoonlijk had ik graag een stopper gezien op de bar zodat je je armen op lange rakken wat rust kunt geven. Ook op mijn North R7 zit die, en vanwege zijn hoge bardruk is dat ideaal.

Stuursnelheid is traag, maar dat komt ook door het diepe profiel en de power die de kite genereert bij het sturen van bochten. Ik had begrepen van kitedesigners dat veel power en snel sturen elkaars tegengestelde zijn in het ontwerpen van een kite.

De 13m2 Bandit vond ik ook langzamer als mijn al langzaam sturende R7. Die koop ik daarom ook niet. Zat ook te denken aan die 11m2, en die moet ik dan meer snel gaan testen. Ook een 7.5m2 wil ik erbij hebben voor de dagen met harde wind. Afgelopen vrijdag was het er weer zoeen.

Hou je niet van zo'n bak bardruk, probeer de 11m2 Takoon Furia eens. Stuurt ook een stuk sneller. Ook de SS Rev heeft minder bardruk, mits je hem niet flink gepowered gaat varen. Dan wordt ook daar de bardruk hoog van. Persoonlijk vind ik dat fijn.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #49 Februari 24, 2008, 23:28:27
edit2Rapporteer  
Gefeliciteerd met je aankoop van die twee Best Nemesis kites, Tijgertje! ThumpsUp
Die is zo nieuw, ik heb hem nog niet in het echt gezien.

Zelf testen is zo belangrijk, omdat iedereen zijn eigen wensen heeft waaronder bardruk en hoe reageert de kite op vlagen.

Idd. geeft de Bandit vlagen 1 op 1 door. Met vlagerige wind hang ik dan ook liever aan een andere kite, maar door de enorme depower is het geen overleven nog.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.