winkracht 5 en 12 m2

Walt0r

Berichten: 542
Oktober 31, 2007, 03:49:38
edit2Rapporteer  
Hallo

Laatst (zondag) was ik op oostvoorne om eindelijk mijn kiteset uit te proberen. Dit is mijn eerste kiteset en heb twee cursussen gehad. Nou ben ik er achter gekomen dat met 20 knopen een 12m2 toch wel te groot is en heb hem maar snel leeg laten lopen en opgevouwen voordat er echt nare dingen gebeuren.

Maar is zo'n 12 m2 geheel te depoweren zodat je er ook bij 20 knopen mee kan varen, of is dit echt te link en alleen voor gevorderden? (C-kite f.one mach II). Toch staat op de tas een windrange van 16-23 (zal wel km/h zijn dan, omdat f.one Frans is geloof ik)

Misschien even doorsparen voor een 9m2.... oja en is er ergens een tabelletje te vinden welke m2 je nodig bij welke kg's bij welke kopen?

Groeten
Walter



CHRIZZZZ

Berichten: 1090
Antwoord #1 Oktober 31, 2007, 03:55:48
edit2Rapporteer  
20 knopen is goed te varen met een 12 en op je tas staat het in knopen...

Maar afgelope zondag was het geen 20 knopen maar 26 ofzo met dikke vlagen..
WIM

Geen avatar

Berichten: 385
Antwoord #2 Oktober 31, 2007, 04:01:11
edit2Rapporteer  
Walter, jouw vraag is moeilijk te beantwoorden. In het algemeen hebben oudere kites een kleiner inzet bereik dan nieuwe kites, bowkites of SLE's hebben gemiddeld een breder inzetbereik als een Ckite. Erg verstandig dat je een cursus gevolgt hebt, maar je blijft een beginner, dus liever een maatje kleiner dan een maatje groter. In het algemeen kan je wel verder gaan op wat de fabrikanten aangeven, die blijven toch altijd liever iets wat voorzichtiger.

Als je een negen wil bijkopen is een bow kite misschien handig, die hebben echt een groot inzet bereik en vangen wind stoten goed op. 

Een Match is toch meer een kite voor gevorderden, bij je volgende aankoop misschien even polsen hier of de kite wel geschikt is voor beginners.

daan

Berichten: 426
Antwoord #3 Oktober 31, 2007, 04:02:07
edit2Rapporteer  
ligt er natuurlijk ook aan hoeveel je weegt weeg je rond de 70kg en heb je een twaalf en ben je beginner kan je tot max 18 knopen met je 12 oefenen
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #4 Oktober 31, 2007, 04:10:42
edit2Rapporteer  
hallo,

Woei, waaide wel hard toen.... jaiks 26 knopen das 6bft

Bedankt voor de reactie, ik ga mijn "beginners" strategie iets aanpassen, de 12 zal ik pas bij de minimum wind wat op de tas staat te voorschijn halen. Bij meer wind toch een wat kleinere aanschaffen. Het stomme is dat ik pas na de hand achter kwam dat de mach II een high performance kite was.... maar goed, ik kan hem nog bewaren totdat ik het kiten wat beter onder controle heb.

Ik weeg 30 ben bijna 78kg
rikdekker

Berichten: 737
Antwoord #5 Oktober 31, 2007, 04:16:00
edit2Rapporteer  
jij bent 30 en je weegt 78 kilo denk ik...Wink
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #6 Oktober 31, 2007, 04:21:17
edit2Rapporteer  
fone machII is linke kite voor beginner man, toen ik al kon varen, had ik oude ARX uit 2001, kreeg ikzo'n mach II in handen, ik was als de dood voor dat ding toen...
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #7 Oktober 31, 2007, 13:46:37
edit2Rapporteer  
Waarom probeer je niet een andere 12 te kopen??
Die Mach 2 is echt oude meuk.
Sorry maar het is gewoon zo..
Er staan genoeg 2e hands kites op internet uit 2006 en 2007. Als je dan een all-round model kiest heb je over het algemeen een veilige kite met een prima windrange.
En een fijne kite bepaalt in hele grote mate het plezier dat je aan deze sport gaat beleven.
Dus als je een beetje de mogelijkheid hebt om een andere te kopen, gewoon doen!!
michiel v geel

Berichten: 3127
Antwoord #8 Oktober 31, 2007, 13:48:33
edit2Rapporteer  
je hebt pb
amorw

Berichten: 67
Antwoord #9 Oktober 31, 2007, 13:54:47
edit2Rapporteer  
Citaat
In het algemeen kan je wel verder gaan op wat de fabrikanten aangeven, die blijven toch altijd liever iets wat voorzichtiger.

Tenzij waar het gaat over het onderste windbereik. Dat moet je toch steeds met een paar korreltjes zout nemen.
Het is net nog afwachten naar het eerste merk dat beweert dat je je eigen kite kan vooruitblazen  schater
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #10 Oktober 31, 2007, 14:23:20
edit2Rapporteer  
Zondag even op brouwersdam geweest en was zeker geen 5 bft.
Heb een 9 bow uit de tas gepakt, maar een 7 was misschien ook goed (75kg). Wel direct daarna gestopt want was zwaar aflandig bij brouwersdam.

Dus ff wachten tot een echte 5 bft (tip: voor stranden met wind van zee en los zand: als het zand over het strand waait, dan waait het echt te hard voor een 12m2)

Kijk ook waar anderen mee varen en vraag het even na!
Koop idd een goede depower kite uit 2006/2007 (bow).
Veel leuker om mee te leren varen.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #11 Oktober 31, 2007, 16:04:48
edit2Rapporteer  
Aangezien je nog een relatieve beginner bent kun je het beste gaan varen tussen de 14 en 18 knopen. 20+ knopen is met een 12 wel te doen maar je moet dan al wel het gevoel hebben dat je controle over je kite hebt. Er is een vuisregel: kun je met je kite op 12 uur eenvoudig achteruitlopen zonder het idee te hebben gelift te worden dan kun je varen. Zorg dat je als beginner uit vlagerige wind blijft.

Als je eerdaags naar Horst of Oostvoorne gaat, let me know, wellicht kunnen we afspreken.
Morris

Geen avatar

Berichten: 43
Antwoord #12 Oktober 31, 2007, 16:07:38
edit2Rapporteer  
@ Michiel v Geel:

Ik hou ook van jou Smiley
180cc

Berichten: 186
Antwoord #13 Oktober 31, 2007, 16:26:29
edit2Rapporteer  
Oww jou zag ik dus vliegen zondag;. Ik zag iemand met een f-one mach ging er zo achter aan echt geluk dat die kite niet in een kiteloop ging.
HBob

Berichten: 103
Antwoord #14 Oktober 31, 2007, 16:58:08
edit2Rapporteer  
als beginner heb je al snel je handen vol als je kite eigenlijk net lekker begint te gaan.
Het geen dat op de tas staat klopt wel, maar zoals je in de topic voor alle beginners al had kunnen lezen zie je dat het verschil naast het jaar ook in ervaring zit.
Ervaring en model scheelt ongeveer 1,5 tot 2bf.
kijk eens naar http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=25794.0
Kitestart

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #15 Oktober 31, 2007, 18:53:24
edit2Rapporteer  
Koop een bow/SLE, dan ga je met sprongen vooruit en is stukken veiliger voor beginners.

9m2 flat kite heb je in de herfst heel veel lol mee!
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #16 Oktober 31, 2007, 20:00:06
edit2Rapporteer  
Citaat
Oww jou zag ik dus vliegen zondag;. Ik zag iemand met een f-one mach ging er zo achter aan echt geluk dat die kite niet in een kiteloop ging.

Ja dat was ik Embarrassed, was wel even raar om een eind te vliegen. Ik realiseer me goed dat dit anders had kunnen aflopen voor zowel mijzelf als mijn omgeving. Dus na het landen gelijk tubes laten leeglopen en de boel ingepakt. De jongen die met me mee was nog even laten kiten en toen maar weer terug naar huis toe.

Ik wil dit niet nog een keer meemaken, achteraf bleek dat ik ook nog eens mijn kite max gepowerd had... dom dom dom
 
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #17 Oktober 31, 2007, 21:07:17
edit2Rapporteer  
punt 1: zondag waaide het zeker geen 20 knopen meer rond de 26
punt 2: kijk naar een kite van 2005 of nieuwer dat zijn eigelijk allemaal echt goede kite's
ook een stuk veiliger vanwege 5e lijn en oko nog eens harstike betaal baar

punt 3:
achteraf bleek dat ik ook nog eens mijn kite max gepowerd had... dom dom dom 
probeer je kite een beetje te begrijpen, bar van je af(stuurlijnen losser) is meer depower


Succes verder  ThumpsUp
My.

Berichten: 23
Antwoord #18 November 01, 2007, 02:46:59
edit2Rapporteer  
ik heb ff gegoogled.. en de f.one mach II komt uit 2003..
dat is echt veel te oud..!!
had je niet gevraagd welke maten en uit welk jaar de kite moest komen bij je kiteschool..?  Joepie
bartvl

Berichten: 30
Antwoord #19 November 01, 2007, 03:57:20
edit2Rapporteer  
Ik heb ook met kite uit 2003 geleerd, maar die oude kites zijn niet erg veilig en moeilijk te herstarten. Ik heb nu een SS link uit 2007 en zou niet meer terug willen, dit is veel beter. Je kunt het leren met een kite uit 2003 maar met een jongere kite is het veel makkelijker en veiliger...
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #20 November 01, 2007, 04:25:27
edit2Rapporteer  
Waar zitten de verschillen/oorzaken van veiligheid eigenlijk in bij een kite, komt dit door de vorm, verhoudingen van de kite? of wordt dit vooral bepaald door de knakker die de kite bestuurd?

En hoe werd er in 2003 gekited toen oude meuk nog nieuwe zooi was?

Dus de stelling: op een oude fiets moet je het leren gaat niet echt op bij een kite...

Jeetje ik blijf vragen hebben over kiten.... op zich wel leuk om hierover te ouwehoeren
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #21 November 01, 2007, 05:00:06
edit2Rapporteer  
vroeger was de term safety was een mesje om je touwen door te snijden en depower was voor watjes

ach, die goeie ouwe tijd, toen ik en de rest van nederland nog niet aan het kitesurfen was en het nog overal mocht..........


het beste advies? ga de volgende keer lekker slap lullen met een paar gasten op de spot en dan kunnen ze je de verschillen zo aanwijzen!
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #22 November 01, 2007, 05:17:57
edit2Rapporteer  
Wat ze hierboven allemaal zeggen, minimaal een 2005 kite, met 5e lijn. Dat maakt het echt al een stuk fijner. Toen ik begon met kiten had ik een naish x3 12m.. vloog leuk hoor.. maar vanaf een knoop of 18 was het niet de kite die aan het gieren was... ik wel.......aan de kant.....

Heb daarna 2005 kites gekocht en er ging al een wereld voor me open. En heb onlangs alles weggedaan voor een 13m waroo, die ik ook in de vlagen afgelopen zondag perfect kon houden. Ok de waroo is natuurlijk een SLE kite, en erg goed met vlagen. Ik wil niet meer zonder dat weet ik wel.

Met jouwn gewicht is het idd even kijken wat handig is. Voor de herfst zou een 9m ideaal zijn gok ik. met dat bereik kom je een heel eind.
Maar goed je zult toch wel 2 kites willen hebben om straks ook de zomer ideaal te varen. en dan zou ik zeggen of 7m en 11m.. of 9m en 13m.. of van merken met hele maten een 7/12m of 9/12m combi. Voor je veiligheid is een bow/SLE echt wel erg fijn, vooral het vlagen gedoe. maar een 5e lijn is ook al een super iets op een 05/06/07 C kite.

zou goed gaan zoeken in iedergeval. kwa geld... een nieuwe waroo is tegenwoordig niet erg duur... 07 model..
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #23 November 01, 2007, 05:22:55
edit2Rapporteer  
 7/12m is een te groot gat
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #24 November 01, 2007, 05:58:25
edit2Rapporteer  
Mjah zeg et alleen omdat ik iemand ken die met waroo 06 12 en 7 m voer. en die was er wel over te spreken.
12 en 9 lijkt me ook zo dicht op elkaar zitten voor sle/bows... maar goed.. wou alleen een paar verschillende opties geven. Welk merk/kite type je ook wilt varen.. et kan in ieder geval een stuk safer.. met een hoop meer fun.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.